BabelCamp: když už, tak už

Netradiční zpráva z netradičního BabelCampu, akce proběhlé 31. srpna 2013 v brněnském klubu Fléda. Pár stovek účastníků, pár desítek vystupujících, tři stage a stejný počet Zbiejczuků k tomu.

BabelCamp. Kdo ví, ví, kdo neví, ať si to přečte. Stovky účastníků, 35 přednášejících z půlky Evropy, vstupné 0 Kč (slovy „nula korun“) a Fléda jako barcampový prostor nambr uan slibovali akci roku – a to nejen pro místní, ale i přespolní soušl mídia fríky, jak se s oblibou nazývá Adam Zbiejczuk, pořadatel celé akce. I když se fakticky jednalo o konferenci, neodvažuji se toto slovo použít ani v tagu; prohlásit tuhle událost konferencí by ji totiž posunulo o level níž. Jsou prostě workshopy, konference, barcampy, školení a BabelCamp.

S frontou nejdál dojdeš

Na Flédu jsem přicházel pět minut po avizovaném začátku a jaká úleva nastala, když jsem z dálky viděl frontu až ven. Myslete si, co chcete, ale fronta má na podobné akci jen samé výhody: 1) jednoznačně identifikujete místo, kam míříte, 2) když jdete pozdě, po spatření fronty nemusíte mít strach, že by událost začala dřív, takže si ušetříte zbytečný spěch, 3) fronta je super místo na pokec a první síťování. I když jsem si tu frontu užíval, nakonec jsem vzal s povděkem, že mizí rychle jak peníze na mém účtu a už mi Monika u vstupu cpala do ruky program a pár letáků a vizitek jako bonus. Jelikož jsem už obrazil poměrně hodně konferencí, s výrazem zkušeného obrážeče jsem letáky prolítl a ty nepotřebné hodil do koše.

Zkoukl jsem jídlem zprohýbané stoly od Rozinky a mandle a usadil se na hlavní stage, kterou moderovali Lukáš Hrdlička a Nikoloz Bolkvadze.

Rozinky a mandle catering

Od Lukáše a Nikloze jsem se dozvěděl, jak akce bude skvělá, načež Belinda Filippelli vytvořila první vineo. Jelikož byla akce rozdělena na tři stage, přišel čas se rozhodnout. Já se rozhodl pro Jakuba Křenka a jeho promluv s názvem „Online communities in offline world“. Jakub se z počátku zamýšlel nad identitou komunity, a když nadhodil napůl žertem otázku „Is the community what make community the community?“, začal mi vrtat v hlavě brouk, který mi postupně sežral i pointu celé přednášky, nicméně jsem podle všeho nebyl jediný, kdo měl s hmyzáky problém.

 

Po Jakubovi, chtěje se přesunout na hlavní stage, si všímám, že spousta lidí má v ruce sklenici plnou ledu a cideru. Nejsem žádný ciderpíč, ale něco studeného bych si fakt dal. Zahlídnu stánek Kingswood, kam se rozhodnu po dalším vystoupení vydat.

Hlavní stage teď ovládá Daniel AckermanniStudio, mladé chorvatské ambiciózní firmy vyvíjející vlastní nástroje jako MediaToolkit nebo Social Puzzle. Daniel mluví o potřebě hlubší analýzy dat ze sociálních sítí (primárně Facebooku), než jaké nabízí Google Analytics nebo Facebook Insights, a to je jistěže právě MediaToolkit. A jelikož Daniel ohromil i Olgu Biernátovou,

 dávám k dispozici hned i jeho video, které je koneckonců taky cool:

 

Daniel skončil a já se vydal pro cider. „A kartičku, máte?“ ptá se mě ciderová slečna. „Nemám. Nemůžu si ten cider koupit?“ nadhazuju mile. „Ne,“ háže zpět slečna důrazně, ale stále mile – „ale stačí, když mi dáte tu kartičku, kterou jste dostal s vstupu.“ „Tak já ji pohledám“ a odešel jsem, protože už když jsem to říkal, jsem věděl, že jsem ji vyhodil do koše, takže mé sebevědomé ego obrážeče obdrželo zdrcující ránu.

Dalším mým vyvoleným byl David Szabo. Jeho poselství bylo jasné: sociální média jsou nejlepším zdrojem, jak poznat zákazníky. David je spoluzakladatelem firmy BrandVee, která pracuje s daty, které uživatel odešle webovým stránkám v případě, že se na ně zaloguje přes Facebook. Po Davidovi jsem zakecal s Janou-už-nevím-odkud-ani-z-čeho, nenápadně pokukoval po koši, kde jsem vyhodil vstupenku na free cider, a šel na Adama Hazdru. Adam do toho šel zostra: jsem byrokrat a jsem na to hrdý; design služeb veřejné zprávy potřebuje redesign; nejhůře na tom jsou nemocnice, které sice mají špičkové vybavení i lékaře, ale většina pacientů je nakonec stejně nespokojena. Nezbylo mi, než souhlasit a zároveň mu popřát hodně štěstí v další práci, bude ho potřebovat.

Další vystupující, Helen Pelipecki, nám přišla sdělit tolik věcí, že mě pointa [opět] úplně minula a odnesl jsem si jen dvě zásadní informace: za prvé, druhá nejrozšířenější sociální síť v Brazílii je Orkut, za druhé nechám promluvit Wall Street Journal:

Po Helen následovala pauza na oběd, kterou bravurně zvládli Rozinky a mandle, kteří bez mrknutí oka připravili obloženou housku na míru i nám nemasojedům. Můj poobědový favorit byl Jacek Iljin z mBank, i když jsem tušil, že spojitost mezi sponzorstvím mBank a jeho přednáškou není čistě náhodná a trochu jsem se bál o formát přednášky. Jacek ale nezklamal, věnoval se novému internetovému bankovnictví mBank, které bude propojeno s Facebookem a bude zaměřeno na co nejjednodušší peněžní převody. Tuším, že jsem nebyl jediný, koho imponovala zdravě drzá nesmělost banky, stejně jako způsob prezentace nového produktu:

Pak nám přišla něco říct Belinda Filippelli z Goviral.cz. Celé to bylo o Vine a SocialCam, relativně nových nástrojích s novými možnostmi propagace a tvorby marketingových strategií. Pak přišla na scénu Katarina Carda, bývalá zaměstnankyně Facebooku, která má na svědomí anglické překlady facebookových stránek do češtiny. Katarina nám řekla něco o fungování dublinské pobočky a o tom, jak moc se Facebook stará o své zaměstnance (podle všeho fakt moc – nebo u vás ve firmě máte taky kantýnu s jídlem zadáčo?) a proč nakonec po dvou letech z Dublinu odešla: kvůli deštivému irskému počasí. Chápu, byl jsem tam na podzim a fakt to není pro každého.

Po Katarině se mikrofonu chopila Julia Szymańska zAvast. „Znáte Avast? Víte ne, takový ten program proti virům, co způsobuje to otravné vyskakovací okno.“ Tak jo, tímhle si mě získala po zbytek dne. Julia představila strategii své domovské firmy na sociálních médiích: v Avastu hrají na brand a komunitu. Jsou si vědomi různorodosti fanouškovských komunit na různých sociálních sítích, a proto s nimi i různě pracují. Na Facebooku používají různé strategie, mj. pořádali soutěž o Mac Pro, která některé z nás dost zaujala:

Jak se tak blížil konec, našel jsem v sobě zbytky odvahy a šel zkusit štěstí u ciderové slečny: „Dobrý den, ten lístek na cider jsem prostě vyhodil, můžu ho dostat i tak?“ „Jasně,“ odvětila slečna, nabrala hrst ledu, naplnila jím polovinu sklenice, přiložila ji k ústí pípy, ze které začal proudit zlatavý cider, usmála se na mě a dal mi ho vypít. Díky moc, Kingswoode, za to tě podpořím v SERP odkazem z autoritativní stránky, jo? Cider [warning: seo joke in the link]. 

A pak už se to všechno zvrhlo. Hlavní stage přebrali HotKarot, kteří v průběhu dne dělali omáčku podle tweetů

i mrkev v rohlíku a své působení na BabelCampu završili koncertem strouhání mrkve.

Pak se prý ještě děly věci, namátkou Social Beer Contest

nebo lyžování.

Social Beer ani lyžovačku jsem už bohužel nestihl, protože po vystoupení mrkvové filharmonie jsem odklusal na akci s názvem Kulturou proti chátrání, která mi v tu chvíli přišla tak nějak důležitější.

To be continued?

Z přednášejících jsem viděl sotva polovinu. I tak můžu s klidným svědomím říct, že se BabelCamp povedl. Moc. Že občas vazbil mikrofon? Fajn, udělej akci s pár stem lidí, pozvi hosty z půlky střední a východní Evropy, investuj do toho hromadu času, peněz, celé to udělej zadarmo, a když ti nebude nic vazbit, řeknu: „OK, seš dobrej.“ Všechny tyhle vazbící drobnosti prostě úplně zanikají ve zbytku toho, co se v sobotu událo. Proběhlo velké setkání social media expertů a amatérů, příznivců i odpůrců, konstruktivních diskutérů i trollů a další podobných bytostí, které se pohybují ve světě sociálních médií. Velký dík patří Adamovi a všem, kteří se na tom podíleli (namátkou třeba Bára Buchtová, Jana Plotková, Soňa Príborská, Monika Holoubková a taky určitě Ladislava Zbiejczuková a malá Dora, zatím bez Twitteru i LinkedIn (?!)). Nezbývá, než doufat, že příští rok akce proběhne znovu a soudě podle „see you next year“ v posledním babelcampského newsletteru už je to jasná páka!

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback