Blok expertů | Rozhovor s Beou Broskovou

V dubnu byla hostem Bloku expertů Bea Brosková, krom jiného i vizuální facilitátorka a lektorka vizuálních technik, jako je například skečnouting. O tom, jakým způsobem pracuje a proč odložit tablet a vzít do ruky papír s tužkou, jsme mluvili v rozhovoru pro Inflow.

Máte za sebou studium na Ekonomicko-správní fakultě MU, jak jste se dostala až k tématu vizualizace?

Byla jsem v rámci studia součástí AIESEC a hodně jsem se účastnila zahraničních konferencí jako trenér a facilitátor. Tam jsem si všímala kolegů, zejména z Německa, kteří přijížděli s výbavou třeba dvaceti různých barevných fixů a kreslili na flipcharty úžasné věci. A přitom vždy k tématu. Nebo se kreslily výstupy z různých workshopů na velká plátna, přišlo mi to fascinující.

Když jsem se přestěhovala do Prahy, zúčastnila jsem se kurzu s Christinou Merkley, ta mi předala nějaký ucelený obrázek tématiky. Začala jsem si také číst zahraniční literaturu k tématu, česky toho mnoho není, a věci si jednoduše zkoušet.

 

Je v České republice hodně lidí, kteří se věnují podobným vizuálním technikám, jako Vy?

Dalo by se říct, že jde o pole neorané, je nás málo. Když jsem se tématu začala věnovat i profesně, nabízet vizuální techniky záznamu informací klientům, nedělal to u nás prakticky nikdo. Teď je v Praze dejme tomu čtyři nebo pět lidí, ale nikdo se oboru nevěnuje tolik „fulltime“ jako já. Více se kolegové zaměřují třeba na myšlenkové mapy.

 

Ve svých školeních se věnujete i dalším tématům, leadershipu nebo například osobnostní typologii, souvisí to blízce s vizuální facilitací?

Ta témata spolu nijak úzce nesouvisí, ale používám vizuální techniky, i když školím problematiku z jiného oboru. Přestože jsem na volné noze, pořád se školením a tréninku širšího záběru oborů věnuji, jde však jen o pětinu mé práce, odhadem. Většinu času věnuji vizuálním a prezentačním dovednostem.

 

Chápu tedy správně, že především předáváte svoje know-how dále a neděláte věci na zakázku, že by po Vás například někdo chtěl lépe zpracovat svoje firemní materiály?

Aktuálně funguji tak, že se na mě primárně obrací lidé sami, nepotřebuji úplně oslovovat a hledat nové klienty. Když si mě někdo najde, většinou řešíme jednu ze tří kategorií práce. Tou první je situace, kdy probíhá nějaký workshop nebo konference, já sedím někde v rohu a na tabuli maluji záznam, o čem se mluví, jsem spíše pasivní součást podobné události. Druhý typ práce je školení vizuálních technik, kdy lektorem jsem přímo já a učím ostatní, jak informace zaznamenávat. A do třetice jsou všechna další školení, jiná témata, hodně právě zmíněné prezentační dovednosti.

Tomu všemu říkám pracovně online situace, kdy se děje nějaká událost, takovou práci mám nejraději. Pak ještě dělám offline věci, kdy se sejdu s klientem, on mi předá potřebné informace, sedneme si ke kávě a povídáme si. A výsledkem může být třeba vizualizace firemní strategie, výstup, který může dále použít pro své fungování nebo do svých brožur.

 

Offline práce, jak tomu říkáte, zní hodně zaměřená už ke grafickému designu nebo třeba orientačním systémům, máte i taková propojení?

Občas se na mě obrací lidé, kteří čekají, že jim udělám ilustrace. A já je pak musím odmítat. Z mého pohledu se ilustrace a grafický design hodně zakládají na nějakém uměleckém pohledu, moje přidaná hodnota je spíše ve schopnosti vytahovat podstatu a dávat ji do jednoduchých schémat. Moje obrázky jsou stručné a rychlé, nejde o výtvor grafika nebo umělce-výtvarníka.

 

Mluvila jste dost o papíru a tužce, používáte nějaké digitální nástroje, doporučujete svým klientům některé?

Většina visual practitioners pracuje s iPadem nebo taky s tabletem Wacom. iPad má výhodu kvalitní digitální tužky, která je mnohem lepší než běžné stylusy. Co se aplikací týká, používám Procreate, s tím pracují často právě i ilustrátoři. Osobně mám ráda i Paper od FiftyThree a Draw od Adobe, když potřebuji pracovat s vrstvami. Na výběr je jich ale mnohem více.

Pokud jde o prezentační dovednosti, většinou se s klienty pohybujeme v PowerPointu nebo v Keynotu, protože jsou to nástroje, které používají. Přesto jim ale doporučuji zapomenout na digitál a vzít si flipchart a tužku. Případně si vlastnoručně vyrobené slidy do toho PowerPointu zpětně nahrát.

 

V čem je síla vizuální facilitace, jak mi pomůže změnit vnímání informací?

Záleží co chápete pod pojmem vizuální facilitace.

 

V zásadě to beru jako formu poznámkování. Pište si, co je důležité, dávejte slovům vizuální kontext.

Ano, to je jedna věc, skečnouting a graphical recording. Ta vlastní facilitace je spíše práce se skupinou lidí. Ti mají nějaký cíl, chtějí se někam dobrat a facilitátor jim pomocí různých nástrojů a technik pomáhá. Vizuální facilitátor pak dělá jen to, že volí nástroje vizuální. Určitě znáte třeba SWOT analýzu. Jde o princip, kdy ji ti lidé nebudou tvořit jen v hlavě nebo si o ní povídat, vy jim ji hodíte na papír. Skupina pak rychleji vidí souvislosti, jsou víc vtažení do práce, ten společný čas je efektivnější.

Tvorba vizuálních poznámek může pomoci si věci naopak zapamatovat, vidět a chápat souvislosti, učit se a soustředit se. Obecně je pro mě největší přínos využití vizuálních technik efektivita, možnost ušetřit veliké množství času. A bude Vás to zároveň více bavit.

 

Když jste ukazovala vizuální příklad počítání odporu, proudu a napětí - abych podobný obrázek pochopil, musím přeci už vědět, jak se napětí spočítá. Očekávají vizuální záznamy předchozí znalost?

Jistě, nikdy to nefunguje způsobem, že byste seděl na přednášce a vyučující Vám jen ukazoval obrázky. Ani já jsem u své prezentace nemlčela. Je to forma podpory pochopení a zapamatování si. Když se zpětně vrátíte ke svým obrázkům a poznámkám, hned víte, o čem se dříve mluvilo, ale právě to předcházející vysvětlení je třeba. Už není důležité kdo a kde přednášel, ale jedním pohledem si dokážete vybavit nějakou myšlenku, nápad nebo postup.

 

Setkala jste se s lidmi, pro které je vizuální vnímání struktury těžší, než si stejný obsah zaznamenat textově?

Část lidí takové techniky ze začátku odmítá, mají pocit že nejsou kreativně založení a nemůže to pro ně fungovat, nebaví je to. Myslím, že jde o naučený způsob lineárního myšlení, jsme zvyklí si věci psát, ale není to pro nás přirozené. I lidé, kteří mají ze začátku strach, zjišťují, že se ve vizuálních poznámkách nakonec orientují lépe, než v nahuštěném textu. Jde o potřebu osahat si konkrétní techniky, v zásadě nepotkávám nevizuální typy. Nebo mi to jen neříkají.

 

Pracujete i s jiným smyslem, zajímá vás třeba zvuková podpora chápání informace?

Existují lidé primárně vizuální, pak jsou i auditivní typy nebo haptičtí, ti si musí věci osahat, a potom i tací, kteří si pamatují nejvíc, pokud čtou a píší. A všeobecně si všichni ještě pamatujeme věci, které vyvolávají emoce. Já pracuji primárně s vizuálem. Jenže vždy u toho i mluvím, když se to daří tak vyzývám ostatní i k zapojování rukou pomocí psaní si vlastních poznámek, text je v nějaké míře vždy přítomný také. Snažím se, aby moje školení ostatní bavila, abych je podpořila i pozitivní emocí. Celý mix se potom nedá oddělit, nikdy nebudete působit jen vizuálně.

 

Není těžké zároveň kreslit a vnímat mluvené slovo, nemůže být přemýšlení nad postupem vizualizace ve výsledku kontraproduktivní?

Je potřeba se vytrénovat, ráda přirovnávám skečnouting nebo tvorbu vizuálního záznamu k práci tlumočníků, kteří pro kvalitní výkon taky musí studovat. Není jednoduché zároveň poslouchat, přemýšlet, dívat se na prezentaci a do toho kreslit. Ruka má ovšem výhodu, že jde zautomatizovat, vlastní kreslení se naučíte jako dovednost a více se potom soustředíte na poslech a přemýšlení, na vytahování toho podstatného. A vybrané body si poznačíte, zapíšete. Pokud přenášející zrovna říká něco nedůležitého, tak domalováváte, vracíte se klidně o stránku nazpět. Klíčová schopnost není ani tak kreslit a poslouchat zároveň, ale odhalit, co je opravdu podstatné, to nám občas chybí.

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback