Ondřej Křenek: „Elektronická propagace má větší dopad, než když vylepíš plakáty“

S Ondřejem Křenkem jsme se sešli v Místogalerii na Skleněné louce. Křenek je brněnský hudební promotér, který už uspořádal v Brně desítky koncertů. V současné době mu je 23 let a studuje na Filozofické fakultě MU Sdružená uměnovědná studia. Bavili jsme se mimo jiné o hudbě, propagaci a elektronických sítích. To hlavní zprostředkovává následující interview.

Ondřej Křenek

Ondřej Křenek

Jak ses k provozování koncertů dostal?

Dostal jsem se k tomu přes Skleněnou louku, kde jsem začal dělat jako barman. Postupem času jsem povýšil na provozního a dramaturga. To bylo v období září 2009 až červen 2010. Je důležité říct, že jako dramaturg jsem pořádal akce nejen ve vlastní režii, ale na koncertech na Skleněné louce se podílelo velké spektrum lidí. Nejvíce manželé Přidalovi, Rafal Marciniak, Apačka, Brokolis, Pavel Rujzl, Andrea Rottin a pár dalších.

Dalo by se říct, že ses zaměřoval na jeden žánr muziky, nebo toho bylo víc?

Co se mě osobně týče, nedá se říct, že bych byl striktně žánrově vyhraněný. Ale veskrze by se to dalo shrnout jako „noise", kytarová divná muzika a tak, prostě „bordel". Ale na Skleněné louce se dalo slyšet víceméně všechno: underground, folk, rock ´n´ roll, metal atd.

Jak jsi na tom teď, pořád něco děláš?

V současné době dělám koncerty v klubu Boro, kde sice nejsem zaměstnaný jako tomu bylo na Skleněné louce, ale našel jsem tam pro pořádání akcí dobré zázemí a vstřícnost. Pravidelně se podílím cca jednou za osm týdnů na čtvrtečním večeru sdružení Christiania a mimo to dělám nepravidelné akce.

Je vás víc, kdo pořádáte v Brně takové koncerty?

Jo, je. ABBA (sloučení Přidalových a Marciniaka), Bob Vrátníček, Andrea Rottin, Brokolis, Pavel Rujzl, Erik Frič, Igor „Fido" Látal, Losercrew a hodně dalších.

Jak si ty kapely vybíráš?

Většinou je to tak, že sama kapela mi napíše e-mail nebo mi ji přepošle někdo, kdo jim koncert nemůže dělat. V Česku funguje i taková spolupráce mezi městy - když nějaká kapela plánuje koncert třeba v Praze, tak občas napíše tamějším promotérům, jestli neznají někoho, kdo by jim další koncert třeba udělal v Brně. A oni to sem přepošlou. Takže ten hlavní informační kanál funguje asi tak. To je hlavně  případ zahraničních kapel. Potom sám oslovím nějakou českou kapelu, jestli by nechtěli zahrát jako support. Ale v rámci už zmíněných čtvrtků v Boru oslovuji kapely vždy jako první já.

Takže s nimi komunikuješ jen přes e-mail?

Buď e-mail nebo Myspace. A s českýma i přes mobil nebo osobně.

Jak ty koncerty propaguješ?

Na Myspace, Facebooku a Last.fm kde rozešlu pozvánky. Pak vylepím po městě plakáty a rozešlu hromadný mail svým známým.

A co Bandzone?

Ne.

Proč?

Protože si myslím, že Facebook a Last.fm stačí. Bandzone je spíš pro kapely a já nemám potřebu zakládat nějaký další profil.

Jaký druh propagace považuješ za klíčový?

Myslím, že elektronická propagace má větší dopad, než když vylepíš plakáty.

Sleduješ v tom tedy nějaký posun od doby řekněme před patnácti lety?

Myslím si, že posun tady určitě je. Už jenom proto, že tehdy nebyl tak rozšířený internet a už vůbec nefungovaly žádné sociální sítě. Takže jedinou formou propagace byly plakáty. A samozřejmě taky komunikace mezi lidmi na živo.

Dnes je těch koncertů mnohem více než kdysi. Měsíčně jenom v Brně vystoupí desítky menších kapel. Myslíš, že elektronické sítě umožnily na turné vyjet i takovým kapelám?

Co myslíš tím „menší kapely"?

No kapelám, které odehrály pár koncertů, nemají moc nahrávek a jsou známé jen v úzkém okruhu lidí.

Myslím si, že ano.

Myslíš, že propagace skrze elektronické sítě takovým akcím prospěla? Nezdá se ti, že pak ztratily onen „nádech undergroundu"?

Tohle je otázka spíše na někoho, kdo se pořádáním koncertů zabývá déle než já. Ono asi je důležité si definovat co to ten „nádech undergroundu" je, ale do toho bych nerad zabíhal. Vím o lidech, kteří na Myspace a hlavně Facebook zvysoka kašlou, ale já s tím problém nemám.

Proč na něho kašlou?

No, tohle nejspíš souvisí s tím tvým „nádechem undergroundu", ať už je to cokoliv... (smích)

Máš nějakou cílovou skupinu, na kterou se zaměřuješ?

Ne. Vlastně je to dané tím, jakou hudbu sám pořádám a od toho se odvíjí kdo na koncert přijde. O nějaké „cílové skupině" se v žádném případě mluvit nedá.

Už jsi několikrát zmínil Myspace. Kapely tam mají studiové nahrávky, že? Liší se nějak kapela při svém živém vystoupení od toho, jak se prezentuje na internetu?

Tak zase, záleží o jakých kapelách se bavíme. Můžou tam být studiové nahrávky, dema, ale i živáky. Ona právě ta prezentace kapely na internetu může být dost často zavádějící. Několikrát se mi stalo, že při poslechu kapely z netu mě to vůbec neoslovilo, ale na živo to bylo totální peklo! Taky to může do jisté míry souviset s tím, že hodně kapel tu internetovou prezentaci až tak neřeší - v tom smyslu, že svůj profil neaktualizují o nové nahrávky, nebo třeba ty nahrávky ani nemají.

Myspace nedávno prošel "modernizací" - jaký je tvůj názor na tento "nový" Myspace?

Jsem zklamaný. Je to totálně překombinované, uživatelská pohodlnost se sice v něčem zlepšila, ale celkově to šlo k horšímu.

V čem konkrétně?

Např. nejdou vkládat plakáty do komentářů jiných uživatelů. Taky mám dojem, že mě neustále k něčemu nutí. I design je horší.

Ale většina kapel na Myspace pořád zůstává, ne? Nebo se objevila  nějaká nová síť?

Poslední dobou se mi zdá, že kapely na Myspace sice zůstávají, ale v tom smyslu, že svůj profil nezruší a nechají ho žít svým vlastním životem, a neaktualizují ho. Hodně kapel začalo podle mě využívat sítě jako je bandcamp.com nebo tumblr.com.

Myslíš, že mají potenciál stát se nástupcem Myspace?

Určitě.

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

1 komentář

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback