Lukáš Kypus: Budoucnost patří doteku

Lukáš Kypus vystoupil jako jeden z přednášejících a lektorů na Letní škole KISKu. Ve své přednášce a workshopu představil fenomén NFC, technologii, která bude dost možná v příštích letech velmi významným pomocníkem v mnohých oblastech našeho každodenního života. Lukáš přednášel poutavě, získal si věrné posluchače a zůstal mnohem déle, než původně plánoval. O letní škole nám řekl, že v ní vidí obrovský význam jak pro vyučující, tak především pro studenty. Byl nadšený z mezioborových průniků a propojení s praxí.

Co je NFC?

NFC, neboli Near Field Communication, je bezdrátová technologie, která umožňuje interagovat mezi různými typy zařízení, nejčastěji aktivními zařízeními, jako jsou mobilní telefon a čipy, či jiné komponenty, které hrají nějakou roli.

V čem se NFC liší třeba od Bluetooth?

Primárně je to technologie, která není určená na přenos velkého objemu dat.  Ale zároveň umožňuje na velice krátké vzdálenosti tyto technologie aktivovat  - na velmi krátké vzdálenosti je možné NFC zařízení nastavit tak, aby došlo k předání dat přes Bluetooth anebo přes Wi-fi.

Jaké problémy řeší technologie NFC? Co přináší nového?

Prvním důvodem, proč NFC přišlo, je řešení bezkontaktních plateb. Ale ten potenciál je samozřejmě i u jiných služeb, kde umožní uživateli interakci s prostředím, ve kterém NFC technologie figuruje.

Konkrétně může vytvořit jakési přemostění mezi reálným světem a virtuálním světem.

Jak vypadá NFC fyzicky? Je to věc, kterou můžu vzít do ruky?

V podstatě moc ne, protože se jedná o elektromagnetické záření. Ale dá se to určitě uchopit ve formě telefonů nebo nějakých zařízení, jako jsou čipy, či různé tagy, které v tom daném prostředí mohou s mobilním telefonem interagovat. Na telefonu samozřejmě musí běžet aplikace, která interakci umožní.

Proč se zabýváš aplikacemi, které nesouvisí s bezkontaktními platbami?

Bezkontaktním platebním systémem se zabývají především mobilní operátoři a banky. Pro nás je potenciál skryt spíš v těch neplatebních aplikacích.

Takže jste našli skulinu na trhu, kterou můžete touhle službou vyplnit?

Určitě. Na druhou stranu to není tak snadné, jak by se mohlo zdát. Zejména proto, že je zatím ještě stále malá penetrace mobilních telefonů, které mají NFC aktivní. Na to zatím čekám, stejně jako na masivnější rozšíření mobilního internetu. Daří se nám ale oslovovat firemní sektor, ve kterém z historických důvodů figuruje RFID, což je velice příbuzná technologie.

Čím se konkrétně ve firmě zabýváš?

Snažím se motivovat lidi, aby se učili s NFC pracovat.

A vytvářet služby, o které tu zatím není poptávka, ale my jsme přesvědčeni, že tu poptávka brzy bude.

V čem je NFC lepší než RFID?

Primární rozdíl je ve vzdálenosti, ve které dochází k interakci. RFID je stará technologie, která se používá zejména ve skladech a ve firemní sféře, kde to není moc vidět. Na druhou stranu, NFC má ambice dostat se do rukou každému člověku a ulehčovat mu běžný život - otevírání, identifikace, platby, odebírání zajímavého obsahu.

Může se z NFC stát fenomén, který bude mít v příštích letech velké slovo ve společnosti?

Určitě tomu tak bude. Není to jen něčí pocit, stačí sledovat chování výrobců různých zařízení, kteří masivně zkupují patenty, včetně firem jako Apple a podobné. Je to patrné i ze strategie výrobců mobilních zařízení, kteří trh saturují stále větším množstvím telefonů vybavených NFC. Nicméně stále narážíme a problém „slepice - vejce": nejsou služby, není poptávka po telefonech.

Jaký je stav na tuzemském trhu? Kdo se v současnosti nejaktivněji na rozvoji NFC podílí?

To se dá jen těžko zodpovědět, i o nás rok a půl zpátky ještě nikdo nevěděl. Jisté ale je, že se vývojem intenzivně zabývají mobilní operátoři. A je dost dobře možné, že podzim tohoto roku bude z jejich strany ve znamení zajímavých NFC služeb.

Jak funguje zabezpečení u NFC?

I to je jedna z oblastí, ve které se NFC liší od RFID. Přináší novou míru zabezpečení už na úrovni hardwaru, kdy je možné do komponent, které jsou součástí zařízení vybaveném NFC, ukládat klíče či certifikáty a tím umožnit první krok k zabezpečené komunikaci. Ten samotný bezpečnostní element je ale v současnosti součástí sporu - mobilní operátoři upřednostňují SIMkartu, výrobci mobilních telefonů preferují přímo součástky telefonu.  Ale stejně tak existuje varianta přinést bezpečnostní prvek na nějakém externím médiu, např. SD kartě.

Jaké projekty, stojící na principu NFC, byly v poslední době úspěšné v zahraničí?

V zahraničí byly nejúspěšnější, stejně jako u nás, platební projekty. Ty například umožňují udržet si uživatele v zákaznickém programu. Mohou třeba lépe cílit nabídky nebo i reklamu, zvýhodňovat uživatele za používání telefonu v různých situacích. Dále jsou to projekty, které se týkají tzv. proximity marketingu, tzn. interakce mobilního zařízení s kampaní, kterou vytváří nějaká mediální agentura apod. Jsou i případy fungujících self-service služeb. Člověk se sám obslouží - na poště, ve veřejné dopravě, v přístupu do budov apod. Ty fungují ale jen v některých zemích a jsou úzce provázané na mentalitu obyvatel.

Jak vnímáš rozdíl v mentalitě například Korejců, kteří jsou k technologiím velmi otevření, a Čechů?

Obrovský rozdíl je v tom, že v Koreji mají fungující ekosystém. Ekosystém je pojem, který se prolíná všemi NFC službami a znamená v podstatě, že všichni partneři spolu kooperují, spolupracují, předávají si informace a umožňují používat jednu a tutéž komponentu ve více službách. To v praxi znamená, že si stejným telefonem nastartujete auto, cestujete veřejnou dopravou, nakupujete a interagujete ve spoustě dalších služeb.

Proč to u nás není?

Protože si každý hraje na svém vlastním písečku. Nechtějí spolu kooperovat a cítí strach, že ztratí zákazníka.

O zákazníka by spoluprací ale přece nepřišli, ne?

Bohužel to tak vnímají a je to vidět i na zmiňovaných přípravách služeb mobilními operátory. Místo toho, aby se primárně domluvili s bankami, tak s nimi naopak soupeří o svůj podíl na trhu.

Máš nějaký oblíbený projekt, který proběhl v zahraničí a třeba tě nějakým způsobem inspiroval pro to, co děláš teď u nás?

Obecně se mi líbí služby typu konference, semináře, festivaly, kde hraje NFC roli jednak v platbách, jednak v objednávání těch služeb nebo produktů. A zároveň slouží k extrémnímu předávání informací, navazování kontaktů, předávání vizitek, sbírání dokumentů - vše v elektronické podobě, takže se předchází problémům s tiskem materiálů.

Jak si vyměním s někým pomocí NFC vizitku?

Úplně jednoduše. Dotykem telefonu buď k NFC vizitce nebo dotykem dvou telefonů, které mají NFC. Díky NFC dojde k přenesení vizitky z jednoho telefonu na druhý.

Může s sebou NFC nést i nějaké ekologické výhody?

Nejsem si úplně jistý, zda se v tom nějaký ekologický potenciál skutečně skrývá, ale určité společnosti používají tuto rétoriku k propagačním a marketingovým účelům.

Co může technologie NFC přinést knihovnám?

Knihovny jsou relativně složitý a komplexní ekosystém a nebude úplně jednoduché do nich NFC dostat. I proto, že je to relativně drahá technologie. Ale určitě může pomoci zatraktivnit současnou roli knihoven.  Je to jedna z technologií, které může pomoci udržet stávající a přilákat nové zákazníky.

A máš nějaké konkrétní nápady?

Určitě propojení virtuální světa s fyzickým - kniha má v sobě čip, který o ní nese celou řadu informací - recenze, anotaci, hodnocení, provazba dané knihy a sociální sítě apod.

Myslíš, že knihovníci mohou NFC šířit dál?

Určitě je možné získat od nich podnětnou zpětnou vazbu, jak řeší služby. Knihovny se zabývají service designem a NFC bude v service designu hrát signifikantní roli, protože to je technologie, která má zjednodušovat život. A o to service designu jde.

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback