Jana Mitzoda o koučinku

Tentokrát jsme na Blok Expertů měli možnost okusit workshop o koučinku, namísto tradiční přednášky. Jana Mitzoda, certifikovaný coach (český kouč), se již 15 let věnuje leadershipu a koučinku v marketingu, rozvoji produktu a služeb, projektovému managementu nebo rozvoji talentu. Jana Mitzoda je opravdu profesionál. Už přes 20 let pracuje v byznysu na vedoucích obchodních a marketingových pozicích ve velkých korporacích. Posledních 10 let se usadila ve firmě IBM, kde se věnuje právě koučinku. Jana se o koučink dříve zajímala pouze jen pro osobní potřebu, ale později tento zájem přerostl až do profesionální roviny. Dnes je držitelkou dvou certifikátů jako profesionální kouč, zabývá se koučinkem, jak již ve zmíněné IBM, tak i soukromě.

Prezentaci přednášejícího najdete na SlideShare KISKu.

Workshop nás bavil

Na úvod workshopu nás Jana Mitzoda uvedla do tajů koučinku, a jak se implementuje v praxi. Věří, že koučink má velký potenciál a hlavně se ji na něm líbí vyhledávání talentů se kterými potom pracuje a rozvíjí jejich silné stránky. Všichni studenti společně vytvořili definici koučinku, která říká že: „Koučink v podstatě pomáhá hledat řešení, pomáhá člověku dostat se od bodu A do bodu B“. Podle Jany Mitzody má koučink místo v kterékoliv fázi života, pokud chce člověk opravdu nějakou změnu. Hodí se do osobního, tak i profesní života.

 Jana Mitzoda

Historie koučinku

Jana Mitzoda mluvila o tom, že koučink je stejně „starý jako svět“, ale akorát se mu dříve neřikalo koučink. Jako příklad uvádí antického filozofa Sokrata, který se proslavil tím, že vedl dialogy s lidma a neustále kladl otázky, kvůli čemu ho někteří považovali za blázna, protože si mysleli, že on nic neví a pořád se jen ptá. Jana Mitzoda považuje právě Sokrata za jednoho z těch prvních koučů. Vychází z toho předpokladu, že naslouchání a kladení otázek jsou hlavními základy koučinku.

Slovo kouč (z angl. Coach) pochází od slova „dostavnik“, něco, co vás přemístí z bodu A do bodu B.

 

Psycholog nebo kouč?

Jak jsme zvykli, vždycky po skončení přednášek je prostor pro otázky. Tentokrát se ale studenti začali ptát hned od začátku. Někteří studenti se chtěli dozvědět více o koučinku, a jiní naopak v koučink nevěříli a také se ptáli. Například, když se jedna studentka zeptala čím se vlastně liší psycholog nebo psychoterapeut od kouče, Jana Mitzoda reagovala tim, že psychoterapie něco lečí. Koučink nic nelečí, ale řeši problém. Kouč je ten, kdo doprovází člověka v rámci jeho životní změny, jeho rozvoje nebo kariéry. Právě tohle je jedná z hlavních věci v koučinku.

 Workshop Jany Mitzody

Nejduležitější principy v koučinku

Workshop pokračoval definováním nejduležitějších bodů v koučinku, a měli jsme možnost si je hned prakticky vyzkoušet.

První z důležitých principů v koučinku je vědomá přítomnost. Vždy je důležité začít u sebe a svých myšlenek, soustředit se, proč jsme tady a za jakým účelem. V rámci tohoto principu Jana Mitzoda navrhla abychom udělali minutu ticha běhěm které studenti si museli soustředit na svoje myšlenky, co se jim honí hlavou. U toho si měli všímat svých fyzických pocitů, co je bolí nebo co cití nepřijemného v těle a všímat si svůj dech.

Druhý definovaný princip koučinku byl naslouchání.V této části se studenti rozdělili do dvojic, kde jeden měl možnost během minuty naslouhat a pozorovat druhého studenta, který povidal cokoli, co ho napadlo. Poté sudenti měli prostor pro sdílení co během minuty naslouhani zažili nebo na co neobvykého pří naslouchání a povídání přišli.

Třetí a poslední princip spočíval v tom, že je důležité se ptát. Na závěr zajímavého workshopu jsme si vyzkoušeli roli kouče a koučovaného, kdy jeden se ptal a druhý řešil, co má momentálně za problém, a jak by s tím chtěl pohnout nebo co by prostě chtěl ve svém životě změnit.

 Jana Mitzoda

Tradiční výuka vs. koučink

Jana Mitzoda uvedla jednoduché porovnání tradiční výuky a koučinku, kde uvedla, že v případě studia, na který jsme zvyklí vyučujicí (v procentuálním vyjádřením) mluví 90 % celkového času hodin, zatímco student mluví zbylých 10 %. Tradičně je vyučující vnímán jako ten, kdo nastavuje pravidla (co splnit, do kdy a co chce mít připraveno na zápočet nebo zkoušku). Na druhé straně je student zodpovědný za svoje výsledky, ale v podstatě i vyučující je svým způsobem hodnocený.

V případě koučinku koučovaný (klient) si definuje ten cíl sám, co se chce naučit, co by chtěl umět. V tomto případě by měl mluvit ten koučovaný 70 % nebo více času, takto je to dobrý koučink.

Za výsledky je potom zodpovědný koučovaný, protože si nastavuje on požadavky, na rozdil od tradiční výuky.

Autorka fotografií: Daniela Riedlová.

Zdroj titulního obrázku: http://www.janamitzoda.com/.

 

 

 

 

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

1 komentář

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
14. 1. 2019
I recently came across your blog and have been reading along. I thought I would leave my first comment. I don't know what to say except that I have enjoyed reading. Nice blog. I will keep visiting this blog very often. electric providers in corpus christi

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback