Další cesta do hlubin prvákovy duše: výsledky průzkumu 2011

Cílem tohoto textu je prezentace výsledků původní ankety, jejímiž respondenty byli studenti prvního ročníku bakalářského stupně oboru Informační studia a knihovnictví, který na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity Brno zaštiťuje Kabinet informačních studií a knihovnictví (dále v textu jen KISK). Šetření proběhlo v září 2011 ještě před nástupem do školy. Cílem ankety bylo v dílčích aspektech zmapovat čerstvě nastupující studenty a zjistit tak jejich preference, názory a postoje k problematice informačních služeb, čtenářství, knihoven a studia na KISK. Anketa navazuje na šetření z roku 2010 s názvem Cesta do hlubin prvákovy duše: služby internetu a čtenářství [http://www.inflow.cz/cesta-do-hlubin-prvakovy-duse-sluzby-internetu-ctenarstvi]

Vymezení článku

Získaná data nejsou v článku systematicky zpracována a interpretována. Anketa sloužila ke vstupnímu mapování a analytická část bude na KISKu provedena interně po jednotlivých částech. K textu můžete přistupovat třemi způsoby:

1.      Pročtete si text s cílem zjistit, kdo že to nastoupil na KISK v roce 2011 do 1. ročníku Bc. studia

2.      Porovnáte si výsledky anketního šetření s výsledky z loňského roku http://www.inflow.cz/cesta-do-hlubin-prvakovy-duse-sluzby-internetu-ctenarstvi

3.      Text si nejenom přečtete, ale se svými poznatky se podělíte v komentářích pod článkem.

Výzkumný vzorek a sběr dat

Pro potřeby zjišťování, jací jsou studenti prvního ročníku bakalářského stupně oboru Informační studia a knihovnictví v Brně, jsme sestavili dotazník, který byl rozčleněn do čtyř částí (celkem 30 otázek):

1.    Základní demografické údaje a informace o nejvyšším dokončeném vzdělání,

2.    Otázky zaměřené na využívání služeb internetu,

3.    Otázky zaměřené na čtenářství a knihovny,

4.    Otázky zaměřené na studium (motivace, ochota k zapojení do mimoškolních aktivit, preferované formy výuky).

V tomto textu jsou prezentovány výsledky prvních tří částí, otázky zaměřené na studium (čtvrtá část) budou vyhodnoceny v dalším příspěvku.

Dotazník byl vytvořen a administrován prostřednictvím on-line nástroje survs.com (http://www.survs.com/). Informace o vystavení dotazníků byla zaslána všem 119 studentům prvního ročníku, 86 studentů vyplnilo kompletní dotazník (za kompletní dotazník jsme považovali ten, který byl vyplněn alespoň ze čtyř pětin), takže návratnost byla 72,2 %. Průměrná doba vyplňování dotazníku byla 17 minut. V tomto textu jsou data vyhodnocována pouze na první popisné úrovní, s další (hlubší) sekundární analýzou se počítá v průběhu času. Tam nás budou zajímat především vztahy a korelace mezi věkem, vzděláním a sledováním/tvorbou obsahu na internetu.

Základní údaje: pohlaví, věk, vzdělání

Služby internetu: aktivita, využívání, preference


 



Kultura: čtenářství, knihy a knihovny




Mapování preferencí studia ISK

Proč jste se rozhodli jít studovat tento obor?

1.    Jelikož mi připadá zajímavý, baví mě vše co se týká knih a počítačů.

2.    Líbil se mi.

3.    Skúsila som už dve vysoké školy a ani jedna ma nezaujala dosatočne. U ISK mám pocit, že spája teóriu s praxou do takej miery, aká mne vyhovuje. Navyše som skúsila predmet KPI a bol to asi najlepší predmet, aký som si kedy vybrala. Plus ISK štduje kamarátka a veľmi si obor pochvaľuje - nakoľko máme veľa spoločných záujmov (internet, knihy, pc, informácie, práca s nimi), myslím si, že by ISK mohol byť ten pravý obor pre mňa.

4.    Jako pokračování knihovnickéo studia.

5.    Mám ráda knihy, počítače a ráda hledám.

6.    Byla to až druhá možnost. První nevyšla, proto tento obor.

7.    Protože mne zaujal. Mám ráda literaturu i IT a z popisu oboru to vypadá, že je pro mně ideální. Uvidíme.

8.    Původně jsem chtěla studovat žurnalistiku, ale tam mě nevzali a tohle byla sice pojistka ale jsem moc ráda, že mi to vyšlo. Obor mi přijde zajímavý a těším se až o něm zjistím víc.

9.    Jsem milovník knih a doufám, že konečně budu studovat něco, co mě bude bavit.

10. Na doporučení kamarádky, která jej studovala. Hledal jsem zajímavý, nenudný obor.

11. Mě láká jít na ten obor. Líbilo by se mi pracovat v knihovně. Jsem neslyšící a mám omezený výběr práce. Organizovala bych nějaké akce, projekty. Taky ráda pracuju na PC.

12. Již nějakou dobu sleduji datovou žurnalistiku v podobě infografik nebo zajímavých aplikací a stejně tak mě oslovuje snaha o zavedení transparentních informací o veřejných zakázkách a různé aktivity s tím spojené.

13. Mimoto se při kodérské práci setkávám s databázovými systémy, kde má správa informací vysokou důležitost.

14. Zajímá mě tedy práce s informacemi komplexně, dokonce očekávám, že člověka v těchto studiích může čekat zajímavé pracovní uplatnění.

15. Protože jsem se jinam nedostala.

16. Zajímají mě informační technologie, internet

17. Zájem o literaturu a četbu celkově, jak knih, tak časopisů a internetových stránek, zájem o kulturní dění v České republice.

18. Je to zajímavá kombinace oborů. Není cíleně vedená jen na jeden obor jako např. na FI. Ale můžu se naučit něco z toho a z toho a popř. rozvíjet.

19. Zajímá mě práce v knihovně - zvýšení kvalifikace

20. Protože mi přijde zajímavý.

21. IKT

22. Láká mě prostředí knihoven, v dětství obklopená knihami, rodič působil dříve v oboru

23. Vše, co se oboru týká, působí velmi pozitivně - zajímavá i praktická náplň výuky, dobrý kolektiv, možnost uplatnění, ...

24. Nejdříve z důvodu knihovnictví, protože jsem chtěla dělat v knihovně, po Dni otevřených dveří v lednu se mi hodně zalíbila "ta druhá část" - informační studia. Obor mě poradil jeden uživatel na internetu v tématu "jak se dostat do knihovny". V současné době se mi obor líbí kompletně celý, i když jsem se původně chtěla soustředit pouze na knihovnictví.

25. Ze tří možných škol (UK, SU Opava, MU) se mi nejvíce líbilo Brno a tak jsem vsadila vše na jednu kartu. Vyšlo to. :-)

26. Chci pokračovat ve svém vzdělání.

27. Pretože milujem všetko spojené s knihami a novými technológiami, v tomto obore mam spojenie oboch svojich záľub.

28. Získání znalostí jak z informační vědy, tak z humanitních studií.

29. Knihy pro mne byly vždy přítelem a pracovat v knihovně/antikvariátu jsem vždycky chtěl. Až budu starší, tak mít svůj klid a moct nadávat mladým lidem, že se ke knihám neumí chovat.

30. Není zde matematika.

31. Ráda čtu.

32. Chtěla jsem jít na VŠ a tento obor se mi zdál po zvážení všech možností a mých schopností jako nejvhodnější.

33. ráda se zajímám o knížky a vždy jsem s nimi chtěla pracovat

34. Preto, lebo kvalita školstva je na MU neporovnateľná už vo všeobecnosti so slovenským vysokým školstvom, nietož ešte s konkrétnymi univerzitami na Slovensku, taktiež ma zaujalo to že obor je veľmi zaujímavo špecifikovaný, tak som sa rozhodol nastúpiť k štúdiu.

35. Zájem o informace a jejich zprostředkovávání

36. Studovala jsem ho již na střední škole, tak jsem chtěla navázat.

37. Je zajímavý

38. Protože mě tenhle obor zajímá.

39. Zajímavý obor, dobré reference, vzhledem k poctu přijatých studentů není vyuka příliš 'masová'

40. Občas mi dělá problém sehnat některé informace a hlavně se v nich vyznat. Proto bych ráda pronikla do takovýchto věcí. dále mě velice láká knihovnictví samotné.

41. Studoval jsem drive na FI, ted hledam mene technickej obor s obsahem informatiky

42. Vzhledem k vystudování střední školy, byl obor Informační studia a knihovnictví správná volba.

43. Pracovat v knihovně mě odjakživa lákalo, tento obor je navíc v dnešní době perspektivní.

44. Je to obor, který mě svým obsahovým zaměřením zaujal, může být v určité oblasti doplněním mého vzdělání. Navíc je tento obor vyučován v kombinované formě, která mi lépe vyhovuje.

45. Pretože ma bavia počítače. :-)

46. Zajímavý studijní obor

47. Vypadal zajímavě a zaujal mě

48. Zdál se mi zajímavý, ale bojím se toho, co to v podstatě bude.

49. Protože mám velmi ráda knihy a knihovny mě jistým způsobem fascinují.

50. Zajímají mě knihy a velmi mě baví číst. Sleduju knižní novinky a miluju knihovny.

51. Od malička strašně ráda čtu, proto jsem se při výběru dalšího studia řídila tím, co mě nejvíc baví a to je čtení. Navíc nejsem moc společenský typ a zde bych se mohla setkávat hlavně s lidmi, kteří mají stejné zájmy a koníčky.

52. Protože mě zajímal

53. Je to můj velký sen už od základní školy, byla jsem vychovaná v lásce a úctě ke knihám.

54. Chtěla jsem studovat nějaký humanitní obor s uplatněním

55. Rád čtu.

56. Na doporučení skrz volnost rozvíjet se v čemkoliv co mě bude momentálně zajímat, rozpoznání kvalitních zdrojů informací a učení se pozorovat současné dění s určitým nadhledem

57. Prohloubení znalostí v tomto oboru. Vždy mě tato práce bavila i když jí teď v poslední době nedělám, bohužel z finančních důvodů.

58. Obor je zaměřen na oblast, které mne vždy bavila + zajímavé předměty.

59. ISK jako jeden z mála oborů nabízejících kombinovanou formu studia je atraktivní možností rozšíření mé kvalifikace.

60. Rozhodnutí se utvářelo postupně během let až vyústilo v podání přihlášky. Všechno začalo poměrně nenápadně v první třídě základní školy, kdy jsem chodila do knihovny do kroužku Mladého čtenáře, kde jsem se seznámila s prostředím knihovny. Prostředí knihoven a knihy mě zajímaly i nadále, ale informační technologie mě od oboru odrazovala a tak jsem šla studovat archivnictví, které je alespoň trochu příbuzné. Po pár letech v práci mi už nepřišlo, že by měly být informační technologie překážkou ve studiu a přihlásila jsem se na tento obor.

61. No popravdě řečeno, tento obor byl jeden z mála oborů, které mě zaujaly při výběru VŠ. A jako neslyšící nemám velkou šanci uspět v oborech, kde je třeba hodně komunikace, řízení apod. A na FI bych se neodvážila a tohle je dle mě jeden z nejideálnějších oborů pro neslyšícího člověka. A ke knížkám mám blízko, odmalička chodím do knihovny a na dni otevřených dveří se mi líbil váš program - představení vašeho oboru.

62. Především proto, že na jiných fakultách jsem přijat nebyl. Ale tento obor mě zaujal sám o sobě. Mám rád knihovny a rád shromažďuji informace. Navíc mám rád práci s počítačem, takže tohle byl důvod, proč jsem podal přihlášku na tento obor.

63. Protože je mi sympatické sociální prostředí na KISKu. Zároveň si myslím, že je to jak perspektivní, tak zajímavý obor.

64. Rozhodla jsem se jít studovat tento obor, protože mě zajímá.

65. mám ho ráda, mám ráda vše kolem knih

1)   Zajímá mě práce s databázemi + PC

2)   Nejsem milovníkem matematiky, která zde není povinná

66. Tento obor mě velice zaujal, už jenom tím, jak je mladý. Myslím si, že tento obor se od ostatních velmi liší svojí kreativitou, pořádání mnoha vlastních akcí. Líbilo by se mi jednou pracovat v knihovně, nebo v nějakém podobném zařízení, doufám, že díky tomuto oboru se mi to podaří.

67. Když jsem si vybírala obor na vysoké škole, který bych mohla studovat, neměla jsem jasnou představu, ale měla jsem jasno v tom, že by to měl obor humanitního zaměření. Částečně mě k tomu inspiroval někdo, kdo má tento obor vystudovaný a předal mi vlastní zkušenosti z praxe. Ale primárně jsem se rozhodla sama, díky tomu, že jsem si o oboru přečetla na stránkách univerzity. Zaujaly mě předměty, které se vyučují. Zdá se mi to jako zajímavý a rozmanitý obor. A dovedla bych si představit, že bych v budoucnu pracovala v knihovně.

68. Spojuje věci co mě baví.

69. práce a existence vůbec knihoven je přínosná všem, kteří využívají jejich služeb, nejen knihovnických, ale i informačních a všeobecně vzdělávájících.

70. záujem o knihy a s tým veci spojené :)

71. Chci pracovat v knihovně.

72. baví mě to

73. Tento obor mi připadal zajímavý.

74. Se zájmem o informační studia.

75. Zajímá mě práce s iformacemi a jejich vyhledávání a od malička mám ráda knížky, vždycky jsem jim dávala přednost před jinými zdroji informací.

76. Protože je to kombinace informatiky a knihovnické práce která by se mi mohla hodit při zaměstnání

77. rozsireni vedomosti, zvysena moznost uplatneni se, uzitecnost pro zivot (prakticnost oboru)

78. vzhledem k tomu, že knihy a vše s nimi spojené mě táhnou od mala, tento obor mě opravdu zaujal.

79. Ráda bych si rozšířila obzory v problematice, která mě zajímá a především bych (díky odpovídajícímu vzdělání)posléze ráda nalezla zaměstnání v tomto oboru.

80. Přišel mi jako nejzajímavější z nabízených oborů.

81. Stále si nejsem jistá, co chci v životě dělat, a když jsem si procházela jednotlivé obory univerzit, tento obor mi přišel atraktivní.

82. Chtěla bych se zdokonalit v nových technologiích, naučit se efektivně vyhledávat na internetu,

83. zajímavý obor s šírší možností uplatnění, získání a prohloubení znalostí v oblasti informačních zdrojů

84. Je to zajímavé spojení technického a humanitního oboru.

85. protože mám ráda knížky, lidi

86. Protože mě baví knížky, počítače, technologie apod.

87. IT + humanitní zaměření = zajímavé

 

Mapování očekávání od studia

Jaké máte největší očekávání od studia?

1.    Poznání nových zajímavých věcí

2.    Dosazeni titulu, lepsi uplatneni na trhu prace

3.    Očakávam hlane veľa nových informácií, že sa s nimi naučím pracovať vyhľadávať ich čo najefektívnejšie, že sa dozviem nové veci o knižniciach, o ich histórií a ofunogavní databáz. Nový pohľad na internet, webové stránky. História internetu etc.

4.    Že jej dokončím a podaří se mi najít práci.

5.    Seznámení se zajímavými knihami, počítačové dovednosti na jiné než uživatelské úrovni.

6.    V budoucnu najít práci v oboru který mě zajímá.

7.    Snad mě bude bavit a zvládnu ho bez zbytečných průtahů. Ráda bych po absolvování VŠ našla práci, která by mě bavila a uživila.

8.    Nic neočekávám.

9.    Úspěšně dokončit studium.

10. Nové zkušenosti, dozvídání se nové věci a informace, zvýšení sebevědomí :)

11. Očekávám, že mi Informační studia zprostředkují přístup a možnost se aktivně podílet na projektech spojených se správou a zpřístupňováním informací pro širokou veřejnost.

12. získám zkušenosti do života a stanu se více samostatnějsí, porozumím chodu počítačů, takže nebudu vázána na ostatní (např. při poruše,...) ráda bych poznala systém v knihovnách

13. Přehled v české litaratuře, zlepšení komunikačních dovedností jak psanou, tak mluvenou formou, schopnosti vyhledávat a získávat informace o všech oblastech, nejen v literatuře. Získání titulu Mgr.

14. Dosáhnout titulu.

15. zvýšení kvalifikace

16. Zatím žádná očekávání nemám.

17. Mgr.

18. dozvědět se více o oboru, naučit se zpracovávat informace a pracovat s prameny, zlepšení uživatelské znalosti práce s počítačem

19. Ráda bych si rozšířila znalosti o výpočetní technice, naučila se něco skutečně praktického a použitelného.

20. Vhodné vzdělání pro nalezení dobré práce v oboru.

21. Věřím, že se naučím více věcí o moderních informačních technologiích, rozšířím si znalosti angličtiny, naučím se co nejvíce o počítačích, třeba by bylo fajn se dozvědět o tom, co dělat, když se počítač pokazí, no a samozřejmě se dozvím co nejvíce o knihovnictví.

22. No a taky by bylo super (a to od studia očekávám, i když vím, že to je nadstandard), kdyby se nám ukázaly všechny možnosti uplatnění na trhu (třeba teď nedávno jsem náhodně zjistila, že můžu dělat i rešeršéra :-) ), možná trošičku pomoct při uplatnění na trhu již při studiu (kam by se člověk mohl obrátit, když hledá určitý druh práce).

23. A úplně nejlepší by bylo, kdyby se přednášky nahrávaly tak jako na FI. Pomohlo by to všem, nejvíce asi kombinovaným studentům.

24. Predmety, ktoré ma budú baviť a dúfam, že na ne budem chodiť s radosťou a nie z povinosti.

25. Znalosti jak z informačních věd, tak humanitních, literatury.

26. Objevím zajímavé autory. Naučím se práci, kterou chci dělat.

27. Kvalifikace, titul, cesta k získání místa na trhu práce..

28. Že se naučím to co mi dopomuže ke knihovnické práci

29. Tažko špecifikovať hneď na začiatok, podľa toho ako to celé bude prebiehať si utvorím nazor a stanovím očakávanie.

30. kompletní přehled o předávání a zprostředkovávání informací

31. Získání titulu a následně dobré práce.

32. Nové poznatky, zkušenosti, znalosti

33. Bude mě hodně bavit a poté se uplatním v oboru.

34. Obor mě zaujme(narozdíl od předešlého studia), budu mít uplatnění na trhu práce.

35. Mnohonásobné zlepšení v práci a orientaci, co se informací a knih týče.

36. Najit si dobre placenou praci ve vzstudovanem oboru

37. Asi ani nic neočekávám..:D Vzhledem k tomu, že knihovnitví mě "pronásleduje" už šestý rok (studuji na voš), tak mám velmi dobrou přestavu o tomto oboru.

38. Očekávám, že popsané zaměření oboru bude výukou naplněno a připraví mě, příp. mé spolužáky, na praxi v dostatečné míře. Zároveň přímo od výuky očekávám také nástin využití v praxi.

39. Rozšírenie počítačových a informačných znalostí.

40. Dozvědět se a přiučit se něčemu novému v oblasti pc a internetu

41. Připravit mě na práci, kterou popřípadě budu dělat, pokud úspěšně vystuduji.

42. Že mi dá kvalitní základ pro orientaci v současné informační záplavě a připraví mě pro praxi.

43. Že po jeho úspěšném absolvování budu pracovat v knihovně.

44. Doufám, ze se zde dozvím více informací z oboru, o novinkách z knizniho sveta (napr. o elektronických knihách, o novych bestsellerech atd.)

45. Zaroven doufam, ze si zlepsim praci na pocitaci.

46. Bavázání nových kontaktů.

47. Těším se na praxi a na poznání knihovnických systémů.

48. Že se dozvím spoustu zajímavých věcí a že mě (aspoň nějak) připraví na budoucí zaměstnání

49. Nevim.

50. Čekám na dobrý kolektiv lidí kteří mají chuť se něco naučit, pohodu, kreativnost, možnost vycestovat do zahraničí

51. Prohloubení znalostí v oblasti informatiky

52. Očekávám, že určité předměty, mne budou opravdu bavit a budou pro mne spíše "koníčkem".

53. Očekávám nové a zajímavé informace, které mi rozšíří možnosti na trhu práce.

54. Získám nové informace v oboru, který mě zajímá.

55. Že mi to rozšíří moje znalosti a obzory a umožní mě efektivně si vybrat zaměření v budoucnu.

56. Především že bude živé a bude se spíše soustředit na výuku, ve které bude hodně záležet na dovednostech studenta, ne na látce naučené na zpaměť.

57. Také bych se rád naučil jak lépe využívat počítatač a rád bych se něco dozvěděl o tom jak fungují knihovny a jak nejlépe spracovat a předat dál nějakou informaci.

58. Rád bych získal zkušenosti s informačními systémy a naučil se alespoň základy programování.

59. Očekávám, že nebudu muset vyplňovat další podobný dotazník, jako je tento:-))

60. Že dostuduji a snad mě to i bude bavit.

61. Rozvíjet vědomosti v oblastech internetu a databází, ale i ty všeobecné, které by se mi hodily do pozdějšího zaměstnání.

62. Naučím se pracovat v oboru, který mě zajímá, správně komunikovat s lidmi a pod.

63. Aby mě zaujalo, bavilo mě a přineslo mi hodně možností se v budoucnu uplatnit na trhu práce.

64. Zábavnost a přísun informací.

65. Dovědět se, co všechno obnáší práce v oblasti knihovnictví.

66. dozvedieť sa niečo nové a zaujímavé.

67. Dobrá příprava na budoucí práci.

68. Získání dobrého uplatnění.

69. Chtěla bych být schopným pracovníkem v knihovně.

70. Předtím než jsem se přihlásila na tento obor jsem studovala na pedagogické fakultě. Na tomto oboru mě láká, že se dozvím spoustu nových informací v úplně jiném oboru. Očekávám, že se zde naučím spoustu důležitých věcí, ať už se to týká vyhledávání informací, práce s informacemi nebo jejich předávání dál.

71. Získání informací o technologiích a následná prezentace při povolání

72. Uzitecnost pro zivot (vyhledavani informaci), zvyseni uplatneni na trhu práce.

73. Naučit se efektivně vyhledávat informace, rozeznat ty dobré a naučit se více o nových informačních médiích.

74. Nabytí teoretických znalostí a praktických dovedností v oboru.

75. Úplné vysokoškolské vzdělání v mém oboru.

76. Že mě bude bavit a informace, které se během studia dozvím, budu mocit uplatnit v praktickém životě.

77. Nabyté zkušenosti.

78. Získám informace, které budu moct uplatnit v praxi.

79. Získání znalostí z oblasti informatiky.

80. Široká možnost uplatnění na pracovním trhu.

81. Nevm, že se naučím něco nového.

82. Poznat nové lidi, zkušenost s prací v týmu, informace o knihovnách a o tom jak to funguje "za zdí".

Mapování obav ze studia

Jaké máte největší obavy ze studia?

1.    Obávám se, že toho bude příliš a nezvládnu to.

2.    Nejvetsi obavy mam z narocnosti studia a s kombinovanim studia a soucasneho zamestnani.

3.    Obavy mám hlavne z veľkého množstva teórie (dúfam, že neopodstatnené).

4.    Že jej nedokončím.

5.    Náročnost knih.

6.    Mámo obavy, že pro mě bude studium příliš náročné. Jsem maturitní ročník 2008 a téměř 3 roky jsem pracovala.

7.    Největší obavy mám z toho, že budu muset opakovat předmět, že nezvládnu množství učiva, že vyletím od zkoušky... asi z toho, že školu prostě nedokončím.

8.    Že zjistím, že studium tohoto oboru není pro mě.

9.    Nedostatek volného času.

10. Že budu muset psát hodně seminárky a eseje. A taky mám obavu ze zkoušek.

11. Myslím, že by mne studium mohlo bavit a naplňovat. Mírně se ale obávám o vlastní motivaci ke studiu.

12. Nemám obavy ze studia, doufám že mě bude studium bavit a bude pro mě přínosem.

13. Nedostatek možností čerpat studijní materiály, nespolupráce ze stran lektorů a spolužáků z důvodu studia kombinovanou formou, nokoliv prezenční.

14. Obavy ze zkoušek.

15. Časová náročnost.

1.    Nebudu rozumět probíranému.

2.    Studium nebudu zvládat.

3.    Studium mě nebude bavit.

16. Knihovnictví

17. byla bych ráda, kdyby studium bylo více praktické než teoretické nerozdíl od většiny oborů na FF

18. Možná obavy z náročnosti, že některým příliš technickým věcem neporozumím.

19. Zatím nemám velké obavy.

20. Jedinou obavou je ta, že mě čeká hodně teorie, kterou v praxi neuplatním, a málo praktických věcí, které bych naopak v praxi uplatnila.

21. Taky se coby kombinovaný student bojím špatného přístupu ke studijním materiálům (že bych se ráda učila, ale věčně budu hledat materiály, z kterých se učit, protože mi budou chybět přednášky).

22. Bojím sa, aby som niečo nepochopila zle a na základe toho prišla o skúsenosť z danej veci/úlohy/prednášky.

23. Špatní učitelé (nevstřícní apod.).

24. Hodně nového - nemám rád změny.

25. Něco pokazím v ISu a vznikne nějaký průšvih.

26. Nezvládnu předměty.

27. Že to nebudu stíhat.

28. Neprehľadnosť a nevyznanie sa v IS, nepozornosť, prehliadnutie nejakých doležitých termínov, celkovo IS. Neskor nabaľovanie sa povinností a neobratnosť zladiť si ich v IS tak, aby boli pre mňa ako študenta čo najjednoduchšie.

29. :) zkoušky a cizí jazyk

30. Nezvládnutí učiva.

31. Žádné.

32. Bude pro mě moc náročné a nezvládnu ho.

33. Obor mě nezaujme, budu se muset do učení nutit a po pár semestrech marného boje nedostuduji.

34. Nedostatečné zvládnutí zkoušky z cizího jazyka a také nedostatečná znalost práce s počítačem.

35. Obavam se, že nenajdu v oboru dostatek pratel

36. Že nebudu všechno stíhat.

37. Obavu mám pouze z toho, že se studium bude skládat pouze z kvanta teorie, která posléze nebude moci býti adekvátně uplatněna v praxi.

38. Nebude ma to baviť.

39. Z filozofie.

40. Brzy mě vyhodí. Nepochopím obor a jeho podstatu. Že se ztratím někde v Brně :) Že s vyučujícími nemohu navázat přátelské vztahy, jako na gymnáziu, odkud pocházím a že ani oni nebudou mít zájem, protože budu jedna z 1000.

41. Nedokážu specifikovat, asi žádné nemám.

42. Mám velké obavy z počítačů, protože nejsem moc technický typ.

43. Bojim se, ze prace s pocitaci bude obtizna a ze se po nas bude chtit precist vice knih, nez budu moci zvladnout.

44. Nebudu chápat probíranou látku.

45. Ze zahrnutí velkým množstvím nepříliš srozumitelných informací.

46. Nejsem moc technický typ, bojím se technických předmětů

47. Nevim.

48. Že mi studium nic nepřinese, když nebudou mít studenti zájem se učit, nebudou jevit zájem ani profesoři studenty učit.

49. Zpracování seminárních prací a bakalářské práce.

50. Obavy zatím žádné nemám.

51. Obávám se postupové zkoušky a zkoušky z cizího jazyka.

52. Obavy mám z toho, že mé znalosti a schopnosti v oblasti informatiky nebudou stačit.

53. Že tam bude tolik informatiky a jeho složitého systému a nebo, že to bude na mě až moc náročné a nezajímavé...

54. Že ztratím zájem o tento obor a tím i chuť se učit. Že studium bude pouze otom naučit se spoustu vcí nazpaměť.

55. Největší strach mám z toho, že se mi budou krýt předměty s mým druhým oborem, což se vlastně už teď děje.

56. Z dotazníků a z toho, že někdo zjistí, že jsem to já:-D

57. Náročnost.

58. Bych studium dokončil.

59. Bojím se, že některé předměty budou pro mě moc složité, nepochopím je a nezvládnu dokončit.

60. Že mi nepřinese to co hledám. Ale to je velmi malá pravděpodobnost.

61. Nemám obavy.

62. Všimla jsem si (ze skladby předmětů), že je část studia zaměřena na elektronické zdroje a práci s nimi. Zajímá mě spíš část knihovnická, než informační (se kterou jsou nejspíš více spojeny elektronické zdroje), takže s touto náplní studia se budu muset teprve seznámit.

63. IS

64. Že nezískám dost zápočtů :)

65. Moc "biflování"

66. Nepochopení učiva.

67. Že se předměty budou moc zaměřovat na informační technologie, ve kterých se až tak úplně neorientuju.

68. Zkoušky :) a čas....

69. ze to nedokoncim :-)

70. Že nebudu rozumět anglickým textům, a budu mít problémy v IT předmětech.

71. Obavy? Nezvládnutí množství učiva - roční miminko si žádá moře času :-)

72. Studium bude nad mé síly.

73. Strach mám z kolektivních projektů, hlavně ze začátku, kdy se se spolužáky ještě vůbec neznám.

74. Časová náročnost.

75. Velká obtížnost.

76. Jelikož jsem pracující,tak nedostatek času na přípravu.

77. Angličtina, postupová zkouška.

78. Že studium nezvládnu.

79. Nikdy mi nešlo učení věcí, které mě nebavily - takže zapamatovat si určité "nudné" pojmy mi bude dělat problém.

80. (jedna obava pod čarou je, že i když je to obor s názvem "Informační studia a knihovnictví" tak vyučující pojedou starou osvědčenou cestou PIŠ, PIŠ A PIŠ na přednáškách. Slajdy nevedem a pokud chcete dávat pozor a uvažovat o výkladu tak si sežeňte skripta nebo poproste spolužáky o zápisky.

81. Psát není špatné, ale 2 hodiny psát pojmy a ani to nestíhat je hrozný...)

Mapování motivace ke studiu

1.    Já sama.

2.    Zajimavy obsah, dobry vyklad uciva.

3.    Najlepšie ma motivujú pravidelné jednoduché testy (prípadne vypracovanie úloh, napr. 1x týženne) - tak ako to funguje v predmete KPI.

4.    Vědomí, že ze studia získám nějaké užitečné vědomosti.

5.    Zajímavě podané přednášky, zajímavosti, trefa do osobních zájmů.

6.    Nejspíš dobrý kolektiv, který poradí a pomůže-drží při sobě a taky učitelé, kteří se nepovyšují nad studenty a můžete si s nimi promluvit aniž byste z toho měli žaludeční vředy.

7.    Studijní úspěchy.

8.    Dobrý kolektiv, kvalitní a zajímavé přednášky.

9.    Vidina oddálení nástupu do práce.

10. Třeba zajímavá přednáška, "hravý" studium, lákavá učebnice nebo kniha, cvičení na PC.

11. Zájem o probíraná témata a zázemí, přátelé. Slyšel jsem informace, že právě zázemí na KISKu je velice příjemné.

12. další možnosti sebevzdělávání, např. za nějaký předmět získám možnost účastnit se zajímavé praxe, odjet do zahraničí, získat kvalitní brigádu v oboru,....

13. Záživné a zajímavé předměty studia, viditelné výsledky a pokroky v průběhu studia, vstřícné chování kantorů, podpora od kantorů a rodiny.

14. Že něco udělám pro sebe a budu lépe připraven do budoucna.

15. Podpora okolí.

16. Příjemní vyučující, kteří výkladem nenudí a vychází studentům vstříc. Zajímavé, praktické a užitečné vyučované věci.

17. Termín.

18. Prednášajúci.

19. Rozhodně zajímavé téma, dobrý přístup a zaujetí přednášejících.

20. Vyhlídky na dobrou práci; v rámci možností zábavné studium; dobrý rozvrh a osobní prostor; příjemné prostředí a lidé

21. Dostatečný prostor k informacím ke studiu právě u kombinovaných studentů - nahrávání přednášek, zápisy z přednášek, ochota vyučujících komunikovat se studenty, pokud to student potřebuje

22. Podle mě je strašně důležitý, abych nemusela coby kombi student "žebrat" od prezenčních studentů studijní materiály z předmětů, na které se prostě nemohu dostavit.

23. Preberanie vecí, ktoré ma zaujmú a budem sa sama chcieť o nich dozvedieť viac.

24. Když vidím, že studium má smysl a něco mi dává.

25. Zájem učitelů o svůj obor i o studenty, otevřenost, komunikativnost. Kvalitní výuka. Předměty, které mají smysl.

26. Komunikativnost, vstřícnost a ochota pomoci ze strany profesorů nám, začínajícím.

27. Když mi předmět půjde a bude mě bavit.

28. Podpora zo strany iných, motivácia a benefity od Unverzity za priemerné až dobré výsledky, ústretovosť zo strany zamestnancov a pedagógov na MU, benevolentnosť, prepáčenie nedodržaných termínov kvoli objemnosti a zložitosti IS.

29. Zatím nevím.

30. Akční a poutavý styl, nemám rád nudu, účast na projektech, tvorba vlastního webu.

31. Drobné úspěchy.

32. Něco umět pořádně, využití vědomostí

33. Nějaká odměna.

34. Výuka zajímavou formou; propojená teorie s praxí; možnost pomoci, pokud si nevím rady

35. Nevím, zřejmě vidina dobrého budoucího zaměstnání ve stejném oboru.

36. Budouci povolani.

37. Moje touhy a ambice.

38. Dokážu se sama dost namotivovat, jinak bych se na vysokoškolské studium nehlásila. POkud by motivace měla přijít ze strany školy, pak jedině pokud je studium prokládáno určitou praxí.

39. Kontakt s praxou, nielen suchá teória.

40. Vidina vyššího platu po vystudování.

41. Lepší uplatnění se ve společnosti.

42. Asi dobrý pocit, radost rodičů i moje z mých úspěchů. A vidina peněz, které s titulem získám.

43. To, že mě bude téma zajímat nebo vědomí, že mi něco v budoucnu přinese.

44. Pokud mě bude studium bavit a nebudu si v něm připadat ztracená.

45. Zajimava latka, zajimavy vyklad, nabidka zahr. stazi a praxi.

46. Vstřícnost.

47. Viditelný úspěch a přátelé.

48. Viditelné výsledky.

49. Tak to netuším.

50. Vzájemná komunikace mezi profesory a studenty

51. Zvýšení kvalifikace a lepší uplatnění na trhu práce

52. Zajímavé předměty, které mi do budoucna něco dají...

53. Možnost perspektivního uplatnění.

54. Samotné získávání informací je dostatečná motivace, jen nevím jestli si to budu myslet i při učení na zkoušky.

55. Zájem o obor a jeho ,,živost" ve výuce.

56. Zajímavé přednášky - srozumitelné, pokládány různými příklady a výsledky, využívání všech dostupných moderních technologií, více praxe než teorie, přehledné a dobře dostupné materiály, ochota vyučujících v konzultačních hodinách,...

57. Dobrý přístup přednášejících.

58. Když mě to bude bavit a nebude to příliš náročné.

59. Nevím, ale vhledem k tomu, že přecházím ze střední školy, tak se těším a zároveň počítám s úplně odlišným stylem výuky.

60. Studium mi jde lépe, když se mám učit něco, co mě baví a líbí se mi to.

61. To, že jednou možná budu dělat něco, co mě bude naplňovat a bavit.

62. Jeho zábavnost.

63. Zajímavost náplně studia. Vyváženost s ostatními aktivitami. Komunikace se spolužáky.

64. Vlastné presvedčenie že ked sa to nenaučim tak budem hlúpa! :)

65. Kredity.

66. Příjemné prostředí, hudba

67. Knihy.

68. Nejvíce mě motivuje, když mě práce baví. Proto doufám, že mě bude mé budoucí studium bavit.

69. Že už to může být poslední možnost

70. Uplatneni ziskanych vedomosti v praxi, uzitecnost ziskanych informaci v realnem zivote/praci...

71. Pokud mě studium baví a jde mi :-)

72. "Zajímavý"výklad dávající informace do souvislostí.

73. Diskuse nad problémem.

74. Smysluplnost informací.

75. Lepší výsledky ostatních lidí.

76. Přátelské prostředí, ve kterém není rivalita, pocit, že tam patřím.

77. Praktická uplatnitelnost.

78. Vlastní vůle.

79. Dosáhnout vzdělání.

80. těžko říct, je to různé... zajímavost, profesoři, kteří mluví přehledně a je vidět, že o předmětu něco vědí a baví je...

81. Nevím.

82. Sympatiční vyučující a zajímavé úkoly.

83. Škola doma:)

Závěr

Jak již bylo uvedeno v úvodu, získaná data nejsou v článku systematicky zpracována a interpretována. Anketa sloužila ke vstupnímu mapování a nám připadalo zajímavé podělit se na stránkách Inflow o to, kdo v roce 2011 přišel do prvního ročníku Bc. Zajímavé by také bylo, pokud bychom se za tři roky zeptali těch stejných studentů, nakolik se jejich očekávání, obavy a představy o oboru naplnily či změnily. 

Poznámka redakce: Omlouváme se všem čtenářům za zhoršenou kvalitu obrazové přílohy.

Literatura

Suchá Ladislava. Evaluace studijního programu Informační studia a knihovnictví (výsledky anketního šetření mezi studenty KISK FF MU). Inflow: information journal [online]. 2010, roč. 3, č. 3 [cit. 2011-10-05]. Dostupný z WWW: <http://www.inflow.cz/evaluace-studijniho-programu-informacni-studia-knihovnictvi-vysledky-anketniho-setreni-mezi-studenty>. ISSN 1802-9736.

Škyřík Petr. Cesta do hlubin prvákovy duše: služby internetu a čtenářství. Inflow: information journal [online]. 2011, roč. 3, č. 10 [cit. 2011-10-05]. Dostupný z WWW: <http://www.inflow.cz/cesta-do-hlubin-prvakovy-duse-sluzby-internetu-ctenarstvi>. ISSN 1802-9736.

 

 

 

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

5 komentářů

Obrázek uživatele Junior
11. 10. 2011

Jen 1 pracuje v knihovně? To snad ne.

Doufám, že v těch 28 %, co neodpověděli, ještě nějací jsou.

Obrázek uživatele admin
Anonym
12. 10. 2011
Asi ne... :)
Obrázek uživatele Jiří Stodola

Prý tu není matematika

Obrázek uživatele admin
Anonym
17. 10. 2011

"Vyhodili mě ze školy, protože jsem podváděl při zkoušce z metafyziky. Nahlížel sem do duše svýho souseda."

(Woody Allen)

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
25. 5. 2019

Extremely fast neutral will probably irrefutably result in being well-known among the nearly all blog all those, because the thorough content articles and also 

comments. 

https://casasemmiami.com.br/home-staging-miami/

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback