5 otázek pro SEO experta Martina Kolčabu

Martin Kolčaba se aktivně zabývá problematikou SEO. Působí jako odborný konzultant na volné noze, ale hlavně o problematice píše a o své postřehy se dělí na webovém blogu http://blog.komart.cz/.
Martine, co je microsite a k čemu je dobrá?

Microsite bych definoval jako úzce zaměřený web sledující nějaký konkrétní cíl, který má často pouze dočasnou životnost . Takovým cílem může být uvolněnější formou informovat o produktech značky a jejich využití, propagovat nějakou akci, podpořit nový produkt při uvedení na trh, sbírat kontakty, nějakým způsobem podpořit hlavní brand, podpořit různé offline aktivity a podobně.

Důležité je budovat microsite s konkrétním cílem a zaměřením na konkrétní cílovou skupinu.

I při budování microsite platí, že pokud použijete trojfázový obchodní model (1. fáze:  uděláme microsite > pak je druhá fáze > 3. fáze je zisk), skončí to vždy neúspěchem.

Je potřeba při tvorbě přemýšlet, a to hodně.

Pokud bychom se měli bavit o úspěšných příkladech, musím doporučit článek Dobrá microsite přináší užitek i několik let od Marcela Kupky. Ten dal nahlédnout pod pokličku jednoho takového povedeného projektu.

Mám také rád microsites od Symbio.cz, ty jsou skvělým příkladem toho, jak se to má dělat. Schválně si na odkazované stránce proklikejte jejich reference a všimněte si, že u každého webu je uveden konkrétní cíl, s kterým byl tvořen - žádný není vytvořen „jen tak".

Je také potřeba říci, že v ČR pojem microsite trochu zdegeneroval - je často chápán jako web obsahující několik stránek obecného textu, z kterého je odkazováno na „hlavní web". Nic víc. Cílem má být získání údajně kvalitních odkazů pro „hlavní web", následkem čehož se jeho stránky budou zobrazovat výše ve výsledcích vyhledávání. To samozřejmě ve většině případů nefunguje, protože tyto odkazy kvalitní nejsou. A vzhledem k tomu, že vyhledávače jsou stále chytřejší, nenechají se touto lacinou fintou zmást.

V článku Microsite „po česku" - proč vám nepomůže? jsem se na toto téma trochu rozepsal. Najdete v něm, mimo jiné, ukázky jak úspěšných a fungujících, tak naprosto zbytečných microsites.

Ještě doplním, že microsite možná znáte i pod pojmy „minisite", „satelitní web", „podpůrný web", „miniweb" a podobně. Na tyto pojmy se dá dívat různě, ale jde ve většině případů o to samé, se zanedbatelnými rozdíly.

Je microsite přechodný trend nebo prvek, se kterým se budeme na webu setkávat čím dál častěji?

Nenazýval bych to přechodným trendem. Důvody tvořit microsites v různých podobách tu budou, dokud lidé budou používat internet, a značky se na něm budou chtít propagovat - tedy pravděpodobně pořád. A pořád tu budou také tuny neúspěšných pokusů oproti těm několika málo microsites, kterým se uspět podaří.

Pokud jste měla na mysli microsites „po česku" tak, jak jsem popsal u předchozí otázky, pak ano - to bylo přechodné. Fungovalo to ještě zhruba před pěti lety a šlo jen o využití nedokonalosti vyhledávačů. Ty jsou nyní schopny tento zbytečný obsah s přehledem odfiltrovat a odkazům z takových webů nedávat žádnou „váhu" > je zbytečné to dělat.

Stále je potřeba mít na paměti, že vyhledávače chtějí lidem zobrazovat co nejlepší odpovědi na jejich otázky. To je cíl, za kterým jdou. Pochybné praktiky se stále snaží potírat a myslím, že se jim to daří obstojně - a je to jedině dobře.

Co byste umístil (z pozice SEO experta) na vaši osobní microsite?

Tak to jste mne trochu zaskočila - nevím. Aby to mělo smysl, mělo by to být určitě něco, co by buďto zaujalo přímo mou cílovou skupinu zákazníků, nebo něco, čím bych podpořil své dobré jméno v rámci oboru. To jsem vám zrovna ideálně neodpověděl, že?

Nikdy jsem nepřemýšlel nad tím, co by to mělo být - tedy ne formou microsite. K výše uvedeným účelům (a nejen k nim) využívám svůj Twitter, blog a často se SEO radím návštěvníkům různých diskuzních fór.

Můžeme mluvit o formátu „microsite" i v případě, že k ní neexistuje hlavní web?

Ano, pokud například online podporuje nějakou offline aktivitu. Poměrně pěkné příklady jsou uvedeny na stránce http://cs.wikipedia.org/wiki/Microsite (pod nadpisem Příklady microsites). U těch z logiky věci žádný „hlavní web" neexistuje.

Ani v případě, že „hlavní web" existuje, není provázání microsite s ním pravidlem. Provázány být nemusí, a často tomu tak ani není. Vše záleží na celé koncepci nápadu a jeho zpracování.

Kde se v procesu tvorby microsite nachází koncový uživatel?

Na samotném počátku, asi tak, jako ve všech oblastech internetového marketingu. Je to právě uživatel, přesněji řečeno cílová skupina uživatelů, na niž musíte microsite cílit, po níž chcete, aby ji využívala, aby ji zaujala, aby ve spolupráci s ní plnila svůj předem daný cíl.

Bez uživatelů je celá microsite k ničemu. Nemáte jasno v tom, pro koho microsite děláte? Jak ji k němu dostanete? Proč by ji měl používat? Proč by ji měl šířit dále? Proč by na ní měl plnit cíle, kvůli kterým ji tvoříte? Pak se do její tvorby ani nepouštějte, jsou příjemnější způsoby, jak se zbavit peněz.

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback