Honza Martínek: Poezie je design. Je gamifikovaná. A často velmi mobilní.

Honza Martínek vystoupil jako přednášející na Letní škole KISKu. Někteří z posluchačů zaznamenali, že přednášel o mobilním webu, všichni ale s jistotou věděli, že tam byly medvědi a sladkosti. :-) Honza své myšlenky pro jistotu svěřil i v rozhovoru, aby si je mohli přečíst všichni. Tentokrát bez medvědů, zato s dávkou poezie.

Jak ses dostal k designu? Chtěl jsi to vždycky dělat?

V podstatě náhodou - bylo mi patnáct a chtěl jsem se předvést, tak jsem si zkusil vyrobit webové stránky, tehdy ve Flashi. A začalo mě bavit přemýšlet, jak co udělat, aby to bylo fajn - což je vlastně ten návrh, či po anglicku design. Tehdy bylo takové období, kdy existovala komunita bloggerů a mimo jiné všichni stále vymýšleli nové a nové designy svých stránek. Tenhle iterativní přístup byl velice obohacující.

Po gymplu jsem neúspěšně hlásil na grafický design, ale vždycky mě spíš zajímala ta komunikace, než ono „grafické pozlátko" (vlastně i ten obor na VŠUP se jmenuje „vizuální komunikace"). Tak jsem si nakonec vybral komunikaci mediální, což byla šťastná skoro-náhoda, protože mi to otevřelo dveře do světa sociálních věd, které mají leckdy s designem společného víc, než by člověk čekal.

Honzo, byl jsi třídní šašek?

Ano. Se vším, co k tomu patří - bohudíky i bohužel.

Studoval jsi na MUNI víc oborů, máš nějaké mezioborové srovnání?

Studoval jsem jen dvojobor na FSS - kde je každý obor velmi specifický, u politologie a mediálních studií obzvlášť. Ač rád chodím na kurzy i na sociologii nebo třeba na KISKu, asi nemám nějaké zásadní postřehy ohledně rozdílů.

Sám jako nejdůležitější vnímám, jestli na daných oborech fungují komunity lidí napříč studenty i vyučujícími, které společně tvoří a sdílejí poznání. Na KISKu mi tohle přijde skvělé. Na FSS se spíš tříštíme, případně rychle utíkáme do zaměstnání. Samozřejmě v obou případech jde o hodně subjektivní dojem.

 

Věnuješ se vývoji mobilního webu - jaké trendy tě v téhle oblasti momentálně nejvíc zajímají/ovlivňují?

Nejdřív musím říct, že mobilním webem se musí už zabývat každý, kdo na webu něco dělá, takže nejsem nějaká výjimka.

Ačkoli toho přečtu hromady, snažím se trendům spíš nepodléhat.

Trendy - vyjma těch, které vycházejí z možností nových technologií - jsou většinou něco, co někdo zajímavý přečetl ve starší knížce a napsal o tom pěkný článek.

Nicméně, s mobily přišel větší důraz na návrh - protože na rozdíl od lidí v pohodlném křesle u velké počítačové obrazovky, nechtějí lidé s mobilem trávit spousty času hledáním toho, co potřebují (oni nechtějí ani ti dobře usazení, ale jsou na to už zvyklí - což je samozřejmě špatně). To je pro designéra příjemný trend :-)

Jeden čerstvý brzy-už-trend bych ale zmínil. S postupným šířením tabletů (tady je pěkný článek s grafy) mi dává hodně smysl přístup mobile only (shrnutý ve velmi vtipném manifestu), kde primární platforma už není počítač, ale tablet a mobil. Počítač bude brzy jen pro profíky, kteří ocení, že se jim v MS Office poskládá do řádku co nejvíc ikonek. Na všechno ostatní je tablet a televize.

Je to obor, který „vynáší prachy"?

Asi jo. Určitě je to obor, kde se dají vydělat poctivě peníze. S dobře udělanou prací v perspektivním oboru přijdou peníze tak nějak samy. Jen člověk musí mít to štěstí, že zrovna to, co dělá (a na co se připravoval ve škole, do které se z nějakého důvodu přihlásil atp.), spadá do toho perspektivního oboru.

Sám s tím moc zatím zkušenost nemám, protože jsem dlouho podnikal spíš jen pro radost (a abych si trochu navýšil kapesné) a nevěnoval jsem se pouze webovému designu, ale celému vývoji aplikací. Předpokládám, že jako designér budu mít nižší mzdový strop, než třeba manažer nebo někdo, kdo rozjede vlastní firmu - ale práce mi hlavně musí dávat smysl (no, jasně - snadno se mi to říká, když zatím nemusím nosit domů krmení dětem). Do budoucna bych rád dělal někde na pomezí akademického výzkumu a designu, což jsou takové dvě symbiotické oblasti. Trochu s tím začínám na nedávno založeném blogu UX of a Country.

Jak se uživatel mobilního webu odlišuje od těch, co používají desktop?

Na první pohled vypadají úplně stejně. Liší se především to, na čem sedí. Jestli tedy ten první vůbec na něčem sedí... ehm.

No, hlavní rozdíl je v tom, že mobil je mnohem blíž tomu, co člověk dělá - na počítači si můžu najít trasu výletu, ale když už jsem na výletě a chci najít nějakou restauraci, hledám jinak. Na počítači jsme zvyklí dělat spíše komplexnější a obecnější věci, na mobilu chceme ihned něco specifického. To ale mobil usnadňuje spoustou vymožeností - například určení přesné polohy ušetří při hledání hospody spoustu času.

Počítač je z mého pohledu něco jako velké neskladné auto, které má hroznou spotřebu. A zatím jsme zvyklí, že s ním musíme jezdit, protože žádná jiná auta nebyla k dispozici. Ale s postupujícími možnostmi zjistíme, že se na spoustu věcí hodí drobná „městská" auta. A rozdíl mezi řidiči těchto aut je velmi podobný jako mezi uživatelů počítačů a mobilů.


Jaké mobilní aplikace máš ve svém osobním top ten?

Tak to je těžká otázka ;-) Vlastním iPad 2 a iPhone 3GS, takže znám jen aplikace běžící na Apple. Ale vybrat deset aplikací je těžké, spíš bych to bral typově.

- Na tabletu čtu knížky, takže aplikace jako iBooks nebo Kindle. Na čtení na PDF je užitečný GoodReader.

- Na čtení aktuálních článků používám Reeder a Instapaper (na obou zařízeních) a aplikace sociálních sítí - skvělý je především Tweetbot, klient na čtení Twitteru. Vedle toho mám spoustu aplikací časopisů, kde bych asi zdůraznil jen The Economist a Respekt, který doufám brzy změní formát, ve kterém je distribuovaný pro iPad (je to hromada obrázků, která se dlouho stahuje a omezuje to možnosti celé aplikace - i tak jej ale mám rád). A k tomu všemu ještě iVysílání České televize a TuneIn Radio, kde si můžu naladit snad jakékoli internetové rádio.

- Rád fotím, takže mám hromadu aplikací na focení (a zrcadlovka zůstává často doma sama), ale jmenoval bych asi jen obligátní Instagram. Nebo možná ještě Grid Lens, které umožňují kombinovat více mini-fotek.

- Rád používám Foursquare. Dříve mi to připadalo jako zvláštní nápad, ale se zvětšujícím se množstvím obsahu to dává stále více smysl.

- Na psaní sketch notes rád používám aplikaci Paper by FiftyThree, je to takový velice jednoduchý blok na kreslení. Delší texty píšu s připojenou externí klávesnicí v appce Notesy.

- Při používání mobilních zařízení se pro mě stal naprosto zásadní Dropbox, který umožňuje snadnou synchronizaci všech souborů - a spousta aplikací má jeho funkčnost přímo integrovanou.

- A nakonec ještě musím přiznat svou fascinaci hudebními aplikacemi - ať už je to Garage Band, Animoog nebo Figure - co se dá na dotykovém displeji dokázat, je fascinující.

-  A vlastně ještě hry. Nejraděj mám asi Contre Jour, Windosill a úžasné zpracování Carcassonne (na tabletu, ale překvapivě i na telefonu).

Nakonec jsem vybral aplikací 21, a to jsem ještě nějaké zapomněl. Třeba super plánovač Agenda. No, stačí.

Když jsi při své prezentaci představoval knihy, které by měl designér mobilního webu znát, byla mezi nimi i poezie. Proč?

Když vezmu do ruky jen toho Skácela, kterého jsem vzal s sebou, protože je to Brňák (jak pěkně ladí název sbírky Doteky s tématem mobilního webu jsem si uvědomil až zpětně), našel bych hned několik důvodů (hledání mi trvalo ne víc než minutu, skutečně). Například:

          SLOVA

          Ta vyprošená na poslední chvíli

          do mála zbývající

          musí nám nyní stačit

 

          Pověz mně

          kolik jich potřebuje verš

          aby ho nebylo příliš

           (...)

 A nebo:

           MODLITBA ZA VODU

           (...)

           Voda je zarmoucená vdova

          voda  má

          voda má popelem posypané vlasy

          voda si na nás stýská

 

Poezie je design. Je to obsahová strategie. Je to content-driven design. Je to dokonce human-centered design. Je gamifikovaná. A dokonce často velmi mobilní. Je to přesná balance formy a obsahu. Obsahuje estetický výraz a klade otázky po tom, co je dobré. Má názor, ale zároveň zpochybňuje.

Poezie je krásná díky tomu, že vychází z dědictví předchůdců a zároveň musí přinést něco nového. Poezie nefunguje, pokud není autentická. A to, co čtenář čtením získá, z velké části závisí na čtenáři.

Myslím si, že designér by měl hodně číst - a poezie je to nejpřirozenější čtení, ačkoli často (nejen kvůli nánosu „školního přístupu", ale třeba i kvůli všeobecnému důrazu na měřitelnou efektivitu) bývá skrytá běžnému člověku. Poezie má nejblíž ke skutečnému životu. Jako úvod do čtení poezie bych doporučil krásný film Dead Poet's Society.

Jak můžeš využít mobilní web v knihovně?

Mnoha způsoby - a možná bych se neomezoval jen na web, protože pro uživatele dnes splývá využití webu a aplikací. Z pohledu vývojářů už to také nemusí být zásadní rozdíl. Co konkrétně si dokážu rychle představit?

- Po cestě do knihovny můžu zjistit, jestli je knížka dostupná, a případně si ji objednat ze skladu.

- Pro zjišťování informací nemusím chodit k počítači s katalogem, ale kdykoli a kdekoli můžu zjistit vše potřebné.

- Při tvorbě seznamu literatury si můžu oskenovat kódy knížek a nechat si je poslat e-mailem přesně naformátované dle normy.

- Můžu si na webu zjistit, jestli náhodou knížka není dostupná online (ať už zdarma nebo v některém z obchodů) a stáhnout si ji do čtečky - což se třeba u prezenčních knížek hodí. Případně se můžu pokusit najít i tištěnou kopii, ať už na webu nebo někde poblíž ve městě.

- O jakékoli knížce můžu zjistit spoustu podrobností jednoduchým hledáním (také by šlo usnadnit třeba naskenováním kódu anebo vyfocením přebalu). Rychlé nalezení recenzí pomůže se zjištěním, zda držím v ruce ten pravý zdroj.

- Můžu rychle zjistit přes webkameru, jak dlouhá fronta je na pultu.

- Můžu prokázat svou totožnost před knihovníkem, protože jsem zalogovaný v katalogu.

A možná spousta dalších věcí. Spousta věcí nás nenapadá, protože to vyžaduje hluboké prozkoumání „terénu" a pak hromadu práce, takže výše uvedené nápady jsou spíš takové zřejmé. Ale možnosti jsou stále méně omezené.

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback