Jak se naučit provádět výzkumy v knihovnách online. Běh druhý.

Druhý běh e-learningového kurzu „Základy výzkumů v knihovnách“ byl spuštěn v březnu roku 2012. Stejně jako minule výuka probíhala v prostředí Moodlu a celý kurz byl rozdělen do deseti modulů – lekcí, které byly zakončeny praktickým úkolem. Tutorkami opět byly Gabriela Šimková, Jitka Šteflová a Zuzana Vrbová.

Článek mapující první běh kurzu naleznete zde http://www.inflow.cz/jak-se-stat-odbornikem-na-vyzkumy-v-knihovnach

Oproti loňskému běhu jsme udělaly několik změn:

Tou nejzásadnější změnou bylo navýšení kapacity kurzu - nabraly jsme čtyřicet účastníků (tj. dvakrát více než při běhu minulém). Téměř polovinu představovali knihovníci a knihovnice z vysokoškolských knihoven, zbytek tvořili zaměstnanci z knihoven veřejných, školních nebo studenti informačních studií a knihovnictví.

V úvodní - informační lekci byli účastníci požádáni o vyplnění krátkého dotazníku, který měl tutorkám pomoci kurz přizpůsobit potřebám studentů a případně tak i navrhnout úpravy po obsahové stránce.

Cílem úvodního průzkumu bylo od studentů zjistit jejich dosavadní zkušenosti s výzkumy, motivaci nebo třeba očekávání od celého kurzu. Výsledky ukázaly, že pro většinu studentů je problematika výzkumů zcela nová - do osnovy, ani obsahové stránky kurzu tedy nemuselo být zásadně zasahováno. Dalším (a potěšujícím) faktem bylo to, že naprostá většina respondentů se do kurzu zapojila ze své iniciativy (ať už z osobních, pracovních či studijních důvodů) a nebyl na ně k přihlášení vyvíjen tlak (např. ze strany zaměstnavatele). Většina respondentů pak měla zájem obohatit se o nové poznatky nebo rozšířit dosavadní znalosti.


Na podrobné výsledky úvodního dotazníku se můžete podívat zde:

Mezi další změny, které jsme oproti minulému běhu zrealizovaly, se řadí:

  • Lehká úprava studijních materiálů. Materiály byly upraveny především po grafické a typografické stránce. Do obsahu bylo zasahováno minimálně. Úpravy byly reakcí na připomínky nebo návrhy účastníků minulého, ale i současného běhu kurzu.
  • Upozornění na blížící se termín odevzdání úkolu. Dva až tři dny před termínem odevzdání úkolu byl rozeslán informační e-mail těm účastníkům, kteří jej prozatím neměli splněný (a měli o tento druh zprávy zájem).
  • Zrušení bonusového modulu. Bonusový modul připadl v prvním běhu na vánoční období a měl spíše oddechový charakter. Obsah z tohoto modulu jsme rozdělily a použily jako doplňující materiály k jiným modulům.
  • Bodové hodnocení závěrečného úkolu.    

Jak to všechno dopadlo?

Kurz úspěšně dokončilo a certifikát obdrželo dvacet šest účastníků. Na závěr jsme poprosily absolventy o podání zpětné vazby celého kurzu prostřednictvím on-line dotazníku.

Výsledky průzkumu byly velmi podobné jako u průzkumu z loňského běhu. Reakce studentů tedy byly ve velké míře kladné. Obdržely jsme ovšem i připomínky a cenné rady, které v budoucnu určitě využijeme.

Konkrétně se do příštího běhu pokusíme:

  • přidat více příkladů zpraxe,
  • obohatit kurz o další doplňující studijní materiály,
  • o další aktualizaci textových opor.

Výsledky závěrečného průzkumu:




 Na závěr přikládáme pár reakcí od absolventů kurzu:

„(...)Mozna bych uvital v ramci ukolu nejakou spolecnou praci... Aby probehla nejaka interakce mezi ucastniky kurzu. Textove opory by mohly byt nekde predelany se zamerenim na RWCT praxi. Mozna by to bylo lepsi nez to jenom cist - nalejvarna... Jinak jsem moc rad, ze jsem kurz absolvoval. Pomohl mi utridit znalosti a ujistit se na jake jsem tak nejak urovni v ramci temata vyzkumy(...)"

Již jsem absolvovala několik e-learningových kurzů, tento však rozhodně předčí ostatní pestrostí úkolů. Bylo pro mne velmi příjemným překvapením, že moduly nejsou zakončeny vždy pouze testem, děkuji!"

„Kurz se mi velmi líbil, byl pěkně a přehledně připravený a pro mě přínosný. Občas mi nebylo zcela jasné zadání úkolů ( ... ) nicméně se s tím dalo snadno vypořádat. Studium materiálů nebylo nudné, oceňuji upozorňování na souvislosti a návaznosti probírané látky v textu."

„Textové opory jsou určitě jednou z nejvýznamnějších součástí kurzu, proto mě trochu mrzelo, že u některých je znát, že nebyl čas na pořádnou korekturu  (... ) text se potom hůře čte a obsah hůře vnímá :) (...) Naopak se mi líbila grafická úprava všech materiálů a snaha o zachování jednoduchosti a přehlednosti. Oceňuji také veškeré příklady z praxe, které problematiku ilustrují."

„V některých textových oporách jsem se ztrácela, protože mi přišly místy nesrozumitelně napsané. Proto mi hodně pomáhaly příklady, kde to bylo uvedeno jinak."

Velice mi vyhovovalo odesílání upozornění na mail. Kromě PDF opor jsem prakticky další materiály nevyužívala. Spíše proto, že jsem si nenašla dostatek času. Nemyslím si, že po absolvování umím vysvětlit různé pojmy a ani si nemyslím, že je mi vše jasné. Zajímavé a důležité mi přijde, že mám tu textovou oporu a případně aspoň trochu znám osoby, na které se případně mohu obrátit s dotazem."

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback