INFORUM v širších souvislostech...

Nejdříve jsem měl v plánu napsat něco víc o programu, ale využiju toho, že se do zprávy pustila Dasha, a tak bych rád pár slov věnoval celé náladě a auře kolem INFORA. Především několika palčivým problémům, co se hrubě týkají také nás.

Na INFORU jsem byl poprvé a zážitek to byl parádní. Nejenom proto, že jsem na pár dní odjel z Brna, ale především proto, co jsem si z Prahy do Brna přivezl. Myslím, že si konečně začínáme my knihovníci trochu uvědomovat, že tu nemusíme být navěky a snažíme se pro to něco dělat. Nebo spíše, začínají se objevovat tahouni, kteří mají kredit a potřebnou sílu na to, něco změnit. Tento pocit jsem nedostal přímo z INFORA, ale už uplynulého semináře ve Zlíně (Seminář elektronických knihoven).

Jak dostat uživatele do knihovny?

Mám za to, že na INFORU se teď poprvé začalo tvrdě přemýšlet o tom, jak opravdu dostat uživatele do knihovny - viz přednáška Zuzany Helinsky Pusťte uživatele/zákazníky do knihoven

Citace abstraktu přednášky:

„Samozřejmě pouštíme zákazníky do knihoven a samozřejmě chceme aby hodně navštěvovali knihovnu ať už fyzicky nebo elektronicky. Ale: aby jich nebylo moc, aby nemluvili moc nahlas, aby nechtěli mnoho náročných elektronických služeb, aby nejedli a nepili v knihovně, aby neměli zapnuté mobily, aby respektovali copyright a tak dále.“

 

Shodou okolností jsem našel článek autorky na Ikaru. Pod názvem Marketing jako prostředek pro lepší využívání elektronických informačních médií se dozvíte třeba to, jak využít Bostonskou matici k tomu, abyste si uvědomili kde v knihovně utratíte nejvíc peněz s nejnižší efektivitou a přínosem. Co je váš hladový pes? Katalogizace, zkostnatělá komunikace, administrativa? Pokud si tohle uvědomíme, je to první krok k úspěchu :-)

 

Money, money, money - must be funny – Viz Černá kočka, bílý kocour.

 

Druhý tradiční problém – proč nechodíme hledat info na stránky knihoven?

S touto problematikou se úzce váže přednáška Richarda Burkitta Od zprostředkovaných zkušeností uživatelů po intuitivní využití knihovny? Autor poukazuje na známou věc – Google X stránky knihovny. Problém – na Googlu je vše na jednom místě v jednom políčku – jak to řešit?

 

The Summon™ unified discovery service allows the researcher to quickly search, discover and access reliable and credible library content... ...It provides one search box for a researcher to enter any terms they want and quickly get credible results in one relevancy ranked-list.“

 

Jak to funguje:

 

Jak to vypadá:

 

Proklikejte si příklad Dartmouth College Library.

 

Téma Open Access

Open Access se stává aktuálním tématem. Tzv. idea volného přístupu je vzhledem k elektronickému publikování zajímavá a potenciálně skvěle využitelná. A jestli vám něco říká právo na informace, tak pak jste u Open Access správně. Na INFORU byl Open Accesu vyčleněn celý blok, který obsahoval mimo jiné přednášku Licence Creative Commons a jejich česká verze, kterou přednesl Lukáš Gruber.

Creative Commons jako soubor licenci, která garantují právo autora na duševní vlastnictví je především důležitý proto, že autor si může vyhradit pouze nějaká práva. Je tak možné, že se setkáte s dokumentem, které v souladu CC změníte a uveřejníte. Diskuse o CC není aktuální pouze na INFORU, ale také na Inflow a pravděpodobně i u postupových zkoušek ;-)

 

Důkazem toho, že Open Access nachází své uplatnění a je brán vážně svědčí i fakt, že bude významně diskutován za týden na CASLINu.

 

Na cestě ke spolupráci

Na INFORU se střetli a pohovořili o palčivých otázkách knihovnického vzdělání, komunit, spolupráce a možných východisek kolegové z UISK a KISKu. Závěry jednání a nutná východiska: udržení komunikace, definice, orientace, synergie. Koncert Knihovnických Kapel (pozor – nezaměňovat s i3k)

Zatím se jedná o miniplamínek v moři, ale něco navázáno je :-)

A ještě z místa: 

 

 

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback