Kniha a internet - antiteze mezi papírem a elektřinou

Guenther Krumpak, původem z Rakouska, vystudoval lingvistiku a literaturu na univerzitě ve Vídni, ale záhy začal vést projekty v informační sféře a IT. Věnuje se popularizování témat z oblasti a přenosu dat a informací. Od roku 2007 žije v Praze, kterou si zamiloval. V současné době je odborný konzultat pro rozvoj nových firem a také spolupracuje s Fakultou informatiky MU, kde je konzultantem pro technologický transfer. Mimochodem, nabízí cestovatelům službu FunTastic Prague (podobný princip jako couchsurfing).

V úvodu své přednášky se Krumpak věnoval rostoucímu objemu dat, který dnes všichni produkujeme – ať už soukromé společnosti, univerzity, státní správa i jednotlivci. Informace jsou uchovávány, umísťovány do virtuálních úložišť a zálohovány na fyzická média, ale není kladen důraz na uložení kontextu, ke kterému se informace vztahují. Tím se razantně snižuje trvanlivost dat ve smyslu použitelnosti. Často se dnes stává, že nalezneme např. 20 let stará data, ale nikdo je neumí využít, nebo dokonce přečíst. Zapomíná se na samotný význam a z dat se stává jen shluk jedniček a nul bez nesené informace.

Guenther Krumpak: The Book and The Internet – the Antithesis between Paper and Electricity from KISK on Vimeo.

Rostoucí objem dat demonstroval tím, kolik přibude na internetu nových dat během jedné minuty (internet minute) - např. 30 hodin videa na YouTube, přes 100 000 příspěvků na Twitteru, 50 tisíc nových fotografií na Flickru a další. Mnoho osobních dat svěřujeme do rukou soukromým firmám, které je mohou analyzovat, získávat z nich informace o nás a pak je využít - možná na zlepšení služby, možná na zvýšení zisku, ale také mohou být zneužity. Krumpak upozornil na potřebu definovat datovou etiku a uvědomovat si, jaká data vystavujeme do veřejné sítě, popř. do rukou soukromé společnosti. Tento fenomén můžeme sledovat i v menším měřítku, např. u věrnostních programů obchodních řetězců, které také sbírají informace o našem chování, výměnou za slevu na zakupované zboží nebo jiné benefity.

Dalším problémem, na který Krumpak upozornil, je získávání a vyhledávání dat, která jsou důvěryhodná, věcná a pravdivá. Internetové vyhledávače se zaměřují spíše na textovou podobnost dat, něž na sémantické závislosti. Navíc jsou to soukromé firmy, které mají své obchodní zájmy, takže - skutečně obdržíme objektivní data na témata jako “skleníkový efekt”, “geneticky modifikované potraviny” a podobně kontroverzní témata?

Na závěr proběhla diskuze o trvanlivosti samotných nosičů dat. Dnešní běžně používaná média dokáží uchovat data v jednotkách, nejvýše v desítkách let. Pro příklad: CD 5 - 10 let, DVD 10 -15, archivační DVD 20 let, magnetická páska cca 30 let. Levná CD a DVD ovšem nemusí dosáhnout ani těchto hodnot. Vytvořit nové médium, které by bylo schopné uchovat velké množství dat na výrazně delší dobu je technologicky náročné a finančně nákladné. Nejtrvanlivějšími médii tedy paradoxně zůstává text na papíře, vyrytý do kovových desek, popř. do kamene.

Proto se Krumpak domnívá, že kniha zůstane v papírové podobě i nadále. Důležitá data a příběhy, které budeme chtít uchovat navěky, se budou tisknout do papírových svazků. Kniha mnohem lépe udržuje celý kontext a dlouhodobou pochopitelnost textu, více než kusé informace vystavená na internetu. Zmínil i zajímavou myšlenku: “Pokud neumíme číst, nemůžeme se vypořádat s digitálním světem.”

Na základě uvedených témat je tedy potřeba se zamyslet, jak nás internetové firmy ovlivňují a jak by vypadal náš život, když bychom je na nějakou dobu přestali využívat. Jak by to změnilo naše vnímání kontextu? Jak získávání nových vědomostí a informací? A ukládáme svá data tak, aby byla uložena v podobě, která nejde zneužít, a tak, abychom jim porozuměli i po delší časové prodlevě? A dovedeme je vůbec přečíst?

Zdroj titulního obrázku: http://www.slideshare.net/KISK/guenther-krumpak

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback