Čti hlavně to, o čem chceš psát

Řídí časopis a nakladatelství HOST, publikuje, přednáší na Ústavu české literatury Masarykovy univerzity v Brně, píše knihy, eseje, komentáře i rozhovory, dokáže poznat dobrou knihu už po dvou odstavcích, má jmenovce v řadách hokejistů a nemá rád, když se musí dívat na krmící se studenty. Dalším, kdo přišel vyprávět o knižním podsvětí, byl Miroslav Balaštík z nakladatelství HOST.

Srdcovka nebo díra na trhu?

Nová nakladatelství vznikají ze tří důvodů. Prvním je podnikatelský záměr (ARGO), druhým potřeba trhu (Computer Press), a třetím jsou emocionální důvody (Paseka). V 90. letech si mohl vydavatelství založit kdokoli, kdo si chtěl vydat knihu. Dnes mají nakladatelství mnohem náročnější začátky. Je nutné mít přehled o oboru, najít prostor a tam směřovat. „Ač se to nezdá i knihy podléhají trendům. To je vidět na rukopisech, které nám chodí“ říká Miroslav Balaštík, „když přišel trend Stmívání, severské detektivky, nebo Dan Brown témata se opakovala“.  Publikovat knihu lze dnes ale i jinými způsoby. Například prostřednictvím sbírky (HitHit), nebo žádostí o grant (v případě náročné literatury).

 „Do začátku není nutné mít hodně peněz, ale mít knihu, která má šanci.“

 Host

Co o kom a pro koho

Aneb ediční profil. Souvisí se zaměřením nakladatelství. Může se věnovat dětské literatuře, několika kmenovým autorům nebo literatuře určitého území. Tyto specializace jdou sice do hloubky, ale ve skutečnosti mohou bát i brzdou dalšího rozvoje. „HOST začínal tak, že jsme vydávali poezii našich kamarádů. Poezie sice nevydělávala, ale měli jsme reklamu v novinách a díky tomu se nám začali ozývat další autoři. Byla to vlastně spíš investice do značky.“ vzpomíná Balaštík.

Ideální autor neexistuje

„Co se týče kritérií a výběru autorů, musím stále opakovat, že žádná taková nejsou. Říká se, že píšeš to, co čteš. Takže moje rada je, čtěte to, co chcete psát. Psaní je vlastně transformace čtenářské zkušenosti, je záležitostí talentu, ale i konfrontace se čtenářem. Je tedy jasné, že ani redaktor nemůže mít žádná předem daná kritéria, jak má kniha vypadat, protože to by pak nevydal nic.“ Jinými slovy: univerzální postup prostě neexistuje!

Myslet na čtenáře!

Dobrým rozhodnutím v edičním plánu bylo vydání trilogie Milénium Stiega Larssona. Každé vydavatelství má své bestsellery a k těm v roce 2010 přidala i tato severská detektivka. Pro mě osobně jsou knihy nakladatelství HOST zárukou kvalitní literatury. Ještě lepší rozhodnutím bylo odmítnutí lákavé nabídky na vydání knihy 50 odstínů šedi. To je jasný důkaz, že jsou pro HOSTa důležitější čtenáři než peníze. Děkujeme!

poznámky pod čarou

  • Film má na prodej knihy velký vliv, když to teda není propadák.
  • Kam se poděly recenze knih v novinách?
  • Autorská čtení a autogramiády už nefungují jako dřív. Výjimkou je měsíc autorského čtení a letní festivaly.
  • Vztah ke knize se změnil. Dnes je to více zboží než artefakt do knihovničky.
  • Od té doby, kdy padla pevná cena knih, začínají malým vydavatelstvím docházet konkurenční výhody.

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

1 komentář

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
20. 10. 2017

e challan hyderabad    Paying e challan hyderabad is so easy now-a-days

http://echallanhyderabad.org/

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback