Petra Havlíková - Mytologie sexistické reklamy

12. 3. 2015 se v učebně D21 na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity konala další z přednášek v rámci Bloku expertů, na které jsme se tentokrát mohli setkat s Petrou Havlíkovou z neziskové organizace Nesehnutí, a která nás seznámila s problematikou sexistické reklamy.

 

Záznam live bloggingu najdete jako obvykle v Blogu z bloku.

Prezentaci Petry Havlíkové najdete na Slideshare KISKu.

Úvodem

Nejdříve se Havlíková zeptala, kdo z nás zná Nesehnutí, a dále pak, kdo zná Sexistické prasátečko, což napovědělo tomu, o čem bude přednáška dále. Nicméně následná řeč nebyla pouze o tomto. Jelikož se Havlíková věnuje této anketě už dost dlouho, nasbírala s realizačním týmem mnoho zajímavých mýtů, které o sexistické reklamě u nás kolují.

Mnoho lidí si myslí, že reklama je nutně spojená se sexem, nebo sexualitou, nicméně tak tomu není. Sexismus je problémem na stejné úrovni, jako třeba rasismus. Sexistický názor je takový, který zavádí ve společnosti určité stereotypní vnímání o mužích a ženách. Například, že ženy jsou méně schopné, nebo vlídnější, či empatické, muži jsou racionální a touží po moci a tak dále. Do jisté míry nám to usnadňuje život, nicméně takové vnímání nám může také přitíži, protože jsme samozřejmě každý jiný.

Proč je však seximus problémem také u reklam? Jde jednoduše o to, že reklama neslouží pouze k propagaci produktu, není vytržena ze sociální reality, ale naopak ji také vytváří a ovlivňuje. Důsledkem pak může být například zkreslené vnímání lidí, jejich životních očekávání a aspirací, což může lidem v různých věkových skupinách a v různých životních situacích ublížit. Dalším problémem je zobrazování ponižování, či násilí na ženách, které, někdy i znázorněno umělecky působivě, v nás zanechává stopy a může mít na svědomí zvýšenou četnost násilí páchaného na ženách.

Sexistické prasátečko

Dále přišla řeč na sexistické prasátečko a co to vlastně je. Jedná se o anketu, kde lidé i porota nominují každý rok reklamy, které jsou sexistické a následně jsou hlasováním vybráni "vítězové". Anketa nemá za cíl někoho poškozovat, snaží jen poukázat na fakt, že sexismus je problém, a že by se jím měla veřejnost zabývat více. Smutným faktem je, že navzdory této osvětě nominace naopak přibývají.

Petra Havlíková

10 nejčastějších mýtů o sexistické reklamě

Dále se Havlíková zabývala již výše zmíněnými mýty o sexistické reklamě. Zde je tedy desatero těch nejčastějších podle Havlíkové:

1)      "Sexistické reklamy jsou takové, kde jsou nahé ženy"

Není to nutně pouze o nahotě, např. u reklamy na bazény, nebo spodní prádlo to dokonce nemusí být ani problém. Nicméně ukázalo se, že vnímání nahoty v reklamě může být vnímáno jinak také geograficky. Např. na Slovensku vzbuzují pobouření i některé reklamy na spodní prádlo.

2)      "Jste proti sexu, jste prudérní a moralizujete"

Problémem je samotná trivializace sexuality, pomocí ní lze prodat prakticky cokoliv. Není však pravdou, že by lidé, kterým vadí sexismus, neměli rádi sex.

3)      "Reklama jen odráží realitu, ale nevytváří"

Ano, je faktem, že reklama realitu odráží, nicméně, jak již bylo zmíněno výše, není z reality vytržena a ať už vědomě, či nevědomky pomáhá realitu vytvářet, stejně jako ovlivňuje chování lidí.

4)      "Regulace sexistické reklamy ničí svobodu podnikání"

V současné době neexistují žádná pravidla, která by omezovala používání sexismu v reklamě. Regulace v budoucnosti by neměla omezit ani tak svobodu v podnikání, jako spíše tu její negativní část, která může naopak omezovat ty, kteří dělají reklamy bez sexistických podtextů.

5)      "Vy chcete, aby tam byli i nazí chlapi"

Je pravda, že v anketě je sexistické reklamy s muži asi 5 až 10 %, nicméně to, že by se tato procenta srovnala s ženami nijak nevyřeší problém. Další věc je ta, že sexismus není jenom o pohlaví, ale může souviset také třeba s věkem. Účelem regulace není srovnat procento vyobrazení mužů a žen, ale zlepšit vztahy mezi nimi.

6)      "Holky to dělají dobrovolně, dostanou zaplaceno, tak kde je problém?"

Ti, kteří se nechají vyfotit do reklamy jsou zároveň těmi posledními, kteří mohou nějakým způsobem ovlivnit, co se pak bude s jejich fotografiemi dále dít. Zodpovědnost nese zadavatel, tvůrce a šiřitel reklamy, ne ten, kdo se nechá do reklamy vyfotografovat.

7)      "Reklamu vyrobila žena a našim zaměstnankyním se líbí, tak tím pádem nemůže být sexistická"

            To, kdo reklamu dělá a jak se to tvůrci líbí, není kritériem. Důležité je to, jak reklama působí       na ostatní.

8)      "Na mě reklama nemá vliv, protože nesleduji televizi"

Reklamu vnímáme kdekoliv, nejen v televizi. Je také na internetu, na billboardech, v novinách atd. Reklamní plochy je u nás v přepočtu na jednu osobu v hodnotě 7.000,-- Kč a podle výzkumů se denně setkáme přibližně se 3.000 reklamních vyobrazení.

9)      "Je to přece vtip a nadsázka..."

To, že je reklama vtipná, ještě neznamená, že bychom měli humor zneužívat ke znevýhodnění konkrétní skupiny lidí. Vtipná reklama se dá udělat i inteligentnější cestou, aniž by kohokoliv urážela. Zajímavým faktem pak je, že třeba na reklamy politických stran jsou lidé mnohem citlivější, nehledě na to, zda měla, či neměla být vtipná.

10)  "Sexistická reklama funguje"

Existují výzkumy, které dokazují, že nefunguje. Naopak sexuální prvek může odpoutat pozornost lidí od produktu.

Regulace, nebo samoregulace?

Dále přišla řeč na zákonnou regulaci a také na samoregulaci sexistické reklamy. Existuje určitá definice v zákoně 40/1995 Sb., jejíž praktickou aplikaci mají na starosti různé orgány, nejvíce pak Živnostenský úřad, který by se měl dohledem zabývat. To je však trošku problém, protože do oblasti reklamy spadají různé formy, jako třeba obaly produktů, reklamy v obchodech, letáky, billboardy, reklama na internetu atd., kde už živnostenské úřady, kterých je u nás navíc celkem čtrnáct, si neví rady, jak toto vůbec klasifikovat.

Petra Havlíková

Pár rad závěrem, aneb jak se nestat sexistickým prasátečkem

Závěrečná část přednášky byla pak věnována tomu, jak se nestat sexistickým prasátečkem:

1)      zaměřte se na kontext reklamy

2)      používejte rozum a vychování

3)      do problémů se můžete dostat velmi snadno – chyba se stát může

4)      buďte různorodí

5)      vtip a nadsázku používejte, ale nevymlouvejte se na ni

6)      sexistická reklama je odrazem situace ve společnosti

Posledním bodem by se pak dal shrnout také závěr přednášky a fakt, že budeme-li se k sobě chovat lépe, zlepší se také naše vztahy a časem se třeba nebudeme muset v reklamě setkávat s nejrůznějšími formami diskriminace a ponižovaní, protože si její tvůrci uvědomí, že již jednoduše nikoho neoslovuje.

 Zdroj titulního obrázku: http://ona.idnes.cz/zena-v-reklame-obet-sexualni-touhy-a-bezradna-putka-...

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

10 komentářů

Obrázek uživatele Jiří Stodola

Já teda nevím, ale zástupci extremistických organizací by snad na KISKu přednášet nemuseli. Koho pozvete příště? Vandase? Filipa?

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
28. 3. 2015

O Bagnascovi se šušká prej

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
31. 3. 2015

Obávám se, že Jeho Eminence není dostatečně liberální, levicová a sociálně konstruktivní, aby vyhovovala ideologům KISKu.

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
29. 3. 2015

Někdo další, kdo si plete feminismus s misandrií?

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
31. 3. 2015

Jo, ono šlo o feminismus. Ono těch feminismů je mnoho, některé misandrii mají ve svém programu. Nicméně tady jde spíše o to, co reprezentuje a prosazuje nevládní, nikým nevolená organizace Nesehnutí, která se jednou ocitla na seznamu extrémistických organizací MV ČR. A to není náhoda, o tom stěží kohokoliv přesvědčí, i kdyby vydali sto příruček proti extremismu.

Obrázek uživatele Jiří Stodola

tekutá individua tekuté a slabé společnosti. Jde o laboratorní manipulaci, jejíž vynálezci a manipulátoři přísluší ke světovládné „governance“, která je nadřazena demokraticky zvoleným vládám, a dovolává se takzvaných nevládních organizací, které žádnou vůli lidu nevyjadřují.

 Kardinál Bagnasco

http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=21644

 

Obrázek uživatele Jiří Stodola

A nikdo se nepřihlásil, že je Charlie? Svoboda slova, pokud jde o urážení náboženství bezbřehá, zatímco pokud jde o sexismus, cenzura dobrá?

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
1. 4. 2015

diky, dobrej článek 

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
18. 6. 2015

Teď jsem vyslechla rozhovor Petry Havlíkové s Drtinovou. Takovou snůšku blábolů jsem už dlouho neslyšela. Další absolventka humanitních studií z neziskovky. Takže madam Havlíková bude spokojená, až se dopracujeme situace v USA, kde ženám muži přirazí dveře rovnou pod nosem a neodváží se jim polichotit. Mně jako ženě dělá dobře, když mi muž složí poklonu a jenom zakomplexovaná ošklivka to bere jako projev sexismu.

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
29. 6. 2017

Neuvěřitelné, co všechno se dá dnes přednášet a studovat.

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback