Festival vzdělávání AEDUCA: Perspektivy technologií ve vzdělávání

Ano, i vzdělávání má svůj festival. Ten v Olomouci se koná každoročně již po dobu 10 let. Letošní ročník se zabýval Perspektivami technologií ve vzdělávání, což by neměl minout žádný nadšenec z naší specializace Technologie ve vzdělávání.
Z programu jsem vybrala nejzajímavější témata a poskládala do myšlenkové mapy (pod textem ji najdete v lepším rozlišení):

 


Přednášek bylo podstatně více (viz program), ale probíhaly simultánně, takže jsem stihla navštívit jen některé. Podělím se s vámi o to nejzajímavější (z mého subjektivního pohledu).

 

Dospělý člověk v hypermoderní době

 

Adrianna Nizińska: Learning experiences of non-traditional students

Paní Nizińska prezentovala projekt RANLHE zaměřený na netradiční studenty. Tímto pojmem jsou míněni lidé z horšího sociálního zázemí, kombinovaní studenti, studenti s poruchami učení nebo se špatným zdravotním stavem apod. Hlavním cílem projektu bylo zjistit, co by mohlo těmto studentům pomoci se na škole udržet a najít tak způsob, jak je podpořit. Ptali se, jak jim vyhovuje styl učení na vysokých školách, jak se vnímají v roli studenta a kde vidí prostor ke zlepšení. Výsledek projektu měl překvapivá zjištění. Odhalil, že hlavním faktorem hrajícím ve prospěch vyšší míry udržení se na studiu jsou sociální interakce. Studenti, kteří tvořili pevnější vazby v kolektivu, měli značně vyšší pravděpodobnost, že školu úspěšně dokončí. Velkou roli hrály také vazby mezi učitelem a studentem a v neposlední a také ve vztahu studenta a podpory jeho nejbližšího okolí. Toto bylo hlavní zjištění, jímž se paní Niziňska snaží evangelizovat všechny vyučující nejen v oblasti celoživotního vzdělávání.

 

Veronika Gingalová: Organizační emocionalita v hypermoderní době

Tato prezentace byla malým exkurzem do paradoxu požadavků na styl managerského procesu rozhodování . Na jednu stranu se u managerů předpokládá empatie na straně druhé vysoká míra racionality. Skutečně úspěšní jsou ti, kteří disponují oběma stránkami. Zajímavostí je, že intuitivně-prožívací styl myšlení (potažmo myšlení s využitím intuice) je v tomto kontextu důležitější než analyticko-racionální myšlení, protože umožňuje jedinci se lépe adaptovat na neustálé změny. Jak je to možné? Díky ní se totiž podle článku od Seymoura Epsteina (Individual Differences in Intuitive-Experiential and Analytical-Rational Thinking Styles) se člověk lépe orientuje v kontextu a souvislostech.

 

Miroslava Dvořáková: Měnící se role vzdělavatele dospělých

To, že osoba vzdělavatele je velmi důležitá je věc, na které se všichni shodneme. Je zajímavé se více zamyslet nad tím, jak se tato role vyvíjí. Dříve byl vzdělavatel, díky své specializaci, nositelem velmi cenného a těžko dostupného know-how, dnes je tomu úplně jinak. Dostal se do role facilitátora, který by se měl zaměřovat především na potřeby a zájmy vzdělávaných. Naučit je sebevzdělávat se a myslet kriticky. O tomto tématu také na festivalu mluvil Ondřej Šteffl v příspěvku: Co zbývá na učitele, až budou učit počítače a dochází ke stejným závěrům. Bohužel ne všichni si tohoto transferu všimli. Pokud se o nové roli chcete dozvědět více, vyhledejte si autory jako je Malcolm Knowles nebo Jack Mezirow.

 

Branislav Frk: Individualizácia a gamifikácia vo vzdelavaní dospelých

Hlavní vyznění prezentace, řečeno ve třech větách: Gamifikace ve vzdělávání dospělých může mít několik důležitých funkcí. Jednak může sloužit k personalizaci učení, k podpoře motivace, ale i k promyšlenější simulaci či v metodě “problem solving”. Díky ní se může studium lépe přiblížit následující mladé generaci a byla by škoda, na ni zapomenout.
Osobně se mi líbilo celé inovační pojetí, viděla jsem z toho, že se pan Frk na téma gamifikace díval s nadhledem a sympatickým přesahem do vzdělávání. Je to totiž jedno z mála témat konference, které jsem mohla sama trochu posoudit. Hodně mne zaujal v příspěvku zmiňovaný směr Edupunk, který jsem před tím neznala. Je to označení pro speciální přístup k učení a to především metodou DIY “Do it Yourself”. Cílem je učit originálně, vyhnout se mainstreamu. Je to trochu šmrcnuté zážitkovou pedagogikou, zároveň ale dost orientované do technologií.


Pro zajímavost: poprvé jsem seznámila s pojmy vztahující se k naší generaci (generaci Y):

  1. KIDULTS - člověk, který odmítá vyrůst
  2. NESTHOCKER - člověk, kterému se nechce z rodinného hnízda
  3. ZIPPIES - člověk, který žije nízkonákladově a to rovnou nejlépe zadarmo

V rámci prezentace jsme nahlédli i do praxe a to konkrétně do fungování vzdělávací herní nadstavby Classcraft. Umožňuje vytvořit mimoškolní realitu a převést tak učení na role playing game (hru na hrdiny). Výhody tohoto učení? Děti jsou aktivnější, rychle zjistí, co jim jde a na čem mohou ještě zapracovat. Ty, které se primárně v kolektivu neprojevují v online prostředí ožívají. Navíc platforma dává všem rychlý feedback - studentům i učiteli. Celou prezentaci si prohlédněte na Slidesharu.

 

Perspektivy technologií ve vzdělávání

 

František Dalecký: Příležitosti a výzvy vysokých škol na počátku 21. století

Vysoké školy stojí na rozcestí. Pomalu přichází o svůj monopol a jsou dotlačeny ke změnám. Některé vysoké však ještě  vyčkávají a jsou jakoby slepí vůči tomu, co se na ně všechno valí. Tato přednáška předestřela několik možných cest, kudy by se vysoké školy mohly ubírat a čemu musejí v dnešní době čelit. Ve hře je mnoho proměnných, ať už nový přístup k obsahu či formě vzdělávání (kvůli lépe dostupným informacím), globální konkurence (vzdálenosti již nehrají roli), či postoj k celoživotnímu vzdělávání apod. Jednou z kladených otázek, které mi přišly zajímavé, byla, zda jsou MOOC kurzy odpovědí na celoživotní vzdělávání. Určitě doporučuji projít celou prezentaci na Slidesharu.

 

Monika Mackovíková: Trendy v e-learningu, využití LMS ve firemní praxi

Paní Mackovíková se ve své prezentaci zaměřila na proces vzdělávání ve firmách. Trendy jsou však na všech stranách stejné. Zjednodušuje se obsah i forma, pracuje se na grafice - hlavně, když obsah zaujme. Součástí prezentace byl zajímavý výzkum prováděný na 362 firmách z německy mluvících zemí. V současné době ve firemním vzdělávání vede web based training a blended learning, což má podle výzkumu v blízké budoucnosti na předních příčkách doplnit webinářové vzdělávání (virutální třídy) a videotraining. Zajímá vás, jak jsou na tom MOOCy? Probojovaly se do 12 nejčastějších způsobů firemního vzdělávání, ale jsou na poslední příčce - tipla bych si, že nejsou pro firmy personalizované a tak si na posledním místě chvíli pobudou. Za největší trendy v e-learningu přednášející označila mobile learning, tablet computing, skill and talent management, LMS jako integrální součást rozvoje, cloudové řešení. Závěrem shrnula, že o LMS mají momentálně nejvíce zájem podniky střední velikosti, protože velké společnosti již svá řešení mají.

 

Půjdu příště?

Na festival přijelo spoustu zajímavých řečníků, kteří mluvili o všem možném napříč celým tématem a dohromady tak vytvořili skvělou mozaiku aktuálních trendů a technologiích ve vzdělávání. Chtěla bych jet i příští rok, myslím si, že to za to stojí. Jeďte taky!

 

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

2 komentáře

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
22. 7. 2019

<br><a href="https://www.madheswaransilkshop.com">kanchipuram silk sarees manufacturers</a>

<br><a href="https://www.madheswaransilkshop.com">kanchipuram silk sarees</a>

<br><a href="https://www.madheswaransilkshop.com">kanchipuram silk sarees</a>

<br><a href="https://www.madheswaransilkshop.com">kanchipuram silk sarees</a>

<br><a href="https://www.madheswaransilkshop.com">kanchipuram silk sarees manufacturers</a>

<br><a href="https://www.madheswaransilkshop.com">kanchipuram silk sarees</a>

<br><a href="https://www.madheswaransilkshop.com">kanchipuram silk sarees</a>

<br><a href="https://www.madheswaransilkshop.com">kanchipuram silk sarees</a>

https://www.madheswaransilkshop.com<br><a href="https://www.madheswaransilkshop.com">kanchipuram silk sarees manufacturers</a>

<br><a href="https://www.madheswaransilkshop.com">kanchipuram silk sarees</a>

<br><a href="https://www.madheswaransilkshop.com">kanchipuram silk sarees</a>

<br><a href="https://www.madheswaransilkshop.com">kanchipuram silk sarees</a><br><a href="https://www.madheswaransilkshop.com">kanchipuram silk sarees manufacturers</a>

<br><a href="https://www.madheswaransilkshop.com">kanchipuram silk sarees</a>

<br><a href="https://www.madheswaransilkshop.com">kanchipuram silk sarees</a>

<br><a href="https://www.madheswaransilkshop.com">kanchipuram silk sarees</a>

 

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback