Jak jsme se gamifikací snažili rozčeřit vody online vzdělávání

Bylo to na podzim roku 2013, kdy se 5 studentů KISKu rozhodlo v rámci projektové výuky vplout do neznámých vod gamifikace a pokusit se podívat na problematiku motivace v e-learningu úplně novýma očima. Jenže jaká je ta optimální cesta?

Všichni jsme v tom byli naprosto noví, a i když jsme se snažili, nikde nebylo vidět záchranného lana. Nikde nebyly žádné návody, všude jen samé poučky a studie na lidskou motivaci, a sem tam pár dobrých příkladů. Byli jsme jako skupinka trosečníků na jedné vratké lodi, která doufá, že nakonec dopluje k tomu správnému ostrovu. A tak jsme pracovali s tím, co bylo, a rozhodili si pádla. Objevili jsme spoustu zajímavých zdrojů i odborníků a pročetli kvanta textu. Brzy jsme zjistili, že už víme, jak teoreticky k ostrovu dopádlovat, jenže bylo potřeba udělat krok k činům.

 Jedeme!

Dostali jsme na starost, ano, přiznáváme se, spoustu pokusných králíků (248), rozuměj studentů e-learningu KPI22 Kreativní práce s informacemi. Vytyčili jsme si cíl a základní prvky a chopili se pádel. S kurzem jako takovým jsme hýbat nemohli. Jeho obsah a úkoly byly dané. Náš prostor byl v jeho nadstavbě, kde jsme dostali naprosto volnou ruku. Jeden ze studentů ve zpětné vazbě vtipně poznamenal, že jsme se snažili udělat kurz zajímavý, ale místo toho, abychom ho motivovali během jeho běhu na 1000 metrů, tak jsme mu vytyčili 1500 metrů s tím, že po dalších 500 metrech na něho bude čekat kamarád s pivem. A to jsme přesně dělali. Práci jsme si oblíbili, stali se pomyslnými kamarády každého studenta a snažili jsme se mu nabídnout tolik piv, kolik jsme jen byli schopni udělat.

Jak vypadal modul? Jak jsme studenty motivovali?

Takto mohl v ideálním případě vypadat studentův postup: Představte si, že je pondělí a nový modul je na světě. Jste zvědaví, jak bude pokračovat příběh detektiva Philipa, a tak si sedáte k e-learningu hned, jak je to jen možné. Díky přehledné osnově v úvodu snadno poznáte, co vás čeká a za kolik to bude bodů. Musíte totiž posbírat co nejvíce bodíků, abyste mohli vylepšovat (oblékat) svého avatara-detektiva (strukturální gamifikace) a zároveň, abyste jimi pak na konci mohli přispět na Skutečný dárek. Nejlepší na tom je, že svoji sumu bodů vidíte v žebříčku na www.gamifikatori.cz a tušíte, kolik toho musíte udělat, abyste nemuseli dělat závěrečný test. Vaším snem je totiž dostat se do TOP50, která získá privilegium osvobození od testu. Ale to není všechno. Když se dostanete do TOP20, získáte doporučení na LinkedIn, když do TOP tří, tak dokonce knihu Vzdělávejte se po svém. A pokud budete úplně nejlepší, stanete se majitelem poukazu na Rozečtise. Ale i ti, co nemají takové ambice, mohou získat 10 % snížení hranice k projití testu, stačí, když udělají všechny gamiúkoly.

Pod osnovou následuje výčet klíčových témat modulu a pod nimi mapka ukazující, kde zrovna náš zcestovalý detektiv je. Samotný příběh (obsahová gamifikace) je ve dvou odstavcích nebo ve formě mluveného slova (příklad). Dále vidíte podrobné myšlenkové mapy, díky nimž pochopíte problematiku v kontextu, a u nichž si hned můžete stáhnout materiály. Abyste modul splnili, musíte udělat povinný úkol.

Když už máte vše hotovo, můžete se ještě dobrovolně zúčastnit gamiúkolu, který je v ideálním případě zajímavý a ne příliš časově náročný (například kliknete na odkaz a ocitnete se ve velké kolaborativní myšlenkové mapě (klikni, musíte ji vidět!), kde společně s ostatními studenty přemýšlíte nad tím, jaké skvělé vlastnosti by měla hlavní hrdinka příběhu mít /a tak se podílíte na příběhu a naučíte se pracovat se zajímavým online nástrojem/). Máte štěstí, tým Gamifikátorů čistě subjektivně vyhodnotil vaši odpověď za kreativní, zařadil vás do TOP vyvolených, dal vám extra body a anonymní publicitu ve facebookové skupině. Virtuálně vás to poplácá na zádech, a tak se snažíte i v dalším modulu přijít s něčím povedeným.

Výsledky

Podle sběru zpětné vazby jsme zjistili, že jsme doplavali úspěšně. Kolem kurzu se za tu dobu vytvořila úzká skupinka hodně nadšených studentů, s některými z nich jsme kurz ukončili na parádní Detektivní gamipárty.

V číslech to bylo zhruba následovně: 

  • dostali jsme 7,8 bodů (10 max) za celkovou gamifikaci kurzu
  • 74 % lidí sledovalo příběh pravidelně
  • 89 % lidí bavilo dělat gamiúkoly, a 93 % je hodnotilo jako užitečné
  • 87 % lidí motivovalo sbírání úkolů
  • 95 % lidí by šlo do gamifikace znovu

Dále jsme také napsali to nejzajímavější o nejstěžejnějších prvcích našeho kurzu:

  1. Obsahová gamifikace aneb jak oživit e-learning miniúkoly
  2. Jak to bylo s příběhem?
  3. Skutečný dárek aneb jak jsme sbírali body


Pokud vás zajímají ostatní data, naleznete je v naší prezentaci, více informací o projektu na našem webu (tam také najdete na nás kontakt). A pokud vás zajímá svět gamifikace, sledujte nás na našich facebookových stránkách Gamifikátoři.cz nebo blog Court of Moravia, která toto téma řeší na profesionální úrovni.

Ohlédnutí

Osobně mi práce na designu kurzu a interakce se studenty dala opravdu hodně, stejně tak jako dlouhodobá práce v týmu. To je něco, co si musí člověk prožít. Závěrem bych chtěla poděkovat svým kolegům za jejich práci a za to, že jsme drželi při sobě v každé situaci, moc si toho vážím. A bez studentů a jejich nadšení by tato práce ani neměla smysl, takže velké díky patří i jim!

Autor článku: Lea Mentlíková

 

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback