Tipy jak zařadit možnosti internetu do vzdělávání

Nebudu zde zdržovat nějakým úvodem (ostatně můj předchozí článek Jak by se učitelé měli skamarádit s internetem a jeho vzdělávacím potenciálem měl zastat tento úkol) vypůjčím si raději jeden citát od Platóna, který mluví za vše:

„Vědomosti získané na základě donucení se neudrží na mysli.“

A pak tu máme ještě Bloomovu digitální taxonomii:

  1. pamatovat – získávání informací – vygooglit, označit, uložit (např.sociální sítě)
  2. pochopit – schopnost zpracovat informace (např. myšlenková mapa, publikace na blogu, online diskuze)
  3. aplikovat – aplikace PC znalostí, co nejvhodnější postup, správný nástroj HW/SW/online - počítačová gramotnost
  4. analyzovat – chápat smysl, strukturu a vztahy informací -> funkční gramotnost, čtení s porozuměním, kritické myšlení
  5. vyhodnotit – vzájemné reakce a komentáře, testování produktů a vybrat ten nejlepší
  6. vytvořit – práce na PC, digitální příběhy

Nástroje, které by měli znát/používat všichni učitelé

1. SOCIÁLNÍ SÍTĚ

I) Facebook - ať už si o něm myslíte cokoliv, i on má svůj velký vzdělávací potenciál. Pokud přesně nevíte, jak funguje, můžete jej ve vzdělání využít dvěma způsoby.

  • vytvoříte skupinu (pokud jí uděláte tajnou, bude v ní komornější atmosféra)
  • vytvoříte FB stránku, kterou má například předmět Sociální komunikace.

Co tím získáte, když maturantům z češtiny/angličtiny založíte tuto facebookovou skupinu/stránku?

  • učitel může žáky neustále udržovat v obraze
  • sdílet jim materiály, odkazy, nápady, návrhy, články = inspirovat je, rozvíjet, ukázat jim, že je na tom předmětu i mnoho zajímavých věcí
  • upozorňovat na deadliny, termíny zkoušení
  • studenti se mohou ptát, učitele, ale především i svých spolužáků a využívat tak skupinové moudrosti
  • může se tam rozproudit diskuze
  • může se tam vytvořit anketa
  • učiteli může uvést do obrazu, co se ve třídě děje

II. Twitter umožňuje sdílet 140 znaků dlouhý příspěvek. Učitelé takto mohou shromažďovat všechny zajímavé odkazy na jednom místě. Aby student viděl učitelův profil, nemusí mít sám svůj účet.

III. SlideShare.net je skvělé místo pro sdílení prezentací z hodin. Je možné je i komentovat, třídit apod. Také je mohou vidět všichni.

2. OSTATNÍ

Blog je vhodný pro ty učitele, kteří chtějí sdílet informace obohacené navíc o jejich komentář. Např. Google nabízí velmi snadné založení blogu. Můžete psát pro studenty, ale i pro učitele jako např. tento blog.

Google dokumenty je skvělý nástroj podporující studenty ve spolupráci. Lze v nich vytvořit dokument, jehož nastavení umožňuje buď prohlížení komukoliv, kdo má odkaz, přidávání komentářů nebo editaci. Záleží na nastavení.

Tvorba časových os se hodí do mnoha předmětů. Více o tématu se dozvíte v tomto článku Časové osy I nebo Časové osy II.

Myšlenkové mapy využívají metod kritického myšlení. K čemu jsou dobré si můžete přečíst v článku Myšlenkové mapy v edukačním procesu. A jak na ně Vám zodpoví článek Jak vytvořit myšlenkovou mapu.

Metazdroje

Doufám, že Vám přišel tento článek alespoň trochu inspirujících k něčemu novému. Pokud ano, můžete se těšit na článek zacílený konkrétně na češtináře a angličtináře.

Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

5 komentářů

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
5. 8. 2013

Pěkný článek! Jen 2 menší přípomínky: tvít může mít jen 140 znaků. Ke sdílení odkazů se může hodit nějaká služba socialbookmarkingu (delicious nebo diigo).

Obrázek uživatele Lea Mentlíková

Díky, upravím :). O delicious vím, jen mi připadá, že jej nikdo nepoužívá, navíc je v angličtině, což by pro některé učitele mohlo demotivovat.

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
6. 8. 2013

Fain článek.

Obrázek uživatele Lea Mentlíková

Největší trendy v oblasti vzdělávání a jeho propojení s moderními technologiemi naleznete na http://www.edudemic.com.

Obrázek uživatele Anonym
Anonym
13. 4. 2019

hello, if you use whatsapp status so must visit on this best website for status https://downloadstatus.xyz/category/love-status/ whatsapp status video download just one click and your status download.

Přidat komentář

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback