Když se řekne TRABANT

20. 11. 2009

Dne 7. listopadu 2009 se konal Trabant sraz na Zelném trhu v Brně. A protože je celý listopad opředený významnými událostmi, rozhodla jsem se v této souvislosti některým z nich věnovat.

Výroba těchto vděčných vozítek započala právě 7. listopadu 1957, přesně čtyřicet let od velké říjnové revoluce. Mimochodem na její počest se konaly během komunistických let lampiónové průvody. Datum spuštění velkovýroby nebylo samozřejmě náhodné, nejen vysoce postavení příslušníci NDR hrdě pohlíželi na toto (legrační) vozidlo.

Trabant, nejznámější to auto z doby NDR, které překonalo i samotný pád berlínské zdi a vyrábělo se až do roku 1991. Na to samé auto, jehož výrobní cena neměla přesáhnout 4000 marek, nesmělo vážit více jak 600 kg (a to uveze stejně jako váží), lidé čekali za svých socialistických časů až dva roky.

Je to první a pravděpodobně poslední auto částečně vyrobené z duroplastu nahrazující plech, který nepodléhá korozi. Duroplast je hmota skládající se z pryskyřice a bavlněného odpadu. Dalo by se říct, že trabant je jeden z prvních důkazů úspěšného využití recyklace v oblasti automobilového průmyslu a kdyby neměl na hranici množství uhlovodíků, které zapříčiňují pověstný modrý dým (a případný kašel okolí), pravděpodobně bychom ho mohli nazvat „bioautem“. 

Díky jednoduché kostře se trabant dá doslova celý rozmontovat, opravit a zase poskládat dohromady. Pravděpodobně Vám k tomu bude stačit pár kopanců, kladivo a klíčový šroubovák. Toto auto také bylo vyrobeno za účelem nenáročné údržby a možnosti vlastní opravy. Na opravu trabanta si vystačíte s běžným nářadím, které máte u sebe doma:

Náhradní díly se dají snadno využít i z jiných trabantů, ačkoliv je velmi pravděpodobné, že „nové“ dveře Vám už tak nesednou. To proto, že výřez dveří je u každého trabanta jedinečný. Ale pravděpodobně to zčásti zachrání těch pár bouchanců kladivem.


Je to jedno z mála aut skýtající bezpočet výhod bez ohledu na riziko, že když se do tohoto auta posadíte, neunikne vám mnohdy ono „přiblblé uchechtnutí“ kolemjdoucích i kolemjedoucích. Totiž ono posmívání se těmto „statečným vozítkům“ má také svou historii, přestože existuje bezpočet argumentů, že není jediný vážný důvod se tomuto autu skutečně pošklebovat. V době svého rozkvětu na něj taky vznikalo i nejvíce vtipů. Například:

„Nový Trabant prý bude mít dva výfuky. To proto, aby se mohl používat jako trakař“

Na svou dobu má přitom skutečně nadčasové vlastnosti.V jednu dobu se dokonce v trabantech experimentovalo s typem Wankelova rotačního motoru, kterým se dnes jako jediná může pochlubit společnost vlastnící auta značky Mazda. Ta tento typ motoru vyvíjí a aplikuje na generaci sportovních vozů, které mají přijít na trh v roce 2012!

Auto startuje stejně jako současné nejnovější modely vozidel: stisknutím tlačítka (nikoliv otočením klíčku). Oč je jednodušší toto auto nastartovat (pokud nezapomenete v zimě zapnout sytič), o to je těžší jej řídit. Ovládat řadící páku na volantu vyžaduje jistou zručnost a inteligenci, přiznám se, že jako spolujezdec jsem doposud nepochopila princip tohoto řazení.

Jízda v trabantu je naprosto unikátním a autentickým zážitkem, který Vám neposkytne ani to nejpohodlnější auto. Mně osobně doposud žádné jiné auto nezajistilo tak intenzivní pocit kontaktu s vozovkou, který je při delší cestě provázen únavou a dojmem, že jste absolvovali šichtu v hornických dolech. Po jízdě v trabantu budete minimálně spát jako novorozeně, tedy pokud neusnete už za jízdy. Možná si totiž budete připadat jako klimbající mimino v drndajícím trabantím kočárku a bude vám přitom velmi dobře, zatímco budete nostalgicky koukat ven z okna.  

Pokud začne pršet, malé "pidi" stěrače asi moc nepomohou, ale jízda má o to více adrenalinu, ani není potřeba tahat tachometr nad stovku.

Přes svou tvrdost sedadel a pérování náprav se trabant stává nejpohodlnějším v momentě, je-li obsazen čtyřmi osobami. Proto doporučuji cestovat ve větším počtu osob, minimálně to bývá ještě zábavnější.

Pokud budete s „trabim“ bourat a druhým účastníkem bude majitel Fiata „Srandy“ (Pandy), Uno, či Peugeota 205 nebo VW Polo, může skončit podstatně hůře než Vy. Toto „papundeklové“ auto totiž překvapivě dobře obstálo i v crash testu, lépe řečeno vedlo si podstatně lépe než zmíněná další auta vyrobená v mnohem pozdější době. Tyto pozitivní výsledky nehody také potvrzují samotní uživatelé popisující osobní zkušenosti (převzato a ponecháno v originálním textu z diskuze na trabime.cz):

 „V roce 1993 (vlastne uz 1994, protoze jsme se vraceli ze Silvestra) moje tehdejsi pritelkyne priblizne v sedesatce "sundala" strom. Mela pouze lehke poraneni na nohou, protoze cela pristrojovka i s polickou a sloupkem rizeni byla posunuta asi o 15cm do vozu, ja na sedadle spolujezdce jsem utrpel zranani obliceje, za ktere si ale muzu sam, protoze jsem na pristrojove desce mel nalepeny blikajici vanocni stromecek z tvrdeho dratu...“ Madar

Vlastníkem tohoto poctivého vozidla byl mj. Václav Klaus, který na toto auto nedá dopustit, cituji (reflex):

"Nikdy bych na ně nedal dopustit. Trabant je to nejspolehlivější auto, které vždycky dojelo. A pro laika bylo jednoduché“

V porovnání se současnými auty má trabant bezpočet výhod. Nehrozí Vám, že přestane fungovat elektronika, nemusíte investovat do opravy klimatizace a stresovat se s dalšími náklady spojenými se servisem dnešních aut včetně vysoké částky za náhradní díly. U trabanta seženete náhradní díly za „pár kaček“.

Dnešní automobilky pravděpodobně nic takového již nevyrobí, přestože se plánuje nová verze tohoto vozu, jistě už nebude mít onen unikátní dvoutaktní motor a s původním trabantem bude mít pramálo společného. 

Navzdory tomu, že komunistické období nese opravdu hodně negativních důsledků, osobně trabanta považuji za vskutku úspěšný a originální vynález této éry (kupodivu).

 

A tak jsme si trabant sraz užili, protože jak řekl jeden přítel: „brzy vás kvůli emisím nepustí do centra“.  

trabant sraz brno

Fotografie převzata ze stránek trabantsraz.cz

Na vzniku tohoto příspěvku se za pomocí odborných konzultací podílel zkušený majitel tohoto vozu Jan Svoboda alias Čertík. Tímto mu patří mé díky za připomínky a rady.  

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback