Skypicker: pozadí nejúspěšnějšího českého startupu

V pořadí již pátá přednáška v rámci jarního Bloku expertů byla věnována jednomu veleúspěšnému startupu. Portál Skypicker.com přišel posluchačům představit jeden ze zakladatelů, Oliver Dlouhý. Nejednalo se však o klasickou přednášku, nýbrž o moderovanou diskuzi vedenou dalším expertem a člověkem z praxe, Adamem Zbiejczukem. Na Olivera Dlouhého tak čekalo široké spektrum otázek, včetně dotazu na to, co bylo klíčem jejich úspěchu.

Prezentaci k přednášce najdete na Slideshare KISKu.

Portál Skypicker je vyhledávač a prodejce letenek umožňující booking zároveň s koupí. Od klasických nabídek letů však dokáže kombinovat nejrůznější letecké společnosti, které spolu běžně nespolupracují, a to s cílem nabídnout nejnižší cenu celkového letu. Tím se dostává do unikátní pozice na trhu letenek, jelikož nikdo jiný v současnosti nedokáže nabídnout podobně komplexní službu jako právě Skypicker. Cena však není jediný důvod, proč se stále více cestujících obrací na tento původně brněnský startup. Své jméno si udělal i unikátní péčí o své zákazníky. Itinerář tedy doplňuje tzv. garance doletu. Oliver Dlouhý ji popsal následovně: „Když se Vám jeden let zpozdí a uletí ten další, tak my Vás hodíme na první let do té Vaší cílové destinace, který bude volný. Zaplatíme to z naší kapsy.

 

Všechno to stojí na datech

Aby mohl Skypicker fungovat v celosvětovém měřítku musí mít domluvené spolupráce na mnoha úrovních. Zdroji dat se tak stávají nejenom samotné aerolinky, ale i globální distribuční systémy. Celkovou databázi tak obsahuje více než 200 zdrojů dat. Jejich pravým know-how je však použitý algoritmus, který musí být schopný přepočítávat každou hodinu kombinaci 18 bilionů letů. K tomu jsou zapotřebí superpočítače, které si Skypicker pronajímá od IBM či Amazonu. Oliver Dlouhý pak přiznal, že před 8 lety by z technologického hlediska nebyl jejich projekt realizovatelný. Nyní je však Skypicker zvyklý každý den na 30 milionů vyhledávacích dotazů z celého světa, z čehož vzešlo v loňském roce 1,8 milionů zákazníků.

Oliver Dlouhý

Firemní kultura důležitým prvkem rozvoje

Od svého vzniku v roce 2012 se Skypicker stále rozrůstá o počet zaměstnanců. Z původních jedinců jsou nyní stovky, ale i přesto je původní jádro nedílnou součástí celého podniku. Z jejich pozic se staly týmové útvary, které vedou a v projektu pokračují dále. Sám Oliver Dlouhý cítí, že pro dobrou atmosféru je důležité se bavit s každým a bez větších zábran. Zajímavým prvkem firemní kultury Skypickeru je jejich pet-friendly přístup. Sídlo firmy s velkou zahradou se stalo skvělým místem pro psy zaměstnanců a nyní se na čtyřnohé kolegy myslí při každém stěhování firmy. Toto témat pak Oliver Dlouhý uzavřel těmito slovy: „Firemní kultura je pro nás hodně důležitá a díky ni si myslím, že lidi té práci dávají víc než musí a na tom výsledku je to pak samozřejmě znát.“

 

Začátky nebyly nejsnazší

Předtím než měli ze Skypickeru domluvené různé spolupráce, museli potřebná data stahovat z webů jednotlivých aerolinek za pomocí screen scrapingu[2]. Nedostatek dat a financí na začátku neznamenal pro tým konečnou a přes úvodní krizi ve své vizi pokračovali. V původní myšlence celého projektu nebyl ani prodej letenek, nýbrž pouhé směrování uživatelů na stránky aerolinek. Nízkonákladové společnosti však nechtěli platit za tuto službu provize a tak původní byznys plán selhal. Do podoby jakou známe dnes, to tak trvalo Skypickeru rok. Jako další úspěšné projekty, tak i Skypicker se snaží svůj byznys rozvíjet dále. Jedním z jejich možných příštích kroků bude otevření své vlastní aerolinky v jihovýchodní Asii. Podle předběžných výzkumů to prý vypadá velmi dobře. S udržením současného úspěšného statutu souvisí i neustálé hlídání potencionální konkurence a celkového vývoje trhu v oblasti nabídek letenek. I přes to, že se tedy Skypicker stále ještě vyvíjí a posouvá dále, tak dostávají každý týden nabídky na koupi.

Oliverův pes

A co s byznysem Skypickeru doposud otřáslo nejvíce? Na prvním místě se podle Olivera Dlouhého umístilo zrušení celé jedné linky Ryanairu. To mělo za následek, že Skypicker musel svým zákazníkům poté proplatit zbylé lety, které byly na tuto linku v jejich nákupu napojeny. Ztráta se tak vyšplhala do řádů 100 000 eur. Nedávná katastrofa na bruselském letišti pak v případě dlouhodobého uzavření může mít podobné finanční následky.

Na závěr se diskuze stočila i k tématům společenské odpovědnosti a vizí budoucnosti. Zde se Oliver Dlouhý vyjádřil velmi optimisticky o dalším vývoji osobní dopravy, v podobě dronů. O tom, jak bude za pár let vypadat letecká či osobní doprava, lze však v současnosti pouze spekulovat.

 

Použité zdroje:

[1]            Dlouhý, Oliver. Skypicker [přednáška v Bloku expertů] Brno: KISK FF MU, [24. 3. 2016].

[2]            Screen Scraping [online]. Techopedia [cit. 2016-03-29]. Dostupné z: https://www.techopedia.com/definition/16597/screen-scraping

 Autorka fotografií: Daniela Riedlová.

Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

0 komentářů

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback