New Media Inspiration 2014 byla o hrátkách s daty

8. února 2014 proběhl na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy třetí ročník konference New Media Inspiration. Tématy konference byla hlavně bezpečnost, soukromí, cookies, bitcoiny, těžba dat a marketing. Na standardně kvalitní konferenci se představily hvězdy stálé (Josef Šlerka, Roman Hřebecký, Jan Suda), vyrůstající (Soňa Príborská) i přespolní (Aaron Gibson, Peter Kunder).

Plky na úvod

Do Prahy jsem se vydal z Brna sobotním vlakem v 5:39, což je dostatečně ranní hodina na to, abych si zase jednou užil jízdu kultovními brněnskými rozjezdy. Na nádraží jsem zjistil, že nemám foťák, což člověka zamrzí, avšak ne, když ví, že s ním jede Monika Holoubková, která si bere foťák, i když jde s košem.

Na místo konání, pražskou Filozofickou fakultu, jsem dojel pět minut před začátkem, i když jsem byl na nádraží o hodinu dříve (to víte, v Brně máme jiné metro); hned u vstupu jsem potkal Soňu Príborskou, která mi sdělila, že Monika nedorazí, což mě teď už fakt zamrzelo, protože mi došlo, že si budu muset vystačit se svým ubohým foťákem z Nokie C7 s trapným Symbianem, což je operační systém starý asi jako Mario Bros. Nedá se nic dělat, takže jsem odemkl Swarm Badge a šel si prohlédnout prostory krásně old schoolové Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

Vchod do FF UK

Hned u vstupu každý návštěvník obdržel soutěžní QR kód, skrze který byl schopen zjistit, co je za postavu (např. já byl Sherlock Holmes). Když si jakkoliv našel svého druha (já hledal a svého Watsona nikdy nenašel), dostal speciální cenu.

Za zmínku určitě stojí, že pořadatelé během konference používali aplikaci sli.do, která umožňovala pokládat vystupujícím otázky (mj. i v anonymním režimu) a zároveň hlasovat pro nejlepšího spíkra.

Poranní

Jako keynote speaker a vůbec jediný přednášející, který mluvil ke všem přítomným (další přednášky už byly simultánně v různých přednášejících sálech), byl Aaron Gibson, vývojář projektu Tor. Aaron hovořil o (ne)potřebě anonymizace internetových uživatelů. Bohužel bez prezentace a s monotónním hlasem mi unikl point jeho přednášky. Já to nahlas neřeknu, ale

QR game, Aaron a Soňa

Následovala pauza plná koláčků, housek se vším možným a kafem od Starbucks.

Koláčky o pauze

A pak bylo třeba učinit první Sofiinu volbu: zůstat v hlavním sále a vidět přednášející, kteří se jen tak nevidí, nebo jít do sálu č. 200 a uvidět KISKstar Soňu Príborskou a její příspěvek "Život jako data - data jako životní styl"? Jelikož šli všichni na Soňu, zůstal jsem v hlavním sále.

Předobědí

Dalším přednášejícím v hlavním sále byl Vladimír Rohel z Národního bezpečnostního úřadu. Během své přednášky „Kybernetická společnost z pohledu státu“ zdůrazňoval především to, že NBÚ nezajímá obsah, ale dodržování zákona. Pracovníci NBÚ připravili nový Zákon o kybernetické bezpečnosti (stahujte zde), který je klíčový pro další vývoj kybernetické bezpečnosti v České republice. Zákon se opírá o dvě klíčové zásady, kterými jsou minimalizace zásahů do práv soukromoprávních subjektů a individuální odpovědnost za bezpečnost vlastní sítě. Rohel též zmínil populární Výkladový slovník kybernetické bezpečnosti (stahujte o život zde), který vypracoval NBÚ.

Sluší se dodat, že si Rohel během konference vysloužil záviděníhodnou přezdívku:

Mikrofonu se poté chopila Kateřina Hrubešová ze Sdružení pro internetovou reklamu. Hrubešová hovořila o oblíbeném tématu markeťáků, bezpečáků i víkendových filosofů a etiků: cookies. Cookies neboli - jak Hrubešová s oblibou říkala – kukina je identifikátor prohlížeče, tedy ne identifikátor člověka, jak si řada lidí myslí a kvůli čemu často vznikají spory. Hrubešová hovořila hlavně o aktuálním stavu legislativních dokumentů Evropské unie v oblasti ochrany dat, konkrétně o normě regulující práci s osobními daty ve všeobecné rovině. Zajímavé je, že Hrubešová má 2 důvěryhodné informace: podle jedné z nich norma projde, podle druhé neprojde. Její důsledky by se přitom dotkly každého z nás.

Jelikož jsem prošvihl Soňu, tak alespoň zprostředkované foto:

…a tady její přednáška. Prý byla úžasná (to prý tam mám jen proto, že jsem tam nebyl).

Michal Feix, výkonný seznamácký ředitel, se dále ponořil do problematiky data protection a zmiňované navrhované normy. Podle Feixe je původní záměr návrhu velice užitečný a správný, nicméně s postupem času, jak byl připomínkován a doplňován, nabral poněkud nejisté konotace. Co se tedy podle Feixe nepovedlo?

  • Návrh se vztahuje i na subjekty mimo EU (těžká až nemožná vymahatelnost)
  • U uživatelů služeb pod 13 let je potřeba získat souhlas rodičů (Jakým procesem se to bude schvalovat?)
  • Cookies budou považovány za osobní údaj a pro každou cookies bude potřebný souhlas uživatele
  • Povinnost jmenovat inspektora osobních údajů u firem, které mají přes 250 zaměstnanců
  • Hlásit do 24 hodin zprávu o narušení bezpečnosti, jinak se firma vystavuje hrozbě pokuty až 2 % obratu (Jak se budou tyto pokuty získávat od mimoevropských firem? Není 2 % opravdu hodně?)

Jaká je tedy podle Feixe cesta? Potřebujeme, aby bylo možno vymáhat současně platné zákony. Do té doby není třeba nových legislativních rámců a místo nich bychom se raději měli věnovat vzdělávání internetových uživatelů. 

Josef Šlerka měl klasickou šlerkovskou prezentaci: bylo to zábavné, poučné, inspirativní, lze o ní napsat ale jen něco jako:

Pak jsme šli na oběd do nedalekého klubu K4.

Poobědí

Po obědě došlo opět k volbě se Sofií, tentokrát umocněné o další přednáškový sál. Aniž bych se nad tím hlouběji zamýšlel, zvolil jsem ten největší.

Tam na mě čekal Roman Hřebecký, provozovatel blogu o obsahovém marketingu. Svou přednášku pojal jako úvod do marketingu a interakčního designu. Hřebecký zdůrazňoval podstatu marketingu jako služby pro klienta; hovořil o třech krocích, které by měl každý web splňovat (1. zjistím, k čemu web slouží, 2. využiji ho, 3. jsem šťasten a ohromen zážitkem z použití, takže se vrátím a řeknu o tom přátelům); o potřebě tvorby person a samozřejmě prototypování. Jako úvod pro neznalé velice zajímavé, pro trochu znalejší už tolik ne.

A tak jsem zavrhl největší sál a seznámil se svou novou undergroundovou láskou: místností 300. Undergroundovou proto, že tam typicky nebylo více než 20 lidí najednou a myslím, že většina účastníků konference tam nedorazila nikdy. O to zajímavější věci se zde řešily.

První, koho jsem zde viděl, byl Jan Cibulka a jeho vstup o vizualizaci a mapování kriminality. Ukazoval různé modely, jak lze kriminalitu vizualizovat a dokonce predikovat. I když na konci své prezentace zdůraznil slabiny predikce kriminality (mezi jinými nutnost kvalitních dat, komplikovaná interpretace, velké riziko diskriminace), stejně se jedná o velmi zajímavou oblast, která zaznamenává první praktické výsledky.

Epickým knírkem ověnčený Václav Novák na Cibulku v mnohém navázal.

Václav Novák

Hovořil o Big Brother Awards, které každoročně udílí ceny za největší narušení soukromí uživatelů. Přednáška byla rozsekána na mikročásti, které se jen otíraly o různá témata, z nichž některá vybírám:

  • Existují studie, podle kterých lze z karet Visa přečíst údaje až na 50 cm.
  • Českým novorozencům se už od 80. let odebírají krevní vzorky pro kontrolu nemocí; to je v pořádku, avšak méně už je v pořádku, že se stále uchovávají.
  • Jeden z typů LG televize při každém přehrání uživatelova USB posílá veškerá data o přehrávaných filmech společnosti LG. Lze to sice v nastavení vypnout, avšak zařízení to nebere na vědomí a data posílá dál.
  • Problém s Google Glass je ten, že budeme všude nahráváni.
  • Pražský magistrát plánoval zavést evidenci prostitutek, kterým by byl vydáván průkaz s jejich pravým jménem. Prostitutky se měly tímto průkazem prokazovat, kdykoliv by byly kontrolory nebo klienty vyzvány.

Co Novák naopak ocenil, byl třeba router Turis, který se zabývá síťovou bezpečností. 

Na posledního předkofíbrejkového přednášejícího Petera Kunderu z organizace Alianca Fair-play zůstalo krásných 9 lidí včetně fotografa, uvaděče a samotného Petera, což dodávalo přednášce punc originality a mně pocit výjimečnosti. Peter hovořil o problematice zveřejňování státních smluv na Slovensku, se kterými přicházelo velké očekávání ze strany občanů, kteří doufali, že se s touto praxí vyřeší řada problémů. Jaké pak bylo jejich zklamání, když se po zveřejnění nestalo vůbec nic. Jedním z hlavních problémů u těchto smluv je přitom to, že běžní občané jim jednoduše nerozumí. Nákup předražených krumpáčů sice odhalen byl, protože jejich cena je s čím srovnat, avšak co nákup nějaké služby či informačního systému za 50 milionů €? Projekt pro zveřejňování smluv se nazývá Otvorené zmluvy.

A pak byla další svačina.

Během ní jsem objevil místní řecký poklad, k mému zklamání však v sobotu zavřený:

Bufet na FF UK

 

Předvečeří

Můj předvečerní blok otevřel Vlastimil Vagner s přednáškou o BitCoinech. Měna už existuje více než tři roky, avšak až v posledních měsících se zvedl zájem o ni v důsledku masivní mediální pozornosti. K největším nevýhodám používání BitCoinu patří to, že firmy se bojí měnu používat z důvodu možných právních problémů způsobených obcházením daňového systému. BitCoin byl zatím oficiálně přijat pouze Německem, odmítnut byl např. Thajskem nebo Norskem. Většina ostatních států se zatím k používání BitCoinů nevyjádřila.

Jan Valnas pak mluvil o tom, kterak se sociální sítě postupně přeměnily v nekonečné reklamní plochy. S tím souvisí smutná pravda:

Za zmínku pak stojí hnutí, weby a platformy, které se nějakým způsobem snaží o decentralizaci sociálních sítí: za všechny jmenuji alespoň Diaspora nebo App.net. Platforma, která se tímto zabývá v obecné rovině, je hlavně Redecentralize. Hlavní Valnasovo poselství bylo jasné: o sociálních sítích bychom neměli přemýšlet jako o konkrétních značkách nebo projektech a je potřeba se vrátit k představě sociální sítě jako komunikační platformy.

Mou závěrečnou přednášku vedl opět Josef Šlerka. Po náročném konferenčním dni to geniálně shrnu asi takto: mrkněte na Damepraci.eu.

Josef Šlerka v akci

Plky na závěr

Po konferenci byla v klubu K4 afeterparty, na kterou se dostavilo několik desítek lidí. Naše skupina přespolních si však stihla dát pouze welcome drink, než nám jel vlak.

KISK section

Největší problém New Media Inspiration spatřuji v tom, že už od prvního ročníku byla pomyslná laťka nastavena tak vysoko, že se posouvá jen velmi těžko. Stejně jako na minulých ročnících, i letos zde byly kvalitní a zajímavé osobnosti, bezproblémová organizace a pečlivě dodržovaný časový rozvrh, což umožňovalo plynulé přesuny mezi sály, aniž by člověk přišel o prvních pět slidů. Ani s těmi hipstery to nebylo tak akutní, jak někteří avizovali:

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

3 komentáře

Obrázek uživatele Adam Zbiejczuk

Využiju příležitosti a trochu doplním, co jsem zase viděl já...V hlavním sále (kde se nahrávalo, takže by měl být brzy k dispozici záznam) po Romanovi Hřebeckém vystoupil Luboš Louženský, který vykládal o tom, co všechno o vás mohou marketéři zjistit (a oč by toho bylo víc, kdyby spolupracovala všechna oddělení ve velkých korporacích) - jistou představu nabízí Lubošem zmíněný start-up Leady.cz. Jednou z nejúspěšnějších přednášek (mimo jiné podle toho, kolik získal přednášející nových followerů) měl Honza Suda z Group M a jmenovala se 10 věcí, které byste neměli dělat na soc. sítích. Končila přímým apelem na studenty a absolventy: pokud se ucházíte o pozici v oblasti soc. médií, měli byste mít praxi (ze studentského projektu, vedení FB firmě rodičů, nebo cokoliv jiného) - očividně se na podobné pozice hlásí i desítky uchazečů, jejichž jediná kvalifikace je, že zevlují na FB celý den. To ale fakt nestačí :)A ještě bych zmínil Tomáše Prušu, myslím, že jeho prezentace o využívání soc. sítí ve zdravotnictví byla taky povedená - a podíleli se na ní i studenti KISKu :)

Obrázek uživatele Michal Klajban

Díky za doplnění! Pod tu potřebu praxe se podepisuju. Mně třeba správcování FB Inflow pomohlo k práci ve Skypickeru

Obrázek uživatele Tom Bouda

A tady ještě něco doplnil Honza Martinek: http://podnebi.jan-martinek.com/poznamky-z-nmi14/

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback