Nezpráva z Nekonference Reklama 2014

13. února proběhla v brněnském klubu Leitnerka „Nekonference Reklama 2014“. Nekonference byla určena především PPC specialistům, čemuž odpovídal i program, ve kterém měli prostor zástupci klíčových PPC systémů v České republice.

Leitnerka: place to be pro markeťáky

Stejně jako loni, i letos pořádala setkání s názvem „Nekonference Reklama 2014“ agentura Besteto. Zatímco v publiku seděli PPC specialisté a další markeťáci z celé republiky, na pódiu se postupně vystřídali zástupci největších PPC systémů u nás.

Nekonference probíhala v brněnském klubu Leitnerka, kde se vměstnalo kolem stovky návštěvníků. Přitažlivé až nevídané složení přednášejících – zástupců vzájemně konkurujících systémů – spolu s dobrovolným vstupným zapříčinilo, že místa na nekonferenci byla velmi brzy vyčerpána. Pořádající agentura na to reagovala utěšujícím tvítem:

 Příjemné bylo, že hned u vstupu na nás čekal bar

 

...a šatna, která se obsluhovala sama.

A pak to bylo chvíli fakt, ale fakt divné, takže jsem raději dumal nad tím, jestli zdejší výzdobu tvoří 2 postavy nebo Darth Vader.

A pak začal program.

Etarget představil RTB

Jako první se slova chopili Martin Horváth a Marcel Vašš, kteří zde zastupovali Etarget. Velkou novinkou systému je Real-time bidding, který spojuje více než deset reklamních sítí jako Google Display Network, Rubicon nebo Federated Media Publishing. Inzerent přitom nevidí, jaký systém jeho reklamy využily; vidí pouze, na jakých konkrétních webech se tyto reklamy zobrazovaly.

U Etargetu se vždy platí za 1000 zobrazení, cena za klik zde vychází zhruba na 5 Kč.

Základní nastavení kampaně je velmi jednoduché, systém zároveň umožňuje velmi pokročilá nastavení a cílení. Oba pánové doporučovali, aby při spouštění nových PPC kampaní byly tyto kampaně zaměřeny na široké publikum, aby inzerenti získali představu o tom, kde se v tomto oboru pohybuje cena za klik, míra prokliku (CTR) a další výkonnostní metriky. Teprve následně by inzerent měl spustit jednoznačně cílené kampaně, pro jejichž výsledky už bude mít relevantní porovnání.

Velkým tématem, které Etarget řeší, je retargeting. Funguje na principu klasického retargetingu: na stránky si inzerent umístí kód a po vytvoření publika si lze segmentovat návštěvníky konkrétních stránek. Jde si zvolit i konkrétní stránky, kde se budou reklamy zobrazovat, či tematické kategorie webů. Nevýhody u tematických kategorií jsou jednoznačné: zakategorizováno je systémem zhruba 40 % webů, ostatní jsou polytematické a - jelikož systém upřednostňuje kvalitu před kvantitou - tedy nezakategorizované, takže inzerenti přicházejí o řadu inzertního prostoru.

Sklik sype jednu novinku za druhou

David Velechovský, manažer obchodního týmu PPC konzultace, představil Sklik a jeho nejnovější fičury, které přibývají jako houby po dešti. Nové rozhraní bylo do světa vpuštěno v červnu 2013. Bylo navrženo tak, aby se do něj daly implementovat další funkce, které byly postupně vydávány v následujících měsících. Mezi tyto funkce patří např. vylepšení nástroje pro návrh klíčových slov, nové statistiky v rozhraní nebo nový importér (nástroj umožňující import kampaní z jiných reklamních systémů). Novinky Sklik chystá vydávat i dále.

Sklik v roce 2013 zobrazil o téměř 50 % inzerátů méně, což údajně způsobilo to, že přestal zobrazovat nekvalitní inzeráty.

Dle Velechovského se dá obecně říci, že retargeting představuje mnohem citlivější cílení na uživatele, proto systém zakazuje pomocí retargetingu propagaci pornografie a vůbec všeho zboží souvisejícího se sexem a příbuznými "citlivými" tématy. Velechovský doporučoval, aby platnost seznamů uživatelů pro opakované zobrazování reklamy byla 7 a 30 dní – delší doba podle něj nemá cenu, protože jednak uživatel už o produkt nebude mít za delší dobu zájem, a jednak může uživatel vnímat stále tutéž reklamu negaitvně. Co je zajímavé je to, že

Podle Velechovského se dá obecně říci, že retargeting představuje mnohem citlivější cílení na uživatele, proto systém zakazuje pomocí retargetingu propagaci pornografie a vůbec všeho zboží souvisejícího se sexem. Velechovský doporučoval, aby platnost seznamů uživatelů pro opakované zobrazování reklamy byla 7 a 30 dní – delší doba podle něj nemá cenu, protože jednak uživatel už o produkt nebude mít za takovou dobu zájem, a jednak může uživatel vnímat stále tutéž reklamu negativně. Co je zajímavé je to, že

Tým Sklik mj. připravuje další statistiky do rozhraní (např. kolik procent klíčových slov systém Sklik vyhodnotil jako nerelevantní; metriku „kvalita“, která bude podobně jako v Google Adwords hodnotit kvalitu klíčových slov a inzerátů vzhledem k relevantnosti dotazu), další vylepšení importu kampaní nebo sdílené rozpočty.

Firmy.cz v novém kabátě

Dalším řečníkem byl Jan Pinkas. Ten představil českého lídra v oblasti firemních katalogů: seznamácký produkt Firmy.cz, kterého v nejbližší době čeká velký redesign i nové funkce. Jednou z klíčových věcí, která dle Pinkase „zamíchá ostatním katalogům hlavu“, je zavedení plnohodnotného zápisu do katalogu zdarma. Firmy s běžícími kampaněmi budou zobrazovány i na serveru Mapy.cz. Z dalších nových funkcí Firem to jsou např. recenze, nové hledání včetně filtrů nebo mobilní aplikace. Nově už při řazení inzerátů na obecné, nebrandové výrazy (např. „restaurace královo-pole“) nebude přihlíženo k tomu, kolik inzerent utratil v bratrské službě Sklik. Pinkas se toho opravdu nebál:

Službu čeká nový obchodní model, který již nebude nabízen inzerentům formou balíčků, ale bude probíhat na bázi aukce podobně jako inzeráty v Skliku. Obecně se dá říci, že čím více je uživatel ochoten zaplatit za to, aby se zobrazil na vyhledávací dotaz, tím má větší šanci, že k zobrazení skutečně dojde. Ve hře jsou pochopitelně další ukazatele jako relevance a geolokace, nicméně výše financí zde bude hrát zásadní roli. Kluci ze Seznamu zde operují s termínem PPD (Pay Per Day, cena za den). Útratu bude inzerent určovat na den, minimální vklad pro vstoupení do aukce bude útrata 10 Kč / den.

Zajímavé bylo povídání o seznamáchých hintech: při zadání uživatelova dotazu do fulltextu tento fulltext pošle do ostatních služeb seznam dotaz, na který mu tyto služby nabídnou odpověď ve formě typického výsledku. Fulltextový vyhledávač tyto nabídky vyhodnotí a nejrelevantnější výsledky nabídne uživateli. Co se týká služby Firmy.cz, tak ty zobrazují ve vyhledávači Seznam řádově miliony hintů (výsledků) denně.

Nový produkt by měl jít do oběhu 1. dubna 2014, už jde přitom vyzkoušet první beta verzi.

I když měl Pinkas problém s chápáním otázek specifického pohlaví,

jeho přednáška byla velmi podnětná a jasně ukázala, proč má Seznam stále na to vést rovnoprávný boj s Googlem: nekopíruje ho, jde si vlastní cestou; a když už ano, bere si jen to, co skutečně funguje.

Jurákův mezičas se špenátem

Adam Jurák zde reprezentoval „druhou stranu barikády“, tedy klienta, který si objednává PPC reklamy u agentury. Jurák je markeťák ve SportObchod.cz, na kterém představil výsledky PPC kampaní i metody vyhodnocování těchto kampaní. Zájemcům je prezentace dostupná zde.

A pak jsem si dal místní vege oběd za lidových 45 Kč. No nekupte to:

AdForm je celosvětový hráč

Za RTB systém AdForm do Brna přijeli Jakub Novotný a Michael Štádler. Ti nejdříve vysvětlili, co to vůbec Real Time Biding je, takže komu by to ještě nebylo jasné, tak to funguje nějak takhle:

Proces přitom trvá asi 100 milisekund a v systému dochází až ke 150 000 přepočtů za vteřinu. Pánové ukázali základní výsledky různých případových studií, mj. případ, kdy u jednoho z jejich klientů došlo ke snižování CPC o desítky procent díky využití systému AdForm. Je to jistě nemálo, avšak je třeba podotknout, že podobná čísla jsou bez dalšího kontextu vypovídající asi jako řečení, že mě nové auto stálo jenom pár.

Řečníci doporučovali utrácet v RTB systémech nejméně 30 tisíc korun měsíčně, aby to mělo nějaký efekt.

Kampaně v Nákupech Google

Představit produktové kampaně Google a genderově vyvážit skupinu přednášejících přijela do Brna Petra Brodilová:

Mluvila hlavně o nových produktových reklamních kampaních v sytému Google Adwords, které prošly razantním redesignem a inovací. Ke klíčovým změnám patří to, že nově si inzerenti mohou spravovat jednotlivé produkty v kampani, což je klíčové pro sledování výkonnosti produktu a pro další práci s nimi (např. nastavování CPC pro jednotlivé produkty nebo skupiny produktů).

Diskusní panel na závěr

Závěrečný diskusní panel se točil kolem budoucnosti PPC systémů, reklamy i internetu obecně.

Celá konference byla velice úzce zaměřena a právě proto ji považuji za velice zdařilou. Šťastnou ruku měli pořadatelé zejména ve výběru rečníků, jelikož - jak už jsem zmínil v úvodu - zastoupení vzájemně konkurujících systémů na jednom pódiu se u nás z pochopitelných důvodů vidí málokdy. Už teď mě svrbí prst, kdykoliv vidím tweet Besteta, jestli už třeba neotevřeli registraci na další akci.

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

29 komentářů

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
26. 2. 2014

Jsem rád, že se akce líbila Michale.

Registraci na další nekonferenci otevřeme za 2 - 3 týdny. Téma: personalizace a automatizace marketingu na internetu.

Zdraví: Michal Janík

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
6. 3. 2019
Thanks for taking the time to discuss this, I feel strongly that love and read more on this topic. If possible, such as gain knowledge, would you mind updating your blog with additional information? It is very useful for me. read more
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
1. 4. 2019
Superbly written article, if only all bloggers offered the same content as you, the internet would be a far better place.. Shopify Expert Australia
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
2. 4. 2019
I admit, I have not been on this web page in a long time... however it was another joy to see It is such an important topic and ignored by so many, even professionals. professionals. I thank you to help making people more aware of possible issues. Orange County Air Conditioning Repair
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
9. 4. 2019
I am very happy to discover your post as it will become on top in my collection of favorite blogs to visit. Replacement Windows Seattle
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
13. 4. 2019
Great write-up, I am a big believer in commenting on blogs to inform the blog writers know that they’ve added something worthwhile to the world wide web!.. new technology
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
18. 4. 2019
I really loved reading your blog. It was very well authored and easy to undertand. Unlike additional blogs I have read which are really not tht good. I also found your posts very interesting. In fact after reading, I had to go show it to my friend and he ejoyed it as well! Whole House Fans Install Orange County
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
21. 8. 2019
Someone Sometimes with visits your blog regularly and recommended it in my experience to read as well. The way of writing is excellent and also the content is top-notch. Thanks for that insight you provide the readers! Gaming PC kaufen
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
25. 8. 2019
I am hoping the same best effort from you in the future as well. In fact your creative writing skills has inspired me. Cleaning Angels
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
28. 8. 2019
Great post I would like to thank you for the efforts you have made in writing this interesting and knowledgeable article. https://dandelionela.tumblr.com/
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
29. 8. 2019
I would like to say that this blog really convinced me to do it! Thanks, very good post. more details
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
29. 8. 2019
I would like to say that this blog really convinced me to do it! Thanks, very good post. more details
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
31. 8. 2019
The information you have posted is very useful. The sites you have referred was good. Thanks for sharing... visit here
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
1. 9. 2019
Wow what a Great Information about World Day its very nice informative post. thanks for the post. Mr whippy
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
1. 9. 2019
Wow what a Great Information about World Day its very nice informative post. thanks for the post. Mr whippy
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
16. 9. 2019
This is very educational content and written well for a change. It's nice to see that some people still understand how to write a quality post.! Mmicroblading courses Finchley
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
16. 9. 2019

Thank you for posting such a great article! I found your site perfect for my needs. It contains interesting and useful posts to me. Please continue to uphold. Thank you for this great article.

temple run

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
18. 9. 2019
This is a great inspiring article.I am pretty much pleased with your good work.You put really very helpful information... Easy auto ship
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
18. 9. 2019
This is a great inspiring article.I am pretty much pleased with your good work.You put really very helpful information... Easy auto ship
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
21. 9. 2019
I have not any word to appreciate this post.....Really i am impressed from this post....the person who create this post it was a great human..thanks for shared this with us. us jewels and gems
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
22. 9. 2019
I gotta favorite this website it seems very helpful . Kunstpflanzen
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
23. 9. 2019
It is imperative that we read blog post very carefully. I am already done it and find that this post is really amazing. ivoignatov.com
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
23. 9. 2019
It is imperative that we read blog post very carefully. I am already done it and find that this post is really amazing. ivoignatov.com
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
23. 9. 2019
It is imperative that we read blog post very carefully. I am already done it and find that this post is really amazing. ivoignatov.com
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
23. 9. 2019
It is imperative that we read blog post very carefully. I am already done it and find that this post is really amazing. www.ivoignatov.com
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
25. 9. 2019
I have bookmarked your blog, the articles are way better than other similar blogs.. thanks for a great blog! hualien hotel
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
30. 9. 2019
I found your this post while searching for some related information on blog search...Its a good post..keep posting and update the information. wide roller banner
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
10. 10. 2019
I love this blog!! The flash up the top is awesome!! increase search engine rankings
Obrázek uživatele Anonym
Anonym
12. 10. 2019
Thanks for this great post, i find it very interesting and very well thought out and put together. I look forward to reading your work in the future. survivalhuntingtips.com

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback