O výzkumech na Letní škole

Na Letní školu KISKu jsem chtěla původně přivést tři externí přednášející a odpoledne obíhat jejich workshopy. Pak se ale jedna přednášející omluvila. Byla to skvělá příležitost potkat se s lidmi z KISKu a ÚISKu, užít si práci s menší skupinkou (nakonec byla docela velká!) a bavit se o výuce metodologie přímo se studenty. Bylo to výživné, inspirativní a mám teď plný šuplík nápadů, které si do příštího semestru budu snažit nějak přeskládat. A také zapojit do výuky.

Ve středu mluvili na Letní škole hosté z ÚISKu o „velké“ vědě, řeč byla o impaktech, výzkumech, hodnocení vědy. Den po nás opět velké téma – trendy v informační vědě a Michal Lorenz. O výzkumech uživatelů se na Letní škole mluvilo ve čtvrtek spolu s Adamem Hazdrou a Martinou Geržovou. Smíchejte trochu sociálně-vědného výzkumu, lžíci marketingu a špetku designu služeb.

Vyzkumy - prezentace Zuibří from Ladka Sucha

 

Jaké metody potřebuje znát student/ka oboru?

Odpověď na to, jaké metody by měl/a znát student/ka KSIKu nebo ÚISKu není vůbec jednoduchá. Totiž není student jako student. Na workshopu účastníci vytvořili persony – typologii studentů oboru. Tady jsou:

Knihovnice Zuzana

Paní Zuzana je kombinovaná studentka, zástupkyně vedoucí městské knihovny, jejímž heslem je „vydrž“! Knihovnictví studuje, protože se připravuje na povýšení. Potřebuje znát různé metody výzkumů uživatelů (dotazníky, rozhovory, výzkumné deníky), orientovat se v benchmarkingu, ale musí také hlavně výsledky výzkumů umět analyticky zpracovat (třeba formou SWOT analýzy).

Čtenářka Magda

Magda je denní bakalářská studentka, která šla KISK/ÚISK studovat proto, že ráda čte. Zajímá se o všechno z oboru, chodí na konference, bere si stáže v knihovně. Není jisté, zda půjde pracovat právě do knihovny, ale měla by znát stejně jako paní Zuzana metody uživatelského výzkumu a analyticky pracovat s daty. Je otevřená i netradičním metodám z oblasti designu služeb.

Hipster Alex

Alex je magisterský novomediální student. Na ÚISKu studuje StuNoMe, na KISKu by pravděpodobně absolvoval hlavně předměty o marketingu a sociálních sítích. Sleduje trendy, zajímá se hlavně o social network analysis, mediální analýzy, vizualizaci dat.

Informační vědec Martin

Martin sice studuje teprve bakaláře, ale už teď je mu jasné, že by chtěl pokračovat dál a zaměřit se víc na informační vědu. Je fascinovaný teoretickými aspekty současné informační společnosti a pravděpodobně už přemýšlí o diplomce u Michala Lorenze. Martin potřebuje všechny metody, na KISKu mu ale chybí hlubší znalost bibiometrických a scientometrických metod.

Nerozhodnutý Franta

Franta studuje víc oborů, ale neví, na kterém skončí. Má přehled a může srovnat kvalitu oborů. Jeho preference ale nejsou jasné – čeká, že ho něco nadchne.

Flákač Martin

Na rozdíl od Franty jsou Martinovy preference jasné až moc – jde mu o co nejjednodušší průchod studiem. Áčka absolvuje často napodruhé a béčkové předměty si vybírá podle obtížnosti. Jaké metody výzkumu potřebuje? Těžko říct… 

Co z toho všeho vyplývá?

Postavit kurzy pro všechny typy studentů nebude lehké (ani když vynecháme nerozhodnutého Frantu a flákače Martina, pro které se kurikulum téměř vymýšlet nedá:-) Metodologie by ale přesto měla poskytnout společný základ (výzkumnou kuchařku) všem typům studentů. Některé specifické metody, jako například webová analytika nebo metody související s HCI, už mají svůj vlastní kurz, u dalších se o tom uvažuje.

A jaké novinky budou v metodologických kurzech od podzimu?

  • Už teď se rýsuje nový předmět pro magistry, který bude možná více vyhovovat studentům typu informačního vědce Martina.
  • V předmětech pro bakaláře i v magisterském „výzkumném APLSu“ se budeme o něco více bavit o jednotlivých metodách. Větší prostor dostanou ve všech třech kurzech kvalitativní metody.
  • Na nové magistry, kteří jsou letos více než kdy jindy namixovaní z různých oborů, čeká úvodní intenzivní metodologicko-výzkumná přípravka.
  • S Michalem Lorenzem více propojíme úvodní teoretické a metodologické kurzy.
  • Chystám nové studijní materiály pro bakalářské metodologické kurzy.
  • Pracujeme na manuálu pro diplomanty a jejich vedoucí.

Testers wanted!

Díky moc všem, kteří se se mnou o výzkumech bavili na letní škole. Díky moc kolegům z KISKu, kteří se se mnou hned další týden sešli a poskytli i své pohledy. Co dál?

  • Pište mi, jak vylepšit 100metod.cz (Třeba jaké metody vám chybí?)
  • Zapojte se do plánovaného výzkumu Tomáše Marka – výstupem z něj by měla být další podklady pro dílčí inovace kurzů.
  • Další testování bude naživo zas příští semestr :-) Těším se!

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback