Noc s Andersenem: Naše první celá noc Na Křižovatce

Organizace dětských akcí na podporu čtenářství, tak, aby zaujaly, splnily účel, pobavily, poučily a zároveň nevyzněly suchopárně, není pro knihovny většinou žádný problém. Řekli jsme si, že problém to nebude ani pro naši „Křižovatku“ a v listopadu 2013 padlo rozhodnutí, že zkusíme v experimentální knihovně Kabinetu informačních studií a knihovnictví Masarykovy univerzity pořádat „Noc s Andersenem“ - celou, včetně přespání dětí.

Zhodnotili jsme kapacitní možnosti knihovny a rozhodli se pro maximálně 12 dětských účastníků, kteří se do soutěže přihlásí, splní úkoly a přijdou 4. 4. 2014 za námi.

Z centrální pobočky Knihovny Jiřího Mahena v Brně (dále jen KJM) jsme obdrželi 2 soutěžní úkoly a zveřejnili jsme je postupně dle instrukcí na naší pobočce. Informace o akci jsme šířili i mezi známými a hlavně mezi rodiči dětských návštěvníků knihoven. První úkol splnilo nakonec 11 dětí (některé po limitu, ale byli jsme tolerantní) a očekávali jsme várku dalších obrázků z úkolu druhého. Získali jsme důvěru centrální pobočky, která nechala organizaci akce celou na studentech Masarykovy univerzity, a veškerou agendu a komunikaci s rodiči dětí jsme vedli od února 2014 zcela samostatně.

Přes drobné komplikace s odhlášením nocležníka a nemocí jedné z malých čtenářek se v pátek 4. dubna v půl sedmé večer sešlo v Knihovně Na Křižovatce 10 malých nocležníků se spacáky, 3 studentky oboru Informační studia a knihovnictví Masarykovy univerzity, hlavní organizátorka akce a maminka, jako asistentka pro svého syna (programu se zúčastnil chlapec s diagnostikovanou psychologickou poruchou).

Naše první experimentální Noc s Andersenem začala.

V Knihovně na Křižovatce již od září 2013 běží program Země světa, ve kterém je žákům prvního stupně základních škol hravou formou představován vždy jeden stát světa, proto jsme se rozhodli v tomto trendu pokračovat. Jednalo se o naší první Noc s Andersenem, a proto jsme ji věnovali Dánsku, panu Andersenovi a jeho pohádkám.

Začali jsme rozlosováním dětí do tří skupinek, dvě tříčlenné a jedna čtyřčlenná skupinka - barvy zelená, červená a žlutá. Každá ze tří studentek se stala patronkou své skupinky a program jsme začali promítáním fotek z Dánska. Děti viděly hlavní město, obrázky grónských ledovců, park Tivoli i mapu Evropy a přes fotku malé mořské víly v Kodani a fotku pana Andersena jsme se dostali k prvnímu úkolu – poznat názvy pohádek dle obrázků v prezentaci. Za splněné úkoly dostávaly děti vystříhané dánské koruny, které si nalepovaly na barevný papír v barvách svého týmu. Z osmi pohádek děti uhádly šest a každý tým si připsal své první body.

Další úkol byl trošku improvizovaný, na poslední chvíli zrušila účast lektorka, která měla s dětmi vést ukázku „storytellingu“ - pohádku o Malence. Pohádku jsme ponechali, nastalou situaci jsme vyřešili četbou pohádky bez konce, který měly děti domalovat. Sešla se nám spousta krásných barevných obrázků svatby Malenky a prince s křídly, děti měly klidovější aktivitu a připsaly si další body.

Dagmar Chytková a Gabriela Šimková z  Kabinetu informačních studií a knihovnictví připravily pro děti zdravé občerstvení, udělali jsme si přestávku na lehkou večeři před dalším úkolem, kterým byla stavba mostu. V rámci prezentace o Dánsku děti viděly obrázek 16 km dlouhého mostu, spojujícího Dánsko a Švédsko a úkolem pro týmy bylo, vytvořit z kostiček lega každý svou část mostu tak, aby ji mohl pak spojit s ostatními skupinkami. Krásně se vše podařilo, most byl dlouhý více než 180 cm.

Další úkol se týkal knížek a byl maličko bibliografický - učili jsme děti hledat knížky v knihovně. V každé knížce, kterou děti hledaly dle názvu a autora, se skrývala písmenka, vystřižená z papíru. Pokud děti našly všechna písmena, složily z nich název další Andersenovy pohádky, nalepily si další dánské koruny na své soutěžní listy a hráli jsme si dál. Tento úkol byl těžší, děti dostaly rozstříhané části pohádek a musely složit příběh tak, jak byl napsaný. Navíc pak měly obsah pohádky převyprávět, zahrát nebo vymyslet, jak ho ukázat ostatním, aby ho poznali. Tento úkol považovaly děti za jeden z nejzábavnějších, všechny skupinky si vybraly divadlo, takže nám v knihovně tančila panenka a cínový vojáček, lítaly labutě s ošklivým káčátkem a princezna pusinkovala pasáčka vepřů.

Obrázky, úkoly i soutěžní listy si děti připevnily na velkou dekorační síť v centrální místnosti knihovny a za splnění posledního úkolu, kterým bylo ve skupinkách odpovídání na dětský kvíz o Dánsku, získaly poslední dánské koruny na své soutěžní listy.

Nejlepší tým získal 18 bodů, každý bod znamenal při ukončení jeden bonbon, takže byl odpadkový koš za chviličku plný zelených papírků.

Čas se chýlil k půlnoci, byl čas na umytí zoubků, spacáky a spánek. Děti ležely ve spacácích, v knihovně úplná tma a najednou se rozsvítila lampa a v křesle v rohu knihovny seděl pan Andersen, pozdravil děti a přečetl pohádku o malé mořské víle. Dvě minuty po půlnoci popřál pan Andersen dětem dobrou noc, lampa zhasla a všichni usnuli.

Ráno jsme posnídali čerstvě upečené banánové muffiny a skořicové šneky, spokojené děti si vypůjčily v knihovně knížky, které si vybraly, a pevně věříme, že si odpočinutí rodiče z knihovny odváželi děti, které se stanou spokojenými čtenáři.

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback