Lukáš Nevosád: Jak zbohatnout na mobilních aplikacích

Lukáš Nevosád, který je spoluvlastníkem společnosti Two bits s.r.o. a spoluzakladatelem služby Tripomatic.com, ve které figuruje jako výkonný ředitel, hovořil na posledním Bloku expertů roku 2013 o tématu mobilních aplikací. Jeho přednáška se soustředila jak na popis vlivů na tomto specifickém trhu, tak na neúčinnější faktory úspěchu.

Záznam live bloggingu najdete jako obvykle v Blogu z bloku.

Prezentaci k přednášce najdete na Slideshare KISKu.

Lukáš Nevosád - Jak zbohatnout na mobilních aplikacích from KISK on Vimeo.

Situace na trhu

Fakt, že trh s mobilními aplikacemi je na vzestupu, pravděpodobně málokoho překvapí. Významným dílem k tomuto přispívá skutečnost, že za posledních pár let se počet smartphonů ve světě strmě vyšplhal z nuly na úroveň, která plně konkuruje počtu PC. Leaderem na tomto trhu, co se výše obratů týče, je jednoznačně společnost Apple, která se svými 80 % podílu suverénně dominuje. Tuto skutečnost Nevosád vysvětluje tím, že majitelé iPhonů mají - oproti vlastníkům zařízení s Androidem - vyšší kupní sílu.

Největších objemů stažení dosahují ve storech s aplikacemi jednoznačně hry. A to jak pro chytré telefony, tak tablety.

Situaci na trhu Nevosád popisuje jako poměrně nevyzpytatelnou a tento výrok ilustruje pomocí následujícího příkladu, jímž je aplikace s názvem Color:

Aplikace Color si díky vysoké míře inovace již od počátku získala značný zájem investorů v podobě nemalých finančních injekcí a expertní podpory. Avšak ani to ji nepomohlo k tomu, aby dosáhla byť jen zlomku úspěchu, jenž byl odbornou veřejností očekáván. Výsledným poznatkem je tedy předpoklad, že ani značné finanční prostředky a marketingová podpora potenciálně zdařilého produktu nezaručí jeho úspěch.

 

Možnosti monetizace

Ceny za aplikace jsou v průměru nastaveny na cca 2 USD pro smartphone a 4 USD pro iPad. Z těchto částek si jak appstore, tak Googleplay odebírá 30 % provizi z prodeje.

 Nejčastější formy monetizace jsou následující:

 1) Free verze s dokoupením různých rozšíření (inapp purchases) - Příkladem může být závodní hra, která je zcela zdarma, ale speciální vozy, které dají hráči výhodu proti protihráčům, jsou zpoplatněné.

2) Subscription/Předplacení – Uživatel si zakoupí aplikaci jen po určité časové období. Příkladem může být aplikace s recepty, kterou si uživatel předplatí na 6 měsíců za 11 euro.

3) Reklama – V aplikaci se objevují reklamní bannery v podobné formě, jako je známo z webů. Obraty plynou klasicky z prokliků na reklamní sdělení. Většinou je také možné za fixní částku odstranit veškeré reklamy z aplikace.

Nutno dodat, že tento způsob zpoplatnění aplikací není oblíben jak u vývojářů (plynou z ní malé zisky), tak i u samotných storů a v neposlední řadě u uživatelů.

4) Free verze podporující jiný produkt – Příkladem budiž dětská hra, kde si děti staví z kostek Lego předefinované objekty, které je poté možno zakoupit z aplikace i ve fyzické formě.

5) Klasické zpoplatnění aplikace, kde je každé jedno stažení stanoveno pevnou částkou.

 

Jak na propagaci

Zcela zásadní roli hraje samotná propagace od storů. Aplikace jsou ve storech řazeny dle vlastních algoritmů, či dle výběru zaměstnanců. Velmi úspěšné aplikace mohou být každý týden zařazeny do takzvaného features panelu, který se nachází na hlavní straně storu. Další zásadní roli hraje i seřazení aplikací v rámci příslušné kategorie. Vaše aplikace se může zobrazit na prvních pozicích, ale také na samém konci výpisu.

Je samozřejmě možné tomu pomoci, aby se aplikace dostala na horní příčky, či do features panelu. Vyjma zřejmé nutnosti vybudovat kvalitní aplikaci, po které je poptávka, je také záhodno doplnit detail aplikace o kvalitní screeny a perfektně zpracovaný doprovodný text. Velmi pomohou i dobře zvolená klíčová slova pro vyhledávač storu.

Vyjma výše zmíněného fungují i klasické kroky online marketingu:

1) Tvorba microsite/landinpage, která vhodně prezentuje Vaši aplikaci. Na tuto landingpage poté směřují PPC reklamy, či reklamy ze sociálních sítí.

2) Oslovení bloggerů a magazínů, jenž se věnují oboru, ve kterém se nachází i Vaše aplikace. PR články jsou buď na prodej, nebo mohou být publikovány i zdarma, pokud aplikace spadá do oborového zaměření blogu.

3) Samostatné využití sociálních sítí je další možností pro propagaci aplikace.

Nevosád doporučuje marketingovou kampaň rozpoutat v jednom dni a se všemi prostředky. Tyto kampaně mají tendenci šířit se organicky. Pokud aplikace dosáhne vysoké konverze, tedy požadovaná suma návštěvníků z marketingových kanálů aplikaci koupí, dosáhne aplikace lepší pozice ve storu. Aplikace navíc získá hodnocení od uživatelů a statistiky o počtu stažení. To vše v očích zákazníka rozhoduje. Výhodou v tomto oboru je skutečnost, že úspěšnost aplikace je změřitelná poměrně záhy po jejím publikování.

 

Chcete vytvořit vlastní aplikaci?

Pokud Vás předešlé řádky neodradily, ale naopak Vám dodaly energii a drive k vývoji, tak zde je několik dalších tipů:

1) Náklady na vývoj aplikace nejsou nikterak závratné. Na portálech jako je freelance.com nebo český webtrh.cz, můžete sehnat programátora do několika desítek tisíc korun.

2) Mohu vřele doporučit předmět HCI: Interakce člověk-počítač (VIKMB19), který vede Tomáš Bouda. Projdete si v něm celý proces od nápadu, po prezentaci aplikace před potencionálními investory.

3) Velkou pomocí je vytvořit prototyp aplikace a to do detailu. Jen na něm můžete dosáhnout nejlepších výsledků při testování a velmi snadno dokážete odhalit slabá místa.

4) Novinky, poznatky a tipy ze světa aplikací naleznete například na těchto portálech:

http://www.appannie.com/

http://www.distimo.com/

http://techcrunch.com/

http://mobithinking.com/

Zdroj titulního obrázku: http://www.justit.cz/wordpress/2011/06/02/mobilni-aplikaci-roku-2011-se-...

 

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback