Profesia Days 2013

31. 10. 2013
Ve dnech 23. -24. 10. 2013 se na letňanském výstavišti uskutečnil veletrh práce Profesia Days, na který zavítali jak studenti a absolventi škol, tak lidé, kteří mají problém sehnat práci, popř. by ji rádi změnili. Tento veletrh pořádá od roku 2007 pracovní portál Profesia.cz (http://www.profesia.cz/).

Na jednom místě jsme měli možnost setkat se osobně se zástupci společností, zkonzultovat životopisy či vystupování na pohovoru s kariérními poradci a konzultanty, mohli jsme se účastnit desítek workshopů a přednášek, které byly zaměřeny na kariérní rozvoj, osobní rozvoj, ale i na získání další inspirace a motivace. Ve švech praskaly místnosti, ve kterých se testovaly jazykové a počítačové znalosti. Své poradce tu našly i maminky po mateřské dovelené nebo lidé s postižením hledající práci nebo radu u pracovních poradců nebo právníků.

I když se veletrh konal ve dvou dnech, nebylo možné účastnit se všech workshopů a aktivit, které probíhaly paralelně na hlavním pódiu, v přednáškových místnostech a v prostorách výstavní haly a u jednotlivých vystavovatelů. Společně s Katarínou Hečkovou, se kterou jsme se veletrhu účastnily, jsme proto připravily souhrn toho nejpřínosnějšího a nejzajímavějšího pro ty, kteří na Profesia Days jet nemohli nebo by se rádi zúčastnili příští rok.

 

Program se skládal z jednotlivých workshopů a vystoupení a z tzv. „cesty úspěchu“, která se zaměřovala na kariérní a osobní rozvoj, poradenství a osobní konzultace nebo praktické dovednosti v oblasti jazykových a počítačových kompetencí. Tuto část měly na starosti např. StartupJobs.cz, VOX a.s., ADVANTAGE CONSULTING, UNIJOBS.cz nebo S-COMP CENTRE.

„Čo sa týka overovania vedomostí, išla som si zo zvedavosti vyskúšať svoje počítačové a jazykové znalosti. Testami som však bola pomerne sklamaná. Počítačový test pozostával zo 40 otázok s výberom možností zo 4 okruhov: MS Word, MS Excel, MS Outlook a internet. Test ale vôbec nebol praktický, bol skôr založený na tom, ako si pamätáte názvy tej ktorej funkcie a z pamäti viete kde sa nachádza (a problém bol na svete, ak náhodou nie ste zvyknutý práve na českú verziu). Test z jazykov bol však ešte na horšej úrovni, a nebolo podľa mňa možné podľa neho objektívne zhodnotiť jazykové schopnosti človeka. Návštevník si síce mohol vybrať z akého jazyka a na akej úrovni sa chce dať otestovať, test však obsahoval len 18 krátkych doplnení/otázok s výberom správnej odpovede. Úplne absentovalo vyskúšanie porozumenia písaného textu, posluch a vyskúšanie si konverzačných schopností. Bez týchto položiek sa podľa mňa naozaj nedá určiť, na akej úrovni má človek svoje jazykové schopnosti. Myslím si, že ak si účastníci chceli týmto testom naozaj zistiť, akú jazykovú úroveň dosahujú, museli byť sklamaní (prípadne ak sa budú riadiť týmto testom pri zhotovení životopisu, môže sa ľahko stať, že si zamestnávateľ bude chcieť overiť ich znalosti napríklad konverzáciou, nebudú mať títo ľudia uvedenú úroveň.)“

Mnoho příspěvků bylo o tom, jak se prezentovat, jak udělat dobrý první dojem, jak napsat životopis, motivační dopis nebo jak vystupovat na pohovoru. Z této kategorie mě zaujal workshop od Jitky Brandejsové na téma Jak zaujmout a přesvědčit, kde se mmj. hovořilo o tom, jak si má počínat absolvent, pokud zcela bez praktických zkušeností přijde do firmy ucházet se o pracovní pozici. Podle Brandejsové bychom v takové situaci měli mluvit o svých koníčcích a brigádách, i když se týkají pozic, které s tou, o kterou se ucházíme, nemají nic společného. Na základě informací o zálibách a brigádách totiž personalista pozná, jaká jsme osobnost, jaké máme vlastnosti apod. Např. pokud uvedeme, že jsme během studia chodili pracovat na noční směny do supermarketu, personalistovi by to mohlo naznačit mnohé o naší pracovitosti. Pokud hrajeme fotbal, pak budeme pravděpodobně dobrý týmový hráč v projektu. Dávejte si také dobrý pozor, pokud se vás ptá personalista na to, proč jste odešli z předchozího zaměstnání. Říct o svém předchozím zaměstnavateli, že je trouba, by nemuselo vyznít dobře ve váš prospěch! Také myslete na to, že pokud o sobě říkáte, že jste samostatní, pak byste tento fakt měli podpořit důkazem ze svého života. Např.: s nástupem na vysokou školu jsem se přestěhoval do vlastního bytu a našel jsem si brigádu, která hradila výdaje spojené s mým studiem. I to prý personalisté rádi slyší!

„Asi najhlavnejšou témou, ktorou sa zaoberali rôzne prednášky v rámci veľtrhu, bolo zvládnutie pohovoru do práce. Oživením bolo napríklad vystúpenie zamestnancov agentúry Motív P zahratím scénky ukázalo, čo robiť ak prácu NECHCEME získať.

V nasledujúcich riadkoch sa pokúsim na základe vzhliadnutých prednášok, zhrnúť hlavné body  ako sa pripraviť na pohovor a čoho sa vyvarovať.

Pred tým ako odpoviete na ponuku práce:

  • Predtým, ako pošlete svoj životopis, si položte otázku, či je pre vás daná pozícia vhodná a máte na ňu dostatočné skúsenosti/vzdelanie, prípadne ako rýchlo by ste boli schopný sa požadované schopnosti doučiť.
  • Prispôsobte životopis a motivačný list firme, ktorú oslovuje – neposielajte do každej firmy rovnaký. Pozorne si prečítajte inzerát na ponuku práce a podľa toho prispôsobte životopis a predovšetkým motivačný list. Vždy uvádzajte pravdivé údaje. Ak vkladáte do životopisu aj vašu fotografiu, dajte si záležať na jej výbere. V prípade, že žiadnu vhodnú fotografiu nemáte, je veľmi dobré si takúto fotku zaobstarať (Ideálne je dať sa odfotiť vo fotoštúdiu alebo niekým z vašich známych.)
  • V prípade, že máte profil na sociálnej sieti, vymažte z neho nevhodný obsah alebo zmeňte nastavenia tak, aby sa k nevhodnému obsahu nedostali cudzie osoby. V súčasnosti nie je nič neobvyklé, ak si personalisti vyhľadajú uchádzača na sociálnej sieti.

V prípade, že sa vám aj po zaslaní x životopisov nikto neozval:

  • Skontrolujte si, či máte správne uvedené kontaktné údaje, predovšetkým e-mailovú adresu a telefónne číslo.
  • Ešte raz sa zamyslite, či máte na pozície, o ktoré ste sa uchádzali, dostatočnú kvalifikáciu.
  • Dajte si skontrolovať svoj životopis a jeho úpravu. Na internete určite nájdete mnoho vzorov, ako má formálne správne napísaný životopis vyzerať. Opýtajte sa svojich známych - určite poznáte niekoho, kto Vám v tomto smere poradí.

Keď vás pozvú na pohovor:

  • Zistite si o firme čo najviac informácií, a pripravte sa na to, že veľmi pravdepodobne sa vás personalisti budú pýtať, prečo sa zaujímate práve o prácu v tejto firme a čím Vás ponuka zaujala.
  • Pripravte si odpoveď na to, aký plat očakávate. Zistite si, aké je približne ohodnotenie na danej pozícií. Nemajte prehnané očakávania ale ani sa nepodceňujte.
  • Premyslite si dopredu, od ktorého dátumu by ste mohli nastúpiť.
  • Zhodnoťte sa objektívne v čom ste dobrý a čo by mohli byť vaše benefity oproti ostatným uchádzačom.

Deň D, alebo čo si nezabudnite so sebou zobrať:

  • Primerane sa oblečte a upravte, myslite pri tom na to, o akú pozíciu sa uchádzate.

  • Zoberte si so sebou certifikáty, diplomy ktoré máte – nevyťahujte ich však hneď pri vstupe, ale až keď sa k ním personalista dostane. Prípadne sa s ním dohodnite, že ich kópie pošlete prostredníctvom e-mailu. Týmto spôsobom sa aj taktne firme neskôr pripomeniete.
  • Choďte na pohovor pozitívne naladený, nemyslite na to, že pohovor nezvládnete a že to miesto nedostanete. Naopak verte si.
  • Na pohovor príďte načas – ideálne 10 minút vopred - vyhnite sa neskorému ale aj príliš skorému príchodu.

Počas pohovoru:

  • Nezabudnite, veľmi dôležité sú už prvé sekundy stretnutia s personalistom. Pri vstupe sa usmievajte, vystrite sa.
  • Zdržte sa na úvod otázok, aké benefity vám firma môže ponúknuť. Naopak zamerajte sa skôr na to, čo môžete ponúknuť firme Vy.
  • V prípade, že potrebujete potvrdenie o tom, že si hľadáte prácu, nechajte to až na koniec pohovoru.
  • Pripravte sa na to, že personalista vám môže položiť úplne nečakané otázky – od zdvorilostných otázok typu, akú ste mali cestu na rozprúdenie rozhovoru, až po otázky, ktoré s pozíciou, o ktorú sa uchádzate vôbec nesúvisia, ako napríklad aké tri veci by ste si vzali na opustený ostrov.
  • Snažte sa hovoriť samostatne – nech od vás personalista nemusí „ťahať“ akúkoľvek informáciu. Na druhej strane pre tých „upovídanejších“ – pustite personalistu k slovu J.
  • Nebuďte arogantný, dajte si pozor na pozor nielen na to, čo hovoríte ale aj ako sedíte, čo robíte s rukami (pukanie prstov, natáčanie vlasov na prst) a mimiku.
  • V prípade, že Vám personalista položí nekorektnú otázku (napríklad o Vašom rodinnom stave, počte detí a pod.), slušne mu odpovedzte, že na takéto otázky odpovedať nechcete. „Nevyskakujte“ na neho.
  • Ak nebudete vedieť pohotovo odpovedať, parafrázujte – proste začnite odpoveď otázkou, ktorú Vám personalista položil. Získate tým aspoň kratučkú chvíľu na premyslenie odpovede.
  • Nebojte sa aj Vy opýtať personalistu, dáte tým najavo svoj záujem o pozíciu.“

Společnost McROY (http://www.mcroygroup.com/sk/) kromě svého portfolia představila i projekt s názvem DREAM JOB, ve kterém se zájemci snaží získat práci snů Od Tatry Mountain Resorts. Cesta k tomu vede přes jednoho ze slovenských mentorů a řadu testů, které zkouší znalosti zájemců (http://www.yourdreamjob.sk/2013/). Do boje o Dream job se můžete zapojit i vy!

Já osobně jsem na veletrh jela s cílem získat spoustu kariérního know-how pro potřeby praxí a stáží na KISKu a cenné kontakty, např. pro konferenci KISKED, jejíž druhý ročník už se blíží. Za jedno z nejzajímavějších setkání, se kterým jsem odjížděla, považuji krátkou přednášku Josefa Kadlece – LinkedIn recruitment trainer a konzultant (linrea.cz), jeden z mála nositelů certifikace LinkedIn Certified Professional-Recruiter a autor HR bible People as Merchandise (http://linrea.cz/#kniha). Josef školí pokročilé techniky vyhledávání na LinkedInu, triky, jak využívat rozšířené funkce LinkedInu bez nutnosti upgradovat účet apod. Podívejte se, jak vypadá LinkedIn profil od opravdového Bad Boy of LinedIn Recruitment :) http://www.linkedin.com/in/josefkadlec

S knihami o celoživotním vzdělávání, psychologii, s příručkami o psaní životopisu, ale také s příběhy lidí, kteří si vybudovali úspěšnou kariéru, přijel Bibliobus Oskar Městské knihovny v Praze. Spousta lidí se tu zastavila, aby si odpočinuli s knížkou, než se zase vydali na další workshop. 

Přesvědčit návštěvníky o tom, že existuje i jiný způsob, jak si zajistit práci, přišli startupisté. Po celou dobu jsme měli možnost zajít na přednášky, které se tématu startupů věnovaly, ale měli jsme možnost účastnit se panelové diskuse s vybranými startupovými projekty: Startupjobs.cz, Leady.cz, Servisnaklik.cz, Firma na zážitky, Skypicker.com nebo akcelerátorem NODE5.

 

O tom, že mezi firmami vzrůstá zájem o stážisty, jsme se přesvědčily např. u firmy Nestlé, která hledá stážisty např. na pozice marketing, média a reklama, prodej a řízení zákazníků, výroba a další divize. Kdo by chtěl získat zkušenosti z této firmy, tak se může podívat na podrobnější informace tady: http://www.nestle.cz/kariera/pro-studenty-a-absolventy. (Rozsáhlejší příspěvek na téma praxe a stáže si můžete přečíst na Mimoškolu.cz.)

Na závěr jsme ke všem novým znalostem a dovednostem přidaly přednášku o osobní efektivitě jednotlivce od Hany Ondruškové. Ta nám ukázala, jak je v dnešní době důležité umět pracovat s vlastním potenciálem i přesto, že je po nás neustále vyžadováno, abychom se neustále učili nové a nové věci a obstáli tak mezi konkurencí. Aktuální situace na trhu práce by se dala shrnout jako „kdo chvíli stál, již stojí opodál!“ Snažíme se dohnat to, co po nás trh chce, ale zapomínáme na to, co je pro nás nejdůležitější – vlastní potenciál.

 

Pár rad na závěr:

  • V prípade, že vám to časové a finančné možnosti dovoľujú, nájdite si počas štúdia prax vo vašom obore – nenechajte sa odradiť tým, že je neplatená –  skúsenosti, ktoré pri nej získate sú na nezaplatenie.
  • Učte a zdokonaľujte sa v cudzích jazykoch – tie sa zídu vždycky J
  • Pracujte aj na svojich počítačových schopnostiach
  • Spoznávajte nových ľudí, vytvárajte si kontakty
  • Nespite, zaujímajte sa o novinky vo vašom odbore. V mnohých odboroch je veľmi pravdepodobné, že niektoré veci, ktoré ste sa učili v prvých ročníkoch Vášho štúdia už pri jeho ukončení nebudú platné.

Ak sa vám dlhšie nedarí nájsť prácu:

  • Nevzdávajte sa, časom prácu určite nájdete.
  • Buďte naďalej aktívny pri hľadaní práce.
  • Nezaháľajte: určite si pravidelný denný režim (aby ste nezleniveli a neodvykli si naň)
  • Naďalej sa vzdelávajte, venujte sa svojmu rozvoju, spravte si rekvalifikačný kurz – neviete kedy sa vám tieto schopnosti môžu hodiť. Uvedomte si, že v súčasnosti sa všetko veľmi rýchlo mení.
  • Udržujte si kontakty a tvorte si nové, stretávajte sa s ľuďmi.
  • Nedržte sa len svojho doterajšieho zamerania. Určite existujú aj ďalšie oblasti v ktorých ste dobrý s ktorými by ste sa mohli presadiť. 

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback