Recenze: Information science in transition

20. 7. 2015

Kniha „Information science in transition“ je ryzí informačně vědní záležitostí pro čtenáře, který potřebuje znát historický vývoj jednotlivých teoretických a aplikovaných oblastí informační vědy. Příhodné podmínky pro vznik a konstituci informační vědy jako vědecké disciplíny nastaly s rozvojem ICT. Vývoj nabral spád díky požadavkům na sofistikovanější práci s dokumenty a informacemi v průběhu druhé světové války a následně při konstituci informačních a vědeckých institucích v poválečném vývoji Evropy a USA. Bez těchto základů, bez znalosti důvodů, podmínek a poptávky společnosti po umění žonglovat s daty, informacemi a znalostmi, je oříškem pochopit fragmentovanou výuku informační vědy u nás. Nemluvě o vývoji nových teorií, designu výzkumů a inovací v praxi, pro které bychom měli vzdělávat. Myslím, že četba této publikace může být řešením.

Kniha je souborem šestnácti článků, které byly publikované v Journal of Information Science. Přiznejme si, kdo by si je googlil samostatně, že? Ale v podobě výběru, který kniha poskytuje čtenáři, v kontextu, který první články budují následujícím, tvoří jednotlivá témata uchopitelnou strukturu informační vědy. Kniha je určena čtenáři, který se zabývá základy disciplíny, podstatou informace a teoretickými oblastmi, které ji zkoumají. Své si zde najde i člověk, věnující se vztahu disciplíny k praxi, a systému vzdělávání, které na tuto profesi připravuje.

Všechny články se věnují základům disciplíny především v poválečné Anglii. Odrazovým můstkem se stává založení Institution for Informatiom science (1958) a vnik prvního akademického kurikula Informační vědy na Londýnské univerzitě (1963). V obou případech se angažuje Jason Farradane, který se v profesní komunitě informačních vědců v Anglii i jinde těší uznání prvního zakladatele moderní informační vědy.

Kdybychom chtěli být důslední a vtipní zároveň, název knihy bychom přeložit asi takto: „Informační věda po přechodu“. A má to svůj význam. V každém článku jsme totiž svědky proměny jedné informačně vědní oblasti v průběhu času. Proměna je interpretována vždy samotným autorem, což knize dodává na autentičnosti.

Přečteme si tak, jaké jsou podle Davida Bawdena klíčové události, které ovlivnily formulování informační vědy. Tom Wilson, průkopník na poli informačního chování, argumentuje ve svém článku, že by se výzkum informačního chování z akademické půdy měl vrátit zpět do rukou pracovníků v praxi. Na okraji informační a sociální vědy se pohybuje ve svém článku Blaise Cronin. Čtivě zpracovává téma paradigmatickým změn v informační vědě a všímá si několika sociálních teorií, které informační vědci v průběhu doby přijímají a které mají vliv na strukturu znalostí nebo vývoj techniky (doporučuji str. 122).  Elisabeth Davenportová se zamýšlí nad průsečíky sociální informatiky, řešící interdisciplinární podstatu a důsledky propojování oborů LIS, HCI nebo CI, se sociálně-technickým přístupem, který je pěstován spíše v UK a zabývá se především dopady technologií na organizační a pracovní postupy. Najdete zde však i kapitoly ke klasifikačním systémům, chemické a zdravotní informatice (chemoinformatics a e-health), informační politice nebo vědeckému publikování a Open Access.

Celou knihu uzavírá ikona empirické informační vědy, Eugene Garfield. Člověk, který přesvědčil svět, že měřit vědu, organizovat a vyhledávat vědecké informace lze velice dobře díky citační analýze. V něčem je tento závěr symbolický a vizionářský. Ukazuje nám totiž, kde je místo informačního vědce.

Kniha obsahuje velice objemný rejstřík jmen, institucí, časopisů, termínů a zkratek, které umožňují docela kvalitní přípravu na státnice. Také samotné odkazy na další literaturu se mohou dost dobře stát výchozím bodem k hledání tématu diplomové práce.

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF