Quo vadis, knihovno?

Pracovní skupina Priority 19 se snaží popularizovat Koncepci rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2015. Pod vlajkou projektu s názvem Quo vadis, knihovno? připravuje roadshow přednášek pro krajské knihovny, vydání přetextované koncepce, ale také informačně-propagační videospot a leták.

Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2015 je dokument, o kterém už nejspíš slyšela většina domácí knihovnické veřejnosti. Strategický dokument schválený vládou, který knihovnám, jejich zřizovatelům, provozovatelům i samotným knihovníkům říká, kam by se měla ubírat další cesta vývoje. Ale vědí knihovny a knihovníci, jak s takovou Koncepcí vlastně naložit? Srozumitelnost tohoto vládního dokumentu může být místy obtížná, těžko se v ní vyznat. A tak jsme se rozhodli, že to všem trochu zjednodušíme a pokusíme se na věc podívat z jiného, srozumitelnějšího pohledu. A že zase začneme o Koncepci mluvit. Jsme Priorita 19.

Co je Priorita 19

Koncepci tvoří celkem 21 cílů (tzv. priorit), které jsou sdruženy do šesti hlavních tematických okruhů. Zavedení jednotlivých cílů do praxe řeší samostatné pracovní skupiny při každé prioritě, každá skupina má svého zpravodaje z Ústřední knihovnické rady a garanta z Národní knihovny ČR. Priorita 19 se zabývá marketingem služeb knihoven, respektive podporou marketingových aktivit centrálních i lokálních služeb systému knihoven.

Zpravodajem Ústřední knihovnické rady za Prioritu 19 je RNDr. Tomáš Řehák, ředitel Městské knihovny v Praze. Priorita má čtyři garanty z Národní knihovny ČR a pracovní skupinu tvoří celkem sedm zástupců různých knihoven z celé České republiky. Pracovní skupinu a projekt komunikace Koncepce koordinuje Mgr. Pavlína Lonská pod odborným vedením Mgr. Lenky Hanzlíkové, tiskové mluvčí a vedoucí Oddělení komunikace Městské knihovny v Praze.

Naše aktivity

Hlavním tématem pracovní skupiny pro rok 2013 zatím není marketing knihovních služeb, ale komunikace a propagace Koncepcesamotné. Projekt byl pod názvem Quo vadis, knihovno? podpořen grantem Ministerstva kultury ČR v rámci programu Knihovna 21. století. Díky této dotaci může Priorita 19 realizovat smělý plán, který zahrnuje roadshow přednášek pro krajské knihovny, vydání přetextované koncepce, ale také informačně-propagační videospot a leták. Většina aktivit je zatím ve fázi příprav, jejich spuštění chystáme na září letošního roku, tedy před začátkem přednáškové roadshow.


Logo projektu Quo vadis, knihovno?

Roadshow Quo vadis, knihovno?

Klíčovou akcí projektu je podzimní roadshow po krajských knihovnách, tedy série přednášek a workshopů, jejichž cílem bude šířit myšlenky Koncepce skrze krajské knihovny do knihoven na regionální a lokální úrovni. Mezi naše lektory patří Mgr. Zlata Houšková, PhDr. Bohdana Stoklasová a Mgr. Jaroslava Štěrbová, Ing. Martin Lhoták, PhDr. Vít Richter a RNDr. Tomáš Řehák.

Výchozím bodem všech přednášek bude společná základní prezentace. Každý lektor ale může svou přednášku přizpůsobit dle přání krajské knihovny, ve které vystoupí, a zacílit tak na vybrané téma (např. knihovna jako místo, komunitní činnost knihoven, centrální portál Knihovny.cz). Oslovení metodici regionálních funkcí z krajských knihoven, kteří měli výběr lektorů a užšího zaměření přednášek na starost, vybírali dle vlastního zájmu, proto se mohou přednášky v jednotlivých knihovnách obsahově lišit.



Lektoři roadshow: Mgr. Zlata Houšková, PhDr. Bohdana Stoklasová, Mgr. Jaroslava Štěrbová, Ing. Martin Lhoták, PhDr. Vít Richter a RNDr. Tomáš Řehák

Informační brožura

Podstatou projektu popularizace Koncepce bylo dostat její text k co nejširší odborné veřejnosti a k zainteresovaným osobám (zejména provozovatelům knihoven). Proto jsme dospěli k tomu, že je nutné upravit výchozí text do čitelnější a stravitelnější podoby. Ke změně nás inspirovalo několik knihovnických koncepcí ze zahraničí, nakonec jsme si za vzor vybrali anglickou Vizi Britské knihovny do roku 2020 (British Library 2020 Vision).

Novou verzi textu pod názvem Trendy českého knihovnictví: cíle pro rok 2015 a jak jich dosáhnout vytvořil Marek Hejduk, copywriter ze Sdružení nezávislých kreativců ProBono, odbornou korekturu provedla Mgr. Jaroslava Štěrbová z Městské knihovny v Praze. Brožura bude dostupná v elektronické podobě (a to i v anglickém překladu), grafická úprava proběhne v souladu se stylem připravovaného Centrálního portálu českých knihoven Knihovny.cz od grafického studia Imagery. Jednotným vizuálním stylem chceme na oba související projekty vzájemně odkazovat, neboť projekt centrálního portálu patří mezi základní cíle celé Koncepce – navíc má svoje logo a vizuální styl, od kterého se lze odrazit.

Logo centrálního portálu Knihovny.cz od grafického studia Imagery

Videospot

Známé příslovípraví: „Je lepší jednou vidět než stokrát číst.“ Proto se další aktivitou k propagaci Koncepce stal informačně-propagační videospot. Nápad a skript klipu pochází opět od Sdružením nezávislých kreativců ProBono (Marek Hejduk a Ivan Peterka). Tato tvůrčí dvojice má za sebou úspěšnou neziskovou kampaň Otevřeno seniorům, což byl jeden z důvodů, proč jsme svěřili realizaci tohoto úkolu právě jim. Spot bude během srpna letošního roku produkovat společnost Punk Film.

Tiskoviny

Propagační leták vznikne souběžně se zmíněným videoklipem. Svým sdělením by na něj měl navazovat a grafickou úpravu opět provede studio Imagery ve vizuálním stylu portálu Knihovny.cz. Leták budeme distribuovat v tištěné podobě mezi účastníky přednášek roadshow a prostřednictvím krajských knihoven, pro všechny ostatní zájemce bude dostupný ke stažení v elektronické podobě na připravovaném webu projektu.

Web

Web projektu je zatím poslední aktivitou, zato jednou z nejdůležitějších. Jeho hosting se díky ochotnému přístupu PhDr. Petra Škyříka, Ph.D. podařilo domluvit na subdoméně Koncepce.knihovna.cz. Na této adrese budou dostupné bližší informace o projektu Quo vadis, knihovno?, aktuality a veškeré zmíněné materiály v elektronické podobě ke stažení.

Líbí se vám aktivity Priority 19? Přidejte se k nám!
Hledáme novou krev do naší pracovní skupiny. Pokud se mezi čtenáři najde někdo, koho zaujaly naše činnosti a chtěl by se na jejich tvorbě také podílet, budeme rádi, když se k nám připojí. Vítáme nejenom zájemce o řádnou účast ve skupině (občasná setkání), ale zejména ty korespondenční (diskusní mailing list). V případě zájmu kontaktujte koordinátorku projektu Pavlínu Lonskou (pavlina.lonska@mlp.cz).

 Článek bude v upravené verzi souběžně publikován v dalších oborových periodikách (Ikaros, Čtenář, Duha, Knihovnický zpravodaj Vysočina, Knihovnicko-informační zpravodaj U nás). Autorem titulní fotografie je Petr Macháček.

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

6 komentářů

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
19. 12. 2018

I really want to thank you for yet another great informative post, I’m a loyal reader to this blog and I can’t tell you how much valuable tips I’ve learned from reading your content. I really appreciate all the effort you put into this great blog. cherry casino

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
3. 1. 2019

purify blackbird athens dilip detering skinny moderations obi kenobi moondog betsafe

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
4. 1. 2019

I discovered your site internet site on yahoo and check a few of your early posts. Continue to keep inside the excellent operate. I just additional encourage RSS feed to my MSN News Reader. Seeking forward to reading far more on your part later on!… parimatch

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
7. 2. 2019

https://19216801.mobi/

Je vous remercie de l'information! Je cherchais et ne pouvait pas trouver. Vous me aidé!

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
16. 3. 2019

Don't worry and just go, because there will be me there.

http://geometrydash-game.com -> geometry dash

https://fivenightsonline.com -> five night at freddy's

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
18. 3. 2019

I’m curious to find out what blog system you have been working with? I’m experiencing some minor security problems with my latest website and I would like to find something more safeguarded. Do you have any suggestions? backlinks google

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback