Jak se porušují pravidla přepravy v MHD

28. 11. 2009

Byla to náhoda nebo možná účel, že přímo naproti mému sedadlu (těsně před prostředním kloubem tramvaje) na můj zrak útočil barevný plakát s velkým tiskacím písmem ve smyslu „Víte, že nástupem do vozidla se zavazujete dodržováním přepravních podmínek?“ A pod tím hned několik bodů co se nemá dělat.

Samozřejmě mě hned udeřilo, že se nesmí nastupovat s rozbalenými potravinami a konzumovat je, zatímco jsem ze sáčku vytahovala sýrové raciolky, které následně absolvovaly cestu do mé dutiny ústní.

Nuže porušila jsem předpis smluvních podmínek, ale jak tak hledím na ty body na letáku, asi to nebude zdaleka první, a už vůbec ne poslední přestupek v dějinách přepravovaní lidstva v DPMB.

Zkuste si sami ověřit na základě vytažených bodů, kolikrát jste se dopustili přestupku podle zákona č. 200/1990 Sb. v platném znění. A přitom tyto body mají přitom zajistit „maximální bezpečnost a pohodlí“, například:

Chovat se hlučně, provozovat zdroje zvuku.

Znáte to, v kapse někomu zazvoní mobil a pak jen slyšíte zvolání „Jé nazdar Franto, jak žiješ vole?“ a jak žije Franta, a že nemá prachy na leasing a je nespokojen se svým sexuálním životem, ví celý dopravní prostředek.

Pak nastoupí nějaká dvojice teenagerů s telefonem, ze kterého štěká hlas drsného „niggy“, přičemž se probudí mimino v kočárku a spustí táhlé a intenzivní „ééééééé.“

To ovšem ještě nenastalo to nejhorší, kdy do prostředku naběhne parta jisté menšiny a vozidlo se promění v zoologickou zahradu, na jejichž madlech se pohupuje tato menšina jako v šimpanzím výběhu, vystrkují hlavy z oken (což je další porušení předpisu) a kolemjdoucí i spolujedoucí častují vulgárními výrazy. A pan řidič zodpovídající za plynulost jízdy? Netrpělivě cinká na auto uvíznuté v křižovatce, které se nemůže hnout ani sem a ani tam…

Odkládat zavazadla a zvířata na sedadlo.

Nastoupíte do plné tramvaje a dvojici sedadel okupuje paní a vedle ní jako spolujezdec Albert, tmavomodrá igelitová taška s tímto vznešeným jménem.

Všimněte si, jak často si nesedne pasažér, ale na sedadlo neusedne on, nýbrž jeho znavené zavazadlo v podobě baťohu, kabele, sportovní a nákupní tašky… a někdy se z takových zavazadel vylije tajný obsah, který prosákne do sedadla a čeká na příležitost, kdy bude moci obdařit něčí pozadí. V lepším případě.

V horším případě je sedadlo mokré z jiného důvodu, který je cítit ještě hodně zastávek po tom, co tento důvod opustil tramvaj...

Pohybovat se ve vozidle s batohem nebo jiným zavazadlem na zádech.

Toto porušování je v oblibě zejména mezi studenty. Je to dost často porušovaná podmínka a její nedodržování je pro mnohé cestující velmi iritující.

Kolik místa a nepříjemností by přitom ušetřilo pouhé dočasné sundání takového břemena a odložení na zem, zněla by výzva pro „baťůžkáře“.

Není nad to, když Vám někdo odře obličej svým gigantickým nacpaným batohem v omezeném prostoru vozidla, zatímco se snaží „chytře“ protlačit do útrob vozu jako tank hrnoucí se neomylně dopředu hlava nehlava, tělo netělo.

Prodlévat ve vozidle i ve vlaku v nedostatečném, znečistěném nebo zapáchajícím oděvu.

S nedostatkem oděvu se lze setkat zřídka, zato se znečištěným a zapáchajícím oděvem už více. Otázka je ovšem míra tolerance takového zápachu.

Mnohdy nastoupí člověk připomínající lihovou palírnu, z něhož čpí všechno, co nabízí poctivá kuřácká hospoda. Tohle je ovšem stále snesitelnější než jedinec, jehož oděv již dlouho nespatřil světlo světa pračky stejně dlouho, jako majitel nenavštívil koupelnu.

Tyto typy poznáte bezpečně již při příjezdu vozidla. Prostor v okolí cca 10 metrů takového člověka je vyprázdněný.

Po spuštění signalizace výzvy "Nevystupujte, nenastupujte" nebo po signalizaci k odjezdu je cestující povinen neprodleně opustit prostor dveří.

Tohle mě vede k otázce, proč řidiči obvykle spouští tuto signalizaci, když sotva polovina štrúdlu lidí nastoupila do volného vozidla a už slyšíte ten upištěný skřek.

Nepomáhá ani betelná hláška „prosíme cestující, aby k nastoupení do vozidla využívali všech volných dveří.“ A tak mnohdy ve dveřích uvízne ne jedna noha, ruka a jiná část těla.

Což ovšem neměla by být podmínka pro řidiče, aby nespouštěli signalizaci dříve, než nastoupí všichni cestující, kteří na zastávce čekali?

Existuje řada dalších podmínek, které jsou s úspěchem porušovány.

Vždy se najde v průběhu cesty alespoň jeden šťastlivec, který podmínky nevědomě porušuje už jen tím, že na zapařenou okenní tabuli namaluje prstem prasátko...

Pokud nasednete do veřejného prostředku, mnohdy máte možnost stát se svědkem opakovaného porušování (dopravních) předpisů nejen ze strany cestujících.  

Vcelku běžně se stává, že řidiči nenechají v klidu nastoupit ani nasednout pohybově omezené osoby, takže dochází ke zbytečným úrazům.  

Nechť řidiči dbají na onu "bezpečnost a plynulostí jízdy." Amen.  

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

3 komentáře

Obrázek uživatele admin
Anonym
6. 5. 2012
S většinou souhlasím. Ale takový detail "Což ovšem neměla by být podmínka pro řidiče, aby nespouštěli signalizaci dříve, než nastoupí všichni cestující, kteří na zastávce čekali?" -> když jedou za sebou 2-3 soupravy tímtéž směrem(téže linky), první přeplněná a poslední prázdná, tak ne. Stejně jako když má vlak v metru zpoždění, tak by měl odjíždět dřív, než začne blokovat ten následující. Otázkou je, jak korektně zformulovat tu hranici. 
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
25. 3. 2016

Odkládání ( i malých a téměř prázdných ) batůžků a tašek na volná sedadla se v dnešní době stalo doslova epidemií na kterou dopravní podniky, řidiči, revizoři ani cestující jaksi neumí nebo nejsou schopni ( ochotni ? ) reagovat. Nebo ty zdvižené sedadla ve vlacích a na nich nohy ( plus taška vedle, zatímco nosiče nad hlavami jsou prázdné ). Něco moc špatného se v éře "pravdy a lásky" ve společnosti děje a nemůže to dopadnout dobře. Rok od roku je asociálnost a sobectví mnoha cestujících horší a horší a náprava nikde.

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
27. 3. 2016

A rok od roku je horší jazyková kultura příspěvků na Internetu: "ty zdvižené zavazadla", "epidemií na kterou".

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback