Jak se inovuje daňové přiznání?

Studenti předmětu Service Design právě dokončili první fázi re-designu daňového přiznání. Co nás při tom potkalo a co bude dál?

Asi vás nejdřív napadne, jak se člověk k takové věci vlastně dostane. Na začátku byla pouze myšlenka, že daňové přiznání je složité a že se ho lidé vlastně bojí používat. Vypadalo to jako správná výzva: veřejná služba, založená na informacích, která se týká několika set tisíc lidí každý rok a která potřebuje změnu.

Je to skutečně problém? Ano!

Rozhodli jsme tedy se studenty podívat se tomu na zoubek. Začali jsme jednoduše. Vyšli jsme do terénu, ptali se podnikatelů, daňových poradců a snažili se ověřit, zda problém není jen v našich hlavách. Ukázalo se, že je to naopak. I u malých živnotníků a zaměstnanců, kteří si přivydělávají na IČO, jsme narazili na to, že si daňové přiznání nechávají zpracovat od externích poradců. Sami to zkusili první rok a pak to vzdali. Pro nás to byla jasná indikace, že je služba nastavená špatně a že trápí mnoho lidí.

 

Vyrazili jsme na úřady a instituce otestovat asistenční linku (více).
Autoři: Martina Horníčková, Eva Syrovátková, Ondřej Honel

Sbírali jsme také sekundární informace, abychom ověřili, že jde o rozsáhlý problém. Našli jsme sice pouze nepřímé zdroje, jako diskuse na fórech finančních webů, webovky poradců, ale i tak po prvním měsíci nic, co by nás přesvědčilo, že problém neexistuje či jen v malém rozsahu. Pustili jsme se proto do designu.

Deep Dives, persony a cesta službou

Dalším krokem byl hloubkový kvalitativní výzkum, tzv. deep dives. Celkem jsme mluvili asi s šedesáti lidmi, většinou podnikateli či daňovými poradci. Snažili jsme se pochopit, v čem přesně je problém a jak lidé používají daňové přiznání nyní. Zjistili jsme řadu věcí: růžový formulář je nesrozumitelný, používá technický jazyk a člověk se v něm ztrácí. Po odeslání zůstávají podnikatelé v ohromné nejistotě, protože zpět jim někdo napíše jen tehdy, pokud udělali chybu. Během procesu se prakticky nemají kam obrátit a neexistuje jedno zaručené místo, kde by našli soupis změn od loňska.

 
Jeden z týmů se zaměřoval na poskytování zpětné vazby po odeslání přiznání (více). 
Autoři: Jan Nepovím, Petr Bouchal


Objevili jsme také inspiraci jako šablony na iDnes, webovku Daňový portál, pobavila nás Finanční správa s maskotem Finfem. Mluvili jsme s Fakturoidem, který není problematice daní vzdálený (pomáhají živnostníkům s fakturami). Všechny účastníky výzkumu jsme žádali o kopie dokumentů (třeba ten vymáhající nezaplacené zálohy je skutečné ne-lidský), fotili jsme si věci a hodně diskutovali. Z toho všeho jsme udělali hlavní a vedlejší persony podle metodiky goal-oriented personas od americké agentury Cooper a zmapovali cestu živnostníků při podání přiznání.

Snadný lék není, ale ...

Už záhy jsme zjistili, že to nebude snadné. Daňový proces je regulován mnoha zákony, úřady jsou exterémně konzervativní atd. To nás ale neodradilo. Řekli jsme si, že i přesto uděláme vizi toho, jak by to mohlo jednou vypadat.

Rozdělili jsme proces na čtyři části. První tým navrhnul daňové přiznání na jednu stránku (Ano, jde to! Podívejte se zde), druhý tým navrhl web, kam si můžete dojít nejen pro formulář a radu, ale i pro tzv. slow news, neboli pomalé, ověřené zprávy o novinkách (nebo byste chtěli při vyplňování tak důležitého dokumentu stále dostávat Breaking News? Podívejte se zde). Třetí tým se soustředil na návrh asistenční linky, kam se můžete kdykoli obracet (podívejte se zde), a konečně čtvrtý tým navrhl proces, kterým vám finanční úřad dá vědět o tom, v jaké fázi je zpracování vašeho přiznání (více informací tady).


Třetí verze návrhu jednostránkového daňového přiznání (více).
Autoři: Lada Matyášová, Jete-Maria Vurmer, Jakub Ludwig, Pavol Štofko, Michal Létal

Přišli jsme i na řadu zajímavých nápadů. Proč by vám kupříkladu nemohl finanční úřad poslat kopii loňského daňového přiznání a vyznačit do ní, kde nastaly změny a na co si dát pozor? Proč nedostat avízo SMSkou, že je vše v pořádku? Proč nemít svou kontaktní osobu, která vyřizuje vaši agendu? Proč nekomunikvat nejvyšší možný postih a obvyklý průběh procesu zpracování už předem?

Nic jiného než designové myšlení

Cílem kurzu samozřejmě byl návrh nového daňového přiznání. Proto je mým cílem vzít výstupy, předat je další třídě, která přijde na podzim, a společně posunout koncept ještě dále, třeba až do tiskové konference a návrhu, který můžeme prezentovat „výš“.

Předmět má samozřejmě i pedagogický cíl a to předat základy designu služeb a Human Centered Designu (HCD), neboli moderní metodiky pro inovace produktů a služeb, na níž je založen nejen magisterský předmět APLS, ale také celá specializace Design informačních služeb. Zda se nám to povedlo, to ukáže čas. Už nyní ale děkuji studentům za ohromné úsilí, které do toho vložili a slibuji, že nepřijde vniveč.

Předmět Service Design se znovu otevírá na podzim 2015 a to zejména pro distanční studenty. Jsem skutečně zvědav, kam  se nám podaří daňové přiznání posunout tentokrát, protože po tomto semestru máme skvěle nakročeno.


Předměty specializace Design informačních služeb pro jaro 2015

  • Design a inovace s Petrem Škyříkem (VIKMB49)
  • Human – Computer Interaction s Tomem Boudou (VIKMB19)
  • Projektové řízení s Markétou Bočkovou (VIKMB23)
  • Leadership s Petrem „Jezevcem“ Pouchlým (VIKMB34)

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

8 komentářů

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
18. 12. 2014

Jen škoda, že navržené přiznání je ve výsledku věcně špatně - od základu daně se neodečítá sleva. Ta se odečítá až od vypočtené daně. Alespoň to ukazuje komplikovanost současné daňové úpravy. Jak má pak správně pochopit daňové přiznání člověk, který se tím opravdu nezabývá (a zabývat nechce). Kdybyste měli do budoucna zájem, nabízím pomocnou ruku. Michal Hanych

Obrázek uživatele Ladka Sucha

Michale ahoj, díky moc za nabídku, rádi toho využijeme (i pro jiné kurzy). Pojďme se potkat v lednu, ok? Laďka Z. S.

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
21. 12. 2014

OK :) MH

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
27. 1. 2015

Děkuji za předběžnou pomoc, design bude pokračovat v podzimním semestru, ozvu se. Adam Hazdra

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
28. 1. 2015

Nedala by se celá sekce 2 zredukovat jen na RČ?

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
29. 1. 2015

To by ale musela státní správa fungovat.Ale jestli jsou všichni zivnostnici podle par. 7 na rzp.cz, daly by se data načíst online (vyhledává se podle IČ, ne RČ, ale to je detail).

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
29. 1. 2015

Podle stejné logiky by se IČ mělo dát dohledat podle RČ, ne? Nebo může mít jedno RČ více IČ? :)

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
30. 1. 2015

Ano, může.

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback