Michal Juhás o nadšení, inspiraci a realizaci vlastních nápadů

Michal Juhás je zakladatel, hlavní vizionář a neúnavný propagátor sociální sítě BookFan. Vystoupil v na půdě Kabinetu Informačních studií a knihovnictví v předmětu Blok expertů - před tím však poskytl rozhovor o knihách, sociálních sítích, čtenářství a další podivuhodnostech.


Michal Juhás

Na začátek by mě zajímalo, jaký výraz vlastně používáte? Book(fen) nebo Book(fan)?
Začali sme tomu hovoriť eště pred rokom Book(fan), čo je vlastne nesprávne, ale postupne sme začali používat i Book(fen). Máme to také schizofrenne, používáme oba podľa okolností.

Ještě než se tedy pustíme do BookFanu, mohl byste nám povědět něco o sobě?
Prišiel som do Prahy študovať ekonómiu. Bolo to už asi pred 7 rokmi. Vlastne už je to 8 rokov... ten čas ale letí. Už popri štúdiu som pracoval ako IT konzultant. Najprv ako zamestnanec, potom živnostník. Nakoniec som sa rozhodol založiť vlastnú firmu. Mal som nápad, ale nie financie. Našťastie sa mi podarilo nájsť tzv. business anjelov.


Takže jste studoval v Praze Ekonomickou fakultu?
Ekonomickú univerzitu (VŠE), fakultu informatiky a štatistiky.


Takže jste si BookFan i sám naprogramoval?
Áno. Ale po pár mesiacoch sme to museli kompletne prepracovať. Vytvorili sme BookFan verzie 2.0. Oproti verzii 1.0 tam neostal snáď ani kameň na kameni. Kolega Pepa spolu s dizajnérmi to kompletne prerobili, samozrejme k lepšiemu!


Dnes přednášíte na Bloku expertů, což je cyklus přednášek určen především pro studenty Informačních studií a knihovnictví. Téma knih a Internetu je tedy v podstatě jejich parketou. Jak to napadlo Vás? Co Vás přimělo k založení sociální sítě o knihách.
Je to trochu paradoxné, protože som veľmi rád čítal a chcel som si nekam poznamenať, že kniha XYZ bola super, a chcel som to nájsť aj o rok-dva, keď si už nebudem pamätať, ktorá to bola ta výborná kniha. Ale paradoxne, odkedy som založil BookFan, tak som vlastne prestal čítať. Popri BookFane na beletriu proste nie je čas... maximálne tak na nejaké odborné publikácie napr. Optimalizácia databáze -- aby bol BookFan rýchlejší a svižnejší.

Kdo přišel na název BookFan? Napadlo to Vás?
Napadlo to mňa, v jeden sychravý podvečer. Pôvodne to bylo BookLover, ale doména už bola obsadená. Tak som hľadal synonymá a zvažoval som medzi FAN a FUN. Premýšľal som, či je lepšie "fandiť knihám" alebo sa "zabávať s knihami." No a nakoniec je to teda BookFan, pretože fandíme knihám, aj keď s nimi nutne nie je zábava :)


Můžete nám říct, na jakém pricipu BookFan funguje? Pro koho je určen?
BookFan je určený pre takých fanúšikov kníh, ako som bol ja pred tým rokom. Nie dnes, keď už nečítam, ale ešte pred rokom, keď som občas nejakú tú knihu prečítal.

Je pre ľudí, ktorí majú blízko ku knihám

Nie je určený ľuďom, ktorí prečítajú jednu knihu za rok, pre nich už existuje Facebook. BookFan je pre ľudí, ktorí hľadajú knižné doporučenia, knižné tipy, hľadajú priestor k diskusii o knihách alebo si chchú len vytvoriť svoju virtuálnu knižnicu a mať poriadok v knihách.


Vypadá to, že BookFan má už v podstatě všechno, plánujete i nějaké další novinky? Co třeba propojení s knihovnami? Docela dobře si dovedu představit odkaz v knihovním katalogu na knihu na BookFanu a možnost přečíst si diskusi o knize.
Ani zďaleka nemá BookFan všetko, čo máme v úmysle implementovať. Hlavne od uživateľov máme denne nové nápady a tipy na zlepšenie. Takže je to asi taký nekonečný príbeh, čo je samozrejme aj dobre!


Projekt BookFan se stal jedním ze tří finalistů na cenu WebExpo StartUp 2011. Jak jste dopadli? V případě, že byste vyhráli, co byste udělali s hlavní cenou a jaká byla?
Nakoniec sme skončili druhý z viac než 60 projektov. Hlavná cena nebola klasická výhra ako napríklad v Športke, ale možnosť investície do firmy. Čo v našom prípade už ani vlastne nebolo reálne, pretože investorov vo firme už máme. Ak by v tej súťaži bola výhra milión korún v hotovosti, tak by to bolo určite atraktívnejšie.


Co plánujete za novinku na BookFanu v nejbližší době?
Pred pár dňami sme spustili nové kvízy a už stovky ľudí otestovali svoje intelektuálne schopnosti. Snažíme sa každých 14 dní spustiť nejakú významnejšiu novinku. Menšie opravy nasadzujeme prakticky každé 3 dni. Takže tých noviniek bude určite viac než dosť!

Kolik máte registrovaných BookFanů? Kolik z nich je aktivních?
Aktuálne? Niečo cez 20 tisíc registrovaných. Nedávno sme BookFan otvorili aj pre neregistrovaných uživateľov, takže návštevníkov webu je samozrejme viac. Nie každý registrovaný uživateľ sa na web vracia opakovane. Približne tretina uživateľov má vyplnenú knižnicu, opakovane sa vracajú na web a píšu komentáre a statusy.


Vsadili jste na médium, jehož budoucnost je v současnosti dost přetřásána v souvislosti se spekulacemi o tom, zda vůbec přežije. Neobáváte se toho, že se knihy jednoho dne prostě přestanou číst a BookFan a jemu podobné služby zaniknou?

Nie, neobávam. V najbližších troch rokoch k tomu určite nedôjde a o dlhšom časovom horizonte je v dnešnej turbulentnej dobe asi zbytočné premýšľať.


My jsme si na Vás nachystali takové záludné otázky ohledně knížek. Říkal jste, že jste už rok nečetl žádnou beletrii, je to opravdu tak?

Jednu som čítal, bola to detektivka. Myslím že Digitálna pevnosť od Dana Browna.


Když se podíváte do vzdálenější minulosti, tedy déle než rok, plakal jste někdy u nějaké knihy?
Ťažká otázka. Myslím, že ani nie. Ani som nikoho nevidel plakať pri knihe... Vy áno? :) Ale zažil som trochu iný pocit. Pri čítaní knihy o koncentračných táboroch mi behal mráz po chrbte a pár dní mi vôbec nechutilo jesť.

Co byste vzkázal našim studentům?
Rád by som im odkázal, aby nestrácali čas na nudných prezentáciách, ak nie je povinná účasť, a miesto toho vytvárali nejaké projekty. Knižné alebo neknižné, to je jedno. Hlavne nech na niečom pracujú, nech sa neboja venovať čas a energiu online projektom.

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback