Lukáš Hejlík: "Zažil jsem v životě různé kotrmelce, ale LiStOVáNí jde zatím se mnou jako ten vůbec nejvěrnější partner."

LiStOVáNí je projekt, který vznikl mezi studenty herectví- jmenovitě Věrou Hollou, Lukášem Hejlíkem a Pavlem Oubramem v roce 2004. Ukazuje knihu ve „3D“ dospělým a dětem, a hlavně u dětí tímto počinem zájem o knihu zmnohonásobí. LiStOVáNí je schováno do škatulky „scénického čtení“ do které ale příliš nezapadá. Představení s kostýmy, hudbou, rekvizitami a spoluhercem- knihou- má švih a působí pozitivně na čtenářství. S LiStOVáNíM rády spolupracují knihovny a divadla, i další subjekty. Obraťme LiSt a podívejme se na rozhovor s duchovním otcem LiStOVáNí Lukášem Hejlíkem.

Cítíte, že se LiStOVáNí  těší velké oblibě? Mění se třeba reakce vašich diváků během let, co LiStOVáNí existuje?

Myslím, že je oblíbené a snažíme se to tak také dělat, aby přinášelo nová témata, nové knihy, nové žánry, aby dovádělo k zamyšlení, i provokovalo, ale stále zůstavalo v přízni diváků. Pro ni to také děláme. Od začátku jsou reakce vesměs podobně pozitivní, nicméně naše „seriálové" publikum se také mění a postupně se obměňuje. I když v každém městě, na každé stálé scéně je pár srdcařů, co si troufám říct, že vidělo od nás třeba 30 titulů.

Co je pro vás inspirací při vybírání nových titulů, které budete dramatizovat?

Těžká odpověď, protože ta výběrová kritéria se nedají přesně označit. Ano, nechceme se opakovat žánrově, formou, stylem, i když se rádi vracíme třeba k něčemu, co se podařilo. K různým autorům. Samozřejmě, že Thomas Bernhard a jeho monolité ne kompromisní monology je pro nás vesměs odsouzený k neúspěchu, jakkoliv je to jeden z mých nejoblíbenějších autorů. Taková letní dialogická roadstory je pak samozřejmě mnohem jednodušší, ale už jsme měli a tak lovíme dál. Literatura je bezbřehá, proto se i my díváme dál. Můžete se tedy těšit na životopis nejrychlejšího muže světa, Usaina Bolta nebo kuchařku U nás v Evropě s klasickou cooking show na jevišti. Základem zůstává však próza.

Nakolik se ve výběru knih odráží vaše osobní preference a na kolik například současná situace?

Já doufám, že obojí. Ale třetí knihu od Erlenda Loeho neuděláme, i kdyby se mi jakkoliv líbila. Samozřejmě se snažíme objevovat jak aktuální knihy, tedy knihy, kterým se daří i témata, která sebou aktuálně nesou. Ekonomie dobra a zla a její úspěch (míříme ke sté repríze v 50 českých městech a připravujeme anglickou verzi představení po světě) rozhodně předčila jakékoliv „zištné" očekávání. Někdy úspěch knihy a její kult přijde až po našem představení, Gottland jsme uváděli jako nadějnou knihu, dnes je to fenomén. Ale do toho pořád načítáme klasickou prózu, která se vůbec nijak neprosazuje tématem, prodejní úspěchem nebo dravostí.

Jak dlouhý je proces od vybrání daného titulu, přes jeho přečtení, nastudování až po samotné zinscenování?

Budete se zlobit, divit a kroutit hlavou, ale kratší než samotnou knihu vybrat, oslovit autora, sladit volné termíny herců a prostorů, udělat plakát, propagaci a zaopatřit celé turné. Úprava je pak radost, škrtání.cz to má už ve svých rukou docela zdatně. Pak máme 3-4 zkoušky ve dnech, kdy jsme se schopní v tom vytížení kolem sejít. A premíéra! Pak čtyři derniéry! Moc rádi se teď snažíme výběr ale uzpůsobit i tomu, aby se s představením dalo nakládat i dále (školy, knihovny, festivaly, tématické veletrhy, konference, atd.), ale to nejde vždy.

Co vás přitahuje na prostředí knihoven? Proč je provás důležité realizovat se právě tam?

Jsme rádi, že mají o nás zájem a s oblibou srovnávám různé knihovny a knihovnice (knihovník nás ještě nepozval) po celé republice. Nevadí nám hrát přímo mezi regály, ale na druhou stranu, protože je to s námi docela nákladná patálie, kterou musí knihovnice podstoupit a často se jim z pohodičky do rizika nechce (a takové já vlastně neznám, tak co můžu povídat), nevadí nám hrát i jinde v divadle, kulturáku, kině, kde stejně propagujeme knihovnu, nejenom tím, že jí děkujeme, ale posíláme tam školáky, odkazujeme na to, že je to jejich akce, jejich píle a zásluha.

Kde „dobíjíte baterky"?

Nevím. V autě. V muzice. Ve vztazích. Doma se zvířaty. A samozřejmě i v té práci. Je to virtuální práce, která má těšit, něco předávat, posunovat. Je to náš projekt, který děláme sami, jsem na to hrdý a patřičně si to šlechtím. To mě vlastně posiluje to zlepšovat a dobíjet své baterky. Zažil jsem v životě různé kotrmelce, ale LiStOVáNí jde zatím se mnou jako ten vůbec nejvěrnější partner.

Kolik herců se za dobu trvání projektu v LiStOVáNí  vystřídalo?

Je nás šest, ale rádi do toho zapojujeme další tváře a herce, kteří se postupně zase někdy vrací. Skoro 20 herců z několika českých divadel se tam už vystřídalo. A hlavně, chceme do akce přímo autory. Fulghum psal mail, že chce s námi zase jezdit. Tak se můžete v říjnu těšit.

Dokážete s pořadem o knihách zaujmout i děti odkojené na počítačích a televizi?

Můžu napsat, že ano? A baví nás právě nasazovat věci pro druhý stupeň. Slyšet před představení hlášky typu: „Jako to víš, že nebudu poslouchat." A pak vidět, jak se ti samí kluci smějí, rdí se při intimních scénách, jak je to i přes jejich původní odhodlání vzdorovat vezme. Neříkám, že ten den se z nich stane knihomol. Ale myslím, že k čtenářství přispíváme prostě jen tím, že jim ukazujeme, že to není nuda. Mají ke knížce důvěru. A knihovna? Která pro puberťáky znamená něco jako klášter? Ta je pak pro ně najednou vlastně docela v pohodě, jak bych řekl ten stejný kluk, kterýho jsem citoval výš.

Je pro vás LiStOVáNí  srdeční záležitostí?

Po osmi představeních za den čekám, kdy přijde srdeční příhoda. To bude záležitost.

Nemáte strach, že si za deset let budou lidí klepat na čelo a říkat: „Inscenování knihy? K čemu takový přežitek?"

No, spíš si myslím, že budou učitelé běhat ve školách v kostýmech, s rekvizitama a interaktivně je seznamovat s látkou, jako my například provázíme Ekonomií dobra a zla.

Jaké jsou vaše „listovací" plány na léto?

Léto, vždy jen vybírám knížky na příští rok, abych to pak dodržel aspoň z 30 procent. Je to hrozně těžké, náhodné, impulzní. Ale na léto a volno se těším.

Knihovny se staví k LiStOVáNí rozdílně - pro některé je moc drahé, jiným se investice snadno vrátí ze vstupného. Máte nějaké řešení, radu pro knihovny?

Dá se to pořádat. Vždy hledáme variantu. Buď se spojíme s okolními knihovnami a cenu tím snižujeme. Nebo to spojíme s představením pro školáky (1.stupně, 2. stupně i střední školy), které zaplatí pak knihovně za zprostředkování větší část „jejich" představení. Anebo se dá samozřejmě čekat na grant, ale to je dost nepružné. Dovolím si ale vyzdvihnout model, který s námi připravila knihovnice v Bolaticích (pozor o 4300 obyvatelích!). Měla tři prodané představení pro školy, Kouzelnou baterku pro školáky, Život k sežrání pro puberťáky, Gottland pro gymnazisty v nedalekém Hlučíně. Zaplatilo jí to dopolední představení Kvak a Žbluňk pro školky a maminky s dětmi na mateřské. A večerní veřejné představení Ekonomie dobra a zla se jí vesměs zaplatilo zúčasti 80 diváků, propagace byla velká - však jsme byli i v obecním rozhlase! (Lukáš Hejlík a Alan Novotný občany Bolatic pozvali prostřednictvím obecního rozhlasu, pozn. red.)

První „Listovačka" vznikla díky popudu ze světa knih - paní knihkupkyně z Českých Budějovic, Vás oslovila s vidinou zpracování Emila Hakla. Jak vznikla a rostla spolupráce s knihovnami?

První byl snad Havlíčkův Brod, asi ano. Na Stopařově průvodci Galaxií bylo 5 diváků, z toho 2 jsme na náměstí donutili přijít nasilím. Od té doby jsme tam pravidelně každý měsíc jako na své stálé scéně a lidi chodí houfně, dobrovolně. Od té doby jsme byli možná v 50 knihovnách.

Listování se zabývá současnými autory. Plánujete zpracovat nějakou „klasiku"?
Ano, budeme dělat koláž z Havlíčka Borovského na den jeho narozenin a velkých oslav v Brodě, kde jsme velmi častými hosty Krajské knihovny Vysočiny. No a chceme to samozřejmě udělat tak, abychom s tím dál mohli jezdit po školách a aby to studenty bavilo.

Máte šťastnou ruku na autory - Listování poslední dobou uvádí bestsellery - Ekonomie dobra a zla, Gottland, nyní byla Straka v říši entropie oceněna cenou Magnesie litery. Jak se Vám podařil takový výběr?
Na to, že nestíhám číst moc literárních, společenských médiích mě přece občas udeří tři oříšky do nosu. Jestli jsou to ty tři, které zmiňujete, tak prosím.

Všechny dobré knihy míří do Listování?
Bohužel. LiStOVáNí právě nemůže uvést strašně moc dobrých knih, které se prostě pro jeho formu zpracování nehodí. Naopak se na druhou stranu nevyhýbáme ani knihám lehčím, nemluvím o červené knihovně (i když pozor, to tu ještě nebylo), ale prostě to nemusí být žádná akademická pastva.

 

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

5 komentářů

Obrázek uživatele Marta
14. 6. 2011
Jako fanynka Lukáše Hejlíka musím podotknout, že v tomto rozhovoru velmi postrádám jeho foto. :( Jinak rozhovor je to moc pěkný! :)
Obrázek uživatele Lotyna
14. 6. 2011

Tak jsem si zagooglila a musím uznat, že poznámku o chybějících fotografiích zcela chápu

Zajímavé.

Nebude třeba někdy na bloku expertů?

Obrázek uživatele Marta
8. 7. 2011
Téma si nedovoluji navrhovat, nechala bych to na hercích a zahrát scénku by jistě mohli, to souhlasím.  
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
25. 11. 2018
I really impressed after read this because of some quality work and informative thoughts . I just wanna say thanks for the writer and wish you all the best for coming!. Parallel Profits Review
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
18. 12. 2018
I really want to say thank you for the information you have shared. Keep writing these kind of posts and I will be your loyal reader. Thanks again. txu energy prepaid

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback