Blok expertů | Rozhovor s Lukášem Puchrikem

17. 11. 2014
Ve čtvrtek 23. 10. 2014 byl hostem Bloku expertů Lukáš Puchrik, odborník na problematiku lokační analýzy. V rozhovoru pro Inflow.cz jsme mluvili nejen o projektu CleverMaps, ale také o možnostech využití geolokace, aktuálních trendech nebo o bezpečnosti klientských dat.

Shrnutí a záznam přednášky naleznete tady.

Liveblogging z přednášky si potom můžete přečíst zde.

 

Jak jste se dostal k tématu lokační analýzy?

Vystudoval jsem geodézii, nejdříve jsem se věnoval inženýrské geodézii, což jsou různá přesná měření a člověk se s tím setká třeba na stavbách. Nejde tam o to klasické vyměřování pozemků. Zajímal jsem se zvlášť o globální navigační systémy - nejznáměji GPS i další, postupně jich přibývá. Využíval jsem je ke sledování pohybu litosférických desek. Do tohoto už ale moc nezasahuji, dostal jsem se postupem času do společnosti lidí, která dokázala pracovat se specifiky geodat a souvisejícími znalostmi. Takže jsem se od geodézie přesunul k businessu a poradenství.

 

Už jako geodet jste se věnoval analýze dat způsobem, který Vás zajímá dnes?

To ne, geodet opravdu data spíše přesně měří, než zpracovává. Což se možná promítá do našeho současného podnikání - snažíme se držet přesnosti a kombinujeme to s určitým nadhledem při práci s daty. Samozřejmě jsem se setkal se zpracováním dat, ale jiným způsobem, než jaký řeším dnes.

 

Geodata jsou tématem, kterému se dlouhodobě věnujete. Jak se proměnily možnosti práce s tímto typem dat?

Ano, kolem geodat jsem se vždy pohyboval, většinou však okolo nových aplikací, technologií nebo typu měření. Možnosti výpočetní techniky nebo měřících senzorů narůstají a objevují se zcela nové a zajímavé možnosti zpracování.

Zabývali jsme se například unikátní kombinací dat z leteckých snímků. A to klasického viditelného spektra, infračerveného a hyperspektrálního, které sloužilo k vyhodnocení zdraví lesního porostu. Takto bylo možné vyhodnotit nejen zdravotní stav, ale i druhové rozdělení daného porostu do mnohem většího detailu. Dále je možnost využít údajů z laserového skenování, které pak nabízí 3D model zvoleného místa. V Krkonošském národním parku se potom všechny metody zkombinovaly a vznikla obsáhlá mapa lesního porostu jen na základě dálkového průzkumu a kombinace dat.

 

Sám sebe byste označil za datového analytika?

Jsem spíše projektový vedoucí. Rozumím původu dat a možnostem jejich kombinací, ale přímo s databázemi aktuálně nepracuji. Ale v týmu samozřejmě datové analytiky máme.

 

Jaké jsou klíčové schopnosti pro člověka, který sbírá, zpracovává nebo analyzuje data?

Hlavně vůle a soudnost. Vůli navržené věci dotáhnout a soudnost, protože se stává, že se z dat vyvozují závěry, které tam ve skutečnosti nejsou. Hlavně při kombinaci různých datových sad. V týmu pak máme databázové specialisty, kteří rozumí technologiím nejrůznějších databází, umí je ovládat a dovedou algoritmizovat potřebné úlohy, například při čištění dat. Samozřejmě také lidi se znalostí geografických informačních systémů a kartografy, kteří mají znalosti práce s prostorem a specifik určování polohy s důrazem na různé úrovně přesnosti.

 

Pokud mluvíme o geolokaci, s jakými lokačními systémy pracujete - jde jen o nejznámější GPS?

GPS je geniální systém, v myšlenkách existuje už od šedesátých let a pořád nedosahujeme všech limitů, které tento systém má. Umožňuje spoustu věcí sledovat, ať už auta, telefony, využívá se v zemědělství nebo letectví. Ale lokační analýza není jen o GPS, ten pomáhá hlavně určovat souřadnice. V našich analýzách s těmito daty také pracujeme, ale primárním zdrojem jsou adresy, které můžou být obsaženy například v databázích věrnostních programů, na smlouvách, v peticích a podobně. Je to vlastně podobné, jako když hledáte informace o někom konkrétním na webu. Linkedin pak můžete brát jako takovou GPS - něco vám řekne, ale je i spousta jiných zdrojů. Aktuálně data z GPS používáme jen ve dvou projektech ze čtyř.

 

Věnujete se pouze outdoorovým projektům, nebo se zabýváte i lokační analýzou v rámci interiéru?

Umím si představit situaci, kdy ve velké garáži hledám deset minut auto nebo nějaký produkt v supermarketu, ale asi jsem nikdy nepoužil aplikaci, která by mě na místo dovedla. Takové služby v rámci interiéru mi přijdou často přeceňované. Technologie a senzory pro vnitřní použití ale existují, ať už na základě pseudolites (ty přenáší signál GPS do budovy), wi-fi signálů nebo jiném principu. Práce s takovými daty je možná. Naše projekty jsou ovšem spíše zaměřeny na makro pohled.

 

Součástí vaší práce je propojování dat. S čím propojujete lokační data, co k nim typicky přidáváte?

Uvedu příklad. Máte obchodníka s desítkami poboček po republice. Co my můžeme využít, jsou například jeho věrnostní programy. Věrnostní karta nese informace o vašich nákupech a je vztažená ke konkrétní adrese. My tak můžeme zjistit, odkud chodí lidé nakupovat a pak například lépe distribuovat letáky. Nebo znát přesné demografické údaje lidí, kteří v prodejně nakupují. Také máte možnost se profilovat ke konkurenci, můžete za pomoci sociodemografických dat řešit cenovou citlivost. Využít třeba data o počtu psů v obci, protože prodáváte granule. Čím lépe se zákazníkům přizpůsobíte, tím lepší jim uděláte nabídku a tím víc u vás utratí.

 

Využíváte data z otevřených zdrojů a také od zadavatele?

Ano, množství věcí se dá dokonce řešit pouze zobrazením obecně přístupných dat ve správném kontextu. Pokud řešíme konkrétní záležitost s klientem, tak kombinujeme přímo jeho data s externími datovými zdroji. Výsledky analýz jsou pak velmi přesným obrazem jeho podnikání.  

 

Sbíráte i vy sami data pro své klienty?

Nemáme většinou prostor pro to je sami sledovat, ale radíme, které typy dat a v jaké formě je sbírat, takže poradenství ano. S daty potom spíše pracujeme a přinášíme nad nimi nové pohledy.

 

Staráte se také o dlouhodobější servis pro klienty, nebo jde o jednorázovou analýzu zadaných otázek?

Snažíme se o kontinuální spolupráci. Ideálně na začátku vznikne studie a zároveň systém, který je následně udržovaný a funguje dlouhodobě jak na základě zákaznických dat, tak i dat zvenku.

 

Co je tedy hlavním výstupem z vaší strany - je to tištěná analýza vybrané problematiky, je to portál pro nahrávání a zpracování dat nebo poradenské služby?

Momentálně je to kombinace všeho. Máme zpřístupněnou platformu, která poskytuje znalost datových sad, které zpracováváme. V rámci konzultace dané problematiky nejprve navrhneme postup řešení, poté kombinujeme data a následně vznikne zpráva s popisem aktuálního stavu a k tomu aplikace, kde si klient může prohlížet výsledky a pracovat s ní dále, třeba je aktualizovat na základě nových dat.

 

Zmiňoval jste například využití věrnostních programů nejrůznějších obchodníků. Jak je to s ochranou osobních údajů lidí, kterých se zpracovávaná data týkají?

Nás může zajímat, kam takový člověk chodí nakupovat a kde bydlí, ale nezajímá nás kdo to je. Pokud se podíváme na objemy dat, která zpracováváme, tak ani obchodník nemá zájem znát konkrétní identitu, ale spíše nákupní chování. Samozřejmě se musíme řídit zákony České republiky. Pokud někdo sbírá a zpracovává údaje jako je jméno, adresa nebo například telefon, musí k tomu mít příslušnou licenci, kterou na nás vlastně přenáší. Zároveň musíme splňovat bezpečností kritéria pro práci s takovými daty, mimo jiné zabezpečení kanceláří. Zabezpečení serverů potom často řeší externí datová centra, ta mají vysoké bezpečnostní certifikace a práci nám tak usnadňují.

 

Klient tedy na výstupu, který ho zajímá, nevidí konkrétní klientská data?

Ne, jsou agregovaná a takový detail nenabízí. Často s nimi nepřijdeme do styku ani při zpracování dat, protože datasety jsou nekompletní. Vzhledem k tomu, že je tato otázka eticky citlivá, zákazníci nám nejčastěji poskytnou jen ta data, která využijeme. Třeba rodné číslo je při výměně dat obvykle tabu, jméno většinou na nic nepotřebujeme. Celý proces výměny pak probíhá šifrovaně, v korektních formátech, hlídá se to.

 

S jakým typem zadání za vámi klienti chodí, co vše po vás mohou chtít?

Často jde o optimalizaci pobočkové sítě. Nejen kde otevřít novou, ale i kde si dvě pobočky navzájem škodí, marketingové dopady, co vše mám a nemám okolo pobočky, takových dílčích otázek je mnoho. Může jít o posouzení rizika vybraných adres z hlediska faktorů, jako jsou povodně či kriminalita. Klienti většinou ví, co od nás chtějí, přestože lokační analýza je široké téma. Zatím jsme se nesetkali s nesplnitelným zadáním.

 

Existuje směrem od klientů zpětná vazba na vaši práci?

Ano, jsme schopni říct, kde a kolik jsme na našich projektech ušetřili klientovi prostředků. Protože spolupracujeme dlouhodoběji, tyto údaje nás zajímají a naši zákazníci jsou ochotni je sdílet.

 

Podívejme se na téma geolokace a zpracování lokačních dat obecně - kde vidíte současné trendy?

Určitě jde o reklamu. Facebook spustil nedávno cílenou reklamu, kdy dělá kruh kolem místa, kde podnikáte, a tam můžete cílit svoji reklamu například. Jde také o geo-fencing, kdy už kruh sám o sobě nemusí stačit a použijeme jiné a přesnější tvary. Ale mluvíme o rozvoji reklamy v reálném světě, nejen internetové. Zpracování dat v rámci business intelligence vlastně není novinkou, ale využití prostorových souvislostí v této oblasti je nyní aktuální téma.

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback