Konference SEO restart 2014

Pěkného pondělního dne 16. 6. 2014 jsem se v brzkých ranních hodinách vydala z Brna do Prahy za účelem se vzdělat na konferenci SEO restart. Konference se konala na Fakultě architektury ČVUT. Hned úvodem musím sdělit, že jsem zapomněla foťák, tudíž kvalita fotek je někde jinde, než by bylo vhodné, což mě mrzí.

Jakmile jsem u vstupu ukázala QR kód na svém mobilu (=vstupenku), dostala jsem milou visačku na krk, „stravenku“ na oběd, program a samozřejmě propisku. Visačka sice úplně nekorespondovala s mým jménem, na to jsem však zvyklá. Součástí papíru s programem byla také zábavná průvodní hra Bullshit Bingo – zašrtávačka slov, která mají padnout během konference. Ten nejlepší vyhrává školení.

 

Již během registrace byly nachystány dva stoly s občerstvením, které byly plné po celou dobu programu, takže žádnému zvídavému účastníku nevyhládlo. V ceně vstupenky na konferenci byl i oběd. Těm, kteří trpěli spánkovým deficitem, byla samozřejmě stále dostupná káva či kvalitní čaje od Čaj týdne, stejně jako (ne)perlivá voda.

 

 Úvodní keynote měl Marek Prokop, který podrobněji představil a okomentoval, co se na konferenci bude dít a kdo vystoupí. Myslím ale, že to nejzásadnější, co z Markových úst vzešlo, byla myšlenka, že SEO nedělá pro vyhledavače ani pro lidi, ale především pro sebe.

Nyní už ale přímo k hlavnímu programu. Některá vystoupení popíšu detailněji, některá naopak velmi stručně. Některé přednášky mne oslovily velmi, některé méně…a od toho se bude odvíjet množství informací, které zde poskytnu. Bohužel musím říct, že hned první dvě přednášky byly poněkud slabšího rázu, avšak poté se situace dosti zlepšila.

Vladimír Saur a jeho SEOvěštby bez křišťálové koule

Účelem této přednášky bylo představit jednoduchý vzoreček, díky kterému odhadneme návštěvnost (poté zisk) webu. První vzoreček:

Návštěvnost = hledanost*CTR

Následně Vladimír pokračoval výkladem vysvětlujícím, jak zjistit hledanost a CTR, abychom danou návštěvnost byli schopni vypočítat. Návštěvnost by však nemělo být to klíčové, co nás zajímá. Nevíme, jaký z této návštěvnosti máme přínos – zisk. Dalším důležitým vzorečkem tedy je:

Zisk = návštěvnost*konverzní poměr*zisk z jedné objednávky

Nutno podotknout, že jsou to ve skutečnosti jen hrubé odhady. Vladimír se vypočítanou návštěvností od té skutečné lišil o 10 %.

SEO analytika a not provided (bez not provided) Romany Velflové

Na tuto přednášku jsem byla velmi zvědavá, a to zejména kvůli tématu not provided, které je v současnosti poměrně hodně diskutované. Čekala jsem tedy, že se dozvím něco nového, ale nedozvěděla jsem se nic (o not provided), nakonec se výklad Romany pohyboval mezi různými otázkami SEO analytiky obecně, k čemuž využila Google Analytics.

Výklad začala problémem: často existují rozdíly mezi čísly v počtu stránek na webu, počtu crawlovaných stránek, počtu indexovaných stránek a počtu vstupních stránek z organického vyhledávání.

Také se hodně řešila důležitost faktoru rychlosti načítání stránky – rychlost načítání je i v SEO důležitější, než bychom si mohli myslet. Kdy uživatel začíná být nervózní při načítání stránky? Padlo zde číslo 3 sekundy, ale samozřejmě je to hodně individuální i podle cílové skupiny. Romana kladla důraz na vyfiltrování v Google Analytics těch stránek, které mají problém s rychlostí – na ně je vhodné se primárně zaměřit.

Řešily se i další otázky SEO analytiky, ale poněkud mi zde chyběla nějaká hlavní linie, nějaký hlavní smysl přednášky.

Šimkovo entitní SEO

Konečně se dostávám k přednášce, která mě nadchla z celé konference asi nejvíc. Nejsem však sama, podobné ohlasy jsou i na Twitteru.

Entitní SEO je výraz, který Martin sám vymyslel, jelikož je to v ČR totální novinka a zatím se o tom moc nemluví. Souvisí s knowledge graphy, které pravděpodobně všichni známe z Googlu. Knowledge graph (=diagram znalostí) je vlastně všechno, na co nám Google ve výsledcích vyhledávání odpoví sám přímo, aniž by na to pouze odkazoval. Tímto způsobem odpovídá většinou na dotazy o počasí, městech, významných osobnostech apod. Jak je vidět, takový graf zabere v SERPu opravdu velkou část místa, a tak si Martin řekl, že by nebylo špatné to zkusit aplikovat i cíleně. Začal tedy u sebe a zkusil ze sebe udělat tzv. entitu. Entita je např. ta významná osobnost nebo město. Je to nějaký objekt, o kterém má Google tolik informací z různých zdrojů, které si mezi sebou propojí, až si vytvoří onu entitu, kterou poté může zobrazovat v podobě onoho knowledge graphu. Díky tomu může Google odpovídat uživateli na dotaz přímo.

 

Martin během přednášky stihl popsat nejen smysl tohoto přístupu, ale také vysvětlil, jak (se pokusit) entitní SEO realizovat – jak docílit toho, aby nás Google chápal jako entitu, zobrazoval nás ve výsledcích vyhledávání formou knowledge graphu a tím nám „rezervoval“ velkou část první poloviny SERPu.

 

Je však pravdou, že Google s entitním vyhledáváním teprve začíná. Naopak Facebook tímto způsobem už funguje, v čemž Martin vidí budoucnost. Padla i zajímavá otázka, zda Facebook nakonec nebude mnohem větší a úspěšnější vyhledávač než Google? FB má potenciálně pro tyto účely již teď velkou spoustu dat.
Pro zájemce je zde Martinova prezentace

Bulvární SEO Jana Tichého aneb nejlepší linkbuilder je Pavel Novotný

Hned ze začátku Honza řekl, že pro něj je jedním z nejlepších linkbuilderů a linkbaiterů v ČR Pavel Novotný, jen to netuší. Je to zkrátka o tom, že umí zaujmout, což je hlavní.

Hlavně však mluvil o tom, jak v bulvárním magazínu Extra.cz (ne)dělají SEO. Jelikož je to poměrně specifický typ média, bylo zajímavé se dozvědět, jaké techniky používají. Ve všech zpravodajských portálech jsou „tuny“ obsahu – v této oblasti nerozhoduje obsah tolik, jako u jiných webů. Jak to tedy řeší? Hodně hledí na již diskutovanou rychlost načítání stránek, intenzivně řeší informační architekturu webu a linkbuilding.

Hlavní a dle mne velmi pěknou myšlenkou však bylo: „SEO musí prostoupit celou firmou…dělají ho všichni a všichni jej musí vzít za své. Dobrý konzultant je ten, který jim to vysvětlí a naučí je dělat věci automaticky.“ Jako jediný zpravodajský server naučili své redaktory odkazovat a systematicky štítkovat. Pro tyto účely mají pravidla, jak to správně dělat a redaktoři už to zvládají automaticky, což jim zaručuje transparentní přesnou hierarchii a strukturu obsahu.

Tři hlavní myšlenky přednášky můžete vidět na obrázku z Twitteru:

 

Broken Linkbuilding Filipa Podstavce

Přednáška byla napůl workshopová, tedy hodně praktická. Přiznám se, že jsem musela několikrát odběhnout, takže jsem nepochytila úplně všechno, co Filip sděloval. Broken linkbuilding je využití již nefunkčních odkazů a webů, které na ně vedou, čímž jsou díky nefunkčnosti odkazu nevyužity. Filip popisoval jak takové odkazy vyhledat, a to nejen v případě našeho webu, ale i webu konkurečního. 

Byly vysvětleny některé techniky, co s takovými odkazy udělat po nalezení, popř. jak vyjednávat s webmastery, kteří mají nefunkční odkazy v případě, že my bychom je chtěli využít.

Historky z podsvětí Tomáše Vyskočila

Přednáška byla o chybách, které se Tomášovi během jeho kariéry staly, a jak by to udělal dnes, aby těmto přešlapům ředešel. Pro mě jakožto začátečnici bylo zajímavé poslechnout si přiznání šéfa SEO oddělení v H1spolu s radami, jak neopakovat jeho chyby.

Nejzajímavější rady byly např. slepě neposlouchat požadavky klienta bez zájmu o to, co se děje v širším měřítku kolem něj. Zajímat se o konkurenci a jeho celkovou strategii. Neříkat klientovi, že „toto tak prostě musí být a hotovo“, je nutné to klientovi vysvětlit, říct důvod a přínos. Další důležitá věc  – „nemontovat“ se do oblastí, ve kterých nejsem profík. Často např. SEO konzultanti mluví o UX, a přitom té oblasti nerozumí. Velmi praktický byl menší rozbor důležitých věcí, na které bychom neměli zapomenout ve smlouvě s klientem.

 

Martin Kůra: Lze v ČR dělat SEO pro zahraničí?

Hned na začátku Martin na otázku odpověděl, a já též nebudu napínat: Ano, lze. Je však potřeba strategie, ve které by neměly chybět tyto prvky: znát zákonitosti trhu, umět dělat SEO, mít v týmu rodilého mluvčího, mít dostatek dat, plánovat celý proces předem. Martin tyto prvky rozebíral podrobněji. Hodně mluvil např. o lokalizaci, je nutné myslet na skutečný jazyk té které země a výrazy které jsou jim blízké – nepřekládat obsah webu v překladači, ale skutečně se radit s rodilým mluvčím, aby jazyk byl naprosto přirozený i úzké cílové skupině. Je potřeba také myslet na rozdílnou kulturu a mentalitu národů. Tento fakt Martin hezky demonstroval srovnáním čínské a americké verze webu eBay nebo britské a americké verze Lush.

 

Závěrem

Na konferenci SEO restart jsem byla poprvé, takže nemohu srovnat s předchozím ročníkem, ale byla jsem nadšená. Jak jsem již řekla, první dvě přednášky mě trochu zklamaly a v tu chvíli jsem se bála, aby se v tom samém duchu nenesl celý zbytek konference, ale naopak - návštěva SEO restartu byla pro mě přínosem a dozvěděla jsem se zde zajímavé věci, které si ráda podrobněji  nastuduji a poté snad využiji v praxi.

Kromě toho jsem také obdržela knížku, kterou nedávno vydala H1 - S inbound marketingem nebudete sedět v koutě. Na téma inbound marketingu se již nějakou dobu chystám, takže se těším, až si ji pročtu. Dobrá zpráva pro ty, které to též zajímá a na SEO restartu nebyli – kniha je i zdarma ke stažení online.

Celou konferenci zakončila samozřejmě afterparty, kde měli účastníci příležitost pít zadarmo do 10 000 Kč, což se pro první žíznivce jistě vyplatilo. Já jsem se afterparty nakonec nezúčastnila, čekala mě cesta zpět do Brna, byl to přece jen dlouhý, ale přínosný a inspirativní den.

 

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback