Ač říkám, že mám rád moderní dějiny, názvy knih vyrábím jako v renesanci, říká Michal Černý

Jméno Michala Černého s sebou nese řadu přízvisek. Mezi ně patří například filozof, historik, publicista, teolog či vysokoškolský učitel. Jak by se sám definoval? Co odstartovalo jeho kariéru spisovatele? A čím se liší jeho třetí kniha na téma Digitálního kurátorství od těch předchozích? Nejen o tom vám přinášíme rozhovor.

Dle Michala Černého je existence vyhraněné profese raně industriálním paradigmatem, které skončilo již v 19. století. Odkazuje na Martina Heideggera, který uvádí, že  zajímavé a originální věci se dějí právě na švech různých oborů, tedy mají interdisciplinární nebo transdiciplinární charakter. Přiznává, že pokud by se měl pokoušet charakterizovat sám sebe, neurčí, ke které profesi by se přikláněl více. „Já se především snažím přemýšlet, zkoumám jak lidé učí, jakým způsobem pracují s informacemi, případně jakou roli v tom procesu hrají technologie,“ popisuje.

Cesta na KISK

Jeho původní představou, co bude v životě dělat, bylo stát se středoškolským učitelem fyziky a informatiky. S úsměvem na rtu přiznává, že to platilo až do té doby, než jej v pátém ročníku na vysoké škole „koupil“ Petr Škyřík na KISK.

„Vysokou školou jsem se propsal.“

Úplně první knihu měl psát po boku Petra Škyříka a Michala Lorenze. „Doktor Škyřík dostal projektové zadání, že máme vytvořit publikaci,“ uvádí. „Shodli jsme se na schématu, rozdělili si kapitoly, a nakonec měli oba tolik práce, že jsem to napsal sám,“ sděluje. Právě takto vznikla první KISKová knížka nesoucí název 12 trendů v české softwarové ekonomice: technologické, ekonomické, sociální a etické aspekty ICT.

Předání spisovatelských know-how

Nejdůležitější rada pro všechny spisovatele podle Michala Černého je jednoznačně číst a číst a číst, a ještě jednou číst. „Neznám nikoho, kdo umí psát, aniž by nečetl,“ tvrdí. Vzápětí dodává: „Čtení je jak matkou veškerého výzkumu, tak veškerého psaní. Ve chvíli, kdy máme pocit, že nám nejde psaní, je problém ve skutečnosti v tom, že nám nejde čtení.“ Dále prozradil, že je dobré mít na začátek někoho, kdo vám s prvními texty pomůže. „Svůj první článek pro Lupu jsem psal celý den a byl mi několikrát vrácen k přepracování,“ vzpomíná. Poznamenává, že si to pak každý rychle natrénuje a osvojí.

Dějiny přírodních věd a průmyslu

„Mám rád moderní dějiny od 2. pol. 19. st. až po současnost,“ přiznává bez zbytečného otálení. Dodává, že to však neznamená, že by neměl rád dějiny staré. „Myslím si, že je strašně těžké vcítit se do mentality tehdejších lidí, mluvit jejich jazykem či myslet jejich způsobem myšlení,“ vysvětluje. Je to značně interpretačně náročné.

Na otázku, kterou ze svých knih si pan Černý oblíbil nejvíce, odpověděl: „Líbí se mi především ta nová: Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup – pragmatická edukační teorie a její prakticko-výzkumná implementace.“ Jako druhou v pořadí pak Vybrané kapitoly z fyziky a filosofie a jež mu dle jeho slov dala nejvíce práce. Je zároveň nejdelší, a i čtenářsky nejnáročnější.

Třetí kniha na téma digitálního informačního kurátorství

„Jinak bych knihu přibližoval pedagogovi, jinak bych ji přibližoval knihovníkovi a jinak bych ji přibližoval filozofovi,“ uvádí. „Ta základní myšlenka souvisí s tím, že když se něco učíme, nové poznatky či myšlenkové struktury vkládáme do kontextu, který už umíme a známe.“ Autor se věnuje zejména tomu, že ideální knihovna pak reaguje na potřeby studentů. „Kurátorství jako takové souvisí s tím, že já přemýšlím nad tím, jakým způsobem má druhý druhý ve své hlavě uspořádané poznání, co jsou jeho zkušenosti, studijní preference a zájmy. Na základě toho se snažím se vytvořit takové edukační prostředí, které mu pomůže si ty věci poskládat a nakontextualizovat tak, jak je potřebuje on,“ popisuje. „Pokud mají všechny věci jasné pořadí, všichni jsou stejní, výsledkem studia jsou pak „sádroví trpaslíci“, kteří jsou hodnoceni podle toho, jak přesně byli odliti,“ poukazuje. Potom můžeme mít pevně strukturovanou knihovnu. Ale ve chvíli, kdy chceme, aby byl každý člověk jiný a kdy chceme, aby knihovna odpovídala  způsobu, jak člověk myslí a učí se, tak k tomu musíme přistupovat jinak. „To je základní myšlenka, kolem které se kurátorství jako edukační princip točí,“ zdůrazňuje Černý.

Pokud bychom porovnávali druhé vydání s jeho novější ségrou, pak má poslední kniha navíc dvě části, které jsou dle autora velmi podstatné. „Nově je tam velká filozofická část a zároveň je k ní přidělená praktická část, kde navrhuji vlastní model toho, jak by měl člověk kurátorství provozovat,“ sděluje pan Černý. Dále je tam druhá část, která se věnuje výzkumům. Autor knihy zjistil, že studenti nestudují jeho kurzy lineárně. Došlo mu, že se musíme naučit poznání strukturovat do celků, mezi kterými budeme konstituovat vazby a těmi studentovi pomůžeme k tomu, aby si sám vytvářel adekvátní myšlenková spojení. Tehdy se totiž jedná právě o ten okamžik švu, kdy dle Heideggera vznikají tolik zajímavé věci. „To je ta šance nemít studenty jako sádrové trpaslíky, ale mít každého studenta jako originální umělecká dílo, jako člověka s velkým ´č´,“ zakončuje Michal Černý.

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

5 komentářů

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
2. 5. 2019

Pokud bychom porovnávali druhé vydání s jeho novější ségrou, pak má poslední kniha navíc dvě části, které jsou dle autora velmi podstatné.

<a href="https://www.19216801.page/">192.168.0.1</a>

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
5. 5. 2019

Very good points you wrote here..Great stuff...I think you've made some truly interesting points.Keep up the good work.Aanleggen zwembad

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
6. 5. 2019

That post are very useful and important, bandar bola terpercaya hope everyone is aware of the conditions that occur there. Thank you for sharing this.

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
13. 5. 2019

I'm a blogger, a writer i write about Technology realated topics about antivirus. such as <a href=" http://officemoffice.com/">office.com/setup</a>

<a href="http://instal-office.com/">office.com/setup</a> 

<a href="http://macfeemcafee.com/">mcafee.com/activate</a>

<a href="http://goformcafee.com/">mcafee.com/activate</a>

<a href="http://uk-norton.com/">norton.com/setup</a>

<a href="https://quicksetupme.com/">norton.com/setup</a>

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback