Moře financí – jak pomocí IT udržet finance pod kontrolou

18. 10. 2012

Příloha č. 16/2012

Autoka přílohy: Ilona Děchtěrenková 

Liveblogging najdete jako obvykle v Blogu z Bloku.

Prezentaci z přednášky na Slideshare KISKu.

 

První přednáška v rámci Bloku expertů, pod názvem „Moře financí - jak pomocí IT udržet finance pod kontrolou", proběhla dne 27. září 2012. Zajímavým hostem podzimního cyklu populárního „bloku" byl Martin Solnička, který je autorem úspěšného projektu Moře financí.

Úvodem na sebe prozradil to, že vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze a CEMS MIM v Rotterdamu. Poté pracoval ve společnosti KPMG, v oblasti poradenství a řízení rizik. V současné době je jednatelem společnosti Fresh Garden s.r.o., která provozuje web Moře financí.

 

Kdy začít podnikat?

Podle Martina Solničky je možné začít s podnikáním kdykoliv, chce to jen mít dobrý nápad a nebát se ho realizovat. Každý, by si měl nejprve položit několik základních otázek.  Jaký problém uživatelů bude projektem a následným produktem řešen? Bude mít projekt přínos pro uživatele? Samozřejmě je nutné mít určité vlastní zkušenosti, správné kontakty, kvalitní tým spolupracovníků a v neposlední řadě i finance. 

On sám se inspiroval nejznámějším americkým portálem na správu financí Mint.com, který radí svým uživatelům kde ušetřit a jak zbytečně neutrácet.

 

Časté omyly start-upů

Martin Solnička zmínil i některé omyly a mýty, které jsou často spojovány se začínajícím podnikáním.

Mnozí lidé, kteří uvažují o vlastním podnikání, jsou přesvědčení, že je jejich nápad geniální a nehovoří o něm, protože se bojí jeho zkopírování. To se však z devadesáti devíti procent nestává. Naopak, je dobré o svém nápadu hovořit s různými lidmi a získat jejich nestranné názory, neboť ty mohou být pro další realizaci velmi užitečné.

Dalším omylem je tvrzení, že projekt musí být už na svém počátku kompletní. Ve skutečnosti však stačí, když bude pouze funkční. Do oběhu pak stačí dát hlavní funkci a poté postupně vytvářet další nebo provádět úpravy podle potřeb zákazníků.

Není pravdou ani to, že pouze mediálně známý projekt musí být nutně ten úspěšný. Reklama sice uživatele přiláká, ale pokud se nesetká s kvalitou, zase odchází.

„Mám - li být úspěšným podnikatelem, potřebuji nutně apple computer, auto, vybavenou prosklenou kancelář, aby všichni viděli, jak jsem dobrý."

Toto tvrzení je však také mylné, neboť důležitá je především úroveň nabízených služeb.

 

Jak se projekt Moře financí dostal do povědomí uživatelů?

Snahou autorů projektu bylo, dostat web Moře financí do povědomí uživatelů „bez peněz", a to tak, že ho přihlásili do různých soutěží, např. Vodafone Nápad roku. Výhodou tohoto způsobu propagace je, že o sobě dáte vědět a současně se vám dostane od poroty kvalitní zpětné vazby. Potkáte zde i řadu odborníků se spoustou zajímavých názorů. Není tajemstvím, že se tento projekt umístil na jednom z předních míst v soutěži Nápad roku, což mu přineslo i značnou publicitu a pozornost médií.

 

Jaké služby jsou s projektem spojené?

V dnešní době stále více lidí platí za zboží či služby elektronicky, prostřednictvím platebních karet, internetu, či telefonu. Mnozí však ztrácí povědomí o svých úhradách. Projekt Moře financí je nástrojem, jehož prostřednictvím mohou klienti spravovat on-line své finance a mít je neustále pod kontrolou. Pro mnohé bude určitě zajímavá informace o tom, že služba je anonymní a zdarma.

Produkt poskytuje řadu funkcí, které klientům zpříjemní práci. Můžeme se zde setkat s možností vkládání dat z elektronických bankovních výpisů. Těm, kteří platí v dnešní době své úhrady v hotovosti, je určená služba umožňující ruční vkládání záznamů. Program zajišťuje vizualizaci dat, v rozlišení na příjmy, výdaje a bilanci. Tuto službu si klienti velmi pochvalují.

Dále je možné si nastavit jednotlivé rozpočty pro různé kategorie služeb a zasílání upozornění o jejich procentním čerpání prostřednictvím anonymního e-mailu. V současné době firma pracuje na možnosti zasílání upozornění prostřednictvím SMS. Uvedené údaje je možné názorně zobrazit i pomocí grafů.

Novou funkcí je upozornění na spořící cíle. Ta nám pomůže získat představu o tom, kolik musíme měsíčně ušetřit třeba na letní dovolenou.  Do kalkulací tato funkce zahrnuje i předpokládané příjmy a výdaje a je možné zjistit, jak na tom budeme finančně například za dva měsíce.

Zajímavou funkcí je i digitální trezor, do kterého můžeme nahrát elektronická vyúčtování nebo naskenovat různé dokumenty. Uživatel služby je zde bude mít přehledně uložené a vyhledávání v nich bude snadné.

Mezi of-line webové služby patří finanční poradenství, zajišťované odborníky v oboru. Může se jednat např. o konzultace spojené s poskytnutím hypotéky.

 

Finanční gramotnost

Martin Solnička uvedl, že kromě projektu Moře financí se jeho společnost angažuje i v oblasti finanční gramotnosti, např. na serveru Bankovnipoplatky.com.

On sám navštěvuje konference zaměřené na finanční vzdělávání dospělých.

V současné době u nás existuje silná finanční lobby, která nemá velký zájem na tom, aby klienti rozuměli všem nabízeným službám. Někteří z nich často ani netuší, že za menší půjčku mohou bance zaplatit třeba dvojnásobek původně půjčených finančních prostředků. Mnoho lidí podepisuje nevýhodné smlouvy, aniž by si plně uvědomovali možné dopady nebo se předem poradili s odborníky. Z uvedeného vyplývá, že je velmi důležité číst smluvní podmínky, získat informace o protistraně a především používat selský rozum.

 

Z odpovědí na otázky

Moře financí má 3 500 registrovaných uživatelů, z nichž stovky tyto služby pravidelně využívají. Jejich počet stále přibývá, zejména pokud proběhne informace o projektu v médiích. Projekt funguje od svého prvního spuštění přibližně rok a půl a je ve srovnání s konkurencí jednoznačně nejlepší. Zatím je Moře financí ryze českým projektem. O jeho vstupu na zahraniční trhy společnost uvažuje až v době, kdy bude produkt „stoprocentní". Sdílení svého profilu na webu je možné, ale zatím není uzpůsobeno pro zadání platby pod jinými přihlašovacími údaji.

 

Závěrem

V současné době jsme svědky narůstajícího zadlužování českých domácností. Významnou roli v tomto vážném společenském problému hrají bankovní ústavy a jejich lákavé nabídky hypoték a půjček na cokoliv. Je nám vnucováno, že všechno je pro nás finančně dostupné i když jsme si na to neušetřili. Může se zdát, že mít dluhy je zcela běžné a často nám uniká, že tomu má být obráceně. Myslím, že v této části je vhodné místo pro úvodní citát přednášky: "Vysoká životní úroveň spočívá v tom, že vydáváme peníze, které ještě nemáme, za věci, které nepotřebujeme, abychom imponovali lidem, které neznáme."

Pokud tedy projekt Moře financí dokáže alespoň částečně odvrátit tento negativní trend a udržet finance svých uživatelů pod kontrolou, pak si zaslouží uznání a obdiv.

Zdroj titulního obrázku: http://www.inflow.cz/martin-solnicka.

 

V kategorii: InHD
Štítky: Inflow magazín
Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback