Knihy na Instagramu

Z Instagramu se poslední dobou stává trend. Když nejste na Instagramu, máte vůbec nějaký život? I já jsem mu nějakou dobu odolávala, a to jsem z různých stran slýchávala, že bych si ho měla založit. “Vždyť Tě baví focení.” “Cestuješ a fotíš, tak bys tam mohla dávat fotografie z tvých cest.” “Baví Tě číst, mohla bys dávat tipy na knihy.” Pak jsem také neodolala a jsem tam, kde jsem. Bez svého osobního Instagramu bych se asi nedostala k spravování Instagramu Knihovny Na Křižovatce, protože by mě nenapadlo, že by bylo dobré ji zkusit propagovat i touto formou a kdyby ano, tak bych si nemyslela, že bych to mohla zvládnout.

Instagram je obrázková sociální síť, kterou můžete spravovat pouze přes mobilní telefon či tablet. Webová podoba je omezená a aplikace, kterou si můžete nainstalovat na notebook či počítač také - ani jedna možnost nenabízí nahrávání nových obrázků. Přes web dokonce nemůžete ani posílat soukromé zprávy. To znamená, že nemůžete posílat textové zprávy ani sdílet s někým obrázek, který vás zaujal.

K jednotlivým příspěvkům je vhodné dávat promyšlené hastagy. Je třeba se zamyslet nad tím, čeho chci příspěvkem dosáhnout. Jde jen o to, aby fotografie měla, co nejvíce srdíček, aby se líbila nebo chci například nalákat nové čtenáře do knihovny? Hastagy lze přidávat rovnou do popisu obrázku nebo ve formě komentáře pod fotografii. Jednou z novinek je přidávání více fotografií do jednoho příspěvku. To je velmi využívané, když uživatelé chtějí přidat fotografie z výletu. Pro knihovny se tato funkce hodí při nahrávání příspěvků z proběhlé akce. Nahrané příspěvky lze sdílet i na ostatní sociální sítě jako je například Facebook a Twitter. Já určitě ale doporučuji raději nahrávat na jednotlivé sítě samostatně - text můžete přizpůsobit vašim sledujícím a jednotlivým aplikacím a fotografie budou mít lepší kvalitu.

 Ukázka příspěvku na Instagramu

V poslední době je velmi oblíbené Instagram Stories - obrázek či krátké video, které se nahraje na Instagram na 24 hod a je dostupné po kliknutí na profilovou fotografii. Po 24 hodinách zmizí, lze je ale uložit do výběru a po kliknutí na určitý výběr si ho zájemce může přehrát i o několik měsíců později. Je dostupný na instagramovém profilu pod jménem a informacemi o daném profilu. Knihovny tuto funkci mohou využít pro nalákání návštěvníků na právě probíhající akci, nebo když opakovaně chtějí na něco upozornit (například, že tento měsíc je registrace zadarmo nebo opakované pozvání na nějakou akci, která se bude v knihovně konat). Na Instagram Stories lze odpovídat do soukromých zpráv, takže když člověk má nějaký problém, chce s něčím poradit, něco doporučit, může díky Instagram Stories položit i nějakou otázku. Lze vkládat i ankety (s dvěma odpověďmi), emotikony na oživení obrázku nebo odkaz na webové stránky. U Stories je vidět, kolik lidí shlédlo příspěvek. Pokud dodáme i odkaz, tak jsou dostupné statistiky, kde můžeme zjistit, kolik lidí odkaz využilo. Instagram Stories nabízí i možnost je poslat jen vybraným lidem. Jelikož jsou v současnosti velkým trendem, jsou neustále vylepšovány a přidávány různé nové funkce. Fotografování a natáčení videí přímo přes Instagram do Stories nabízí spoustu vymožeností jako je přidání psích uší a další efekty, které však knihovny nejspíše nevyužijí. Zajímavá je i funkce Boomerang, která umožní nasnímat sérii snímků - nejvhodnější je nějaký pohyb, který se bude přehrávat dopředu a pak zpátky. Instagramu nechybí ani živé vysílání (Instagram Live), které se zatím moc neuchytilo.

V knižním světě jsou oblíbené tzv. bookstagramy, což jsou instagramy, které spravují jednotliví lidé sami za sebe a přidávají jenom fotografie knih. Některé mají instagramy na profesionální úrovni - přidávají velmi kvalitní fotografie se spoustou rekvizit, většinou nakoupených různě v obchodech - od knižních tématik (jako jsou záložky, postavičky z knih, přívěšky), hodně jsou oblíbené svíčky, hrníčky s čajem či s kávou, ale jako rekvizity nechybí ani zákusky. Ty kreativnější jedinci si vyrábějí rekvizity sami. Čím osobitější a originálnější styl příspěvků, tím lépe se povede zaujmout a získat více sledujících. Na druhou stranu umí zaujmout i lidé, kteří mají méně kvalitní fotografie a jednoduchou kompozici. Ne nadarmo se říká, že v jednoduchosti je síla. Tito uživatelé zaujmou tím, že jsou vlastně jedním z nás a hlavně, že se vážně zajímají o knihy, že jim nezáleží na sledujících a netráví čas fotografováním, vymýšlením kompozice a sháněním rekvizit. Prostě raději čtou knihy a rádi poradí, co stojí za to číst a co ne. Dělají to pro druhé a jsou upřímní. Nejsou ovlivněné knihou zadarmo od vydavatelů/knihkupectví a podobně. A samozřejmě, to nedělají kvůli srdíčkům.

 Vyrobené rekvizity

O Instagram Knihovny na Křižovatce se starám už třetím semestrem. Před pár dny Instagram Křižovatky přesáhl hranici 150 sledujících a je na něm zveřejněno 92 příspěvků, které měly za cíl přilákat návštěvníky na Cestovatelské úterý, Herden a hlavně nalákat návštěvníky na půjčení knih pomocí “knihy týdne”. Kniha týdne je vybírána z fondu knihovny, aby si ji lidé mohli vypůjčit. Ze začátku jsem se zaměřovala na knihy, které jsou méně čtené, ale určitě stojí za přečtení. Když se letos nakoupily nové knihy, tak jsem vybrala ty knihy, které si chce spousta lidí přečíst - mají dobrou propagaci, oblíbeného autora anebo téma, které je momentálně populární. Takže kniha týdne měla i jiný účel a to informovat naše čtenáře, že tyto knihy máme na skladě.

 Knihy týdne

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback