Od UX designu po zabíjení zvířat

Poslední Blok expertů tohoto semestru poskytl zajímavý zážitek. Přednášejícím byl tentokrát Leoš Štýbnar alias Berka, pracující jako CXO v Kentico Software. Jeho výstup byl poměrně netradiční, ale tím zároveň osvěžující.

Berka v prvé řadě zaskočil studenty informací, že se rozhodl změnit téma přednášky. Své rozhodnutí obhájil tím, že na základě průběhu Dne D na KISKu pocítil potřebu vysvětlit studentům, že školní projekty fungují zcela odlišně od projektů ve skutečném životě „tam venku“. Zdůraznil, že „v praxi je svět mnohem barevnější“ - škála možností bude širší, kolegové nebudou všichni ve stejném věku jako my, projekty různých firem nebudou systémově podobné tak jako ty univerzitní.

Berka: UX tam venku from KISK on Vimeo.

Posluchači byli zprvu nejspíš lehce zmatení změnou tématu, ze začátku tedy pokulhávala aktivní komunikace s přednášejícím. Berka však situaci dokázal obrátit tím, že měl připravený „tahák“, který posluchačům napovídal, ve kterých oblastech se pohybuje a může jim k nim něco přínosného říct. Toto vodítko se ukázalo jako velice vítané a jeden dotaz pak střídal druhý. Zde je pár příkladů probíraných témat:

1)     Berka a jeho zaměstnání: 9 let pracoval a studoval na Slezské univerzitě. 15 let se pohybuje v komerčním prostředí. Vystřídal 5 zaměstnavatelů a přes 10 profesí, aktuálně je na 7. působišti. Netroufá si říct, kde bude za rok. Zastává totiž názor, že když člověk zůstává v jednom zaměstnání příliš dlouho, zakrní a už nikdy nedožene pokroky, co svět zatím udělal. Také tvrdí, že není třeba dělat věci perfektně – hlavně když jsou udělané.

2)     Který jeho projekt stále pokračuje? Uvedl, že například s přítelkyní nárazově poskytují catering na různých akcích. Rád vaří. Aktuálně například z planých rostlin, jelikož dle svých slov jednoho dne přišel do supermarketu a uvědomil si: „veškeré jídlo, které tam je, už znám“. Vysvětlil tak studentům, že je potřeba rozšiřovat si obzory.

3)     Lze změnit akademický projekt na komerční? Ano, pokud je dostatečně životaschopný. Nicméně je třeba si uvědomovat, že komerční a akademická sféra jsou odlišné světy.

4)     Co je podstatné při zavedení UX do firmy? Je důležitá podpora vedení a je potřeba dokázat přesvědčit tým, že je nutné provést změny. Je dobré sestavit persony a určit cílové uživatele a jejich potřeby. Doporučuje do týmu interních lidí, kteří jsou ve firmě zaběhlí, přidat externisty, kteří umí UX. Zároveň tým sestavovat z mužů i žen, jelikož takový tým spolupracuje nejefektivněji (nejhorší variantou jsou čistě ženské kolektivy).

5)     Jakou důležitou znalost, nabytou v akademickém prostředí, využil v komerční sféře? Je důležité nehrát si na třídy a nad nikoho se nepovyšovat. Měli bychom se ke každému chovat jako k rovnocennému partnerovi. A je potřeba uvědomovat si rozdílnost akademického a komerčního prostředí.

6)     Koučování: Berka poskytuje i koučování; pomáhá lidem řešit jejich problémy. Postupuje následovně: Nejprve se dotyčného zeptá, co potřebuje vyřešit. Posléze zkoumá současný stav. Společně zjišťují možnosti, co by klient mohl dělat. Poté vyberou vhodné kroky dle metody SMART. Všechny myšlenky v podstatě vysloví klient, Berka jej k nim přivede a pomůže mu naplánovat řešení problému.

7)     Jak vybírá svůj tým – mají šanci absolventi? Ano, tým má být co nejpestřejší. Ale je nutné u pohovoru ukázat, že je uchazeč něčím výjimečný a aktivně při studiu pracuje na nějakém projektu/práci.

8)     Zabíjení zvířat:  Rád zabíjí zvířata. Říká, že není „fér“ nechat si zvíře zabít - každý by si měl vyzkoušet zabít zvíře vlastnoručně, je to přirozené a všem to doporučuje.

 9)     Umí si představit dělat UX pro cukrárnu či knihovnu? Určitě ano. U cukrárny odkazuje na práci Zdeňka Pohlreicha. V knihovně vidí využití například v rámci uživatelského přizpůsobení katalogu nebo zavedení speciálních služeb pro hendikepované.

10)  Tipy:

  • Buďte T-shaped – dělejte víc věcí zároveň a jednou se zabývejte pořádně.
  • Každou věc nemusíte dodělat – když vás nenaplňuje, neztrácejte s ní energii.
  • Seznamujte se s lidmi – kontakty jsou důležité.
  • Do minulosti se ohlížejte jen pro poučení - zabývejte se budoucností!

 

Tento styl přednášky byl přes prvotní rozpaky zajímavou změnou a poskytl všem možnost zeptat se na různorodou škálu témat. Nakonec i na UX design došlo, takže dychtivci po této problematice si též přišli na své.

Zdroj titulního obrázku: http://www.stateofdigital.com/top-ux-design-resources/.

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback