Timeline – co nového pod sluncem?

Spravujete na Facebooku stránku knihovny? Potýkáte se s novým zobrazením Timeline? Nezoufejte. V následujícím textu si ukážeme nejdůležitější novinky, které se s přechodem stránek na Timeline objevily, a rozebereme si možnosti jejich využití.

Když mě před několika dny oslovila Gabriela Šimková, šéfredaktorka Inflow, zda bych nechtěl navázat na svůj únorový článek o Facebooku[1] a představit knihovníkům novinky, které přicházejí s Timeline, byl jsem potěšen a zároveň mírně zděšen. Pracovní a školní povinnosti neumožňovaly žádnou další aktivitu navíc; jenže, znáte to... Myšlenka se usídlila v mozku a nechtělo se jí ven. Jedinou šancí, jak ji dostat pryč, bylo článek napsat. Patrně nejdůraznějším argumentem pak byla skutečnost, že právě nyní je Timeline aktuální, že právě teď jsou komentáře k novým změnám potřeba. Za měsíc už může být pozdě....

Nebudu dlouho chodit kolem horké kaše a přejdu rovnou k věci. Nabídku jsem přijal a článek máte před sebou. Tak jako v minulém případě jsem se snažil, aby byl zároveň „rešerší" dalších zdrojů, které by mohly čtenáře Inflow zaujmout. Literatury týkající se nového zobrazení Timeline je obrovská spousta, od článků Daniela Dočekala[2] a autorů z Tyinternety.cz,[3]  přes podrobné průvodce, jaký sepsala Pamela Vaughan,[4] až po stručné, ale informačně nabité manuály, jako je ten nejskvělejší z dílny Evy Illésové.[5] Většinu zdrojů ostatně najdete v poznámkovém aparátu, takže dost už dlouhých řečí a jdeme rovnou na novinky, které nám přinesl Timeline.

Úvodní fotka (Cover Photo)

Úvodní fotka je nejviditelnější změnou nového zobrazení Timeline. Její roli rozhodně nepodceňujte a výběru obrázku věnujte zvýšenou pozornost.[6] Špatná nebo dokonce žádná úvodní fotka vypadá hloupě. Nezapomínejte, že fanoušci navštěvují i jiné stránky a jejich estetický vzhled budou srovnávat.

Rozměr úvodní fotky je 851 x 315 px,[7] ovšem můžete použít i větší obrázek a posunout  ho do požadované pozice. V případě jiného poměru stran však počítejte s oříznutím obrázku. Výměna úvodní fotky se ve feedech uživatelů objeví podobným způsobem, jako když sdílíte status. Velice rychle tedy poznáte, zda byl váš výběr správný či nikoliv. Pokud fanoušci vaši úvodní fotku palcují a komentují, můžete být spokojeni.[8]

Jakou zvolit úvodní fotku pro knihovnu? Vynalézavosti se meze nekladou a pokud jste dostatečně tvořiví, bude to zábava.[9] Jako inspiraci doporučuji článek Aarona Taye,[10] který rozlišuje šest druhů úvodních fotek typických pro knihovny:

1.      Exteriéry

2.      Interiéry bez lidí

3.      Interiéry s lidmi (uživateli, zaměstnanci)

4.      Snímky zachycující knihy

5.      Fotografické koláže

6.      Jiné (jakékoliv kreativní nápady, které nelze zařadit do předchozích skupin)

Profilová fotka (Profile Picture)

Zkontrolujte zobrazení profilové fotky a upravte na čtvercový tvar. Velikost profilové fotky je 125 x 125 px, včetně bílého rámečku a stínu 135 x 135 px.[11] Obrázek, který hodláte použít, by měl mít rozměr minimálně 180 x 180 px.[12] Pokud se vám podaří sladit profilové foto s úvodní fotkou, výsledek bude parádní a fanoušky nadchne.[13]

Záložky (Apps)

Ty byly přesunuty z levého menu pod úvodní fotku. Okamžitě viditelné jsou pouze čtyři, ostatní se zobrazí po rozbalení. Jejich pořadí můžete do určité míry měnit a prohazovat pozice, stačí kliknout na tužku v levém horním rohu ikony. Pozice „Fotek" je pevně daná, pořadí ostatních je libovolné. Mezi viditelnými doporučuji ponechat záložku „To se mi líbí", která fanoušky informuje o počtu fanoušků a zároveň jim po rozkliknutí přináší část statistických údajů. Ostatní záložky prohazujte v závislosti na vašich aktuálních potřebách.

Co se samotného vzhledu týče, změnit byste měli také ikony záložek. To provedete opět kliknutím na tužku v pravém horním rohu ikony a zvolením možnosti „Upravit nastavení". Následně můžete nahrát vlastní obrázek karty (rozměr 111 x 74 px).[14]

Změnou prošel také rozměr záložek (520 x 810 px); základní (Fotky, Události) se zvětšily automaticky, u vlastních budete nuceni provést změnu grafiky sami.

Připnutí statusu nahoru (Pinned Posts)

Jakýkoliv příspěvek můžete „připíchnout" na horní část své stránky, stačí rozkliknout tužku v pravém horním rohu statusu („Upravit nebo odebrat") a zvolit možnost „Připnout nahoru". Status, označený nyní oranžovou stužkou, zůstane připnutý v horní části vaší stránky po sedm dní. Odebrat jej můžete samozřejmě i dříve, a to kliknutím na „Odepnout z horní části".

Připnutí statusu nahoru využívejte v případě důležitých sdělení (např. změny otevírací doby, změny v poplatcích, apod.).[15] Platí zásada: všeho s mírou. Aby připnutí nahoru plnilo svou roli, nemělo by se využívat příliš často.

Zvýraznění statusu (Highlight)

Zajímavý status můžete zdůraznit také pomocí funkce zvýraznění. Provedete velice snadno klinutím na hvězdičku v pravém horním rohu příslušného statusu („Nastavit jako důležité"). Takto zvýrazněný status se protáhne na obě strany časové osy.[16] Akci můžete vrátit zpět dalším kliknutím na hvězdičku („Odebrat zvýraznění").

Protože nelze status zároveň zvýraznit a připnout nahoru, budete se muset vždy rozhodnout pro jednu z těchto možností.[17] Tak jako u připnutí nahoru platí, že zvýrazňovat byste neměli každý příspěvek, jinak funkce ztratí svůj smysl.

Skrytí statusu (Hidden Posts)

Skrytí statusu před zraky fanoušků provedete nově kliknutím na tužku v pravém horním rohu příspěvku a zvolením možnosti „Skrýt na stránce". Podle mého názoru je však využití této funkce u vašich vlastních statusů minimální a nedoporučuji ji příliš využívat. Jakákoliv forma cenzury se na Facebooku může obrátit proti vám. Zcela jinak je tomu u příspěvků samotných fanoušků, kdy funkci skrytí nebo přímo odstraňování (Delete) využíváme u spamů (např. reklam).

Komentáře jako spam (Hidden as Spam)

Tady pozor. Facebook změnil způsob označení komentářů, které byly automaticky nebo ručně vyhodnoceny jako spam. V novém zobrazení se takový komentář objeví jako tři tečky (...).[18] Kliknutím na komentář jej můžete znovu učinit viditelným.

Malá poznámka na okraj: za celou dobu existence stránky Knihovny Univerzity Palackého se nám nestalo, že by Facebook vyhodnotil příspěvek jako spam oprávněně...

Posunování náhledu obrázků

Přímo statusů se týká i tato funkce umožňující úpravu vzhledu příspěvků. Pokud jste na stránku vložili status s fotkou a ta se nezobrazuje tak, jak byste si přáli, můžete obrázek posunout. Klikněte na tužku v pravém horním rohu statusu a zvolte možnost „Přesunout fotku...".

Významné události/milníky (Milestones)

Doposud bylo nejstarším záznamem každé stránky datum připojení na Facebook. To se s příchodem Timeline mění. Nová funkce „Významná událost" vám totiž umožňuje doplnit na časovou osu důležité události z historie.[19] Nejprve přidáte datum založení vaší instituce (mělo by to jít zpětně až do roku 1000) a následně můžete pokračovat dalšími milníky: rekonstrukcí knihovny, připojením k internetu, změnou katalogu, návštěvou významné osobnosti, konferencemi...

Funkce je určena vašim fanouškům, což mějte na paměti při výběru událostí i tvorbě samotného textu. Ze stejného důvodu se vyplatí doplnit příspěvek obrazovou přílohou (843 x 403 px).[20] Je otázkou, zda významné události zveřejnit během jednoho dne nebo v delším časovém úseku. Osobně se přikláním k druhé možnosti, jelikož fanoušci budou moci reagovat na každou změnu vašeho stavu. Ve finále vám to může přinést více palců a komentářů než kdybyste je zveřejnili všechny naráz.

A k čemu je taková historie dobrá? Je to reklama a hra zároveň. Je to další možnost jak zaujmout, pobavit či poučit uživatele. Otevírá se zde široký prostor vaší tvořivosti. Motivujte fanoušky k prohlížení vaší historie formou soutěže nebo je aktivně zapojujte do výběru a tvorby milníků apod.

Poslat zprávu (Message Inbox)

Díky této funkci (najdete ji vedle tlačítka „To se mi líbí") mohou fanoušci posílat zprávy správcům (respektive přímo stránce) a vést s nimi soukromou komunikaci. Odpovědi správců se fanouškům zobrazí jako zprávy od stránky. Správcům se zprávy od fanoušků zobrazí v pravé části Panelu pro správu. Službu soukromých zpráv můžete zablokovat v Panelu pro správu kliknutím na „Správa" a „Upravit stránku", nicméně podle mého názoru je vhodné tuto možnost ponechat. Pro fanoušky se totiž jedná o další komunikační kanál.

Panel správců (Admin Panel)

Jste-li správci stránky, budete velmi často využívat „Panel pro správu". Ten se rozbaluje nad úvodní fotkou vaší stránky, skrýt jej můžete kliknutím na tlačítko vpravo nahoře.

Na tomto panelu se vám zobrazují informace, které byly dříve rozmístěny na několika místech. „Upozornění" (Notifications) vás upozorňují na palce a komentáře fanoušků, „Komu se to nově líbí" (New Likes) je seznamem nových fanoušků, v „Přehledech" (Insights) najdete statistické údaje a konečně v pravé části se zobrazují příchozí soukromé zprávy od fanoušků.

Další informace zjistíte v panelu „Nejnovější příspěvky ostatních" (Recent Posts by Others) v pravé části stránky, kde se vám zobrazují příspěvky fanoušků. Pokud vás některý příspěvek zaujme, určitě se nerozpakujte a sdílejte jej. Vyšlete tím signál fanouškům, že vás jejich názory a nápady zajímají.

Místo závěru

Co říci na závěr? Snad jen, že na jakékoli bilancování je ještě příliš brzy. Teprve čas ukáže, jestli byl přechod na Timeline změnou k lepšímu nebo horšímu. Proto se omezím jen na několik svých dojmů.

Když jsem spatřil toto nové zobrazení poprvé, napadlo mě, že ta úvodní fotka je fakt dobrý nápad. Po druhém seznámení jsem nabyl dojmu, že nic tak nepřehledného a chaotického jako Timeline jsem dlouho neviděl. A do třetice? S kolegou Tondou Pokorným jsme došli k závěru, že jsme vlastně za tuhle změnu rádi. Musíme se znovu učit spoustu věcí, a tak nás to bude zaručeně bavit. Hra pokračuje. Show Must Go On...



[1]              JURÁŠ, Jindřich. Z Facebooku jsem tak trochu naměkko. Inflow: information journal [online]. 2012, roč. 5, č. 2 [cit. 2012-04-05]. Dostupný z WWW: <http://www.inflow.cz/z-facebooku-jsem-tak-trochu-namekko>. ISSN 1802-9736.

[2]              DOČEKAL, Daniel. Stránky na Facebooku dostanou 30. března nový design, přichází TIMELINE (aktualizováno). JustIT.cz [online]. 2012-03-30 [cit 2012-04-05]. Dostupné z WWW: <http://www.justit.cz/wordpress/2012/03/30/stranky-na-facebooku-dostanou-30-brezna-novy-design-prichazi-timeline/>.

[3]              PERLA, Jenda. Jak na firemní Timeline podruhé a ještě podrobněji. Tyinternety.cz [online]. 2012-03-05 [cit. 2012-04-04]. Dostupné z WWW: <http://www.tyinternety.cz/socialni-site/jak-na-firemni-timeline-podruhe-a-jeste-podrobneji1-6256>. Srovnej také další související odkazy uvedené na konci článku.

[4]              VAUGHAN, Pamela. The Complete Guide to Setting Up the New Facebook Page Design. HubSpot Blog [online]. 2012-02-29 12:30 [cit 2012-04-04]. Dostupné z WWW: <http://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/31633/The-Complete-Guide-to-Setting-Up-the-New-Facebook-Page-Design.aspx>.

[5]              Sociální sítě [Až do pátku] Facebook [online]. 2012-03-27 14:50 [cit. 2012-04-04]. Dostupné z WWW: <http://www.facebook.com/photo.php?fbid=323385617717385&set=a.115811938474755.25473.114623208593628&type=1>.

[6]              DOČEKAL, Daniel. Co smí a nesmí být v Úvodní fotografii na novém firemním profilu na Facebooku (Page v TIMELINE podobě). JustIT.cz [online]. 2012-03-14 [cit. 2012-04-04]. Dostupné z WWW: <http://www.justit.cz/wordpress/2012/03/14/co-smi-a-nesmi-byt-v-uvodni-fotografii-na-novem-firemni-profilu-na-facebooku-page-v-timeline-podobe/>.

[7]              Pokud vás zajímají všechny rozměry na Timeline, tak ve stručné podobě zde: Facebook Timeline Cheat Sheet: All Sizes and Dimensions. FreshBuzz Media [online]. 2012-03-14 [cit. 2012-04-05]. Dostupné z WWW: <https://freshbuzzmedia.com/2012/03/facebook-timeline-cheat-sheet-all-sizes-and-dimensions>.

[8]              Srovnej komentáře fanoušků vedoucí ke změně úvodní fotky: VTM.cz [Facebook nám nedal na vybranou] Facebook [online]. 2012-03-16 6:51 [cit 2012-04-03]. Dostupné z WWW: <http://www.facebook.com/VTM.cz/posts/343619312341890>.

[9]              Vaše úvodní fotka může být opravdu „cool", viz COHEN, David. 15 Really Cool Facebook Timeline Cover Photo Hacks. All Facebook: The Unofficial Facebook Resource[online]. 2012-03-06 [cit 2012-04-04]. Dostupné z WWW: <http://www.allfacebook.com/facebook-timeline-cover-photo-hacks-2012-03>.

[10]             TAY, Aaron. What are library facebook pages using as cover photos? A survey. Musing about librarianship [online]. 2012-03-25 [cit 2012-04-03]. Dostupné z WWW: <http://musingsaboutlibrarianship.blogspot.fr/2012/03/what-are-library-facebook-pages-using.html>.

[11]             WARE, Tim. 16 Creative Ways to Make Your Facebook Timeline Cover Photo. SocialMedia Examiner [online]. 2011-11-01 [cit 2012-04-04]. Dostupné z WWW: <http://www.socialmediaexaminer.com/16-creative-ways-to-create-your-facebook-timeline-cover-photo/>.

[12]             VAUGHAN, Pamela. The Complete Guide to Setting Up the New Facebook Page Design. HubSpot Blog [online]. 2012-02-29 12:30 [cit 2012-04-04]. Dostupné z WWW: <http://pages.citebite.com/p1i6g3s8q5uju>.

[13]             Srovnej FALCON, Alvaris. Facebook Timeline Cover: 40 (Really) Creative Examples. Hongkiat.com [online]. 2012  [cit 2012-04-05]. Dostupné z WWW: <http://www.hongkiat.com/blog/creative-facebook-timeline-covers/>. Další nápady viz LEE, Singyin. Showcase Of Creative Facebook Timeline Cover - Part II. Hongkiat.com [online]. 2012  [cit 2012-04-05]. Dostupné z WWW: <http://www.hongkiat.com/blog/creative-facebook-timeline-covers-part-2/>.

[14]             Srovnej ikony záložek na stránce Knihovna Univerzity Palackého v Olomouci. Facebook [online]. 2012-03-29  [cit 2012-04-04]. Dostupné z WWW: <http://www.facebook.com/knihovnaUP>. Obrázky jsme na požadovanou velikost upravili v programu Gimp (http://www.gimp.org/).

[15]             Typickým případem statusu vhodného k připnutí nahoru jsou důležitá sdělení týkající se provozu knihovny, viz Knihovna Univerzity Palackého v Olomouci [POZOR!]. Facebook [online]. 2012-04-02 11:02 [cit 2012-04-04]. Dostupné z WWW: <http://www.facebook.com/photo.php?fbid=400205183330454&set=a.219649164719391.66589.128922780458697&type=1>.

[16]             Zvýraznění jsme využili například u statusu s fotkou pracovníků našeho oddělení katalogizace. Cílem je zaujmout fanouška při zpětném listování statusy, viz Knihovna Univerzity Palackého v Olomouci [Věděli jste]. Facebook [online]. 2012-03-19 13:54 [cit 2012-04-04]. Dostupné z WWW: <http://www.facebook.com/photo.php?fbid=390918114259161&set=a.219649164719391.66589.128922780458697&type=1>.

[17]             Co připíchnout nahoru? Který status zvýraznit? Doporučuji COHEN, Jackie. What To Pin To The Top Of Your Facebook Timeline. All Facebook: The Unofficial Facebook Resource[online]. 2012-03-26 [cit 2012-04-05]. Dostupné z WWW: <http://www.allfacebook.com/facebook-timeline-pin-2012-03>.

[18]             DOČEKAL, Daniel. Facebook mění způsob práce s komentáři označenými jako Spam. Pooh.cz [online]. 2012-03-30 16:39 [cit 2012-04-05]. Dostupné z WWW: <http://www.pooh.cz/pooh/a.asp?a=2017663>.

[19]             Pro představu, jak mohou takové milníky vypadat, doporučuji srovnat některou z významných komerčních stránek, např. Coca-Cola [Testimonials]. Facebook [online]. 1892-03-15 [cit 2012-04-04]. Dostupné z WWW: <http://www.facebook.com/messages/1142984030#!/coca-cola/timeline/story?ut=32&wstart=-2456236800&wend=-2453558401&hash=10150623352848306&pagefilter=3>.

[20]             VAUGHAN, Pamela. The Complete Guide to Setting Up the New Facebook Page Design. HubSpot Blog [online]. 2012-02-29 12:30 [cit 2012-04-04]. Dostupné z WWW: <http://pages.citebite.com/s1p6x3u7q8fyw>.

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

1 komentář

Obrázek uživatele admin
Anonym
1. 10. 2012

Velice se mi tento článek líbí a naprosto souhlasím s názorem, že čím lepší úvodní fotka, nejlépe zkombinovaná s profilovou, může přilákat nebo alespoň neodradit fanoušku/zákazníky. Čím kvalitněji pak bude tato práce odvedena tím větší je šance na zisk zákazníka vzniká, a to také proto, že množství Facebook Timeline se zvyšuje a cover phota se zkvalitňují.

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback