Martin Solnička o nápadech, penězích i odvaze

Martin Solnička měl nápad a nebál se jít s kůží na trh. V rozhovoru mluví o realizaci svého projektu Moře financí, ale i tom, jak si podle něj startupy stojí a jaký potenciál v nich můžeme hledat.


Martin Solnička

 

Kdybyste měl představit Váš projekt Moře financí v pěti větách nejlépe vystihujících jeho podstatu, které by to byly?
Moře financí vám pomůže mít pořádek ve svých financích. Ukáže vám, kam vaše peníze mizí, ale také vám pomůže je šetřit nebo lépe zhodnocovat.  Podle toho, za co rádi utrácíte, budete moci využívat jedinečných nabídek připravených přímo pro vás. Poradí vám nebo pomůže najít odborníka na finance z vašeho okolí, v případě, že o to budete mít zájem.


Jak vznikal Váš startup? Rozjížděl jste ho sám nebo jste pracovali jako tým?

Projekt vznikl z mé iniciativy. Našel jsem ale do týmu člověka, který měl s podobným projektem už nějaké zkušenosti. Po vstupu investora se naše cesty zase rozešly.

 

A kde se vůbec vzal nápad na projekt, který pomáhá spravovat osobní finance? Inspirovali jste se v úspěšných zahraničních projektech jako je třeba Mint.com?

Ano, původní inspirace byla u Mint.com. Když jsem ho viděl poprvé, hned mě zaujal a líbil se mi. Napadlo mě tedy, proč něco takového není u nás, a začal jsem se rozhlížet, zda něco takové již funguje.

 

Co umí váš projekt lépe než konkurenční služby? Třeba „Chytrý Honza".

Chytrý Honza je generátor leadů - přivede uživatele, chce mu prodat produkt a uživatel zase odejde. Moře financí je jiný koncept. Máme zájem a usilujeme o dlouhodobý vztah s našimi uživateli. Chceme, aby na Moře financí chodili opakovaně a dlouhodobě a k tomu jim nabízíme nástroj správy osobních financí včetně dalších doprovodných služeb. Naše nabídky uživatelům se nemusí zdaleka týkat jen finančních služeb, chceme jim nabízet cokoliv, co pro ně bude výhodné. Přinášet jim přidanou hodnotu z pohledu jejich domácích financí celkově.

 

O projektu Moře financí jsem se dočetla: „Systém umožňuje nahrání elektronického výpisu z banky a sám nabídne uživateli rozdělení části položek do výdajových a příjmových kategorií na základě vyhledávaných klíčových slov a výrazů." Co si pod tím mám představit?

Pod tím si lze představit to, že když zaplatíte kartou například u čerpací stanice, její název je zpravidla součástí textu transakce. Když se transakce do Moře financí načte, systém vám dokáže nabídnout, že se pravděpodobně jednalo o platbu za auto. To samé může platit pro oblečení, jídlo a pití apod. Nově umíme do Moře financí načítat transakce také z emailů z banky, tedy bez nutnosti uživatelů nahrávat elektronické výpisy.

 

S projektem jste uspěli v soutěži Vodafone - Nápad roku. Proč jste do takové soutěže šli?

Projekt Moře financí postoupil ve Vodafone Nápad roku do finále a umístil se na 6. místě. Důvodů, proč jsme do toho šli, bylo více. Jednak proto, že v porotě sedí spousta chytrých lidí, kteří nám k projektu poskytnou důležitou zpětnou vazbu nebo radu. Ale také proto, že účast a následné umístění v soutěži přinese projektu určitou mediální pozornost.

Myslím, že startupy by se měly snažit využít jakoukoliv šanci, jak prezentovat svůj nápad dalším lidem. Každá taková zkušenost může něco nového přinést.

 

A co přinesla účast v soutěži vám?

Přinesla nám především zkušenost samotnou - je velmi důležité prezentovat vlastní projekt ostatním lidem. Člověk si díky tomu musí řadu věcí ujasnit a strukturovat. Jsem také rád i za kontakty na lidi, jak z řad organizátorů a poroty, tak i ostatních soutěžících. A nezanedbatelným přínosem byla také již zmíněná mediální publicita.

 

Může se startup úspěšně rozjet i bez podpory z vnějšku - ať už mluvíme o soutěži, která projekt zviditelní, účasti ve startup akcelerátoru nebo třeba vstupu investora?

Určitě může. Některé prvky, které zmiňujete, mohou ten rozvoj ulehčit případně urychlit. Samy o sobě ale projekt nespasí.

 

Je pro startup projekt klíčový dobrý investor?

Startup je zejména v posledních pár letech hodně skloňovaný pojem. Co to ale je startup? Je to téměř jakákoliv firma, která nově vzniká ;). Dají se samozřejmě najít některé společné rysy, ale obecně mohou být startupy velmi různorodé. Některé se obejdou bez investora úplně, jiné svůj vznik na vstupu investora staví. Určitě platí, že když už má do projektu investor vstupovat, mělo by za tím být něco víc, než jen potenciální zdroj peněz.

 

Co je klíčovým kritériem pro to, aby startup fungoval dobře a stal se úspěšným? Lidi? Nápad? Kombinace obojího?

Většina lidí (zejména investorů) vám řekne, že nápad sám o sobě není vlastně nic. Důležitá je jeho realizace a ta už stojí na schopnostech, týmu lidí, odvaze, úsilí, pracovitosti, a spoustě dalších okolností. Ve finále často rozhoduje i štěstí, takže žádný zaručený recept neznám.

 

Nestává se ze slova startup do jisté míry buzzword?

Stává ;). Přijde mi, že je „in" mít vlastní startup. Lidem to přijde zajímavé a při čtení článků o vstupech investorů nebo akvizicích celého projektu mohou získat zkreslené představy. Hlavním motivem zakladatelů by neměly být jen peníze a sláva. U vzniku by měla být především touha něco změnit, něco nového přinést a z toho mít uspokojení. Konec konců je za tím i pořádný kus práce, takže se nakonec ukáže, zda to člověk myslí vážně. Jsem ale rád, že se o startupech více mluví a vzniká mnoho zajímavých nových projektů.

 

Mohou drobné podnikatelské projekty znamenat nový směr vývoje ekonomiky?

Byl bych asi trochu skeptický k vlivu na celkový směr ekonomiky, zejména v našem prostředí. Když se rozhlédnete, většina startupů vzniká jako inspirace již existujících projektů ze zahraničí. Rozhodně bych to ale každému, kdo do toho jde s takovou ambicí, přál. Konec konců je řada i českých (zejména technologických) firem, které i když neurčují směr vývoje ekonomiky, mají velký úspěch i v globálním měřítku. Za to jim patří obdiv.

 

V čem vidíte vy osobně hlavní význam startup projektů?

Často přináší nové a netradiční nápady. Pouští se do nových věcí nebo jejich pojetí tam, kde se o to zavedené firmy nepokouší. Ne vždy se jedná o čistě inovativní projekty, ale celkově se startupy snaží dělat něco nového nebo jinak, lépe. Jsou jednoznačně motorem nových trendů a dynamiky.

 

A jaká je vaše rada na závěr pro lidi, kteří by rádi rozjeli svůj vlastní projekt?

Pokud máte chuť do toho jít, udělejte to. Ať už bude konečný výsledek jakýkoliv, samotný pokus vás obohatí, ukáže vám vaše možnosti.  Je dobré si věci předem dobře rozmyslet a dát čas přípravě. Ale na úspěch žádný recept neexistuje a nikdo vám ho neslíbí. Nakonec stejně nejspíš zjistíte, že je všechno jinak ;).

 

O Martinu Solničkovi (*1981)

Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze a CEMS MIM (Master´s in International Management) v Rotterdamu a Praze. Před založením Moře financí 3 roky pracoval v consultingu společnosti KPMG (poradenství v oblasti řízení rizik). Je jednatelem společnosti Fresh Garden s.r.o., která provozuje web Moře financí. Říká o sobě, že ho baví beach volejbal, basketbal, vaření a cestování.

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

1 komentář

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback