Bibliotheca Academica 2015 (2. den)

Na stejdž v sále se po včerejším vystoupení klezmerových Mamalör vrátilo promítací plátno a s ním i oficiální program konference. Jejím druhým dnem nás provedla Blanka Jankovská, první polovina dopoledne byla věnována informační gramotnosti, druhá pak akvizici e-knih.

Průzkum IG 2015: úroveň informační gramotnosti VŠ studentů

Deset let po pilotním průzkumu se komise IVIG rozhodla jej zopakovat, v mírně pozměněné (avšak srovnatelné) podobě. Garantem je Ludmila Tichá (ČVUT) a výsledky dnes prezentuje Lenka Bělohoubková (VŠE). Do průzkumu se zapojily fakulty 17 univerzit a tentokrát nešlo jen o návštěvníky akademických knihoven – dotazník byl rozeslán „všem“ studujícím v českém jazyce (náhodným stratifikovaným výběrem). Jeho návratnost byla 28 % a na vyhodnocování se – za pomoci socioložky – stále pracuje. Publikované články (až budou napsané) a pozvánky (chystá se další setkání nad daty z výzkumu!) hledejte na webu komise.

Propagace informační výchovy: příklady dobré praxe

Pro dědečka Alexandry Vančurové (UK) byly knihovnice bohyněmi, přinášejícími tu nejnovější literaturu, dnes ve VŠ knihovnách především pomáháme uživatelům vyznat se v množství informací. Jak do toho množství dostat ještě informace o vlastních akcích? Knihovny využívají různé kanály, ale v dotazníkovém průzkumu se ukázalo, že netradiční způsoby propagace návštěvnost nezvyšují. Nejdůležitější je bavit se s „našimi“ akademiky a vedením fakulty a budovat dobré jméno knihovny.

Nejlepší propagace kurzů je jejich kvalita. (H. Landová)

    

Rybí šupiny ve vyhodnocování informací aneb inspirace ze zahraničí

Pokud se podíváme na články o informační gramotnosti ve Web of Science za poslední rok, můžeme je rozdělit do tří oblastí, jako to udělala Hana Landová (ČZU): věnující se specifikům informačnímu vzdělávání studentů prvních ročníků, distančních programů a novým výukovým metodám. 

„Čistě distanční studium se objevuje i u nás, také vy se s takovými studenty setkáváte. Vlastně, nesetkáváte.“

Rybí šupiny v názvu přednášky odkazují k metodě přemýšlení o informačních zdrojích původně používané v uměleckých oborech, která je založená na na vizualním učení a metafoře různorodých ryb v oceánu. (Ilustrace: Josh Filhol)

Praktické zkušenosti vysokých technických škol v ČR s různými typy DDA (Demand-driven acquisition) e-knih

Daniela Nová (VŠCHT) představila dva různé obchodní modely DDA pro akvizici elektronických knih: PDA (Patron Driven Acquisition) – spočívá v trvalém nákupu e-knih fungující na platformě Ebrary (ProQuest) a EBL (Ebook Library) – funguje formou krátkodobých výpůjček. Obě služby mají odlišné způsoby zajištění dokumentu, různou propagaci a jiný přístup k publikacím. Oba modely mají své výhody a pro komfort uživatelů by bylo ideální je spojit.

Elsevier Evidence Based Selection (EBS) na VŠCHT Praha

Jiří Jirát (VŠCHT) představil detailní analýzu možností práce s PDA – na podkladu případové studie VŠCHT a platformy e-knih vydavatelství Elsevier – doplněnou o osobitě podané praktické zkušenosti z komunikace s pedagogy VŠCHT právě ohledně výběru relevantních e-knih.

 

Poslední příspěvky přednesly Iva Adlerová (ČVUT), Vladimíra Bendová (Jihočeská univerzita) a Lucie Korhoňová (UK), které absolvovaly zahraniční cesty díky Fondu (FPZC) AKVŠ. Stručně představily své postery a podělily se o zkušenosti ze zahraničí.

Zajímavé počtení v průběhu obou dnů nabídly otázky položené NIPem

  

Z některých odpovědí nám bylo trochu smutno, ale psaný text je pouze omezeným prostředkem komunikace. Kristýna Paulová a Jana Římanová (obě ČZU) navíc pojaly vyhodnocení pozitivně a mluvily o věcech, bez kterých se knihovník neobejde (káva a kolegové), o spokojených uživatelích a vůni knih.

 

Prozatím se s Ostravou a Bibliothecou rozloučíme, ještě se můžete těšit na slíbený rozhovor o otevřeném přístupu, hodnotách a demokracii s Larsem Bjørnshaugenem. Příští rok zamiřte do Prahy, kde se pod vedením AKVŠ bude krom dalšího ročníku BA bude konat i konference ECIL 2016.

Díky! Pavla M. a Roman N.

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback