Drobný šok

4. 7. 2008
Mě potkal dnes večer, když jsem náhodou přepnul na STV1 kde zrovna běžely hlavní zprávy dnešního dne. Konkrétně šlo o reportáž, kdy nějací funkcionáři v čele se školskými odbory a sdružením rodičů lobují na ministerstvu za to, aby se zvedla hodinová dotace výuky náboženství na základních a středních školách. To mě musím se přiznat opravdu zarazilo. Říkejte si o mě, že sem zabedněnec, ale neměl sem nejmenší tušení, že na slovenských základkách a středních školách je povinné náboženství. Osobně mi to přijde jako zvrhlost vnucovat někomu víru. Ne, nechápejte mě špatně. Proti náboženství a víře jako takové nic nemám. Ale nebudu zde předestírat svůj názor na víru. Jde mi o to, že fakt, že děcka na základkách se učí principy náboženství podle mě není správnej. Ty, kterým to nic neříká tak to stejně totálně ignorují a ti, jejichž rodiny jsou třeba věřící, tak se všechno potřebný dozví doma. Beru, že přibližná znalost bible patří k základnímu západnímu vzdělání a měli bysme všichni mít aspoň povědomí o co jde - konec konců když už nic jinýho, tak je to pravděpodobně nejrozšířenější fantasy na světě ;), ale výklad konkrétních evangelií a rozebírání bible do detailů navíc jestli to ty děcka musí i povinně číst. To mi nepřipadá jako rozumná záležitost. Řekl bych, že kdo chce věřit, tak si cestu k víře v životě najde tak jako tak a tohle mi přijde spíš jako těžce demotivující činnost. Ale možná jsem to zase celé pochopil špatně, ví o tom někdo něco víc? Teď mám na mysli povinnou výuku náboženství na Slovensku. Opravte můj úsudek plís.
Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

19 komentářů

Obrázek uživatele Lotyna

Na slovensku je to (dle mých informací) tak, že si každý může vybrat mezi výukou náboženství nebo "etické výchovy"...

Jojo, slováci jsou hold víc nábožensky založený... Teda alespoň co se křesťanství/katolictví týče.

Fér to moc není vzhledem k ostatním náboženským tradicím... Ale popravdě u nás to není o moc jiný - sice je u nás výuka "náboženství" dobrovolná - ale zase je to jen to jedno náboženství... Nojo, už u nás budou mít i ostatní církve své vlastní strany, tak se třeba prosadí i dobrovolná výuka jiných náboženství :-)

Já teda do náboženství chodila 5 let a musím říct, že se mi to vlastně v podstatě hodněkrát v životě hodilo - ať už v literatuře nebo i na vejšce - nějakej základ je asi dobrej mít - kompromis bych ale viděla třeba v tom, že by byla povinná výuka náboženství/religionistiky - alespoň třeba jeden rok v rámci ZSV (ano, přihřívám si svou polívčičku :-P)

 

Obrázek uživatele tom
6. 7. 2008

Já do nába chodil hádám asi 8 let (už si to nepamatuju přesně, ale myslím, že bylo každej rok..a nakonec vlastně možná ještě před tím) a na víru mě to nepřivedlo. Na druhou stranu mi to nejspíš ani nijak neuškodilo. Mám ale pocit, že ukrajovat hodinovou dotaci ostatním předmětům kvůli náboženství není to pravé..

Obrázek uživatele Terajs

Faráři? Laikové? Učitelé občanské nauky?

Myslela jsem, že mi něco napoví statistika, ale nestalo se. Čísla říkají, že věří zhruba třetina populace, z 90 % katolíci, takže by to možná jisté opodstatnění mělo, ne?

Zdravým selským rozumem: máme tu přece registrovaná partnerství a ne zákaz potratů, takže bych řekla, že na to jsou lidovci krátcí... Doufám. Přece jenom, na Slovensku je situace o dost jiná.

Obrázek uživatele Lotyna

... tak to neber zas tak vážně ...

... je mi jasný, že (dobrovolná) výuka náboženství na školách (u nás) je v podstatě věc setrvačnosti... bylo to tak dlouho a tak to tak je dodnes. "Studovat" svoje náboženství má ale u nás možnost každý i tak - i když v rámci "specializovaných institucí"... a možná je jen otázka času, kdy se tam přesune i to "školní náboženství".

Pochybuju, že by si lidovci prosadili povinnou výuku náboženství - jen jsem chtěla říct, že vzhledem k tomu, že lidovci v parlamentě sedí, tak to pořád ještě může probíhat v pod záštitou jednotlivých škol - jinými slovy odluka státu a církve není možná... A tak u nás bude katolicismus hrát chtě-nechtě prim.

Obrázek uživatele Terajs

Já to neberu zas tak vážně.

Prostě - jakožto zarytého ateistu mě přestava povinné výuky náboženství odpuzuje.

Jenže! Otázka, kdo by to učil, je podle mě zásadní: protože jsem přesvědčena, že v dnešní době by to prostě nemohla být výuka pouze křesťanského náboženství....

Takže absolventi religionistiky, škola tolerance, seznamka s tím, v co/koho a jak lidé věří. S úctou, bez podbízení, bez předsudků.

Takže utopie.

A pak, že to beru vážně... 

Obrázek uživatele EVa
7. 7. 2008
výuku náboženství na školách? Toť otázka... :-). Mě jakožto věřícího představa povinného náboženství taky odpuzuje, asi bych to nechala na bázi dobrovolnosti: opodstatnění takový předmět má, už z toho titulu, že náboženství bývá prazákladem veškerých kultur, a protože ta naše, euroamerická, je založená na anticko-křesťanském podkladě, tak výuku náboženství bych - a znovu opakuju - jako výběr, alternativu předmětu nabídla. Z tohoto hlediska by křesťanství asi mohlo dominovat, nicméně ve vleku globalizace by takováto výuka mohla obsahovat i prvky jiných náboženství ve smyslu pochopení podstaty jiných - a teď už ne tak vzdálených - kultur. V tomto případě by to mohli učit i ti religionisti. A jestli to někoho přivede na víru? Nejsem odborník, ale myslím si, že religionista může být teoreticky i ateista. Podle mě by měl spíš takový předmět člověka seznámit s myšlenkovými proudy jednotlivých hnutí s poukazem na to, co všechno ve světě ovlivnily - předávání víry je pak už věcí další, řekla bych, mimoškolní (stejně jako předmět "hudebka": pokud chci umět hrát např. na nějaký nástroj, jdu to rozvíjet jinam hudebka nehudebka).
Obrázek uživatele Terajs

Jsem si to představovala...

Díky za vhodnější slova, díky! ;0)

Obrázek uživatele Lotyna

"...Podle mě by měl spíš takový předmět člověka seznámit s myšlenkovými proudy jednotlivých hnutí s poukazem na to, co všechno ve světě ovlivnily..." - jo tak jsem to taky myslela ;-)

K tomu co psala Terka - já prostě toleranci, seznámení s jinými kulturami/vírami či pokus o nezaujatý postoj bez předsudků nevidím jako utopii... to by občas musel být utopií i dějepis....

...pokud jde ale o nějaké přesvědčování "o správnosti" té které víry, tak to by asi do takového předmětu ani zakomponovat nešlo, vzhledem k tomu, že každé náboženství si nárokuje, že ono jediné může mít pravdu.

Jo a k tomu "religionista-ateista" :-) - nevím jestli je to tak úplně slučitelné, jelikož ateistům většinou dokázat jen to, že náboženství je v podstatě špatné, škodí společnosti apod... ale jsou různé druhy ateismu...

Obrázek uživatele Ajda
My na gymplu podobný předmět měli. Byl volitelný a jmenoval se Dějiny kultury 1,2,3. Učila ho moc milá a chytrá starší paní a projeli jsme v něm historii různých kultur od počátku do současnosti, rozebírali náboženství, architekturu atd. Alespoň pro mě to byl jeden z nejpřínosnějších předmětů co jsme na škole měli.
Obrázek uživatele Terajs

Koneckonců, předmět jeho studia je velmi různorodý. Těžko se může dívat na všechna náboženství optikou toho jednoho, nebo si to špatně představuju?

 

A jako ateista si nemyslím, že víra škodí společnosti. Jako všechno mezi lidmi záleží na tom, jak je konkrétním člověkem uchopena. (V případě křesťanů znám osobně vlastně samé báječné jedince.) ;0)

Obrázek uživatele Lotyna

Religionista - věřící? To jsem tím vůbec říct nechtěla a ani omylem si to nemyslím!!! Spíš právě naopak!!! Věřící může být zrovna tak zaujatý jako ateista. Ano máš pravu - věřící-religionisté se na náboženství dívají (většinou, ne vždycky - abych nekřivdila) optikou toho jednoho a mnohdy chtějí například vysledovat třeba shodné body s tím svým vyznáním, aby podpořili tu svoji víru...

Religionistiku jako vědu vnímám podobně jako např. politologii - zde je taky někdy hodně těžké odpoutat se od osobního stanoviska a zaujmout postoj, který nikomu nenadržuje. Ostatně nejedna politická ideologie se od některých náboženství moc neliší... Přesto když politolog rozebírá nějakou politickou stranu nebo třeba určitý politický problém měl by zvážit příčiny, důsledky, kladné věci i ty záporné... a né dělat to účelně a vyzdvyhovat ty věci které které se slučují s jeho osobním stanoviskem... teda alespoň by to tak mělo být... že se to tak neděje je věc druhá... religionistika prostě potřebuje (stejně jako ostatní humanitní vědy) trošičku odstup od věci - nebo ještě lépe - nejdříve se přiblížit nejvíce jak jen to jde a pak hned o stejnou délku zase odstoupit... Tak to alespoň vnímám já...

"Jako všechno mezi lidmi záleží na tom, jak je konkrétním člověkem uchopena. "

Jo s tím fakt souhlasím. Jak už jsem řekla je spoustu druhů ateistů... Někdo se považuje za ateistu jen proto, že nevěří v boha jako stařečka sedícího na obláčku, někdo protože nevěří v nic transcendentního. Ta škála je prostě strašně široká a nevím kde sedíš Ty. Ale osobně si myslím - je opravdu možné aby člověk nevěřil ve vůbec nic? A aby to vůbec nikdy nepotřeboval? Já nevím - teď soudím podle sebe, ale myslím, že člověk potřebuje občas věřit, že věci, které se v jeho životě dějí, mají nějaký smysl či příčinu/důsledek... já v to alespoň někdy věřit potřebuji...

Obrázek uživatele Terajs

než se domluvíme, ale pak to stojí za to ;0).

Jinak jsem asi radikální ateista => vůbec nic. Život je nejúžasnější, nejkrásnější, nejposvátnější a nejobdivuhodnjší věcí ve vesmíru. Jeho smyslem je, že je. Jenom lidem to pořád nestačí...

Ne, že bych někdy věřit nepotřebovala, ale zatím to prostě neumím...

Obrázek uživatele Lotyna
Taky si myslím, že na životě je nejkrásnější prostě to, že je ;-) Ale věřím, že věci mají nějaký řád, že existuje nějaké "proč se všechno děje". Jinak bych si nedokázala vysvětlit spoustu věcí na světě jako napřiklad umírání dětí, ubližování lidem, různý nemoci atd... (ano, jsou to klišé, ale člověk nad tím občas prostě přemýšlí) A taky nevěřím, že energie která v člověku je, se může jen tak rozplynout, zmizet - a to proto, že cokoliv na téhle planetě je nikdy nezaniká, jen se to přetváří - prostě věřím v "zákon zachování hmotnosti, energie a látky" :-)
Obrázek uživatele Terajs

přijdou pouze, výhradně a typicky lidské. Stejně jako náboženství. Obojí je pro mě důkazem toho, ža sami sobě stojíme v centru dění. Jenže život je tolik rozmanitý...tak například mám moc ráda houby. Jako organismy. Z velké části jsou to ony, kdy dostanou po smrti naši energii...spolu s bakteriemi a tak...

Je správné, že člověk je pro člověka tím nejdůležitějším druhem. Myslím si, že ale pouze sám pro sebe. 

Bůh, vyšší princip, cokoli chceme, jsou jen naše nástroje k uchopování světa.

Tak krásně se mi tu s vámi povídá, když je JJS na dovolené...škoda, že tenhle způsob léta pravděpodobně nevydrží dlouho...

Obrázek uživatele Lotyna

No já si právěže zase úplně nemyslím, že to je jen vyloženě lidská záležitost. Protože:

1) do "myslí" zvířat hub či rostlin nemůžeme zcela nahlédnout, takže si nemůžeme být opravdu jistí, že tam něco jako "bůh", "duše" či podobný princip doopravdy neexistuje.

2) i u zvířat můžeme vysledovat určité "rituální chování" - mě třeba nejvíc fascinují sloni, kteří mají dokonce něco jako pohřební rituál - jednou jsem to viděla v National Geographic nebo něčem takovým a fakt jsem koukala

O rituálním chování hub teda nic nevím :-) Ale je to asi proto, že se o chování rostlin a hub nikdo nějak moc nestará. Zvířata mají na tohle vlastně svůj vlastní vědní obor - etologii, ale rostliny a houby asi nic - nebo se pletu? (teď fakt nevím, jen si to myslím) Přesto je však jisté, že si určitým způsobem předávají informace a komunikují... No kdoví co by se tam ještě všechno dalo objevit, kdyby to někoho zajímalo...

Nojono, gargamík jen sbírá síly - ale zpátky bude utčitě cobydub a bude v o to větší ráži ;-D

Obrázek uživatele EVa
9. 7. 2008
Myšlenka, "že každé náboženství si nárokuje, že ono jediné může mít pravdu" je celkem běžně zaužívaná a taky není daleko od "pravdy" :-). Právě jsem narazila na text Přemysla Ruta (spisovatel, hudebník, VŠ profesor na Divadelní fakultě AMU), který polemizuje s tím, jak různorodé pravdy "vykomunikovat", chci-li vést s vyznavačem jiného smýšlení dialog. Budu citovat: "Nejsem-li však přesvědčen, že moje víra je "lepší" (hlubší, životaschopnější, "spasitelnější") než jiné, proč ji vlastně v dialogu zastupuji? Proč se jí dovolávám, není-li pro mne hodnotou, kterou stojí za to před jinými bránit, vysvětlovat, dávat k úvaze?... Duchovní tradice, kterou považujeme za svou, není nikdy jenom v nás. Je také za námi: je to prostor, z něhož přicházíme, jímž jsme - v dobrém i špatném - poznamenáni, skrze nějž jsme čitelní a srozumitelní. Hlásíme-li se k ní, vnášíme do setkání "příběh": "dějiny dogmatu", kulturní návyky, způsoby vyjadřování, odpovědnost za to, co se v jejím silovém poli stalo, čím jsme zatíženi, co nás formovalo, v čem jsme vyrostli, v čem jsme doma, co známe natolik, abychom byli schopni to vystavit setkání, přijmout hosty či vyjít na návštěvu. Jako si člověk teprve při studiu jiného jazyka uvědomí, co jeho mateřština říká jinak, co je z ní nepřeložitelné a jaké to má důsledky pro jeho "vědomí světa". Ano, jako by "moje víra" byla nakonec spíše "moje řeč", můj "komunikační kód", než můj kufřík pravd pro každou příležitost. Spíše to,co ze mne mluví, než to, co hlásám. Pak se jí ovšem není třeba vzdávat, abychom mohli vstoupit do otevřeného dialogu. Naopak: potom se může stát jazykem, jímž lze dialog vést." No jo, zase ty "náboženské otázky", ale takovýto přístup k dialogu se dá použít nejen mezinábožensky - i mezilidsky, „meziideově“ & „meziakademicky“ ? ...
Obrázek uživatele admin
Anonym
7. 7. 2008
Informace o povinné výuce náboženství na Slovensku nemám, ale mám švagra Slováka. A vím, že je to tam s náboženstvím, resp. s vírou o dost jinak než tady a ty snahy dostat náboženství do výuky chápu. Nechci se vyjadřovat k tomu, zda je to správně nebo ne, protože jsem ateista. Jen chci alespoň trošku osvětlit situaci. Slováci jsou hodně nábožensky založení a většina populace je věřící. I generace dnešních třicátníků je tím velmi poznamenaná. Takže i když jsou tzv. nepraktikující, tak je to v nich zakořeněné a vliv to bude mít i na další generace. Sice jsme byli po léta jeden stát, ale v těchhle věcech jsou mezi námi velice zásadní rozdíly. Proto si myslím, že ty snahy jsou přirozené a na Slovensku nikoho nešokují.
Obrázek uživatele Terek

tak nějak myslel, že to tak bude, ale každopádně díky za potvrzení mojí domněnky.

Jinak mi to nedá nedodat, že i ateismus je vlastně víra, nebo ne? :) Já sám o sobě spíš tvrdím, že sem pohan, panteista, fatalista ... teď nevím jak se řekne, že si myslím, že se nic neděje bezúčelně (utilitarismus???) no a taky, že nejsme ve vesmíru sami páč by to bylo plýtvání místem.1

1 FOSTER, Jodie aka. ARROWAY Elleanor. Contact. directed by Robert Zemeckis. written by Carl Sagan. publ.1997.
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
26. 11. 2018

This is truly pleasant to read. Informative post is great to read. Thanks a considerable measure! <a href="https://showboxapkfree.info/showbox-apk/">showbox apk 2018 ad free</a>

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback