Oslovský Bokfestival: dva knihovníci, jídlo, děti a nebe nad hlavou

Následující článek je věnován oslovskému Bokfestivalu, největšímu knižnímu veletrhu v Norsku. Letošní ročník probíhal ve dnech 14.–16. září 2012 a navštívilo jej přes 110 000 lidí. Náš článek má dvě části: první obsahuje hlavně fotografie s doprovodnými komentáři, druhá je překlad rozhovoru s ředitelkou festivalu Åse Garten Galtrud.

Slova na úvod

V rámci našeho studijního pobytu v Oslu jsme se rozhodli navštívit Bokfestival, největší knižní veletrh v Norsku. Probíhal ve dnech 14.–16. září roku 2012 v ulicích hlavního města. Jelikož „obrázek vydá za tisíc slov a mnohdy bez něj není ani možná komunikace" a „i naprosto minimalistický komentář autora přidává hodnotu", úvod zde utneme a necháme raději promlouvat naše fotky a [někdy-ne-až-tak-minimalistické] komentáře. V další části připojujeme rozhovor s ředitelkou festivalu Åse Garten Galtrud, která má celý festival na starosti a laskavě nám odpověděla na několik otázek.

Fotoreportáž

Festival probíhal přímo v oslovských ulicích. Většina výstavních ploch byla umístěna na Karl Johans gate (česky „Ulice Karla XIV."), hlavní třídě vedoucí od královského paláce k budově parlamentu. Umístěním festivalu do centra Osla pořadatelé jednak získali šanci oslovit a zaujmout i „náhodné kolemjdoucí" a jednak si zajistili vysokou účast návštěvníků a tím i potenciálních zákazníků, protože Karl Johans gate je obyčejně nejfrekventovanějším místem ve městě.

Typický výstavní prostor tvořil stan s interiérem v barvách nakladatelství. Obsah stanu byl veletržně klasický: spousta knižních novinek, doprodejů a slev.

Když už nic, návštěvníci si mohli odnést tašku na památku.

Některé instalace knih byly nápaditější – stačí vzít pěkné tačky (rozuměj káry, kolca, kotouče) a je to.

Autorská čtení byla na hodinovém pořádku. Probíhala v různých částech veletrhu celodenně zhruba v půl hodinových intervalech. Celkově se festivalu zúčastnilo kolem dvou stovek autorů převážně norsky psané literatury. Na fotografii norská spisovatelka Heidi Linde.

Velkým festivalovým trhákem bylo jídlo všeho druhu a na všechny způsoby. Typicky se vařilo a rozdávalo návštěvníkům zdarma a typicky vařili a rozdávali autoři kuchařek. Na fotografii autoři kuchařky o sushi.

Zátiší s bylinkami.

Ano, podobnost není náhodná a marketingový podtext je zde zcela zřetelný: ochutnejte vafli s marmeládou a kozím sýrem a pak si kupte knížku o tom, jak si to udělat doma. Jednoduché, účinné.

Pokud postavíte doprostřed stanu s dětskými knihami stylový popcornový vozíček a občas pár papírových kornoutů s popcornem rozdáte, máte permanentní příliv dětí a jejich rodičů zajištěn.

Pokud náhodou nezabere popcorn, určitě zabere, pokud vydáte kuchařku pro mladé dívky a dvě z nich si půjčíte a uděláte z nich kuchařky. Ostatní dívky na mladých kuchařkách mohly oči nechat. Gastronomický a vitamínový přínos vyráběného teď ponechme stranou.

Ani pořadatelé nezůstávali pozadu a pro návštěvníky připravili občerstvovací stánky s vaflemi - opět zdarma.

Zpět ale ještě k dětem, kterým byl věnován bohatý program a měly dokonce i vlastní stage.

Kdo měl raději pohyb, mohl se připojit k maškarním průvodům v ulicích.

Ve stanech byly pro děti připraveny dětské kouty plné barevných pastelek a sušenek.

V Norsku je běžné, že člověk může platit kartou prakticky všude. Terminály jsou rozmisťovány v pravidelných rozestupech na barových pultech, najdete je u stánkových prodejců, v knihovně i třeba v second handu. Veletrh nebyl výjimkou: terminály tu byly samozřejmostí.

Velkým tématem byly pochopitelně i e-knihy.

Do knižního veletrhu se čile zapojila i národní knihovna.

Přímo v jejím nitru probíhala večerní party s mnoha diskžokeji, které se zúčastnila spousta mladých lidí. Fotografie z přípravy na party: stačí rozmístit pár barevných světel, natáhnout elektřinu a pozvat pár místních hudebníků.

Smysl pro humor knihovníkům příliš nechyběl; podobným stylem vyzdobili většinu soch v knihovně.

Rozhovor s Åse Garten Galtrud

Mohla byste v krátkosti představit Váš veletrh běžnému čtenáři?

Oslo Bokfestival je největší knižní veletrh na území Norska s každoroční účastí přes 110 000 návštěvníků. Je organizován Norskou asociací vydavatelů [The Norwegian Publishers Association] a Norským spolkem knihkupců [The Norwegian Booksellers Association].

Byl letošní ročník něčím výjimečný?

Letošní ročník byl v pořadí třetím a oproti předchozím ročníkům přibylo několik dalších scén. Na všechny z nich jsme zaznamenali pozitivní odezvu; naši návštěvníci jsou totiž velmi různorodí a naší prioritou je, aby si na veletrhu každý našel něco.

V České republice je obvyklé, že knižní veletrhy probíhají ve výstavních halách, avšak oslovský knižní veletrh je pořádán čistě pod širým nebem. Jaké jsou hlavní výhody či naopak nevýhody pořádání tak velké akce v ulicích města?

I když bývá počasí v Norsku velmi proměnlivé a nejisté, stále považujeme konání veletrhu pod širým nebem za jednu z našich největších výhod, která dává veletrhu onen potřebný „festivalový nádech". Jednotlivé scény jsou blízko u sebe, takže návštěvník mezi nimi může jednoduše přecházet, avšak stejně jednoduše může scénu či rovnou celý veletrh opustit. V Norsku je každoročně pořádáno velmi mnoho literárních akcí a publikum je zde zvyklé na vysoký standard. Jednotlivé scény se proto snažíme od sebe oddělit tak, aby se vzájemně nerušily a návštěvníci se tak mohli plně soustředit na to, kde zrovna jsou a co se tam děje. Snažíme se koncentrovat veletrh spíše na čtenáře než na vydavatele a další zástupce knižního průmyslu a i proto nepotřebujeme tolik místa jako některé jiné veletrhy.

Má veletrh podporu radnice nebo je založen spíše na podpoře vydavatelů a nakladatelů?

S radnicí spolupracujeme, ale finanční podporu od ní nemáme.

Na Vašich webových stránkách jsem se dočetl, že minulý rok na Bokfestival zavítalo kolem 120 000 návštěvníků. Máte představu o tom, kolik návštěvníků na veletrh zavítalo letos?

Letos jsme měli přes 110 000 návštěvníků a za toto číslo jsme více než rádi, protože oproti loňským ročníkům nám chyběla jedna z největších scén umístěná v budově opery.

Několik stanů na veletrhu bylo věnováno e-knihám. Zaznamenali jste v posledních letech vzrůstající zájem o e-knihy?

E-knihy představují velmi důležitou součást knižního průmyslu a jsou dnes stejně důležité jako tištěné knihy. Jedna z klíčových věcí u elektronických knih je nejen nalezení správného formátu, ale i nalezení správného čtenáře; náš veletrh se snaží dopomoci obému. Jedno z největších nakladatelství v Norsku, Gyldenhal, letos poprvé vydalo knihu v elektronickém formátu ještě před tištěnou verzí. Jednalo se o román Fifty Shades a podle mých informací se jedná o historicky nejprodávanější e-knihu v Norsku.

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback