Superbowl

28. 1. 2009

Pokud máte nějaké anglo - americké nativní známé a kamarády, se kterými se vídáte pravidelně online, tak v posledních dnech jich naprostá většina (hlavně těch amerických) hovoří o finále Superbowlu. Jako správným informačním pracovníkům a sečtělým lidem vám toto slovní spojení jistě není neznámé a přinejmenším tušíte, o co jde. Ano, jde o finále americké NFL (National Football League), jednu z nejsledovanějších sportovních událostí roku. Letos se jedná o jeho 43. ročník a na stadionu Raymond James Stadium v Tampa Bay na Floridě s kapacitou 75 000 diváků se v něm utkají týmy

             

Arizona Cardinals VS. Pittsburgh Steelers

No ale proč to píšu sem? Takhle komerční amerikanismus by sem logicky nepatřil ne? No právě proto! Protože je to impertinentní, naprostá většina lidí nad tím ohrne nos, ale říkejte si co chcete. Nemůžete popřít, že je to jedna z největších sportovních událostí a já se o to začal zajímat, protože o tom mluví anglofonní lidé v mém okolí.

Jeden z mála sportovních kanálů u nás, který vysílá zápasy amerického fotbalu, je Nova sport - bývalá Galaxie sport. Na pár utkání jsem se tam už koukal a s potěšením jsem musel konstatovat, že oproti našemu fotbalu je tohle sport, na který se dá koukat. Je to svižný, dynamický, zbytečně se tam nezdržuje a spolehlivě i se slabejma brejlema poznáte kdo má míč (ten maník kolem kterýho je hromada ostatních co do něj mlátí a kopou).

Abych nebyl ve svých anglo amerických komunitách za úplného outsidera, budu tento víkend koukat na přímý přenos, který, jak jinak, zprostředkuje Nova sport a to v noci z neděle na pondělí od 00:05 hodin.

Pokud jste nad tímhle příspěvkem zbytečně ztratili čas, omlouvám se, pokud vás to alespoň trochu informačně obohatilo, super - a pokud vás to navíc ještě i zaujalo, tak můžu jen vřele doporučit kouknout se v sobotu v noci na ten zápas. Myslím, že to bude stát za to.


Ale abych nebyl úplně nařknut za off topic příspěvek a jeho v podstatě nulový přínos pro komunitu a když mi neodsouhlasíte argument, že už svou podstatou jako jedné z nejsledovanějších sportovních událostí si superbowl zaslouží alespoň povědomí o tom, že existuje, přidám ještě trochu reklamní statistiky.

Každoročně jsou to žně pro reklamní a televizní společnosti, protože sledovanost přes 100 000 000 diváků po celém světě nabízí obrovský potenciál k ovlivnění reklamou a televize, která schlamstne přímý přenos superbowlu tak má zaručené obrovské zisky z reklamy. Televize se musí rozhodnout, kolik z reklamního času opravdu věnuje reklamám, a kolik věnuje takzvanému self-promotion, tedy propagaci svých vlastních pořadů. V roce 2007 to kupodivu bylo celých 9 minut a 35 sekund což je 22,2% reklamního času. Televizi to přišlo na zhruba 47 mil $

Pro firmy byla cena za 30 vteřinový spot v době Superbowlu 2008 2,7 mil $, což cenu za reklamu v normálním TV vysílání převyšovalo 18x.

Letos se všeobecně čeká menší zájem o investice do reklamy v průběhu Superbowlu, z důvodu ekonomické krize, ale jedno lze říct předem. Když už firmy do reklamy v tomto vysílacím čase investují, dávají si sakra záležet na tom, aby do těch 30 vteřin nacpali velmi kvalitní reklamu, a tak většina spotů vysílaných přes superbowl se kvalitou a hlavně humorem odlišuje od normálních reklam. Všechny ty vtipné reklamy na pivo, auta, pojišťovny a já nevím co všechno ještě, co můžete vidět na youtube, tak vznikly v naprosté většině pro Superbowl.

Příklad takové reklamy, která by se mohla vysílat při Superbowlu


Fotogalerie

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

2 komentáře

Obrázek uživatele Petr Škyřík

Tak letos se cena reklamy za třicetivteřinový spot vyšplhala na 3,1 milionů dolarů, což je cca 67 mil. korun.

A jaké že reklamy se letos vysílaly? Podívejte se zde.

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback