O marketingu na internetu

21. 10. 2013
Tématem marketingu na internetu provedl studenty na Bloku expertů Jindřich Fáborský. Fáborský vystudoval brněnské VUT a Trent University v Nottinghamu. Profesně se kromě marketingu věnuje také vzdělávání, jako vyučující působí na Univerzitě Palackého v Olomouci, kde vede projekt JsmeMarketing. V roce 2013 založil firmu Marketing Festival, se kterou organizuje dle svých slov „největší online marketingovou konferenci ve střední Evropě“ stejného jména. Konference se odehraje ve druhé polovině listopadu 2013 v Brně. A o čem byla přednáška na Bloku expertů pod vedením Jindřicha Fáborského? Především o zapojení selského rozumu a kritického myšlení do marketingu.

Záznam live bloggingu najdete jako obvykle v Blogu z bloku.

Prezentaci k přednášce najdete na Slideshare KISKu.

Přemýšlejte, než se do internetového marketingu pustíte

Internet je plný různých tipů, triků a návodů, které se lidem snaží ukázat, jak by měli marketing na internetu dělat. Naprostá většina z těchto „marketingových kuchařek“ je ale pouhý odpad. Je to jen množství povrchních, obecných, pouze náhodně seskládaných rad. Ještě než se tedy do internetového marketingu pustíte, měli byste pečlivě a kriticky zhodnotit, jakými radami se budete a nebudete řídit. To, že má někdo na Facebooku hodně fanoušků nebo na Twitteru množství followerů, nemusí zároveň znamenat, že svému oboru opravdu rozumí. Podle Fáborského je příkladem na slovo vzatého odborníka v oblasti internetového marketingu Avinash Kaushik.

Jindřich Fáborský: O marketingu na internetu from KISK on Vimeo.

 

Přemýšlejte v průběhu marketingových aktivit

Spousta lidí i firem dnes bez většího uvažování investuje nemalé peníze do různých marketingových technik a nástrojů. Prostě proto, že jim to bylo někým nebo někde doporučeno a protože Facebook a Twitter by měl mít v dnešní době přece každý. Ale tak jednoduché to není. Facebook, Twitter, webové stránky, SEO, reklama – to všechno jsou jen nástroje. A nástroje samy o sobě toho moc nezmůžou, ať jsou jakkoli kvalitní. Je potřeba mít také nějakou strategii, bez ní se žádný větší efekt nedostaví. Je potřeba vědět, proč, jak a pro koho chcete marketing dělat. A taky nezapomínat, že „marketing je všechno, co děláte“.

 

Jestliže už máte sestavenou strategii, můžete se na jejím základě rozhodnout, které z dostupných marketingových nástrojů budete pro svou propagaci využívat. Zdaleka není třeba vyzkoušet je všechny, být aktivní na všech možných sociálních sítích apod. Některé typy reklamy jsou určeny spíše pro budování jména a značky, než třeba pro zajištění co největší prodejnosti určitého produktu. Proto nejsou příliš vhodné pro malé firmy. Stejně tak je rozdíl, když si webovou či facebookovou stránku založí firma typu O2 v porovnání např. s malou cukrárnou. Je důležité si uvědomovat, že do všech marketingových aktivit investujete omezené finanční, lidské i časové zdroje. Tyto investice by se vám měly vyplácet. Klíčová je efektivita, poměr mezi vstupy a výstupy.

 

A když už máte vybrané i nástroje? Pak nastává čas zamyslet se nad obsahem. Stejně jako v mnoha jiných oblastech, i u internetového marketingu platí pravidlo „kvalita je více než kvantita“. Není potřeba každou chvíli vypouštět do světa nějaké sdělení. Mnohem lépe uděláte, když budete sdělovat jen kvalitní a důležité informace. Samozřejmostí je, že byste je měli podávat neotřelou, zábavnou formou, která lidi zaujme. Pamatujte, že „obsah je král!“. Zároveň ale nezapomínejte, že tím není myšlen libovolný text nebo video. Obsah musí mít myšlenku.

 

Přemýšlejte při vyhodnocování kampaní

Na první pohled by se mohlo zdát, že marketing na internetu má oproti tomu v offline prostředí jednu obrovskou výhodu – jeho výsledky jsou měřitelné. Díky digitálním stopám je možné sledovat, kolik lidí reklama zaujme natolik, že na ni kliknou. Nebo o kolik se zvedne návštěvnost webových stránek po spuštění nové kampaně. Webová analytika by tedy podle všeho měla dělat práci internetových marketérů jednodušší. Podle Fáborského tomu tak ale úplně není. Např. výstupy v Google Analytics mají pouze dvourozměrnou podobu. Lidské chování ale ve většině případů dvourozměrné rozhodně není, nefunguje na základě modelu reklama-proklik do obchodu-nákup.

 

Mezi zaregistrováním reklamy a nákupem může být několik dalších navštívených stránek a také určitý časový interval. Google Analytics je na takové chování krátké, nedokáže pak určit, na základě čeho člověk vlastně v obchodu nakoupil. Proto je i při vyhodnocování marketingových aktivit na internetu potřeba zapojovat kritické myšlení. Neměli byste jen slepě důvěřovat zobrazeným číslům a grafům, ale přistupovat k jejich interpretaci s jistou dávkou opatrnosti.

U marketingu zkrátka musíte přemýšlet.

Zdroj titulního obrázku: https://twitter.com/Faborsky.

Fotogalerie

Štítky: marketing
Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback