Booktrailery: buzzword nebo efektivní marketingový nástroj?

18. 11. 2013

Možná už jste někdy narazili na slovo book trailer. Knižní trailer. Video, které má upozornit na knihy a přitáhnout k nim čtenáře. Nové čtenáře, v ideálním případě. Jenže v praxi to tak jednoduše nefunguje. PR pracovníci, nakladatelé, autoři. Ti všichni se snaží vytvářet book trailery a používají je jako marketingový nástroj k propagaci knižních titulů.

 

Historie a vývoj v ČR

Book trailer je ve světě už poměrně zavedený pojem. Ve Spojených státech se poprvé objevil v roce 2002 a od té doby se vypracoval z neznámého pojmu na stálý článek každého marketingového plánu na americkém knižním trhu. U nás je situace o něco složitější. Přibližně o sedm let později než v USA se o book trailery začali pokoušet i Češi. Tvůrci book trailerů, kteří jsou v současnosti na českém trhu na předních místech, jsou určitě Emil Křižka, či Richard Klíčník. Ti stojí za většinou book trailerů, které byly v České republice vyrobeny. Dalším hráčem na trhu tvůrců book trailerů v ČR je potom Olga Biernátová, marketingová pracovnice v knihkupectví Neoluxor, která jako jedna z mála snižuje náklady na výrobu pomocí outsourcování jejich výroby na studenty filmových škol a nadšence. Tím dokazuje, že se dá book trailer vyrobit za rozumnou cenu. Svoji úlohu v otázce book trailerů mají jak PR pracovníci, tak tvůrci videí, nakladatelé a také samozřejmě ti, pro které to všechno děláme - čtenáři. V otázce book trailerů je tedy důležité vzít v potaz celý knižní trh. 

 

Současné problémy s booktrailery v ČR

Existuje mnoho teorií a mnoho způsobů, jak trailer pojmout a jak ho zpracovat. A některé book trailery, které vznikají jak na domácí, tak zahraniční půdě, jsou opravdu dobré. Bohužel jen mizivé procento z nich se skutečně dostane k zamýšleným cílům.


Při analýze rozhovorů, které jsme v rámci prvotního výzkumu provedli, ať už s marketingovými pracovníky, nebo samotnými tvůrci book trailerů, vidíme největší shodu v nedostatku financí na výrobu ze strany zadavatelů. Všichni respondenti odpověděli, že nejsou finance na výrobu book trailerů od filmových nebo grafických studií. Názory se začínají odlišovat ohledně uplatnění book trailerů v marketingovém mixu stakeholderů. Většina z oslovených vnímá book trailery pozitivně ve smyslu oslovení potenciálních čtenářů a tvorby image samotné knihy. Avšak setkali jsme se i s negativními reakcemi, ačkoliv ojediněle. Kromě  financí jsou dalšími problémy v současné době hlavně nedostatečné využívání distribučních kanálů a absence měření efektivnosti již vydaných booktrailerů.

 

Naše řešení problému

Při rozhodování o našem přínosu do této problematiky jsme přemýšleli o několika variantách. První byla pouze produkce samotných book trailerů na zakázku, další tvorba fanouškovského webu sdružující komunitu kolem book trailerů. Nakonec jsme se na základě nalezených problému na současném trhu rozhodli pro následující řešení:

Ve spolupráci s nakladatelstvím ( konkrétní nakladatelství jsou zatím v jednání) vyprodukujeme 2-3 book trailery. V dalších týdnech se pokusíme specifickými metodami provést měření efektivnosti vydaného book traileru, efektivnost jednotlivých distribučních kanálů a také analýzu ROI (return on investment). Jako metody hodnocení budeme prioritně využívat metrik, ať už statistiky počtu shlédnutí, počty prokliků na konkrétní e-shopy, dosah k uživatelům na sociálních sítí apod. Při hodnocení ukazatele ROI nejprve provedeme nákladovou analýzu vyprodukovaného book traileru a pomocí prokliků na konkrétní e-shop apod. se pokusíme změřit dopady book traileru na zvýšení prodeje této knihy. Celkové vyhodnocování našeho měření poté zpracujeme v případové studii, kterou bychom chtěli zveřejnit v odborných periodikách zaměřených na marketing, případně svoje závěry prezentovat na konferencích a přednáškách.

Jsme přesvědčeni, že implementací videa do knižního marketingu lze dosáhnout zvýšení prodejnosti knižních titulů a především vzbuzení zájmu o celý knižní trh. Naším cílem je přijít na to, jestli je český trh na tuto implementaci připravený a book  trailery se v budoucnu mohou stát běžnou položkou marketingového mixu každého nakladatelství.


Na závěr bychom vám rádi představili video představující náš projektový tým:

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback