Digitální hry a vzdělávání à la pecha kucha via Klajban

15. listopadu se v brněnské Wannieck Gallery konala akce s názvem "Digitální hry a vzdělávání [à la pecha kucha]". Necelá desítka mluvčích, hry, PlayStaion 3, hry, víno, hry, KISK a hry nasvědčovaly, že nepůjde o akci nudnou ani obyčejnou.

Plky předem, prosím

15. listopadu se v industriálních prostorách brněnské Wannieck Gallery konala už od pohledu divná akce s názvem Digitální hry a vzdělávání. Ambiciózní podtitul „à la pecha kucha“ sliboval málo místa pro omáčku, což jsem jakožto zarytý nepřítel všeho vidličkou nenabodnutelného s radostí kvitoval. Vedle Wannieck Gallery se k pořadatelství přihlásilo Centrum pro inovaci a design služeb (CIDES) a MU Game studies. Hlavně CIDES ve mně po závěrech z mého desk research vzbuzoval podezření:

Google vs CIDES: 1:0

Nicméně při field research se ukázalo, že za touto organizací nestojí nikdo jiný než Adam Hazdra spolu s dalšími schopnostmi překypujícími jedinci jako je Laďka Zbiejczuk Suchá nebo David Šmehlík. I vydal jsem se v osudový zimní večer do Galerie. Už u vstupu bylo jasné, že to bude ve velkém stylu: strop větší než v Průmyslovce (významný poznatek, jelikož dlouholetou praxí jsem zjistil, že existuje vztah mezi výškou stropu a kvalitou akce), vína habaděj a šatna zdarma, což není ani v Martě.

Nijak mě už nepřekvapilo, že mezi organizátory byla řada studentů z KISK. Už jsem si zvykl, že studenti tohoto Kabinetu jsou všude tam, kde se někdo otře o jejich obor.

Formát konference byl mírně upravenou pecha kuchou: 20 slidů, na každý 25 vteřin, 500 vteřin celkem. Speak or die.

Bez omáčky

Hned na začátku bylo návštěvníkům puštěno několik edukativních videí za doprovodu mladých hudebníků:

Poté se už slova ujali první přednášející: Tomáš Barták a Zdeněk Záhora s výstižným názvem přednášky „MU Game studies. Kdože?“ MU Game studies je občanské sdružení složené ze studentů MU v různém stupni pokročilosti, kteří se zabývají snad úplně vším okolo světa her. Studují hry a herní průmysl, možnosti, jaké hry nabízí, organizují vzdělávací akce a spolupracují s nejednou univerzitou.

Ještě neutichl potlesk, když přišel ke slovu Martin Vytrhlík. Martin představil svůj inovativní projekt Stroj času, který uskutečnil v žateckém muzeu. Jedná se o interaktivní výstavu kloubící historické fotky, kupu gamifikace a aplikaci pro iOS. Máte telefon s Androidem? Nevadí, muzeum vám půjčí některý ze svých tabletů. Dále hovořil Ladislav Loukota, a to o akutním nedostatku dobrého game designu, o neustálené terminologii („Welcome to science, Ladislav!“) a potřebě „serious games“. Předpauzová Hanka Lísalová pak představila svůj e-learning LINET. Máte doma nemocniční lůžko? Chodíte do Daguerre a chcete se pochlubit svým hipsterkým kamarádům, co za originální a cool věc zrovna děláte? Pusťte se do tohohle e-learningu a určitě se dozvíte spoustu nových věcí.

A pak přišla pauza. Myslím, že máme všichni už od základní školy zažité, že i když nás hodina baví sebevíc, přestávka je prostě přestávka a na tu nic nemá. Zvlášť to platí v případech, kdy k tomu dostanete sklenici vína a PlayStaion 3. Ostatně, Vilo by mohl vyprávět, ten se bavil dvojnásob.

 Vileslav Veliký

Nemilou úlohu utnout přestávku a začít opět s důstojným programem na sebe vzal Jan Miškov. Jan předvedl nejspíš zajímavou prezentaci. Jelikož byly jeho slidy nabity slovy tak, že jsem jich nestihl za 25 vteřin vstřebat ani polovinu, a jelikož celou prezentaci přečetl z připravovaného textu plného mě často neznámých výrazů, o zajímavosti se pouze domnívám. Na druhou stranu skutečností je, že toho řekl opravdu nejvíce ze všech.

Sebevědomí mi opět pozvedl Martin Procházka, producent Hammerware a herní designér, kterému jsem rozuměl velice dobře. Podobně jako Julie jsem si z jeho přednášky odnesl hlavně to, že SimCity a územní plánování k sobě mají více než blízko.

Hlavní poselství dalšího, předposledního spíkra Karla Picka jsem pochopil následovně: při vývoji her se nejdříve zaměřte na game play a teprve potom na edukační složku. Hra, která má dobrou, motivační hratelnost a malou edukační složku, je mnohem lepší, než hra s velkou edukační složkou a hratelností nudnou jako vtipy Dívek z Blesku.

Vrcholem večera byl sám velký Jan Boček, který představil spoustu projektů od DATA Ihned. Jeho prezentace však byla více o ukázkách, než o poselstvích, takže si radši zahrajte Cutthroat Capitalism a nasajte atmosféru.

Slide Honzy Bočka

Ještě než se účastníci rozprchli,  byli požádání o dobrovolný příspěvek na konferenci a také o vyplnění dotazníků, kde byli žádáni o zpětnou vazbu na celou akci. Distribuci a sběr dotazníků zajišťovali magisterští studenti z Odezvy, jednoho z letošních APLS projektů.

Jaké to vlastně bylo?

Bylo to super. Formát konference se sice ukázal pro některé jako mluvčí jako místy těžce uchopitelný, nicméně po stránce organizační a vzdělávací byla konference velice užitečným způsobem, jak strávit páteční večer a namotivovat se jít do obchodu, koupit si pár balíků chipsů, colu a jít si doma zahrát Prince of Persia.

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

4 komentáře

Obrázek uživatele Iggy
28. 11. 2013

Byl tam třetí Playstation, nikoliv Xbox.

Obrázek uživatele Michal Klajban

Díky za info, poupravil jsem

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
29. 11. 2013

Souhlasím, že se značkou CIDES KISK FF MU musíme pohnout :D Díky za report. Adam Hazdra

Obrázek uživatele Michal Klajban

My v Inflow jsme celkem spokojeni http://i.imgur.com/PJxGNfR.png

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback