Jo Nesbø - Policie - Recenze

Policie je dle slov autora poslední knihou ze série detektivek o Harrym Holeovi, dobře známém vyšetřovateli Osloské policie. Závěr rozhodně nedělá sérii ostudu, řekla bych, že patří k těm ze série nadprůměrným, knihu nelze při čtení odložit. Zásadní otázka se nabízí hned na začátku. Kdo je hrdinou této knihy? Znalí si jistě vzpomínají na závěr předchozího dílu série, Přízraku, kde hlavní hrdina, Harry Hole, končí se třemi kulkami v těle, které byly vypáleny z rukou syna jeho životní lásky, Olega. Ptáme, je Harry mrtvý? Co se stalo s Olegem? O čem bude vlastně Policie, když hlavní tahoun tam nebude?

Autor nám rozhodně nedá nic zadarmo. Drží nás pěkně dlouho v nevědomosti, jak to tedy s Harrym dopadlo (záhadný pacient s policejním dozorem v nemocnici), a mezitím rozehrává děsivý případ „policejního řezníka“, sériového vraha, který vraždí policisty na místech dříve vykonaných nevyřešených vražd. Vyšetřování vázne, nový policejní ředitel Belmann je v úzkých, neboť veřejnost již začíná mít dojem, že pod jeho vedením k dopadení vraha nedojde. Setkáváme se opět s Beátou, Katrin, Björnem a dalšími členy Harryho vyšetřovací skupinky, kteří se téměř na vlastní pěst pouští do pátrání, nicméně vrah jim stále uniká. Je nám předložena celá řada vedlejších postav a do hloubky pronikáme do jejich osudů.

Je těžké psát o této knize, aniž by bylo prozrazeno, zda Harry Hole přežil nebo ne. Kdo nechce vědět, nechť nečte dál. Nicméně myslím, že většině čtenářů bude jasné už od začátku, jak to je. Harry je naživu. Po pomalém rozjezdu, kdy se snaží tým vyšetřovatelů marně přijít něčemu na stopu, se pouští autor do zběsilé jízdy, když se Harry po niterném boji přidává k vyšetřování, začíná svými myšlenkovými pochody posouvat vyšetřování správným směrem a směřuje k bombastickému finále, u nějž se doslova zastavuje dech.

Jo Nesbo je mistr toho, jak vodit čtenáře za nos. U mě se mu to tedy povedlo několikrát. Někdy opravdu nebylo jasné, co se vlastně děje. V určitých momentech se čtenář ztratí v množství postav a prolínání minulosti a současnosti.  Autor skáče z místa na místo a z času do času. Zorientovat se může být občas složité, nicméně není to na škodu. Je to samozřejmě záměr, hra se čtenářem, vydráždit ho na nejvyšší míru a nenechat ho odložit knihu. Ke čtení Policie nutně potřebujete znát děj Přízraku. Bez něj se v Policii ztratíte úplně. Kniha obsahuje množství odkazů na události z předchozí knihy, děj v podstatě navazuje a počítá se se čtenářovou znalostí toho, co se stalo v Přízraku.

Na závěr je třeba říct, že ačkoliv hlavní dějová linie knihy je ukončena, dokonce tak trochu Nesboovsky netypicky J, přesto jsem po dočtení měla pocit, že mi něco chybí. Několik otázek zůstalo nezodpovězených, otevřených. Doufám, že Jo Nesbo svoje rozhodnutí ukončit sérii přehodnotí a potěší nás pokračováním, kde třeba odpovědi na tyto otázky najdu.

Kniha vychází 8. 4. 2015. Více informací o knize najdete na stránkách Kiny Zlín.

Fotogalerie

Líbil se vám článek?