Soutěž podnikatelských záměrů Nápad roku vyhlašuje Fakulta podnikohospodářská Vysoké školy ekonomické v Praze, a organizuje společnost Podpora rozvoje podnikání s.r.o.
Posláním soutěže je šířit a rozvíjet podnikatelské myšlení a aktivity studentů i široké veřejnosti a usnadnit jim počáteční kroky v jejich samostatném podnikání.
Soutěž je určena jednotlivcům i týmům s podnikavým duchem a dobrými nápady. Přihlásit je možné libovolný podnikatelský záměr, nápad na rozšíření firmy či projekt pro investory, který dosud nebyl realizován nebo je ve stádiu rozjezdu (společnosti do 2 let své existence). Cílem je pomoci podnikavým lidem uvést své nápady do praxe, a to formou investice až do výše několika milionů korun. Hodnotící kritéria jsou proveditelnost projektu, potenciál dalšího růstu, originalita projektu, kvalita zpracování a osoba podnikatele.
Například v loňském ročníku soutěže vyhráli Martin Novák a Petr Kunc s webovým operačním systémem pro seniory Celebrio Software, který byl vytvořen na technologiích Microsoftu speciálně pro lidi se zhoršeným zrakem nebo strachem z počítačů. Na druhém místě se umístil projekt zaměřený na vývoj a výrobu moderních vysokootáčkových parních motorů a jejich využití v kogeneračních jednotkách a třetí místo obsadil projekt http://www.motivator.cz/, online poradce pro zdravý životní styl, který dohlíží na jídelníček uživatele, jeho pohybovou aktivitu a průběžně mu radí.
Přihlášené projekty bude posuzovat porota složená ze zkušených investorů, podnikatelů, manažerů, i zástupců médií. O úspěšnosti projektu v soutěži rozhodne především jeho proveditelnost v praxi, potenciál dalšího růstu, kvalita zpracování a originalita. V rámci finálového kola bude navíc hodnocena i osobní charakteristika osoby, která bude záměr realizovat. Šanci uspět tak bude mít každý bez ohledu na dosavadní zkušenosti s podnikáním.
Soutěžící se mohou přihlásit do tří kategorií. Vedle hlavní kategorie Vodafone Nápad roku, která je určena všem projektům i soutěžícím bez omezení, jde ještě o kategorii Ekonom Student podnikatel pro studentský podnikatelský záměr s největším potenciálem, a o kategorii HTC Startup roku pro nejlepší již realizovaný studentský projekt, která letos vznikla nově sloučením se soutěží Startup roku. Díky sloučení obou soutěží pod společný projekt Nápad roku získají soutěžící i komunita kolem obou projektů více výhod. Organizátoři soutěže jim poskytnou lepší zpětnou vazbu na jejich projekty, zvýší počet projektů, které získají investice a podporu do začátků, a současně jim pomohou se zviditelněním jejich projektů mezi potenciálními zákazníky a obchodními partnery.
Podle průzkumu je malý podíl studentů, kteří své podnikatelské nápady a sny uvedou během školy nebo po škole do praxe, dán i výchovou samotných škol. Podle téměř 68 procent všech oslovených vychovávají české školy spíše zaměstnance (oproti roku 2011 jde o nárůst o 8 procentních bodů), jen 5 procent studentů si myslí, že školy vychovávají spíše podnikatele. Stejně tak 61,3 procenta studentů si myslí, že výuka na českých vysokých školách je nedostatečně obohacena o poznatky z praxe. Ze 45 procent studentů, kteří chtějí po studiu podnikat, má již sice 64 procent v hlavě nějaký podnikatelský nápad, jen 16,8 procenta z nich však má vypracovaný písemně podnikatelský záměr, který je pro začátek podnikání většinou nezbytný. Do uvedení svých nápadů do praxe se totiž příliš nehrnou, přičemž za největší překážku v podnikání považuje téměř 30 procent z nich nedostatek finančních prostředků. Celkově tak dnes při studiu podniká okolo 13 procent studentů. Po studiích by se přitom podnikání ráda věnovala téměř polovina z nich. Průzkum se uskutečnil v březnu 2012 formou online dotazníku. Zúčastnilo se ho 562 studentů převážně ekonomických fakult z veřejných vysokých škol v Praze, Brně a Hradci Králové.
Bod 1 -Příprava podnikání
Podnikatelský koncept je v podstatě první zpracování
podnikatelského záměru. Dokument je možné využít k oslovení investorů, k
získání dotací atp. Podnikatelský záměr je vždy „ušitý na míru" pro konkrétní
záměr. Existují body, na které by se v žádném z dokumentů nemělo
zapomínat. Mezi ně patří: vysvětlení
podnikatelského záměru, definování cílové skupiny a možných demografických
vlivů, kapitálové prostředky, kontrolní mechanizmy, distribuce a propagace.
Bod 2 -Výzkum trhu
Výzkum trhu je důležitým faktorem k získání
konkurenční výhody. Zprostředkovává poznatky pro identifikaci a analýzu trhu, přání,
požadavků a očekávání zákazníků, velikosti trhu a jeho potenciálu, či struktuře.
Bod 3 - Marketingová strategie
Nikdy nesázejte na jeden komunikační zdroj. Je lépe zkombinovat
více forem marketingové komunikace: reklamu, podporu prodeje, public relations,
přímý marketing a osobní prodej.
Bod 4 - Cílová skupina
Lidé chtějí prostřednictvím procesu koupě uspokojit
svoji potřebu nebo přání. Proto jedním z hlavních cílů začínajícího podnikatele
je zjistit potřeby a přání u jednotlivých osob a uspokojit je. Ti, komu umíte
díky svému podnikání plnit přání a potřeby, jsou vaší cílovou skupinou. Pro
rozjezd podnikání je nejjednodušší zaměřit se na jednu cílovou skupinu.
Bod 5 - Živnostenské oprávnění
Tento proces je v současnosti velmi usnadněn, vše se
totiž odehrává prostřednictvím jednotného registračního formuláře, ať už pro
fyzické či právnické osoby. Vyplněním tohoto formuláře úřad učiní i další
povinné ohlášky a registrace.
Bod 6 - Zdravotní a sociální pojištění,
daně
Živnostníci a lidé na volné noze
si musejí ohlídat termíny, aby včas odeslali odvody ve správné výši, jinak
hrozí sankce. Daň z příjmu je daní, která je uvalována na finanční příjem
všech, kdo podnikají. V současné době je daň z příjmu fyzických osob
15%, u právnických osob se jedná o 19%.
Bod 7 - Účetnictví
Daňová evidence nahrazuje dřívější jednoduché
účetnictví. S její pomocí zjistíme základ daně z příjmů z podnikání a jiné
samostatné výdělečné činnosti. Daňová evidence musí obsahovat příjmy a výdaje.
Obsahem evidence musí dále být údaje o majetku a závazcích podnikatele a
inventura. Nezapomeňte archivovat - 3 roky, když jste neplátce DPH; 10 let,
jste-li plátce.
Bod 8 - Lidské zdroje
Úspěch firmy závisí na výběru kvalitních zaměstnanců.
Sebelepší strategie a dobrý marketingový plán může ztroskotat na lidském
faktoru. Pokud se rozhodujeme přijmout zaměstnance, je třeba vybrat toho
nejlepšího.
Bod 9 - Financování
K nejpoužívanějším způsobům patří dluhové financování,
kam můžeme zařadit bankovní úvěry, leasing, factoring. Další možností je
mikrofinancování, kde se jedná o nabídku specializovaných instituc. Méně známou alternativou je pro
podnikatele financování prostřednictvím venture kapitálu nebo business angels
investice představující vstup kapitálu investora do podniku. Mnoho investorů je
i v naší soutěži Vodafone Nápad roku 2012, právě touto formou se mohou
přihlášené projekty lépe poznat s investory.
0 komentářů
Přidat komentář