Michaela Buchtová : Location-based gaming: možnosti a limity mobilních zařízení pro výuku v terénu

Na pravidelném setkání na Bloku expertů v budově Filozofické fakulty MU jsme minulý čtvrtek 24. dubna 2014 mohli slyšet zajímavou přednášku Michaely Buchtové, expertky na využívání mobilních technologií ve vzdělávání. Na své si přišli jak studenti informačních studií, tak i pedagogové či technicky zaměřené typy.
  • Záznam live bloggingu najdete jako obvykle v Blogu z bloku.
  • Prezentace k přednášce je dostupná na prezi.com.

Michaela Buchtová je studentka doktorského studia na ÚISK (Ústav informačních studií a knihovnictví) na Univerzitě Karlově v Praze a výzkumná pracovnice v neziskové organizaci M77, kterou před pěti lety spoluzaložila za účelem rozvinutí digitální tvorby v umění a vzdělávání.

Michaela Buchtová: Location-based gaming - možnosti a limity mobilních zařízení pro výuku v terénu from KISK on Vimeo.

I přes své čtvrthodinové zpoždění způsobené technickými problémy na dálnici nám tato mladá sympatická žena stihla říct nespočet zajímavých informací ze svého oboru a z mnoha projektů, ať už je jejich spoluautorkou či nikoli.

Využívání mobilních technologií ve vzdělávání (tzv. M-learning) je téma, jímž se společnost zabývá již od vzniku notebooků a mluví se o něm tím více od rozšíření chytrých telefonů, které se postupně stávají naší neoddělitelnou součástí. Díky nim je možné se vzdělávat kdykoli a kdekoli, vyhledávat informace přesně v okamžiku, kdy nás zajímají, poskytnout vzdělání také lidem, kteří nemají možnost chodit do škol (těhotné ženy, handicapovaní, děti třetího světa, apod.) a otevírají nám spoustu nových možností, jak studenty vzdělávat. Stále se však tento nový trend potýká s nebanálními problémy, jako je nedostatek vzdělávacích aplikací dostupných v češtině či nedostatečné školení pedagogů v této oblasti. Přesto jsou mobilní technologie budoucností vzdělávání. Hardware už je téměř dokonalý, nyní je potřeba zaměřit se na důležitější okolnost, a tou je kvalita obsahu.

Užitečných mobilních aplikací už existuje celá řada. Mezi velmi pokrokové aplikace patří například projekty mHealth zaměřené na zdraví, pomáhající lidem s různými nemocemi. Protože většina z nás nosí telefon neustále při sobě, můžeme se s jeho pomocí velmi rychle dozvědět, jak je na tom náš zdravotní stav, jaký máme problém a jak je potřeba ho řešit. Těhotným ženám ulehčuje život například projekt MAMA, který zasílá informační textové zprávy ve vhodném okamžiku, proti obezitě dětí zas bojuje například projekt Zamzee, jež nutí děti k pohybu vhodnou motivací, a pro lidi, co chtějí přestat kouřit, je k mání hra Lit2Quit navozující blažený stav foukáním do mobilu při hraní.

Další zajímavé mobilní aplikace, které stojí za zmínku, jsou aplikace typu Augmented reality, které nám umožňují vidět svět jako v reálu. Patří sem např. aplikace, která dokáže zobrazit vyfocené historické památky tak, jak vypadaly před 100 lety, aplikace, která nám umožňuje vidět všechna zvířata ve 3D rozlišení, či aplikace, v níž můžeme experimentovat s chemickými pokusy, aniž bychom se obávali rizika výbuchu laboratoře.

Ani Michaela Buchtová se nezabývá jen tak ledajakými výukovými aplikacemi. Zaměřuje se na tzv. location-based games, které umožňují přesunout výuku ze školních lavic do terénu a podporují tak efektivnější vzdělávání žáků. Je totiž prokázáno, že fyzická aktivita podporuje procesy učení. Krom toho pobyt na čerstvém vzduchu snižuje agresivitu a zvyšuje schopnost koncentrace. První location-based games byly založeny na principu spolupráce hráčů pohybujících se v terénu a lidí sedících u počítačů – jedná se urban/street games podobné dnes velmi populárnímu Geocachingu. Hráči v terénu buď něco hledají či plní úkoly, které více či méně rozvíjejí myšlení. Pro ilustraci uveďme např. hry Can you see me now či velmi oblíbený PacManhattan realizující populární hru PacMan. Na tomto principu byly vytvořeny i vzdělávací location-based hry, které umožňují vzdělávání zábavnou formou bez stresu a jsou atraktivní především díky narativním prvkům (hráči prochází příběhem nebo se vžívají do určitých postav a plní různorodé úkoly). Za zmínku stojí např. hra Savannah či detektivní hry Mad City Mystery či Enviromental detectives. Na stejném principu byla v srpnu roku 2013 vytvořena první česká geolokační hra s názvem Veltrusy: Ostrov pokladů, na jejíž tvorbě se Michaela Buchtová podílela. Jedná se volně dostupnou mobilní aplikaci pro návštěvníky zámeckého parku Veltrusy, která formou hry provádí zájemce po areálu a plněním určitých úkolů jim podává různé informace o objektu.

Kromě mobilní location-based game Veltrusy: Ostrov pokladů se Michaela Buchtová podílela také na tvorbě vzdělávací počítačové hry Evropa 2045, jež je určena především pro školy v rámci výuky společenských věd. Jedná se o volně dostupnou hru, jejímž cílem je dobře vést určitý stát, dělat správná rozhodnutí co se týče zákonů či ekonomických opatření. Každá třída hraje za jeden stát a soutěží mezi sebou v rámci školy. Cílem hry je vést stát demokratickým a ekonomickým způsobem.

Mobilní vzdělávací aplikace založeny na herním principu jsou čím dál populárnější a pomalu pronikají do školních institucí. Je však potřeba vést pedagogy k jejich využívání a náležitě je pro tyto aktivity vzdělávat. Ať už se to konzervativcům líbí nebo ne, sešity a psací potřeby brzy nahradí moderní technologie a učebnice budou převálcovány mobilními aplikacemi.

 Zdroj titulního obrázku: http://scienceblogs.com/weizmann/2013/06/04/outdoors-and-in-innovations-...

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback