Učené hádání: malé pokračování

26. 11. 2009

Příloha č. 27/2009

Opava a Prešov pro LibRu

Doc. PhDr. Marta Germušková, CSc., a PhDr. Jindra Planková, Ph.D., to byli vzácní hosté, kteří téměř vzápětí po skončení letošního podzimního veřejného učeného hádání (aby nedošlo k záměně s letošním jarním neveřejným učeným hádáním) přijali od LibRy pozvání k mikrofonu.

Docentka Germušková (na fotografii vpravo) působí na Katedře knižničných a slovakistických štúdií na Fakultě humanitných a prírodných vied Prešovské univerzity v Prešově, doktorka Planková (na fotografii vlevo) přijela z Ústavu informatiky Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě.

 

Dost bylo formalit, přejděme k věci

Přestože za sebou obě dámy již měly náročnou debatu s dalšími kolegy před pozorným obecenstvem učeného hádání, nebyla na nich v průběhu rozhovoru znát únava, ba právě naopak. Velmi věcná a zasvěcená diskuse na mikrofon plynule navázala na samotné učené hádání a důkazem připravenosti a zaujatosti tématem u obou zúčastněných budiž fakt, že sestříhaná verze rozhovoru je o pouhých 7 minut kratší než verze  nesestříhaná!

Ano, vážení a milí, čeká vás 50 minut debaty o kořenech, rozsahu, přesazích a možnostech našeho oboru tak, jak jej vidí šéfky dvou nejmladších akademických pracovišť, na nichž je vyučován. 

 

Humanismus vs. uplatnění absolventů na trhu práce

Jak jsem již zmínila, navázal náš rozhovor na předchozí učené hádání.Těmi pojmy, které byly v jedné fázi debaty snad nejvíce skloňované, se staly: "kurikulum", "uplatnění", "zaměření", "inovace", "humanismus". Přičemž "humanismus" a jeho navázání na výchovu absolventů zdůrazňovala především paní docentka Germušková. V (chtěném) ostrém protipólu se ocitl Richard Papík, vedoucí pražského ÚISKu, s "odstříháváním" hraničních oborů jako je psychologie, sociologie a filozofie z kurikul a se soustředěním se na jádro oboru. Otázka po tom, co tedy vlastně tvoří ono jádro oboru a zda se nejedná o přílišné zužování, zůstala (zcela pochopitelně) přímo u kulatého stolu nedořešena.

Dovolte, abych ten dlouhý úvod osvětlila tím, že pro moderátorky LibRy se toto téma stalo jedním z hlavních bodů učeného hádání a ostře jsme tedy vnímaly, že s námi u jednoho stolu sedí představitelka opavského oboru zaměřeného na informační vědu a knihovnictví s průniky do počítačové vědy a informatiky spolu s lingvistkou a propagátorkou práce s literárním textem ve vzdělávání z Prešova. 

Rozuzlení si nenechte ujít v rozhovoru, pro inspiraci/ilustraci a zamyšlení nad pojmy učeného hádání vám nabízím wordcloud live bloggingu z pátečního odpoledne. 

 

 

Spolupráce (a to nejen virtuální)

Virtuální spolupráce, její formy a možnosti - tak znělo hlavní téma učeného hádání a samozřejmě jsme tuto oblast nemohli pominout ani v rozhovoru. Zástupci Opavy a Prešova již kontakt navázali, nejedná se ovšem o zcela samozřejmou a jednoduchou záležitost. Spolupráci se nikdo nebrání,  ovšem otázkou vždy zůstává, kolik je která strana ochotná investovat a jaké prostředky má vůbec k dispozici (myšleno zdaleka nejen v materiálním a finančním smyslu slova). 

 

Závěrem: nenechte si ujít

Pokud jsme vás až dosud nedokázaly zaujmout, rozhodně si nenechte ujít závěr rozhovoru, plný chvály a děkování. Zejména brněnské knihovníky by měl příjemně zahřát u srdce :).

Rádio LibRa vám přeje příjemný poslech a hodně sil a chuti do diskusí, které třeba jednou změní svět. :)

 

 

Dodatky

Autorem úvodní fotografie je Marek Janík.

Omluvte prosím místy zhoršenou kvalitu nahrávky, podmínky pro natáčení nebyly zcela ideální...

V průběhu natáčení nebylo ublíženo žádné  myši.

Fotogalerie

V kategorii: LibRa
Štítky: Inflow magazín
Líbil se vám článek?
Stáhnout článek v PDF

1 komentář

Obrázek uživatele Tomas Bouda

S tím zlatým fondem zcela souhlasím. :-)

T.

Přidat komentář

Přečtěte si také

Přihlášení Registrace
RSS Facebook Twitter YouTube
Zobrazit standardní verzi webu

Taky děláme

Feedback