NetTrainers aneb Jak vytvářet a vést e-kurzy

Na konferenci Infokon jsme s Honzou Zikuškou představili myšlenku vytvoření e-kurzu, který by (nejen) knihovníkům poskytl zajímavé a užitečné informace pro tvorbu a vedení elearningových kurzů. V podstatě uzpůsobení konceptu NET - Trainers pro náš obor, s odpovídající informační strukturou a příjemnou cenou :)

Jako pilotní studii toho, co je možné a uskutečnitelné, jsem zadal šesti skupinám v předmětu Počítačová gramotnost 2 dílčí úkol, který spočíval ve vytvoření (funkčního) prototypu takového ISK NetTrainers kurzu

Byl jsem však velmi mile překvapen kvalitou zpracování! - vzhledem k obtížnosti tématu, nedostatku času, rizikům týmové práce a předpokládané "malé" zkušenosti s tvorbou v LMS - viz přispěvek Pavla Navrátila PG2, aneb hektická práce na e-learningu.

Jeden z kurzů bych rád medializoval i na Inflow. Jedná se o kurz NetTrainers aneb Jak vytvářet a vést e-kurzy, který vytvořili Alena Fafková, Magdaléna Fialová, Ing. Blanka Jankovská, Markéta Muková a Jiří Xaver, DiS.

Myslím, že tento kurz by snesl srovnání i s mnoha e-kurzy, které jsou tvořeny z prostředků různých projektů, grantů a výzkumných záměrů. Rovina didaktická, vizuální i informarmační je ve společné harmonii. Radost studovat :)

Na kurz se můžete podívat i vy: VSTOUPIT (klíč k zápisu pro hosty: inflow)

 

Vážení studenti, vítáme Vás v kurzu NetTrainers aneb Jak vytvářet a vést e-kurzy, který si klade za cíl pomoci Vám s vytvořením Vašeho vlastního e-learningovéhu kurzu.

Ideou tohoto kurzu je poskytnout praktický a funkční návod zaměřený především na pracovníky knihoven. Vzhledem k tomu, že někteří členové tvůrčího týmu jsou sami knihovníci, troufáme si tvrdit, že prostředí knihoven známe a nijak si ho neidealizujeme, ani ho nepodceňujeme. Víme, jaké mají knihovny možnosti i nedostatky a v celém kurzu se snažíme dbát na specifika knihovnictví.

Vzdělávání je jedna ze stěžejních funkcí knihovnictví. Věříme, že kvalitně připravený a vedený e-kurz má stejnou hodnotu, jako klasické vzdělávání a navíc přináší mnohé výhody.

Doufáme, že e-kurzy si najdou v aktivitách knihoven své místo, neboť představují v oblasti vzdělávání velký potenciál. Prostřednictvím e-kurzů můžete vzdělávat své čtenáře, zejména v oblasti práce s elektronickými informačními zdroji (dále EIZ) a v oblasti strategií vyhledávání informací.

Nároky na knihovníky se stále zvyšují. E-kurzy jsou ideálním prostředkem pro vzdělávání knihovníků. Ve velkých knihovnách může e-kurz sloužit jako cesta, kterou komplexně seznámíte nové i stávající kolegy s fungováním celé instituce. Menší knihovny zase ocení kurzy, které by jim pomohly zorientovat se v bludišti EIZ, usnadnily přípravu webových stránek, či poskytly ucelený návod při tvorbě a vedení projektů a žádostech o granty.

E-learning představuje možnost, jak zjednodušit život čtenářům i knihovníkům. Přejeme Vám tedy mnoho úspěchů při absolvování kurzu našeho i tvorbě Vašeho vlastního.

V kurzu jsou skvělé i průpovídky rybičky Goldie:

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

6 komentářů

Obrázek uživatele Stáňa

Včera jsem gratulovala Z skupině ke skvělému hodnocení a dnes jsem nadšená z jejich práce.

  • bude tento kurz někde trvale přístupný k využití ?
  • můžu si jej nějak stáhnout ?
  • mám si říct autorům ?

Srdečně gratuluju, jste skutečně skvělí.

Stáňa

Obrázek uživatele Tomas Bouda

Určitě dobrá připomínka, fakt se mi to líbí a hned bych si to rád prošel, už jenom proto, že s APLS máme v plánu dělat kurz projektového managementu. A ejhle, on ten kurz bude e-learningovou formou.

Došel jsme tady na konec první lekce a chtěl udělat doatazník ohledně mých přístupů k učení a ejhle, ono zase ejhle... nelze, odepřen přístup.

Ale jinak koukám, že na něco se dostat dá. :-) třeba tohle je super:

Abyste to mohli přečíst, je to v jednom ze studijních materiálů.

Tomáš Bouda

Obrázek uživatele Petr Škyřík

<p>
<strong>reakce na Včera jsem gratulovala Z:</strong> teď to mám tak, že míč je na mé straně hřiště. Skupiny odvedly dobrou práci a mým úkolem je vymyslet, jak to udělat, aby práce nezapadla a byla efektivně využita. O kurzech Akvizice už jednám s Národní knihovnou, s kurzy Net-Trainers mám neurčitější, avšak dlouhodobější cíl.
</p>
<p>
Je jasné, že kurzy je třeba ještě doplnit a vybrousit. Otevírá se však zajímavá možnost, jak případným zájemcům z řad tvůrců otevřít vrátka a dotáhnout jejich kurzy do &quot;praxe&quot;.
</p>
<p>
<strong>Zajímavost:</strong> skupina T ve složení Veronika Juráková, Anna Fikulová, Nikola Dynybylová, Gabriela Šimková a Antonín Pokorný přišla se zajímavým nápadam: mluvící hlavy z <a href="http://www.voki.com/">Voki.</a> Není to motivující/dech beroucí? :)
</p>
<p>
&nbsp;
</p>
<script type="text/javascript" src="http://vhss-d.oddcast.com/voki_embed_functions.php" language="JavaScript">
</script>
<script type="text/javascript" language="JavaScript">
AC_Voki_Embed(300,400, 'b6c8e84fb2dcd13141913fc4e94756f3', 1088016, 1, '', 0);</script><center></center><br />
<script type="text/javascript" src="http://vhss-d.oddcast.com/voki_embed_functions.php" language="JavaScript">
</script>
<script type="text/javascript" language="JavaScript">
AC_Voki_Embed(300,400, '852ccb99b633202033d9e8bb5d33af4e', 1088223, 1, '', 0);</script><br />
<object returntype="\&quot;javascript\&quot;" vppause="function () { return eval(instance.CallFunction(" name="\&quot;&quot;+name+&quot;\&quot;" classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" width="300" height="400" codeBase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#vers... id="VoKi">
<param name="_cx" value="7938">
</param>
<param name="_cy" value="10583">
</param>
<param name="FlashVars">
</param>
<param name="Movie" value="http://vhss-a.oddcast.com/vhss_editors/voki_player.swf?js=1&amp;doc=http...
</param>
<param name="Src" value="http://vhss-a.oddcast.com/vhss_editors/voki_player.swf?js=1&amp;doc=http...
</param>
<param name="WMode" value="Transparent">
</param>
<param name="Play" value="0">
</param>
<param name="Loop" value="-1">
</param>
<param name="Quality" value="High">
</param>
<param name="SAlign">
</param>
<param name="Menu" value="-1">
</param>
<param name="Base">
</param>
<param name="AllowScriptAccess" value="always">
</param>
<param name="Scale" value="ShowAll">
</param>
<param name="DeviceFont" value="0">
</param>
<param name="EmbedMovie" value="0">
</param>
<param name="BGColor">
</param>
<param name="SWRemote">
</param>
<param name="MovieData">
</param>
<param name="SeamlessTabbing" value="1">
</param>
<param name="Profile" value="0">
</param>
<param name="ProfileAddress">
</param>
<param name="ProfilePort" value="0">
</param>
<param name="AllowNetworking" value="all">
</param>
<param name="AllowFullScreen" value="false">
</param>
</object>
<div>
</div>

Obrázek uživatele Tonda
Jako jeden z těch, kteří pracovali na stejném zadání, musím před tímto kurzem opravdu smeknout. Ačkoli jsme se na našem vlastním kurzu dost nadřeli, tak něco takového se nám teda vytvořit nepodařilo. Klobouk dolů.
Obrázek uživatele ziki
6. 1. 2009

Tak i při rychlém ohledání tohoto kurzu mi nezbývá nic jiného než smeknout svůj klobouk (žádný sice nemám, ale půjčím si ten super od ML). Pevně věřím, že až bude v brzké době oficiální kurz KISK-NET-trainers vznikat, bude toto opravdu kvalitním základem.

Vzhledem k tomu, že se tvorbou kurzů (obvzlášť v Moodle) pracovně zabývám delší dobu, jsem rád, že i na poli e-learningu a vzdělávání "vyrůstají" kvalitní knihovníci, kteří nebudou mít s touto formou služeb v knihovnách problém.

JEN TAK DÁLE!!!! Už se moc těším na spolupráci (teda jestli nás s Petrem do svého bezpochybyskvělého týmu  vůbec přizvete.

H. 

Obrázek uživatele Terajs

Protože pouze se připojit k pochvalám (což je samozřejmé, když kurz je zatraceně dobře odvedenou prací) mi nepřijde dostačující. V tomto případě na sebe i komentující musí mít zvýšené nároky. :)

S některými tvůrci kurzu jsem se setkala na akcích IVIGu, mimo jiné i na nedávném TTT školení na VUT v Brně, a jejich účastníci vždy úpěnlivě volali po praktických radách a tréninku dovedností. V tom smyslu, že knihovníci velmi často nemají až takový problém s obsahovou náplní kurzů, ale palčivě postrádají pedagogické, didaktické a vůdčí znalosti a dovednosti.

Tým Z nezaváhal a na svém hřišti (e-learningový kurz) dokázal zacílit své útoky dokonale:

    • E-tutor
    • Role studenta v e-learningu
    • Motivace a hodnocení v e-learningu
    • Využití stylů a modelů výuky v e-learningu

     

    Přidat komentář

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.

    Přečtěte si také

    Přihlášení Registrace
    RSS Facebook Twitter YouTube
    Zobrazit standardní verzi webu

    Taky děláme

    Feedback